EØS-komiteen vedtok ved beslutning nr. 256/2014
av 12. desember 2014 å endre EØS-avtalens vedlegg I og II til å
omfatte Europaparlamentets og Rådets direktiv 2010/63/EU av 22. september
2010 om vern av dyr som brukes til vitenskapelige formål. Direktivet
erstatter direktiv 86/609/EF og endrer forordning (EF) nr. 1069/2009
om animalske biprodukter.
Direktivets hovedformål er å sikre velferden
og bedre forholdene for forsøksdyr. I tillegg skal det bidra til
å øke kvaliteten i forskningen, sikre høye standarder for helsen
hos dyr og mennesker og beskytte miljøet. Virkeområdet er utvidet sammenliknet
med det gamle direktivet. Direktivet omfatter også dyr som avles
og holdes med sikte på å bruke deres organer eller vev til vitenskapelig
formål og dyr brukt til høyere utdanning og ferdighetstrening.
Det nye direktivet skjerper de etiske kravene
til forholdene for forsøksdyr og prinsippene om at bruk av forsøksdyr
i størst mulig grad skal erstattes av andre metoder. Krav til habilitet
i forvaltningen skjerpes, likeså krav til kompetanse hos ansvarlige
for virksomhetene. Ordningen med at virksomhetenes egne ansvarshavende godkjenner
forsøk faller bort.
Antall dyr som regnes som forsøksdyr vil øke. På
den annen side vil ikke klinisk utprøving av legemidler til dyr
for markedsføringstillatelse lenger være omfattet av det nye direktivet,
noe som vil føre til at færre fisk defineres som forsøksdyr.
Gjennomføring av EØS-komiteens beslutning vil
innebære økte kostnader. Stortingets samtykke til godkjennelse av
EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven
§ 26 annet ledd.
EØS-komiteens beslutning og rettsakten i uoffisiell
norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Det nye direktivet vil bidra til bedre dyrevelferd for
forsøksdyr. Blant de viktigste endringene er kravet om at det vil
bli obligatorisk å foreta etiske vurderinger før godkjenning av
prosjekter som involverer bruk av dyr. Det blir større fokus på
å erstatte dyreforsøk med alternative metoder. Kravene bygger på
3R-prinsippet. 3R står for «Replacement, Reduction and Refinement».
Direktivet inneholder krav om godkjenning av forsøksdyrvirksomhet,
krav til hvordan forsøkene skal utføres, hvilke dyr som kan brukes,
krav til personell, kompetanse og organisering, samt krav til hold
av forsøksdyr. Det fastsettes minimumskrav til oppstalling og stell.
Oppdrettere, formidlere og brukere av forsøksdyr
skal være godkjent av og registrert hos tilsynsmyndigheten. Virksomheten
skal ha én eller flere personer på stedet som har ansvar for dyrevelferden.
I tillegg skal hver virksomhet ha en utpekt veterinær med ekspertise
innen forsøksdyrmedisin eller eventuelt en annen passende kvalifisert
ekspert. Det skal være en dyrevelferdsenhet ved hver virksomhet
for å etablere et miljø for omsorg og sikre systematisk anvendelse
av 3R-prinsippene og at nyere og bedre metoder tas i bruk.
Direktivet stiller også en rekke krav til tilsynsmyndighetene.
Det stilles blant annet krav til hvordan søknader om godkjenning
av prosjekter skal vurderes, krav til inspeksjon av forsøksdyrvirksomheter,
krav til evaluering av prosjekter og til rapportering. Tilsynsmyndigheten
skal foreta jevnlige inspeksjoner av virksomhetene avpasset etter
en risikoanalyse.
Videre stiller direktivet krav om at det opprettes en
nasjonal rådgivende forsøksdyrkomité, samt at myndighetene yter
bidrag til utvikling av alternative metoder for bruk av dyr i forsøk.
Komiteen skal gi råd til tilsynsmyndigheten og dyrevelferdsenhetene
ved virksomhetene i saker knyttet til erverv, oppdrett, oppstalling,
stell og bruk av dyr til forsøk, og sikre utveksling av beste praksis.
De nasjonale komiteene skal også utveksle informasjon seg imellom
og slik fremme beste praksis innen EØS-området. Et nettverk mellom
disse nasjonale komiteene skal sikre lik praksis også mellom landene.
Behovet for utvikling av nye alternative metoder som
kan valideres, er stort. For å imøtekomme dette ble referanselaboratoriet
European Union Reference Laboratory for Alternatives to Animal Testing
opprettet i 2011. Laboratoriet vil være ansvarlig for å koordinere
valideringen av nye alternative metoder og fremme utviklingen og bruken
av alternativer til dyreforsøk innen grunnforskning, anvendt forskning
og lovpålagt testing.
Gjennomføring av rettsakten vil ikke kreve lovendring,
men det vil være nødvendig med forskriftsendring. Direktivet vil
kunne gjennomføres i norsk rett gjennom en ny forskrift om bruk
av dyr i forsøk som kan gis med hjemmel i lov 19. juni 2009 nr.
97 om dyrevelferd. En slik forskrift har vært på høring, og det
legges opp til at forskriften vedtas av Landbruks- og matdepartementet
og Nærings- og fiskeridepartementet. Ved fastsettelse vil gjeldende
forskrift om bruk av dyr i forsøk oppheves, og forskrift om animalske
biprodukter vil bli endret.
Direktivets nye og strengere krav til forvaltning vil
medføre merarbeid og økte kostnader for Mattilsynet. Behandlingen
av søknader om tillatelse til dyreforsøk er planlagt overført fra Forsøksdyrutvalget
og virksomhetenes egne ansvarshavende til Mattilsynet. De lokale
ansvarshavende har hittil stått for to tredjedeler av godkjenningsarbeidet,
tilsvarende ca. tre årsverk.
Mattilsynet dekker kostnadene knyttet til dagens tilsynsmodell
hva gjelder Forsøksdyrutvalget, utvalgets sekretariat og Mattilsynets
distriktskontorer. Disse kostnadene er anslått til ca. 3,8 mill.
kroner årlig.
Ved behandling av komplekse eller prinsipielle saker
skal Mattilsynet innhente uttalelse fra eksperter. Prosjekter som
omfatter smertefulle forsøk skal evalueres. Prosjektsammendragene skal
offentliggjøres, og det stilles krav til inspeksjoner.
Det kan forventes en tredobling av antall søknader
til Mattilsynet. Mattilsynet vil også få utvidede tilsynsoppgaver.
Anslag på noe usikkert grunnlag gir en økning
i Mattilsynets utgifter til forvaltning av forsøksdyrområdet i størrelsesorden
5 mill. kroner årlig, inkl. utgifter til ekspertgruppe.
Opprettelse av en nasjonal forsøksdyrkomité, som
skal gi råd til myndighetene om alle forhold vedrørende beskyttelse
av forsøksdyr og utveksle erfaringer med andre EØS-lands myndigheter,
gir også økte kostnader. Dette anslås å koste ca. 1 mill. kroner
årlig.
Det bør også på sikt legges til rette for et
mer effektivt og brukervennlig elektronisk søknadssystem, i eller
i tilknytning til Mattilsynets elektroniske tilsynssystem. Disse
kostnadene anslås til ca. 5 mill. kroner som en engangskostnad.
De økte kostnadene vil bli dekket innenfor de
til enhver tid gjeldende budsjettrammer for Mattilsynet. Mattilsynet
fikk i statsbudsjettet for 2015 økte ressurser til forsøksdyrarbeidet,
samtidig som det ble lagt opp til tilsvarende gebyrplikter.
Mattilsynet har vurdert direktivet og har anbefalt at
det gjennomføres i Norge. Forsøksdyrområdet er spesielt og har en
sterkere internasjonal profil og gjensidig internasjonal avhengighet
enn mange andre områder. Norge har små fagmiljøer og få personer
med kompetanse på forsøksdyrfeltet. Det er viktig å sikre norsk
deltakelse i europeisk regelverksutvikling, forskning og utviklingsarbeid
på fagfeltet. Innlemmelse av direktivet i norsk rett vil bidra til
dette.