Helse- og omsorgsdepartementet fremmer i proposisjonen
forslag til ny bestemmelse i alkoholloven § 1-8 som hjemler nye
forskriftsbestemmelser om «inndragning av bevillinger etter første
og annet ledd, herunder saksbehandlingsregler og standardiserte
reaksjoner for ulike typer overtredelser». Videre skisseres forskriftsbestemmelser
som inneholder normerte regler for inndragning av bevilling ved
overtredelse av alkohollovens regler. Endringene skal tydeliggjøre
kommunenes ansvar for å reagere ved brudd på bevillingsvilkårene,
og sikre likebehandling av bevillingshavere. Forslaget vil innebære
justeringer i bevillingsordningen slik at den i enda større grad
enn i dag vil bidra til å redusere problemer knyttet til alkoholbruk.
I Meld. St. 30 (2011–2012) Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk
ble bevillingssystemet for salg og skjenking av alkoholholdig drikk
beskrevet, og virkemidler knyttet til bevillingssystemet ble gjennomgått.
Når det gjelder oppfølging av bevillingene, ble det pekt på at det
er dokumentert store utfordringer knyttet til overskjenking og salg
og skjenking til mindreårige, samtidig som bruk av reaksjoner overfor
salgs- og skjenkesteder ligger lavt.
Tall fra Statens institutt for rusmiddelforskning viser
at det er få kommuner som foretar inndragning sett i sammenheng
med antall innrapporterte overtredelser. Manglende reaksjoner ved overtredelser
fører til at useriøse aktører får et konkurransefortrinn på bekostning
av de seriøse aktørene.
Forslaget om normerte regler for inndragning
av bevilling følger opp en enstemmig innstilling til rusmeldingen,
Innst. 207 S (2012–2013), der komiteen støttet utarbeidelse av nasjonale
krav til kommunenes reaksjoner ved brudd på alkoholloven.
Etter forslag fra Helsedirektoratet sendte Helse- og
omsorgsdepartementet 8. oktober 2013 et forslag om innføring av
normerte regler for inndragning av bevilling ved overtredelse av
alkohollovens regler mv. på høring. Forslaget la til grunn innføring
av et prikktildelingssystem hvor ulike brudd ble tildelt et visst
antall prikker og hvor et gitt antall tildelte prikker i løpet av
tre år ville føre til inndragning i minst en uke. En rekke kommuner
har på eget initiativ tatt i bruk prikktildelingssystemer i ulike
varianter som ledd i håndhevingen av alkoholloven. Hovedinntrykket
fra høringen er at et flertall av høringsinstansene var positive
til forslaget.
Salg og skjenking av alkoholholdig drikk kan bare
skje på grunnlag av bevilling etter alkoholloven. Salgs- og skjenkebevillinger
gis som hovedregel av kommunen. Adgangen til å inndra en kommunal
bevilling er i utgangspunktet lagt til kommunestyret. Når bevillingen
er inndratt, tapes retten til å utøve skjenking eller salg av alkoholholdig
drikk for den perioden inndragningen gjelder. Inndragningsperioden
kan i henhold til bestemmelsen vare ut resten av bevillingsperioden
eller for en kortere tid.
Inndragning av en bevilling er å anse som en
administrativ reaksjon i form av et enkeltvedtak. Bevilling kan
inndras når grunnlaget for å tildele bevillingen ikke lenger er
til stede, eller regelverket for utøvelse av bevillingen ikke overholdes.
Etter departementets vurdering vil et obligatorisk
og nasjonalt prikktildelingssystem gi grunnlag for en mer effektiv
oppfølging av regelbrudd, samtidig som det vil kunne føre til en
betydelig forenkling av kommunens saksbehandling. For bevillinghavernes
del vil et prikktildelingssystem også kunne innebære klare fordeler,
særlig med hensyn til likebehandling og forutsigbarhet. Det foreslåtte
prikktildelingssystemet vil legge til rette for mer rettferdige
konkurranseforhold og gi gode rammebetingelser for seriøse aktører.
Departementet har vurdert om systemet med normerte
regler for inndragning bør være veiledende eller obligatorisk. Hensynet
bak forslaget er blant annet å skape større grad av likhet, forutberegnelighet
og rettssikkerhet for den enkelte bevillingshaver uavhengig av hvilken
kommune man driver næringsvirksomhet i. Et obligatorisk normert
system vil føre til likere konkurransevilkår for næringsvirksomheter
i ulike kommuner. Departementet mener at ordningen med normerte
regler kun vil virke etter intensjonen dersom ordningen gjøres obligatorisk.
Departementets oppfatning er at endringen er nødvendig for å sikre
oppfyllelse av alkohollovens formål.
Det har i de siste årene vært tatt flere initiativer for
å begrense problemer som særlig oppstår i forbindelse med skjenking
av alkohol. Departementet er positiv til tiltak som kommunene iverksetter
for å redusere problemer tilknyttet skjenking av alkohol. Det vil
etter departementets vurdering være både mulig og hensiktsmessig
å gjennomføre denne type samarbeid også ved innføring av normerte
regler for inndragning av bevilling. Forutsigbare reaksjoner ved
brudd på skjenkeregelverket vil tvert om, etter departementets mening,
være et viktig element for å forhindre brudd på alkoholregelverket.
Normerte regler for inndragning vil føre til likere konkurranseforhold
for bevillingshavere på tvers av kommunegrenser. Effekten vil utebli dersom
systemet ikke gjøres obligatorisk.
Etter departementets vurdering bør opptjeningstiden
for prikktildelingene være to år. Hvert salgs- og skjenkested skal
kontrolleres minst én gang i året. En opptjeningstid på to år sikrer
at alle bevillingssteder blir kontrollert minst to og i snitt i
alle fall seks ganger i løpet av opptjeningstiden. Ved å sikre to
kontroller i opptjeningstiden vil det være mulig å se om det har
skjedd en positiv eller negativ endring i salgs- og skjenkestedets
overholdelse av alkoholregelverket. Det vil også kunne virke skjerpende
på bevillingshaver å vite at ileggelse av prikker ved neste kontroll
kan føre til midlertidig inndragning av bevillingen.
Etter departementets vurdering er det fornuftig
å la prikkene foreldes løpende, og fra det tidspunkt overtredelsen
som førte til prikkene fant sted.
Departementet foreslår at ved overdragelse av virksomheten
skal den nye bevillinghaverens opptjeningstid begynne å løpe fra
det tidspunktet overdragelsen finner sted.
Dersom en bevillingshaver søker om ny bevilling
til et nytt sted kan kommunen se hen til ilagte prikker i vurderingen
av hvorvidt bevilling skal gis.
Departementet foreslår at minstereaksjonen ved inndragning
av bevilling settes til én uke. Dermed vil inndragningen slå relativt
likt ut for alle bevillingshavere.
Lengden på minstereaksjonen må ses i sammenheng
med opptjeningstiden og reaksjonsnivået. Etter departementets oppfatning
bør minstereaksjonen være lang nok til å gi insitament til å endre
de rutiner eller den praksis som førte til ileggelse av prikker.
Minstereaksjonen er ment å være en standardreaksjon i de tilfellene
hvor overtredelsene må antas å ligge innenfor normalområdet til
hver overtredelsestype som ligger til grunn for inndragningen, og
hvor det er tolv prikker som ligger til grunn for inndragningen.
Er det mer enn tolv prikker som ligger til grunn, må inndragningslengden
økes tilsvarende. Bevillingsmyndigheten vil dessuten ha anledning
til å inndra for lengre tid enn minstereaksjonen etter en skjønnsmessig
vurdering.
Departementet foreslår at totalt antall prikker som
skal medføre inndragning bør settes til tolv. De enkelte brudd kan
som utgangspunkt gi åtte, fire, to eller én prikk. På den måten
vil i utgangspunktet ikke ett enkelt brudd alene kunne føre til
inndragning. Dersom det bemerkes flere brudd i løpet av en kontroll
som til sammen gir tolv prikker eller mer, vil dette imidlertid
føre til inndragning. Dersom det foreligger skjerpende omstendigheter
ved bruddet, vil det også kunne tildeles flere prikker etter den
foreslåtte unntaksbestemmelsen, noe som etter omstendighetene vil
kunne føre til inndragning grunnet ett enkelt forhold.
Følgende overtredelser skal kunne ilegges åtte prikker
– som vil være det høyeste antallet prikker som kan tildeles i et
normaltilfelle:
Salg og skjenking
til mindreårige. Overtredelser av dette forholdet er å anse som
en av de groveste overtredelsene av alkoholloven
Brudd på bistandsplikten, dvs. bevillingshavers plikt
til å yte bistand til personer som er ute av stand til å ta vare
på seg selv og som framstår som hjelpeløse
Brudd på kravet om forsvarlig drift
Hindring av kontroll
Følgende overtredelse skal kunne ilegges fire prikker:
Skjenking og salg
til åpenbart påvirket person
Brudd på tidsbestemmelsene
Skjenking av alkoholholdig drikk med mer
enn 22 volumprosent alkohol til personer mellom 18 og 20 år
Brudd på alderskravet for den som selger
eller skjenker alkoholholdig drikk
Følgende overtredelser skal kunne ilegges to prikker:
Åpenbart påvirket
person i lokalet
Mangler ved bevillingshavers internkontrollsystem
Manglende levering av omsetningsoppgave
innen kommunens fastsatte frist og manglende betaling innen kommunens
fastsatte frist
Brudd på regler om styrer og stedfortreder
Gjentatt diskriminering
Gjentatt narkotikaomsetning
Følgende overtredelser skal kunne ilegges én prikk:
Brudd på reglene
om alkoholfrie alternativer
Brudd på reglene om plassering av alkoholholdig
drikk på salgsstedet
Brudd på reglene om skjenkemengde for brennevin
Brudd på vilkår i bevillingsvedtaket
Konsum av medbragt alkohol
Gjester tar med alkohol ut
Brudd på reklameforbudet
Departementet bemerker at systemet skal tolkes slik
at antall prikker som er angitt for overtredelse av en bestemt bestemmelse,
skal legges til grunn uavhengig av om man finner ett eller flere brudd
på den aktuelle bestemmelsen i en og samme kontroll. Ved funn av
for eksempel to overtredelser av samme bestemmelse (likeartede brudd)
på samme kontroll, skal antall prikker altså ikke dobles. Imidlertid
vil flere likeartede brudd være et typisk tilfelle hvor det er aktuelt
å benytte den foreslåtte unntaksbestemmelsen i skjerpende retning
slik at salgs- eller skjenkestedet ilegges noen flere prikker (likevel
ikke dobling).
Departementet foreslår en adgang for bevillingsmyndigheten
til å justere antall prikker etter en begrenset skjønnsmulighet
ved særlige forhold. Formålet med prikktildelingssystemet er å skape
økt grad av forutsigbarhet og likebehandling, og dette tilsier at
skjønnsmuligheten bør være svært snever.
Departementets forslag innebærer at det skal være
en høy terskel for å oppjustere eller nedjustere antall prikker,
og det skal foreligge enten svært skjerpende eller svært formildende
omstendigheter. Det skal være en høy terskel for å benytte unntaksbestemmelsen,
og bestemmelsen skal være en snever sikkerhetsventil for omstendigheter
som sjelden oppstår.
Etter en nærmere vurdering har departementet kommet
til at ileggelse av prikker vil være enkeltvedtak etter forvaltningsloven
§ 2 første ledd bokstav b. Hensynet til kontradiksjon og mulighet
til å imøtegå motpartens framstilling av saken innen rimelig tid
etter at forholdet har funnet sted, taler for at ileggelse av prikker
er enkeltvedtak.
Hvorvidt midlertidig inndragning av skjenkebevilling
er å anse som straff, har vært diskutert ved flere anledninger,
også før forslag om innføring av prikktildelingssystemet forelå.
Blant annet har Sivilombudsmannen vurdert at midlertidig inndragning
i enkelte situasjoner vil kunne være å anse som dobbeltstraff etter
EMK.
Departementet mener imidlertid at Sivilombudsmannen
ikke i tilstrekkelig grad har tatt i betraktning at det her ikke
dreier seg om en rettighetsbasert tillatelse. Reglene i alkoholloven retter
seg mot utøverne av en bestemt næring og ikke mot befolkningen som
sådan. Tildeling av bevilling er ikke en rett som søker har krav
på dersom vilkårene for tildeling er innfridd.
En forutsetning for å inneha retten til å skjenke alkohol
er at reglene i alkoholloven overholdes. Ansvaret er objektivt,
og et eventuelt vedtak om midlertidig inndragning innebærer ikke
nødvendigvis en konstatering av skyld hos bevillingshaveren. At
den midlertidige inndragningen har en allmennpreventiv virkning,
kan etter departementets mening ikke tilsi at virkemiddelet faller inn
under straffebegrepet.
Den midlertidige inndragningen gir forvaltningen
et fleksibelt, effektivt og forutsigbart virkemiddel for å sikre
at alkoholomsetningen skjer i henhold til lovens krav ved at man
kan stoppe en virksomhet som ikke oppfyller de kravene som stilles
til virksomheten.
Departementet foreslår å ta inn en bør-bestemmelse
om iverksettelse av inndragning innen fire uker etter vedtaksdato.
Det er etter departementets vurdering viktig å sikre raske reaksjoner
ved vedtak om inndragning, slik at situasjonen hvor bevillingshaver
ikke oppfyller vilkårene i alkoholloven, opphører og bevillingshaver
får mulighet til å rette eventuelle mangler som må ha ført til brudd
på vilkårene.
Ordningene er selvfinansierende på den måte
at bevillingsmyndigheten innkrever gebyrer som er beregnet ut fra
de kostnader som er påregnet ved administrasjon av bevillingsordningen.
Den foreslåtte prikktildelingsordningen vil være en del av det regelverket
som gir grunnlaget for kommunens oppgaver knyttet til bevillingssystemet
og dermed for gebyrsatsene.
For enkelte kommuner vil en forskrift om prikktildeling
sannsynligvis føre til økte kostnader og administrativt merarbeid
i forbindelse med innføringen av systemet. På den annen side vil saksbehandlingen
bli standardisert; noe som tilsier reduserte utgifter og ressurser
etter hvert.
De økonomiske konsekvensene antas å være begrensede.
Det legges til grunn at eventuelle administrative og økonomiske
konsekvenser må bæres innenfor kommunenes rammer.