Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre,
Pål Farstad, erkjenner at bruk av dyr til vitenskapelige
formål reiser etiske problemstillinger. Det er derfor nødvendig
å ha et klart regelverk for å sørge for at dyr ikke utsettes for
mer belastning enn nødvendig. Komiteen viser til
departementets vurderinger av direktivet og slutter seg til at direktivet
gjennomføres i Norge. Komiteen viser til at direktivet
foreslås gjennomført i norsk rett gjennom en ny forskrift om bruk
av dyr i forsøk.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at selv om direktivet oppfattes som relevant og akseptabelt,
er det reist spørsmål fra både brukerne av forsøksdyr og dyrevernorganisasjoner
ved måten direktivet er tenkt gjennomført i norsk rett. I høringssvar
datert 24. oktober 2012 i utkast til ny forskrift om bruk av dyr
til vitenskapelige formål (Forsøksdyrforskriften) skriver NTNU på
vegne av Universitetet i Oslo, Universitetet i Tromsø, Universitetet
i Bergen og Folkehelseinstituttet at flere av de foreslåtte endringene
vil kunne føre til redusert dyrevelferd hos forsøksdyr i Norge.
Kritikken i høringssvaret retter seg særlig mot valget av ny tilsynsmodel,l
og de foreslår en regional modell fremfor en sentralisert modell
hos Mattilsynet. I høringssvaret sies det:
«Slik vi leser det framstår Mattilsynsmodellen hovedsakelig
å være begrunnet i økonomi og effektiviseringshensyn for forvaltningen,
og ikke i intensjonene i det reviderte direktivet: nemlig bedret
dyrevelferd, bedre betingelser for forskningen, mer harmonisering
mellom de europeiske landene og større åpenhet rundt bruk av dyr
i forskning.»
Dette medlem merker seg at regjeringen
legger opp til at Mattilsynet skal finansiere denne oppgaven innenfor
de til enhver tid gjeldende budsjettrammer. Mattilsynet skal med
forslag til ny modell overta de oppgavene som 64 lokale ansvarshavende
og Forsøksdyrutvalget i dag utfører. Dette medlem merker
seg at departementet oppgir at det er usikkerhet knyttet til de økonomiske
anslagene.
Dette medlem viser videre til
at Norge med dette vil velge en modell som skiller seg vesentlig
fra modellen vi har i dag og de modellene som er valgt i våre naboland.
Dette medlem vil på bakgrunn
av de tunge innsigelsene som er kommet fra både dyrevernorganisasjoner
og brukere av forsøksdyr til vitenskapelige formål, be regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til tilsynsmodell og finansieringen
av denne før forskrift og instruks for forsøksdyrforvaltningen iverksettes.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag til finansiering og organisering av tilsynsmodell ved
bruk av dyr til vitenskapelige formål.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at et viktig
krav i direktivet som skal implementeres, er at en objektiv tredjepart
skal ha tilsyn og kontroll med dyreforsøksvirksomheten. Dagens løsning,
der ansvarshavende i virksomhetene godkjenner så mye som to tredjedeler
av alle dyreforsøk, er en modell som under et slikt krav ikke kan
videreføres.
Flertallet peker på at forsøksdyrområdet
krever særskilt faglig kompetanse i forvaltningen. Det taler for
å etablere et samlet miljø med saksbehandlere, og Mattilsynet er
den beste, om ikke eneste, eksisterende organisasjon landet har
for å ivareta dette behovet. Når regjeringen i tillegg foreslår
at det etableres et nasjonalt ekspertutvalg innenfor dette området,
et utvalg som Mattilsynet skal kunne hente eksperthjelp fra ved behov,
mener flertallet at regjeringens foreslåtte organisatoriske
løsning er den som best ivaretar både kravet til uavhengighet i
tilsynsrollen, kravet til faglig kompetent miljø og saksbehandling,
og kravet til forvaltningsmessig likebehandling av alle aktører
som driver med dyreforsøksvirksomhet uavhengig av hvor i landet
de er lokalisert.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, peker
på at det ikke er større usikkerhet knyttet til de økonomiske anslagene
ved denne endringen enn det som er vanlig ved implementering av
nye ordninger, og viser til at Mattilsynet allerede i 2015 fikk
styrket sitt budsjett tilsvarende tilsynets egne kostnadsanslag
på dette området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at direktivet
som skal implementeres, bidrar til å sikre velferden og bedre forholdene
for forsøksdyr. Det vil være svært uheldig, både for dyrevelferden,
for betingelsene for forskningen, for harmoniseringen av regelverket
mellom de europeiske landene og for åpenheten rundt bruk av dyr
i forskning, dersom implementeringen av dette direktivet utsettes.