Med denne meldingen til Stortinget legger regjeringen
for nittende året på rad frem informasjon om omfanget av eksporten
av våpen, ammunisjon og annet militært materiell (heretter forsvarsmateriell).
Det gis i meldingen innsyn i omfanget av eksporten
av forsvarsmateriell i 2013, både hva gjelder varer, tjenester og
teknologi, til hvilke mottakerland eksporten foregikk samt verdien
av eksporten. Det gis i meldingen videre informasjon om avslag på
søknader om eksportlisens og om utførsel av sivile varer til militære
sluttbrukere.
Regjeringen har som målsetting å bidra til størst mulig
åpenhet om utførselen av forsvarsmateriell, samt å gi mest mulig
innsyn om eksportkontrollpolitikken og praktiseringen av retningslinjene
for Utenriksdepartementets behandling av søknader om utførsel av
forsvarsmateriell. Regjeringen har lagt vekt på å fremstille eksporten
mest mulig tydelig.
Meldingen redegjør om gjeldende regelverk, herunder
styrking av lisensplikten knyttet til forsvarsrelatert materiell
i Utenriksdepartementets forskrift om gjennomføringen av den strategiske
eksportkontrollen. Videre gis det en grundig omtale av praktiseringen
av og arbeidet med å oppdatere retningslinjene for Utenriksdepartementets
behandling av søknader om eksport av forsvarsmateriell.
Det er en etablert praksis med å konsultere
Stortinget om eksportkontrollsaker av særlig utenrikspolitisk eller
prinsipiell betydning. Dette er en linje som regjeringen vil videreføre.
Informasjonen om eksporten som fremgår i meldingen
bygger på rapporter fra eksportørene med utgangspunkt i lisenser.
Det er et vilkår for innvilgelse av eksportlisenser for forsvarsmateriell
at eksportørene skal rapportere kvartalsvis om bruken av de enkelte
tillatelsene. I henhold til loven plikter enhver å gi Utenriksdepartementet
den bistand som kreves for å kontrollere at bestemmelsene i loven
eller forskriftene blir fulgt.
Fra norsk side arbeides det i en rekke fora
for at også andre land skal utvise åpenhet om sin forsvarsmaterielleksport.
Ved den nye eksportkontrollforskriften fra 2013 ble
det besluttet å ta i bruk kontrollistene som er sammenstilt innenfor
EU og som retter seg mot forsvarsmateriell (liste I) og flerbruksvarer
(liste II). Listene er i praksis fremforhandlet og vedtatt ved konsensus innenfor
de multilaterale eksportkontrollregimene hvor Norge deltar aktivt.
Overgangen til ny liste I innebærer at varene har andre kategorireferanser
enn den tidligere norske listen. Dette har betydning for hvordan
eksporten av varer beskrevet på liste I fremstilles i meldingens
oversikter. Forsvarsrelaterte varer som omfattes av liste I klassifiseres
i henhold til Utenriksdepartementets retningslinjer som enten varekategori
A eller varekategori B. Varekategori A omfatter våpen, ammunisjon,
visse typer militært materiell, samt annet materiell med strategisk
kapasitet som vesentlig kan påvirke de militære styrkeforhold ut
over nærområdet. Varekategori Bomfatter øvrige
forsvarsrelaterte varer som ikke har egenskaper eller bruksområder
som definert for varekategori A. B-materiell kan f.eks. være kommunikasjonsutstyr,
nattutstyr eller deler.
Den samlede verdien av eksporten i 2013 var
i underkant av 4,3 mrd. kroner, hvorav ca. 3,3 mrd. kroner utgjorde
salg av militære varer. Av dette utgjorde eksporten av A-materiell
i overkant av 2,5 mrd. kroner og B-materiell ca. 750 mill. kroner.
Verdien av forsvarsrelaterte tjenesteytelser til utenlandske
mottakere var ca. 230 mill. kroner. Eksporten av flerbruksvarer
omfattet av liste II til militær sluttbruk beløp seg til ca. 680 mill.
kroner. Til sammenligning var den samlede verdien av eksporten i 2012
i underkant av 4,6 mrd. kroner, hvorav nær 3,9 mrd. kroner utgjorde
salg av militære varer. Av dette utgjorde eksporten av A-materiell
3,3 mrd. kroner.
I forhold til i 2012 var det i 2013 en nedgang
i verdien av den totale eksporten på om lag 6 pst.
Medlemslandene i NATO, Sverige og Finland er de
største mottakerne av forsvarsmateriell fra Norge. I 2013 utgjorde
eksporten av A-materiell til NATO landene, Finland og Sverige 88 pst.
og for B-materiell 93 pst.
I 2013 ble det gitt 19 avslag på søknad om lisens for
eksport av forsvarsmateriell. I meldingens kapittel 9 er det redegjort
grundig for eksporten.
Regjeringen ønsker å legge til rette for at
norske bedrifter sikres fortsatt tydelige og forutsigbare rammevilkår
for sin eksportaktivitet, bl.a. gjennom tydelige og langsiktige
retningslinjer for Utenriksdepartementets behandling av søknader
om eksport av forsvarsmateriell. Regjeringen vil videre fortsatt
legge til rette for at norsk industri kan konkurrere på mest mulig
like vilkår som andre land innenfor EØS.
Norske bedrifter deltar i en rekke store internasjonale
utviklings- og produksjonsprogrammer med andre nærstående land.
Flere norske forsvarsbedrifter besitter nisjekompetanse som gjør
det mulig med et tett samarbeid med store internasjonale partnere, bl.a.
innenfor F-35 prosjektet.
Det har vært bred politisk enighet om betydningen
av at et moderne og effektivt forsvar også krever en levedyktig
industri i Norge. Samtidig er det bred politisk enighet om at eksport
av forsvarsmateriell skal finne sted innenfor rammen av en restriktiv eksportkontrollpraksis
basert på Stortingets vedtak av 11. mars 1959 hvor det heter at
«hovedsynspunktet bør være at Norge ikke vil tillate salg av våpen
og ammunisjon til områder hvor det er krig eller krig truer, eller
til land hvor det er borgerkrig».
Regjeringen anser Stortingets vedtak som et
bindende pålegg, og eksportkontrollen skal sikre at det blir fulgt.
For å gi mest mulig forutsigbarhet til eksportørene, er
det etablert retningslinjer for Utenriksdepartementets behandling
av søknader om lisens. Retningslinjene er gjennomgått og styrket
de siste årene, bl.a. når det gjelder kravet til sluttbrukerdokumentasjon.
Regjeringen vil videreføre arbeidet med å fremme oppslutning om
en felles NATO-norm om sluttbrukererklæringer ved eksport av våpen.
Eksportkontrollen er hjemlet i lov og forskrift. Utenriksdepartementets
forskrift av 19. juni 2013 skal sikre gjennomføring av kontrollen
med eksport av både forsvarsrelaterte varer og flerbruksvarer, og representerer
det operative hjemmelsverket for utøvelse av kontrollen.
Regjeringen har foretatt en forskriftsendring
i 2014 for å styrke lisensplikten for materiell som har vært særlig
konstruert eller modifisert for militært formål, uavhengig av materiellets
tilstand på eksporttidspunktet. Slik kontroll kommer i tillegg til
lisensplikten som gjelder for varene og teknologien som er beskrevet
i forskriftens liste I (forsvarsmateriell), og innebærer en vesentlig
styrking av kontrollen.
Utenriksdepartementet har også gjennomgått praksis
når det gjelder utøvelse av lisensplikt for andre varer
enn de som omfattes av listene, når disse er for militær bruk i
land omfattet av våpenembargo vedtatt av FNs sikkerhetsråd under
Kapittel VII eller andre tiltaksregimer som Norge har sluttet seg
til. Det har over tid vokst frem behov for en nærmere avklaring
av betydningen «til militær bruk». EU har definert denne forståelsen
tydelig i sin forordning om eksport av flerbruksvarer (liste II).
Departementet har kommet til at en harmonisering med EU-lands definisjoner
er hensiktsmessig og avklarende, samt vil gi norsk industri de samme
rammevilkår som bedrifter i EU-området.
Retningslinjene for Utenriksdepartementets behandling
av søknader om eksport av forsvarsmateriell, samt teknologi og tjenester
for militære formål, har i rapporteringsperioden vært gjenstand
for oppdatering.
Retningslinjene ble styrket i 2013, bl.a. for
å styrke kravet til sluttbrukerdokumentasjon og å gjøre det klart
at eksport av militære varer i kategori B kan avslås. I 2013 mottok
departementet en søknad om eksport av B-materiell som
ble avslått på bakgrunn av risiko for intern undertrykking i mottakerlandet. Det
er redegjort nærmere om avslag på lisenssøknader i meldingens kapittel
9.
I tråd med Meld. St. 49 (2012–2013) og Innst. 103
S (2012–2013), har departementet innarbeidet Vedlegg A-kriteriene
i selve retningslinjene (pkt. 2.3 og 2.4). På denne måten fremstår
kriteriene tydelige og reflekterer den betydningen de har i forbindelse med
behandlingen av søknader om eksport av forsvarsmateriell. I lys
av Norges ratifikasjon av FNs avtale om handel med våpen (Arms Trade
Treaty, ATT), har departementet også innarbeidet de relevante kriterier
som følger av avtalens artikkel 6 og artikkel 7.
På denne måten utgjør EU- og ATT-kriteriene
nå en konsolidert liste over vurderingskriterier som legges til
grunn.
I lys av styrkingen av lisensplikt i forskrift
for materiell som har vært særlig konstruert eller modifisert for
militært formål, uavhengig av nåværende tilstand, omtaler meldingen
også lisensieringsregler som er tatt inn i retningslinjene når det
gjelder behandlingen av søknader om eksport av slikt materiell.
I meldingens kapittel 3.1 og 3.2 er det redegjort grundig
om den konsoliderte kriterielisten som er innarbeidet i retningslinjene.
De oppdaterte retningslinjene følger som vedlegg 5 til meldingen.
Forskrift om restriktive tiltak vedrørende handlinger
som undergraver eller truer Ukrainas territoriale integritet,
suverenitet, uavhengighet og stabilitet ble iverksatt 15. august
2014. Forskriften bringer de norske tiltakene på linje med EUs tiltak.
Forskriften innebærer bl.a. forbud mot import og eksport av våpen
og forsvarsmateriell fra og til Russland, forbud mot eksport av
flerbruksvarer og -teknologi som kan være beregnet for militær bruk
eller til militær mottaker, forbud mot handel mv. med russiske verdipapirer
og pengemarkedsinstrumenter, samt begrensninger i eksporten av visse
varekategorier til russisk petroleumssektor. Ved slik
eksport kreves forhåndstillatelse fra Utenriksdepartementet. EU
innførte den 12. september 2014 nye restriktive tiltak mot Russland.
Regjeringen har besluttet å slutte seg til disse og gjennomføre
de nye restriktive tiltakene i forskriften.
Det er redegjort grundig i meldingens kapittel
4 for sanksjons- og tiltaksregimer som Norge gjennomfører i egen
forskrift.
Flerbruksvarer er varer og teknologi som er
utviklet for sivile formål, men som også kan
anvendes for militære formål, herunder for utvikling av masseødeleggelsesvåpen
(MØV) eller konvensjonelle våpen. Kontrollen med flerbruksvarer
bygger på lister og retningslinjer som er vedtatt innenfor de multilaterale
eksportkontrollregimene.
Med sikte på å styrke kontrollen med eksport
av kjernefysiske varer, inngikk Utenriksdepartementet og Statens
strålevern i 2014 et nærmere samarbeid. Dette innebærer at Strålevernet
avsetter nødvendige ressurser for å sikre etterlevelse av eksportkontrollreglene
i forbindelse med sine tilsynsoppgaver overfor relevante aktører
i Norge, samt ved behov yte faglige vurderinger overfor Utenriksdepartementet
i spørsmål om eksport av kjernefysiske varer.
Eksportkontrollforskriften inneholder bestemmelser
om lisensplikt for teknologi, herunder immateriell ytelser.
Norge gjennomfører bl.a. FNs sikkerhetsråds
resolusjoner og EUs utvidede tiltak om sanksjoner mot Iran og Nord-Korea,
som også setter forbud og bestemmelser om kontroll med overføring
av visse typer kunnskap.
Kunnskapsdepartementet (KD) sendte i mars 2014
et brev til lærestedene for å informere om gjeldende regelverk og
bidra til å skape klarhet om regelverket slik at det ikke skapes
unødige problemer for utenlandske studenter ved norske læresteder.
Det er klart at statlige og private universiteter
og høyskoler har en selvstendig plikt til å forhindre lovstridig
overføring av kunnskap innen fagområder som er relevant for spredning
av MØV eller leveringsmidler for slike våpen. Denne plikten følger
av eksportkontrollregelverket og forskrift om sanksjoner mot Nord-Korea
og forskrift om sanksjoner og tiltak mot Iran.
Det vil utarbeides en nærmere veiledning for
å fremme god regelverksforståelse av relevant personell ved universiteter
og læresteder.
Utenriksdepartementets seksjon for eksportkontroll
behandler mer enn 4 000 saker i året, noe som krever særlig ekspertise
og tverrfaglig saksbehandling.
Utenriksdepartementets seksjon for eksportkontroll
deltar aktivt i det omfattende arbeidet som foregår innenfor de
multilaterale eksportkontrollregimene, hvor premissene for kontrollen
med strategiske varer i stor grad settes.
Departementet arbeider med å styrke og målrette informasjons-
og bevissthetsdialogen overfor næringslivet, med vekt på forebyggende
og kompetansebyggende tiltak. Det holdes et årlig seminar for eksportindustrien.
I 2013 tok departementet initiativ til et prøveprosjekt for kursing
i eksportkontroll og lisensiering av forsvarsmateriell for eksportbedrifter. Kursene
har vist seg å være populære og nyttige, og det vil være en prioritert
oppgave å kunne videreføre tiltaket. I tillegg er det lagt vekt
på å forbedre eksportkontrollens hjemmeside på www.regjeringen.no,
samt utarbeide annet informasjonsmateriell om eksportkontroll for
nye bedrifter.
Utenriksdepartementet samarbeider også nært med
særlig Tollvesenet og Politiets sikkerhetstjeneste, som også har
lovpålagte oppgaver knyttet til kontrolloppgavene. I tillegg
samarbeider departementet med Forsvaret og Statens strålevern i
konkrete eksportsaker. Det anses viktig at representanter fra disse
etatene deltar på relevante møter innenfor de multilaterale eksportkontrollregimene.
Regjeringen vil fortsatt sikre tilstrekkelige
ressurser for å kunne ivareta de omfattende oppgavene på eksportkontrollområdet.
Utenriksdepartementet har siden 2012 arbeidet med
å utvikle en digitalisert tjeneste for effektivisering og modernisering
av eksportkontrollen. Den digitale tjenesten vil oppfylle regjeringens
krav om digitalisering av offentlige tjenester innen 2015. Høsten
2014 vil departementet innføre et skreddersydd elektronisk saksbehandlingssystem
som vil innebære betydelige gevinster for både næringslivet og departementet.
I tillegg til effektivisering av selve lisensieringsarbeidet
vil tjenesten innebære en betydelig økt sikkerhet knyttet til bedriftenes
rapporter og kvalitetssikring av det omfattende og sensitive tallmaterialet som
bl.a. ligger til grunn for de årlige meldingene om eksporten av
forsvarsmateriell til Stortinget.
Avtalen om våpenhandel ble vedtatt av FNs generalforsamling
2. april 2013, og er den første juridisk bindende avtalen som regulerer
internasjonal våpenhandel.
Norge ratifiserte avtalen i februar 2014. Pr.
juli 2014 hadde 41 land ratifisert ATT. Avtalen vil tre i kraft
90 dager etter at den femtiende staten har deponert sine ratifikasjonsdokumenter,
noe som forventes å skje i 2015. Det skal holdes en statspartskonferanse senest
ett år etter at avtalen har trådt i kraft.
Som presisert i Prop. 186 S (2012–2013) legger regjeringen
til grunn at dersom det er overveiende sannsynlig at en av de negative
konsekvensene som er listet i artikkelen, inntrer, skal eksporttillatelse
avslås.
Gjennom nasjonal eksportkontroll tar leverandørland
et særlig ansvar for å sikre etterlevelse av folkerettslige avtaler
på ikke-spredningsområdet, særlig avtalen om ikke-spredning av kjernevåpen (NPT),
kjemivåpenkonvensjonen (CWC) og konvensjonen om forbud mot biologiske
våpen (BWC).
Norge overtok i 2014 formannskapet i eksportkontrollregimet
Missile Technology Control Regime (MTCR).
Formannskapet går på rotasjon mellom frivillige medlemsland
på ettårig basis, men forutsetter at man deltar i en formannskapstroika
som inngående og utgående formannskap. Selve formannskapet ble innledet
ved at Norge var vertskap for og ledet det årlige plenumsmøtet i
Oslo i oktober 2014. En hovedoppgave under formannskapsåret, i tillegg
til å koordinere og lede forhandlinger innenfor regimet, vil være
å føre en omfattende dialog med ikke-medlemmer og relevante internasjonale
organisasjoner om MTCRs formål og tiltak for å hindre spredning
av leveringsmidler for Masseødeleggelsesvåpen (MØV). MTCR er et
unikt regime, gitt at det ikke finnes noen annen internasjonal arena
hvor slik spredning drøftes eller noen internasjonal avtale knyttet
til å hindre spredning av leveringsmidler for MØV.
På plenumsmøtet i Oslo i oktober 2014 ble det bl.a.
enighet om å invitere ikke-medlemmer til å formelt deklarere at
de slutter seg til og implementerer MTCRs kontrollister og -standarder
i sin nasjonale eksportkontroll. Slike tilslutningsland vil bl.a.
inviteres til regelmessige møter om arbeidet med og endringer i
kontrollistene.
Fra norsk side vil det legges vekt på å føre
et aktivt formannskap, herunder når det gjelder den utadrettede
dialogen.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Svein Roald Hansen, leiaren Anniken Huitfeldt, Prableen Kaur, Ingalill
Olsen og Jonas Gahr Støre, frå Høgre, Elin Rodum Agdestein, Helge Eriksen,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, frå Framstegspartiet,
Roy Bjurholt, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, frå Kristeleg
Folkeparti, Knut Arild Hareide, frå Senterpartiet, Liv
Signe Navarsete, frå Venstre, Trine Skei Grande, og frå Sosialistisk
Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, viser til at meldinga
gjer greie for omfanget av eksporten av forsvarsmateriell i 2013.
Det knyter seg til kva slags varer, tenester og teknologi knytt
til desse varene som blei eksportert, til kva mottakarland og verdien
av eksporten. Meldinga gjer også greie for norsk eksportkontrollpolitikk,
regelverket og det internasjonale arbeidet når det gjeld eksportkontroll
og ikkje-spreiing.
Komiteen ser positivt på det
arbeidet som er gjort dei seinare åra for å sikre størst mogleg
innsyn i eksport av forsvarsmateriell frå Noreg. Komiteen meiner
at auka innsyn og informasjon har medverka til ein opnare sektor
og ein breiare samfunnsdebatt om forsvarsmaterielleksporten.
Komiteens medlemmer fra Venstre og
Sosialistisk Venstreparti understreker at ytterligere åpenhet
er nødvendig for å kunne sikre parlamentarisk kontroll og en bredere
samfunnsdebatt. Disse medlemmer etterlyser derfor
åpenhet rundt landspesifikke tall om eksport av materiell i vareliste
2.
Komiteen vil påpeike
at eit strengt regelverk, open informasjon om eksporten og brei
debatt gjennom stortingsmeldinga medverkar til transparens og sikrar
legitimiteten til norsk eksport av forsvarsmateriell. Komiteen meiner
ein heile tida må leite etter moglegheiter til å forbetre praktiseringa
av regelverket.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, finn det positivt at
regjeringa har følgd opp komiteen sine merknader om praktiseringa
av Utanriksdepartementet sine eksportretningsliner.
Komiteen noterer seg
at den samla verdien av eksport av forsvarsmateriell frå Noreg var
i underkant av 4,3 mrd. kroner, av dette utgjorde ca. 3,3 mrd. kroner
sal av militære varer. Komiteen merkar seg at av
dette utgjorde eksporten av A-materiell (våpen og ammunisjon) i
overkant av 2,5 mrd. kroner og B-materiell (anna militært materiell)
ca. 750 mill. kroner. Komiteen merkar seg at verdien
av forsvarsrelaterte tenesteytingar til utanlandske mottakarar var
ca. 230 mill. kroner. Komiteen viser vidare til at
eksporten av fleirbruksvarer (sivile varer omtala på UDs liste II)
til militær mottakar, i 2012 summerer seg til 680 mill. kroner,
ei auke i høve til 2011 på 366 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at forsvarsindustrien er en betydelig bidragsyter til kompetanseutvikling
i norsk industri. Forsvarsindustrien teller i dag 137 bedrifter
og gir 4 800 årsverk, og er en betydelig arbeidsgiver, ikke minst
i distriktene. Samlet omsetning i 2013 er nær 12 mrd. kroner, og forsvarsrelatert
virksomhet og tjenesteyting er derfor en viktig bidragsyter til
offentlige budsjetter og derigjennom norsk velferd. Flertallet merker
seg at forsvarsindustrien har betydelig innovasjonskraft og at den
bidrar til å opprettholde og utvikle kompetanse også til andre høyteknologiske
næringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å markedsføre norsk forsvarsteknologi utenfor Norges
grenser, og viser til den gode måten kongehuset er med på å fremme
norsk eksport gjennom sine utenlandsbesøk.
Komiteen registrerer
at den samla eksporten av norsk forsvarsmateriell sank med vel 6
pst. i 2013 samanlikna med 2012. Komiteen merkar
seg at dei største mottakarane av forsvarsmateriell frå Noreg er
NATO-landa, samt Sverige og Finland. I 2013 gjekk 88 pst. av Noreg
sin eksport av A-materiell til NATO-landa, samt Finland og Sverige,
medan 93 pst. av eksportert B-materiell gjekk til dei same landa. Komiteen merkar
seg at det blei gitt 19 avslag på søknader og kontraktar om eksportlisens
for forsvarsmateriell og tenester.
Komiteen meiner det er viktig
at Noreg praktiserer eit strengt eksportkontrollregelverk. Komiteen meiner
det er viktig å ha felles internasjonale reglar om sal av våpen
og teknologi. Komiteen stør regjeringa sitt arbeid
i relevante fora for å fremje høge internasjonale kontrollstandardar
når det gjeld eksport av forsvarsmateriell. Komiteen ber
regjeringa frå norsk side arbeide vidare i relevante internasjonale
fora for å oppnå ein felles norm for sluttbrukardokumentasjon, og
arbeide for at dette blir norm i NATO. Regjeringen bes melde attende
til Stortinget om framdrifta i dette arbeidet på eigna måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til den enstemmige presisering komiteen
gjorde i Innst.103 S (2013–2014), jf. Meld. St. 49 (2012–2013) om
en mer systematisk vurdering av forhold knyttet til respekten for
menneskerettigheter, internasjonal humanitærrett og den innenrikspolitiske
situasjonen som følge av eksisterende motsetninger eller væpnede
konflikter i den endelige bestemmelsesstaten. Komiteen understreker
i den nevnte innstillingen viktigheten av
«at sjekklisten blir konsekvent og systematisk anvendt,
og at regjeringens risikovurdering fører til at Norge ikke vil tillate
salg av forsvarsrelaterte varer til land i områder med internasjonal
væpnet konflikt eller hvor slik væpnet konflikt truer, eller til
land hvor det aktuelle forsvarsrelaterte utstyret kan benyttes i
forbindelse med intern væpnet konflikt og det anses å foreligge
en uakseptabel fare for at utstyret kan bli brukt til intern undertrykking,
eller til å angripe en annen stat eller tvinge gjennom territorialkrav med
makt».
Komiteen vil også
understreke at produksjon og eksport av forsvarsmateriell står for
ei stor verdiskaping i Noreg og medverkar til utvikling av teknologi
som også kan brukast sivilt. Komiteen viser til at
mange av dei mindre bedriftene er lokalisert i dei same områda,
men det finst underleverandørar i nær alle fylka. For desse bedriftene
er produksjon av forsvarsmateriell avgjerande for næringsutvikling
og arbeidsplassar lokalt. Slik produksjon bidreg til å halde oppe
verdfulle kompetansearbeidsplassar i distrikta.
Komiteen viser til at nokre tidlegare
norske marinefartøy har endt opp hos private aktørar i Nigeria.
Dette er no under etterforsking, og saka er dessutan til handsaming
i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget. Komiteen merkar
seg at Utanriksdepartementet har gjort ei forskriftsendring i 2014
som styrkjer lisensplikta for materiell som har vore konstruert
spesielt eller modifisert for militært føremål, uavhengig av materiellet
sin tilstand på eksporttidspunktet. Slik kontroll kjem
i tillegg til lisensplikta som gjeld for varene og teknologien som er
skildra i forskrifta si liste I (forsvarsmateriell), og medfører
ei styrking av kontrollen.
Komiteen noterer seg at Utanriksdepartementet
gjekk inn i eit tettare samarbeid med Statens strålevern i 2014,
med det føremål å styrkje kontrollen med eksport av kjernefysiske
materiale og teknologi. Dette medfører at Strålevernet set av naudsynte
ressursar for å sikre etterleving av eksportkontrollreglane i samband
med sine tilsynsoppgåver for relevante aktørar i Noreg, og at etaten
ved behov bidreg med faglege vurderingar overfor Utanriksdepartementet
i spørsmål om eksport av kjernefysiske varer.
Komiteen merkar seg at Kunnskapsdepartementet
i mars 2014 sende brev til lærestadene for å informere om gjeldande
regelverk kring arbeidet med å hindre kunnskapsoverføring som kan
medverke til utforming av kjernefysiske våpen. Kunnskapsdepartementet
sitt brev var meint til å bidra til å klårgjere regelverket slik
at det ikkje blir skapt unødige problem for utanlandske studentar
ved norske lærestader. Komiteen understreker at regelverket
fortsatt må praktiserast slik at Noreg med sikkerheit hindrar
at sensitiv kunnskap kjem på avvege, og slik kan auke faren for
produksjon av atomvåpen.
Komiteen merkar seg at Utanriksdepartementet
i 2013 tok initiativ til eit prøveprosjekt for kursing i eksportkontroll
og lisensiering av forsvarsmateriell for eksportbedrifter. Komiteen ser
positivt på at departementet gjennom dette bidreg til ei betre forståing
i næringa for regelverket og praktiseringa av dette.
Komiteen vil vise til at Utanriksdepartementet sidan
2012 har arbeidd med å utvikle ei digitalisert teneste for effektivisering
og modernisering av eksportkontrollen, og at regjeringa
i meldinga varslar at departementet hausten 2014 vil innføre eit
skreddarsydd elektronisk sakshandsamingssystem som vil medføre store
gevinstar for både næringslivet og departementet. Komiteen meiner
det er viktig at ein har eit sikkert og effektivt system for lagring
av store mengder sensitive data, og ser det som positivt at dette
no kjem på plass.
Komiteen merkar seg at Noreg
overtok formannskapet i MTCR i oktober 2014. Komiteen noterer
seg at det under plenumsmøtet i Oslo i oktober 2014 blei semje om
å invitere ikkje-medlemer til å formelt deklarere at dei sluttar
seg til og implementerer MTCR sine kontrollister og -standardar
i sine nasjonale eksportkontrollar. Komiteen registrerer at
ein frå norsk side vil leggje vekt på å føre eit aktivt formannskap
og ein open dialog. Komiteen legg til grunn at regjeringa
følgjer opp denne målsetjinga.
Komiteenmerkar
seg at Utanriksdepartementet 15. august 2014 sette i verk forskrift
om restriktive tiltak i samband med handlingar som undergrev eller
truar Ukrainas territoriale integritet, suverenitet, uavhengighet
og stabilitet. Forskrifta bringar dei norske tiltaka på
linje med EUs tiltak. Komiteen noterer seg at EU
innførte nye restriktive tiltak mot Russland den 12. september 2014,
og at regjeringa slutta seg til desse. Komiteen stadfestar
at Russlands brot på folkeretten ikkje kan aksepterast. Komiteen støtter
regjeringa sitt forbod mot eksport av våpen og forsvarsmateriell
til Russland, samt eksport av fleirbruksvarar og -teknologi som
kan være berekna for militær bruk.
Komiteenunderstrekar
samstundes at Noreg ikkje alltid har likelydande interesser med
EU. Noreg må til eikvar tid gjere sjølvstendige nasjonale vurderingar
av kva tiltak som fremmar Noregs tryggleik på ein best mogleg måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
mener at dagens eksportregelverk er strengt, men etisk
balansert. Flertallet mener det er viktig å gi industrien
forutsigbare rammer. Dette gjøres best gjennom et tydelig regelverk.
Reglene må gi norske produsenter mulighet til å konkurrere på mest
mulig like vilkår som utenlandske bedrifter.
Et annet flertall, komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
mener en videreføring av dagens regelverk vil gi industrien, bedriftenes
industrielle samarbeidspartnere i NATO og industriens kunder
nødvendig forutsigbarhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at Norge ikke må havne i en
situasjon hvor norsk industri blir holdt utenfor internasjonale
utviklingsprosjekter som en følge av nye særnorske regler.
Komiteens medlemmer fra Venstre og
Sosialistisk Venstreparti viser til at flertallsmerknaden
i Innst. 62 S (2011–2012) ikke har bidratt til å stoppe eksport
til land hvor myndighetene begår alvorlige brudd på menneskerettighetene. Disse
medlemmer påpeker at operasjonaliseringen av regelverket
ikke opprettholder de hensyn omfattet av sjekklisten utarbeidet
i samarbeid med SIPRI, og ber derfor regjeringen om å skjerpe regelverket
slik at menneskerettighetssituasjonen i mottakerlandet blir tilstrekkelig
avslagsgrunnlag. Disse medlemmer påpeker at intensjonen
bak tidligere innstramninger utvetydig har vært å stanse våpeneksport
til land hvor myndighetene begår alvorlige brudd på menneskerettighetene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at det ikke kun kan være utstyrets karakter som vurderes (om utstyret kan
brukes til undertrykkelse eller ikke), men at menneskerettighetssituasjonen
i mottakerlandet skal være avgjørende. Dette medlem understreker
at dette må omfatte eksport av alle strategiske varer, som inkluderer
A- og B-materiell og flerbruksvarer. Dette fordi enhver eksport
av forsvarsmateriell bidrar til å øke mottakerlandets militære kapabilitet, uavhengig
av utstyrets karakter.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Sosialistisk Venstrepartiunderstreker
at på tross av eksportregelverkets intensjon om å vektlegge demokrati-
og menneskerettssituasjonen i mottakerland har norsk våpeneksport
til regimer med grove menneskerettighetsbrudd fortsatt (gjennom
flere regjeringer). Noen land som her bør nevnes er Bahrain, Egypt,
De forente arabiske emirater, Jordan, Kuwait, Libya, Oman, Qatar
og Saudi-Arabia. Av disse landene har Saudi-Arabia vært den største
eksportmottakeren ved å motta militærutstyr for til sammen 650 mill.
kroner i løpet av det siste tiåret. Dette er undertrykkende regimer
hvor innbyggerne har liten eller ingen politisk innflytelse, og
hvor myndighetene tøyler ytringsfrihet, forsamlingsfrihet og organisasjonsfrihet.
Dette er land hvor myndighetskritikk blir slått hardt ned på, og
hvor myndighetene kritiseres for alvorlige brudd på menneskerettighetene,
som tortur og annen mishandling.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at en slik eksportpraksis avviker sterkt fra regelverket av hensyn
til demokrati og menneskerettigheter. All militær eksport styrker den
militære maktkapasiteten til mottakerlandet og bidrar dermed til
å opprettholde et undertrykkende regime.
Komiteens medlemmer fra Venstre og
Sosialistisk Venstrepartipåpeker
at det også er viktig å se våpeneksport i en regional kontekst.
I tilfeller der det er stor sannsynlighet for at våpen eksportert
til et mottakerland vil kunne bli brukt i et annet land, må dette
vektlegges i vurderingen. Blant annet har Saudi-Arabia bistått Bahrain
med å slå ned et gryende opprør i landet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til det tverrpolitiske målet om størst mulig åpenhet og understreker
behovet for å forsterke det parlamentariske ansvaret for norsk eksport
av strategiske varer. Dette medlem understreker at
Stortinget er ansvarlig for å føre kontroll med regjeringens eksportpraksis.
Mangelen på debatt om eksporten skyldes blant annet manglende innsyn
i eksportkontrollen. Stortinget har ikke innsyn i lisenssøknader
som ligger inne til behandling i UD. Politikere får innsyn kun gjennom
denne meldingen som kommer seks måneder etter eksportårets slutt. Det
manglende politiske innsynet i den løpende eksportkontrollen
skyldes begrensninger som taushetsbestemmelsene i eksportloven gir.
Som følge av dette har ikke Stortinget påvirkning på den løpende eksporten.
Informasjonen i meldingen gir heller ikke tilstrekkelig begrunnelse
for godkjente lisenssøknader eller avslag. Stortingets manglende
innsyn i både den løpende eksportkontrollen og hvilke vurderinger som
ligger til grunn, svekker Stortingets evne til å føre kontroll over
regjeringens eksportpraksis.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti viser til muligheten for å
opprette et parlamentarisk utvalg i Stortinget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at utvalget bør ha fullt innsyn og rådføres i eksportsaker. Utvalgets
mandat bør spesifikt være rettet mot å identifisere mulige motsigelser
ved eksport til spesifikke regimer, ved endring av eksportpraksis
til et mottakerland, eller ved endring av politisk situasjon i mottakerlandet.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
at det bør utredes en mulighet for å opprette et etikkråd for norsk
våpensalg. Rådet bør ha fullt innsyn og rådføres i eksportsaker.
Rådets mandat bør spesifikt være rettet mot å identifisere mulige
motsigelser ved eksport til spesifikke regimer, ved endring av eksportpraksis
til et mottakerland, eller ved endring av politisk situasjon i mottakerlandet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at norske selskaper i dag kan etablere seg i land med mer liberale
eksportregelverk for å gjennomføre videreeksport til stater det norske
regelverket setter en stopper for. Dette medlem viser
til at det blant annet er kommet fram at det gjennom USA blir eksportert
norske våpen til bruk i Israel, noe som strider mot det grunnleggende kriteriet
for eksportkontroll om ikke å tillate eksport til et område «i krig
eller borgerkrig, eller der krig truer». Dette medlem viser
til at aktiv og ansvarlig bruk av eierskapspolitikken kan sette
en stopper for slik eksport, også på fabrikker i andre land. Dette
medlem understreker at en ansvarlig eierskapspolitikk som
er samstemt med andre politikkområder, er i Norges interesse, og
fremmer forslag om at vi skal bruke eierskapet vårt til å sørge
for at de bedrifter som er helt eller delvis statlig eid følger
norsk politikk, også på fabrikker i andre land.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stramme inn regelverket
for eksport av forsvarsmateriell ved at Norge ikke vil tillate salg
av strategiske varer (som inkluderer A- og B-materiell og flerbruksvarer)
til land hvor myndighetene begår alvorlige brudd på menneskerettighetene.»
«Stortinget ber regjeringen utrede en ordning med
et parlamentarisk eksportkontrollråd for eksport av norsk forsvarsmateriell.
I en slik utredning er det naturlig å se nærmere på erfaringene
fra Sverige, England, Belgia og andre land med ordninger for økt parlamentarisk
innsyn.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
i eierskapsutøvelsen at norskeide våpeneksporterende selskap skal
følge norsk politikk for våpeneksport, også når de er lokalisert
i andre land.»
Komiteens medlem fra Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede muligheten
for et etikkråd for norsk våpeneksport som systematisk gir råd til
Utenriksdepartementet og som har som mandat å identifisere og påpeke
eventuelle motsigelser av eksport til spesifikke regimer, ved endring
av eksportpraksis til et mottakerland eller ved endring av politisk
situasjon i mottakerlandet.»
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen stramme inn regelverket
for eksport av forsvarsmateriell ved at Norge ikke vil tillate salg
av strategiske varer (som inkluderer A- og B-materiell og flerbruksvarer)
til land hvor myndighetene begår alvorlige brudd på menneskerettighetene.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utrede en ordning
med et parlamentarisk eksportkontrollråd for eksport av norsk forsvarsmateriell.
I en slik utredning er det naturlig å se nærmere på erfaringene
fra Sverige, England, Belgia og andre land med ordninger for økt
parlamentarisk innsyn.
Forslag fra Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen utrede muligheten
for et etikkråd for norsk våpeneksport som systematisk gir råd til
Utenriksdepartementet og som har som mandat å identifisere og påpeke
eventuelle motsigelser av eksport til spesifikke regimer, ved endring
av eksportpraksis til et mottakerland eller ved endring av politisk
situasjon i mottakerlandet.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen legge til grunn i
eierskapsutøvelsen at norskeide våpeneksporterende selskap skal
følge norsk politikk for våpeneksport, også når de er lokalisert
i andre land.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til meldinga og rår Stortinget til å gjere
slikt
vedtak:
Meld. St. 8 (2014–2015)
– om eksport av forsvarsmateriell fra Norge i 2013, eksportkontroll
og internasjonalt ikke-spredningssamarbeid – vedlegges protokollen.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den
25. mars 2015
Anniken Huitfeldt | Liv Signe Navarsete |
leiar | ordførar |