Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet
i møte 4. desember 2014 å igangsette forberedelser i egen sak til
Stortinget om Telenors håndtering i VimpelCom-saken, jf. Stortingets forretningsorden
§ 15 første ledd annet punktum.
Saken startet med at komiteen i møte 18. november
2014 vedtok å sende brev med spørsmål til næringsminister Monica
Mæland. Komiteen viste i brev av 19. november 2014 til oppslag i media
der det var fremsatt påstander om bestikkelser og korrupsjon i forbindelse
med utbetalinger fra mobilselskapet VimpelCom. Komiteen ba næringsministeren
redegjøre for de påstandene som hadde fremkommet og for Telenors håndtering
av saken.
Komiteen mottok næringsministerens redegjørelse
26. november 2014. Telenors redegjørelser til Nærings- og handelsdepartementet av
22. november 2012 og Nærings- og fiskeridepartementet av 21. november
2014 fulgte som vedlegg.
Statsråden uttalte blant annet:
«Som utgangspunkt for min redegjørelse, vil jeg understreke
at avklaring av sakens faktiske forhold og hvorvidt VimpelCom har
gjort noe ulovlig eller ikke, er under etterforskning av politimyndigheter
i flere land. Det er ikke kjent om det vil bli reist påtale. Dersom
det blir reist påtale vil det deretter eventuelt være opp til de relevante
domstoler å ta stilling til hvorvidt det er begått lovbrudd i saken.
Nærings-
og fiskeridepartementets rolle som forvalter av statens eierskap
i Telenor ASA (Telenor), følger av de grunnleggende rammene for den
statlige eierskapsutøvelsen som har ligget fast i lang tid, og som
er kommunisert til Stortinget senest i Meld. St. 27 (2013-2014)
– Et mangfoldig og verdiskapende eierskap. Av dette følger det blant
annet at det er styret i selskapet som har ansvaret for forvaltningen
av selskapet og for selskapets operasjonelle drift, og for at virksomheten
drives innenfor gjeldende lover og regler. Som aksjeeier er det
departementets ansvar å vurdere hvordan styret utøver sin rolle
og sitt ansvar, herunder hvordan styret håndterer de forventninger
staten har uttrykt i sin eierskapspolitikk.»
Næringsministeren viste videre til at utgangspunktet
for medieoppslagene var transaksjoner mellom et datterselskap av
VimpelCom og et datterselskap av Takilant, i forbindelse med erverv
av lisenser for virksomheten i Usbekistan. Takilant er registrert
på Gibraltar, og det er reist spørsmål om disse transaksjonene har
gitt VimpelCom tilgang til det usbekiske mobiltelefonimarkedet på
en urettmessig måte. Det ble videre vist til at media har påpekt
at fremgangsmåten til VimpelCom ligner på fremgangsmåten det svenske
mobiltelefoniselskapet TeliaSonera skal ha benyttet ved sine kjøp
av mobillisenser i Usbekistan, og at TeliaSonera er under etterforskning
av blant annet svensk politimyndighet for disse forholdene.
Næringsministeren skrev følgende om etterforskningen
av VimpelCom:
«Avklaring av de faktiske forhold og hvorvidt VimpelCom
har begått lovbrudd og straffbare handlinger, er en politisak som
nå etterforskes av relevante myndigheter. Telenor har status som vitne
i denne saken. Ifølge Telenor har blant annet nederlandske, sveitsiske
og amerikanske myndigheter siden våren 2014 etterforsket VimpelComs
virksomhet i tilknytning til ovennevnte transaksjoner. Norske Økokrim
har bistått etter begjæring fra sveitsiske og nederlandske myndigheter
med innehenting av dokumentasjon og under gjennomføring av møter.
VimpelCom
er børsnotert i USA og underlagt regler for likedeling av informasjon
til alle aksjonærer. Dette er ifølge Telenor en viktig årsak til
at alle selskapets styremedlemmer blir pålagt taushet om de forhold
som kommer opp i styret eller annen informasjon de får i sin kontakt
med selskapet uten at selskapet har offentlig gått ut med den. Et
styremedlem er selskapets tillitsmann, og forvalter selskapets informasjon.
Å oppheve en slik pålagt taushetsplikt kan ifølge Telenor kun VimpelCom
gjøre, i dette tilfellet formodentlig styret som kollegium.»
Næringsministeren redegjorde videre for departementets
eierdialog med Telenor og innholdet i Telenors skriftlige redegjørelser.
I redegjørelsen datert 22. november 2012 ble det blant annet fremholdt
at Telenor har nulltoleranse for korrupsjon og at de Telenor-oppnevnte
styrerepresentantene i VimpelCom arbeider for de samme verdier,
og etiske retningslinjer skal gjelde i VimpelCom som i Telenor.
Det ble videre vist til at VimpelCom er børsnotert i New York og
underlagt amerikansk lovgivning. Foreign Corrupt Practices Act (FCPA)
er amerikansk lovgivning som retter seg mot internasjonal korrupsjon.
Det fremgikk videre at Telenor-oppnevnte styremedlemmer har stilt
krav og betingelser om at FCPA-regelverket blir fulgt før Telenor
går inn i transaksjoner med VimpelCom. I Telenors redegjørelse av
21. november 2014 ble det blant annet vist til at Telenor har fått
forsikringer fra VimpelComs administrasjon om at investeringen i
Usbekistan har skjedd i tråd med amerikansk korrupsjonslovgivning
(FCPA) og at krav om såkalte FCPA-vurderinger av transaksjoner i VimpelCom
er fremmet av styremedlemmer oppnevnt av Telenor siden 2006.
Næringsministeren ga uttrykk for at hennes rolle er
å vurdere hvordan styret i Telenor har utøvd sin rolle og sitt ansvar,
herunder hvordan styret har håndtert de forventninger staten har
uttrykt i sin eierskapspolitikk.
Hun skrev:
«Mine vurderinger i saken er videre
i hovedsak basert på den eierdialog departementet har hatt med Telenor,
og jeg legger til grunn at den informasjonen jeg der har fått fra
selskapet er dekkende for Telenors agering i saken.»
Avslutningsvis uttalte statsråden:
«Min oppfatning er at Telenors styre
tar arbeidet mot korrupsjon på alvor og generelt arbeider aktivt
med de aktuelle problemstillingene. Dette er nødvendig i en situasjon
hvor selskapet, gjennom VimpelCom og andre investeringer, opererer
i markeder med krevende problemstillinger knyttet til samfunnsansvar,
herunder også mulig korrupsjon.
De tiltak styret
i Telenor så langt har foretatt innebærer ingen garanti for at kritikkverdige
eller ulovlige handlinger ikke har funnet sted. Det pågår en politietterforskning
for å bringe klarhet i dette.
Jeg forventer at Telenors
styre vil fortsette å arbeide på en systematisk og aktsom måte med
sikte på å hindre korrupsjon.
Departementet vil
fortsette å ha en aktiv dialog med Telenor og selskapets styre om
samfunnsansvar generelt og VimpelCom-saken spesielt.»
Den 12. januar 2015 mottok komiteen et nytt brev
fra næringsministeren der hun til orientering oversendte brev fra
Telenor datert 7. januar 2015 med redegjørelse for VimpelComs investeringer
i Usbekistan. Telenor skrev avslutningsvis:
«Vi understreker igjen at Telenor tar etterforskningen
av VimpelCom Ltd. på største alvor. Etterforskningen pågår fremdeles,
og Telenor har på dette tidspunkt ikke oversikt over alle faktiske
forhold og alle sider av VimpelComs investeringer i Usbekistan eller
andre jurisdiksjoner. Etterforskningen viser at det har kommet frem nye
fakta og at det kan komme ny informasjon som gjør at Telenor vil
måtte vurdere videre tiltak innenfor rammene som deleier uten kontroll
i VimpelCom.
Telenor vil fortsette samarbeidet med
etterforskende myndigheter. Telenor har tillit til og støtter den
etterforskningen som pågår internasjonalt og ser frem til at etterforskningen
bidrar til å gi svar.»
Ved brev av 13. januar 2015 oversendte næringsministeren
e-poster mottatt i departementet 7. og 8. januar fra en anonym varsler, som
kalte seg «VIP Whistleblower». Det fremgikk av brevet at vedkommende
fremmet udokumenterte påstander knyttet til Telenor og selskapets
informasjon vedrørende blant annet VimpelCom. Vedkommende varslet
videre at departementet ville motta mer informasjon som underbygget
påstandene.
Den 16. januar 2015 fikk komiteen oversendt
en ny e-post datert 13. januar 2015 fra det departementet antok
var samme avsender med påstander rettet mot Telenor og selskapets
aktiviteter i tilknytning til VimpelCom. Det fremgikk at departementet
hadde oversendt informasjonen til Økokrim og Telenor.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen sendte 20. januar
2015 et brev til næringsministeren, der det ble vist til at påstandene
som var fremsatt var alvorlige og at komiteen var fornøyd med at
informasjonen var oversendt Økokrim. Det fremgikk at komiteen hadde
merket seg at Telenor i sin pressemelding uttalte at de ville orientere
norske myndigheter om sine vurderinger av de alvorlige påstandene
som var fremsatt anonymt. Komiteen mente videre at departementet
måtte kunne redegjøre for om departementet tidligere, muntlig eller
skriftlig, hadde mottatt noe av den kunnskapen som ble fremsatt
av varsleren, herunder generelle forhold rundt Telenors engasjement
i Russland og CSI-landene og om hvordan telelisenser erverves. Komiteen
ønsket også å få departementets vurdering av at Telenor hadde mulighet
til å blokkere et oppkjøp og om dette ikke hadde vært kjent i departementet.
I svarbrev datert 5. februar 2015 viste næringsministeren
til at deler av spørsmålene komiteen ba om svar på, berørte forhold
som lå relativt langt tilbake i tid og før hun tiltrådte som næringsminister,
men at hun hadde søkt å svare komiteen så fullstendig som mulig.
Vedlagt brevet fulgte Telenors vurdering datert 29. januar 2015
av de fremsatte påstandene fra den anonyme varsleren. Næringsministeren
viste til at Telenor tok avstand fra beskrivelsen av Telenor og
Telenors forretningspraksis og at selskapet ikke kjente seg igjen
i denne. Telenor pekte på at forholdet mellom Telenor og Alfagruppen, som
eiere i VimpelCom, har vært preget av en rekke alvorlige konflikter
og langvarige rettssaker, og at det var verdt å merke seg at notatet
var skrevet med det som fremstår som detaljert kjennskap til disse
konfliktene og rettssakene. Med bakgrunn i dette viste Telenor til
at det på det nåværende tidspunkt var vanskelig for selskapet å
gå nærmere inn i alle påstandene som fremkom.
Næringsministeren viste til at departementet
på denne bakgrunn ikke hadde tilstrekkelig grunnlag for å vurdere
holdbarheten i påstandene som var fremsatt. I brevet ble det videre
vist til Telenors historie i det tidligere Sovjetunionen. Det fremgikk
blant annet:
«I dialogen som har vært mellom departementet som
aksjeeier og Telenor knyttet til Telenors investeringer i selskaper
som opererer i det tidligere Sovjetunionen, har ulike problemstillinger vært
tema. Det har i perioder vært rettet spesiell oppmerksomhet mot
den risiko for verdimessige konsekvenser som eierkonfliktene i VimpelCom og
Kyivstar har aktualisert, og også mot problemstillinger knyttet
til samfunnsansvar, herunder korrupsjon. Departementet, som andre aksjeeiere
i Telenor, har stilt spørsmål om og fått svar fra Telenor på relevante
problemstillinger i forbindelse med disse investeringene. Det har blant
annet knyttet seg til Telenors representasjon og muligheter for
innflytelse i selskapene, den operasjonelle utviklingen i selskapene, markedsforhold,
reguleringsforhold og lisenserverv, risiko for korrupsjon og status
for aktuelle tvister og rettssaker. I tillegg har flere forhold
knyttet til Telenors investeringer i VimpelCom og Kyivstar løpende
blitt offentlig kjent, som det også pekes på i den anonyme henvendelsen
til departementet, blant annet gjennom årsrapporter, rettskjennelser
og annen ekstern tilgjengeliggjøring.»
Næringsministeren viste til at en stor del av
den offentlige informasjonen som fremgår av henvendelsen fra varsleren
har vært kjent for departementet, men at de påståtte betalingene
fra Takilant som går utover de betalingene VimpelCom tidligere har
rapportert om i henhold til amerikanske børskrav og utover det som
har fremkommet gjennom svenske rettsdokumenter, ikke har vært kjent
for departementet.
Det fremgikk videre:
«Telenors rolle i forbindelse med VimpelComs beslutning
om å investere i Usbekistan har vært et sentralt tema i denne saken.
Komiteen viser i sitt brev til at Telenor hadde mulighet til å blokkere
et oppkjøp om dette var ønskelig. Denne muligheten knytter seg til
at det på generalforsamlingen i VimpelCom i 2001 ble innført et
vedtektsfestet minoritetsvern som innebar at blant annet denne type
investeringsbeslutninger måtte få tilslutning fra 80 pst. av styrets
medlemmer. Vedtektene til VimpelCom har løpende vært offentlig tilgjengelige,
og vedtektsbestemmelsene som gir minoritetsvern i forbindelse med
beslutning av investeringer har vært offentlig omtalt av selskapene
selv og media over flere år, blant annet i tilknytning til ovennevnte
eierkonflikter, og senest høsten 2014 i forbindelse med medieoppslagene
rundt investeringen i Usbekistan.»
Næringsministeren viste avslutningsvis i brevet til
at Telenors vurdering er at minoritetsvernet i VimpelComs vedtekter
ikke kom til anvendelse i forbindelse med VimpelComs investeringsbeslutning
om å etablere seg i Usbekistan. Beslutningen som styremedlemmene
nominert av Telenor stilte seg bak i VimpelComs styre, har ikke
vært en sak som skulle forelegges eierne i Telenor. Departementet
har derfor ikke hatt noen oppfatning eller vurdering av saken.
Den 13. og 16. februar 2015 oversendte næringsministeren
nye henvendelser (e-poster) fra den anonyme avsenderen og departementets e-post
til avsenderen.
I brev til næringsministeren av 17. februar
2015 uttrykte komiteen tilfredshet med at departementet hadde oversendt
all informasjon fortløpende til Økokrim, men ba samtidig om ytterligere
opplysninger avgrenset til problemstillinger som angikk komiteens
arbeid med å kontrollere at departementet har fulgt opp sine forpliktelser
som eierdepartement av Telenor. Det fremgikk:
«Den første henvendelsen fra «varsleren» kom som
kjent for sent til at kontrollhøringen 14. januar kunne ta problemstillingene
som var løftet frem, opp med Telenor og departementet. Det er kommet
frem påstander om at de tre Telenor-nominerte representantene i
Vimpelcoms styre skal ha hatt mulighet til å blokkere ethvert innkjøp,
herunder også Vimpelcoms oppkjøp i Usbekistan. Etter høringen fremstår
det fortsatt noe uklart hva de tre norske representantene i VimpelComs
styre faktisk har hatt innsyn i og ansvar for, all den tid det først
i departementets brev av 5. februar 2015 blir redegjort for Telenors mulighet
til å blokkere beslutninger om å gå inn i for eksempel Usbekistan.
Komiteen ønsker å få utdypet departementets holdning til at informasjon
til departementet fra Telenor og fra departementet til Stortinget
ser ut til å først komme i etterkant av varsler utenfra.
Kontroll-
og konstitusjonskomiteen ønsker videre å få departementets generelle
vurdering av e-post fra varsler av 13. februar, herunder en forklaring
på hvorfor departementet ikke har forsøkt å komme i kontakt med
varsleren. Videre ønsker komiteen en særskilt vurdering av om Telenors
styrerepresentanter kunne eller burde ha stilt spørsmål ved de såkalte
«FCPA-vurderingene» som ble gjort av Takilant.
Til
slutt ønsker komiteen opplysninger om hvilke systemer for varsling
departementet har bedt om i de statlige heleide og deleide selskaper. Herunder
også en vurdering av Telenors håndtering av denne spesielle varslersaken.»
Den 18. februar 2015 oversendte statsråden Telenors
vurdering datert 16. februar 2015 av påstandene som fremkom i e-posten
fra den anonyme varsleren.
Komiteens brev av 17. februar ble besvart 24. februar
2015. Det fremgår av svaret fra næringsministeren at de anonyme
e-postene ikke brakte ny informasjon om muligheter for styremedlemmene
nominert av Telenor til å blokkere investeringsbeslutninger i VimpelComs
styre. På komiteens spørsmål om å få departementets generelle vurdering
av e-post fra varsler av 13. februar 2015, svarte næringsministeren:
«E-posten av 13. februar 2015 inneholder blant annet
kritikk mot Telenors håndtering av saken og mot at Telenor hadde
publisert avsenderens tidligere e-post på sine hjemmesider. Videre
er det fremsatt påstander knyttet til at VimpelCom kun har angitt
sine direktebetalinger til Takilant og ikke indirekte betalinger
via tredjeparter eller andre «stråselskaper», at Telenor-nominerte styremedlemmer
i VimpelCom-styret burde skjønt hva investeringene innebar og stilt
flere spørsmål selv om investeringene ikke i detalj ble gjennomført
av styret, og at det er merkverdig at Telenor-nominerte styremedlemmer
i VimpelCom kunne feste lit til «FCPA»-gjennomgangene når Telenor
selv skal ha uttalt i forbindelse med andre VimpelCom-investeringer
at VimpelCom ikke har gjennomført tilsvarende gjennomganger på fullstendig
vis.
Som omtalt ovenfor er det ikke ny informasjon
at styremedlemmer fra Telenor kunne ha blokkert investeringsbeslutningen
i VimpelComs styre. …»
Næringsministeren besvarte videre spørsmålet om
hvorfor departementet ikke hadde forsøkt å komme i kontakt med varsleren
og gjorde rede for kontakten. Det ble vist til at departementet ved
flere anledninger hadde hatt kontakt med avsenderen om håndteringen
av e-postene, men uten å innlede en ytterligere dialog om de konkrete
forhold vedkommende har tatt opp. Det ble vist til at store deler
av korrespondansen er offentlig kjent som følge av at departementet
på forespørsel har gitt delvis innsyn i korrespondansen og at noen
av henvendelsene er publisert av Telenor.
Det fremgikk at departementet overfor varsleren viste
til at det ikke er et etterforskningsorgan, at informasjon som berører
forhold rundt etterforskning ville bli oversendt Økokrim og at Økokrim
slik sett kunne være en relevant mottaker av det materialet vedkommende
mente å sitte på.
Når det gjelder komiteens spørsmål om Telenors styrerepresentanter
kunne eller burde ha stilt spørsmål ved de såkalte «FCPA-vurderingen» som
ble gjort av Takilant, svarte næringsministeren blant annet:
«… Hvorvidt de Telenor-nominerte styremedlemmene
burde stilt spørsmål ved de såkalte «FCPA-vurderingene» VimpelCom gjorde
i forbindelse med investeringen i Usbekistan, er vurderinger som
hvert enkelt styremedlem må gjøre ut fra den konkrete informasjonen
vedkommende hadde da beslutningen ble fattet. VimpelCom-saken er
nå under etterforskning. Ut fra hva som har kommet frem så langt,
kan det synes som ytterligere spørsmål kunne og burde vært stilt
fra styrets medlemmer, både da investeringsbeslutningen ble fattet
og i ettertid da problemstillingene har kommet opp. Det må imidlertid
understrekes at dette er vurderinger som kan gjøres i etterkant.
Dette var en investeringsbeslutning som verken skulle bli eller
ble forelagt departementet på det tidspunktet beslutningen ble tatt.»
På komiteens spørsmål om hvilke systemer for varsling
departementet har bedt om i de statlige heleide og deleide selskapene,
herunder en vurdering av Telenors håndtering av varslersaken, viste
næringsministeren til at saker som ofte omtales som varslingssaker,
ofte kan omfatte alvorlige kritikkverdige og også ulovlige forhold. Det
er derfor viktig å legge til rette for at informasjon og opplysninger
som fremsettes, kan videreformidles til relevante mottakere/myndigheter
for videre vurdering og oppfølging, samtidig som varslerens hensyn
og interesser kan ivaretas.
Avslutningsvis uttalte næringsministeren:
«Når det gjelder Telenors rolle i denne saken, har
jeg vært opptatt av å få en vurdering fra Telenor av påstandene
som er fremsatt, og at selskapet bidrar til å bringe klarhet i sakens
faktiske forhold. Telenor har i to redegjørelser til departementet
tatt avstand fra den beskrivelsen av Telenors forretningspraksis
som fremkommer av påstandene fremmet anonymt til departementet,
vist til at Telenor som aksjeeier i VimpelCom har tatt opp problemstillingene
med VimpelCom, og formidlet at Telenor vil fortsette å samarbeide
med etterforskende myndigheter gjennom sin status som vitne.»
Komiteens korrespondanse i saken følger som vedlegg
1–9 til innstillingen.
Telenor har mobilvirksomhet i 13 land, fordelt på
tre regioner: Norden, Sentral- og Øst-Europa og Asia. Gjennom eierskapet
(33 prosent) i VimpelCom Ltd har konsernet mobilvirksomhet i ytterligere
14 land. Jo Lunder var fra 1. juli 2011 og frem til 13. april 2015
konsernsjef for VimpelCom. Jean-Yves Charlier har overtatt som ny
konsernsjef etter Lunder.
VimpelCom er et internasjonalt mobiltelefoniselskap
med hovedsete i Amsterdam. Selskapet er børsnotert i USA og har
over 220 millioner kunder i 14 land, herunder Usbekistan. Majoritetseieren
i VimpelCom er LetterOne Holding S.A. LetterOne er et investeringsselskap
med tilknytning til det russiske Alfa Group. Med en eierandel på
56,2 prosent og en stemmerettsandel på 47,9 prosent, kontrollerer
LetterOne selskapet VimpelCom. Ltd. Telenor er nest største eier
og en betydelig minoritetsaksjonær i VimpelCom og har en stemmeberettiget
eierandel på 43 prosent. Styret i VimpelCom har totalt ni medlemmer,
hvorav Telenor har nominert tre.
Jon Fredrik Baksaas var styremedlem i VimpelCom
fra januar 2010 til juni 2011 og fra desember 2011 til 8. desember
2014. Det fremgår av pressemelding fra Telenor datert 8. desember 2014:
«VimpelCom Ltd., hvor Telenor har en minoritetsposisjon
på 33 % og stemmeandel på 43 %, er under etterforskning for forhold
knyttet til selskapets inntreden i Usbekistan. Telenor ser alvorlig
på anklagene og spørsmålene knyttet til korrupsjon. Telenor som
minoritetseier vil fortsette å iverksette nødvendige tiltak for
å beskytte selskapets interesser. Ved å gå ut av VimpelComs styre
løser Jon Fredrik Baksaas mulige interessekonflikter som kan oppstå
under de rådende forholdene. I henhold til VimpelComs vedtekter
vil Telenors konserndirektør med ansvar for Europa, Kjell Morten
Johnsen, representerer to stemmer i VimpelComs styre.»
Ifølge opplysninger fra Telenor har det i løpet
av de siste åtte årene vært betydelig uenighet mellom Telenor og
russiske Alfa Group om viktige veivalg for VimpelCom Ltd. Flere
av disse uenighetene har dreid seg om investeringer i markeder med
betydelig risiko.
Mistanken rundt svenske TeliaSoneras lisenskjøp
i Usbekistan ble kjent høsten 2012. Jon Fredrik Baksaas tok umiddelbart
kontakt med konsernsjef i VimpelCom, Jo Lunder, og fikk forsikringer
om at transaksjonene knyttet til mobillisenser i Usbekistan ble
gjennomført i tråd med amerikansk korrupsjonslovgivning (FCPA).
VimpelCom igangsatte som en konsekvens av henvendelsen egne etterfølgende
undersøkelser.
Ifølge oppslag i svensk presse etablerte TeliaSonera
seg i Usbekistan i 2007. Selskapet skal i etterkant ha utbetalt
over 2,2 mrd. SEK til det gibraltarregistrerte selskapet Takilant
Ltd i bytte mot 3G-lisenser m.m. i Usbekistan. Det har fremkommet
at Takilant har koblinger til diktatordatter Gulnara Karimova i
Usbekistan.
På bakgrunn av avsløringene i media kalte Næringsutskottet
i Riksdagen høsten 2012 inn finansmarknadsministeren for å svare
på hvordan regjeringen som eier håndterte TeliaSoneras affærer i
kraft av sin eierstyring. Det ble også besluttet å kalle inn TeliaSoneras
vd Lars Nyberg. Saken endte med at toppsjef Lars Nyberg og fire
andre i konsernledelsen måtte gå. Også store deler av styret ble
byttet ut.
Stockholm tingrett behandlet i november en begjæring
fra nederlandsk påtalemyndighet om frys av Takilants bankkonto,
som et ledd i nederlandske myndigheters etterforskning av TeliaSonera,
jf. Stockholm tingretts beslutning av 14. november 2014.
Den 11. desember 2012 besluttet Telenor at underkomiteen
«Ethics and Sustainability Committee» skulle følge opp at Telenors
verdier reflekteres i selskaper der Telenor ikke har operasjonell
kontroll.
Den 16. november 2012 ba Nærings- og handelsdepartementet
om en skriftlig redegjørelse fra Telenor med bakgrunn i oppslag
om problemstillinger rundt menneskerettigheter og korrupsjon i Usbekistan.
Departementet mottok en redegjørelse fra Telenor 22. november 2012.
Den 14. desember 2012 inviterte Telenors ledelse
VimpelComs ledelse til et investormøte og tok blant annet opp etikk,
samfunnsansvar, menneskerettigheter, antikorrupsjon og Takilant.
Departementet hadde 18. desember 2012 et særskilt
møte med Telenors styreleder og konsernsjef knyttet til VimpelComs
virksomhet.
Telenor stilte 21. desember 2012 opp på VimpelComs
generalforsamling i Amsterdam og stilte spørsmål knyttet til etikk,
samfunnsansvar, menneskerettigheter, antikorrupsjon.
VimpelCom igangsatte i 2013 en revisjon av prosesser
knyttet til Usbekistan, med bruk av eksterne ressurser, blant annet
etter initiativ fra Telenor-oppnevnte styrerepresentanter. Den 4. februar
2013 reiste styreleder Svein Aaser og juridisk direktør Pål Wien
Espen til Amsterdam for møte med administrasjonen i VimpelCom, og
16. oktober 2013 ble det holdt et nytt investormøte mellom Telenor
og VimpelCom.
Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas kontaktet 11. mars
2014 departementet og orienterte om at VimpelCom var under etterforskning
i flere land og at dette ville bli offentliggjort.Den
12. mars 2014 kunngjorde VimpelCom Ltd at selskapet var under etterforskning
både av US Securities and Exchange Commission og nederlandske myndigheter
knyttet til selskapets virksomhet i Usbekistan. Det ble 14. mars
2014 holdt et møte mellom Telenor og NFD på administrativt nivå. Det
ble blant annet opplyst om at Telenor hadde fått status som vitne
og at bl.a. konsernsjef Baksaas hadde blitt innkalt til møter med
Økokrim.
VimpelCom Ltd. rapporterte 18. mars 2014 at selskapet
er under etterforskning av US Department of Justice relatert til
samme virksomhet. VimpelComs styre nedsatte 21. mars 2014 en «Special
committee» som overvåker og leder an i det pågående arbeidet med
US Securities and Exchange Commission. I og med at selskapet er under
etterforskning, har Telenor ikke innsyn i dette arbeidet utover
den informasjon selskapet deler offentlig.
Telenors styreformann og selskapets konsernsjef i
Norge møtte 19. november 2014 næringsminister Monica Mæland som
følge av fornyet offentlig oppmerksomhet i Norge rundt saken. Næringsministeren
fikk 21. november 2014 en skriftlig redegjørelse fra Telenor.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet
i møte 18. desember 2014 å avholde kontrollhøring i saken. Høringen
ble avholdt onsdag 14. januar 2015.
Komiteens siktemål med høringen var å få saken belyst
for å klargjøre hva departementet visste om VimpelComs engasjement
i Usbekistan og hvordan Telenor fulgte eventuelle styringssignaler
fra departementet i sin deltagelse i VimpelComs styre.
Det fremgår av invitasjonsbrevet til høringen
at komiteen hadde besluttet at høringen skulle omhandle – men ikke
begrense seg til – følgende problemstillinger:
«1. Hva visste departementet
på de ulike stadiene/tidspunktene, hva var departementets mening
og hvordan ble dette formidlet til Telenor?
2. Det forsikres om at både departementet
og Telenor har nulltoleranse for korrupsjon og at arbeidet mot korrupsjon
tas på alvor. Samtidig kan det ikke gis garantier for at ulovlige
handlinger ikke har skjedd i Usbekistan. Hvordan henger dette sammen?
3. Usbekistan rangeres som et av de landene
i verden hvor det er mest korrupsjon. Er det mulig å handle med
et slikt regime og samtidig ha nulltoleranse for korrupsjon? Hvor
grundig setter man seg inn i et lands kultur og styresett før man går
inn som medeier i et selskap i landet?
4. Hvor grundig setter departementets eierskapsavdeling
seg inn i et selskaps virksomhet i land hvor korrupsjon er et utbredt
fenomen? Og hva visste departementet om VimpelComs virksomhet i
Usbekistan spesielt?
5. Telenor har redegjort for hva som er
gjort for å sette arbeidet mot korrupsjon på dagsorden i VimpelComs
styre. Hvilke avveininger ligger bak en beslutning om å gå inn som
minoritetseier i et selskap hvor man aktivt må sette arbeidet mot korrupsjon
på dagsorden?
6. Hva slags kunnskap hadde Telenors styreleder og
konsernsjef om Vimpelcoms virksomhet i Usbekistan?
7. Er det flere land hvor problemstillingen
er den samme som i Usbekistan?
8. I hvor stor grad mener styret og konsernledelsen
i Telenor at anti korrupsjonsarbeid står på dagsorden i Telenor?»
Følgende ble invitert og møtte til høringen:
Næringsminister Monica
Mæland
Tidligere næringsminister Trond Giske
Konsernsjef i Telenor ASA, Jon Fredrik
Baksaas
Styreleder i Telenor ASA, Svein Aaser
Transparency International Norge ved generalsekretær
Guro Slettemark.
I invitasjonsbrevet til høringen fremgikk det:
«Komiteen er opptatt av at alle relevant informasjon
skal fremlegges i høringen og vil derfor gjøre oppmerksom på at
det kan bli aktuelt med en lukket del dersom det skulle vise seg
å være behov for det.»
I et brev fra Telenor til komiteen datert 7.
januar 2015 undertegnet av styreleder Svein Aaser og konsernsjef
Jon Fredrik Baksaas, fremgikk det blant annet:
«VimpelCom Ltd. er et av verdens største mobiltelefonselskap
med hovedkontor i Amsterdam. Selskapet har over 220 millioner kunder
i 14 land. VimpelCom Ltd. er børsnotert på NASDAQ, registrert i
Bermuda og hjemmehørende i Nederland og underlagt krav til likedeling
av informasjon. Som komiteen er kjent med gjennom redegjørelsen
fra Næringsministeren i brev av 26. november 2014, har styremedlemmer
i VimpelCom Ltd. plikt til å bevare taushet om konfidensiell informasjon
som VimpelCom Ltd. ikke har offentliggjort. Taushetsplikten vil
gjelde også om høringen er lukket for publikum og presse.
Vi
er positive til at høringen er åpen for publikum og presse, og ser
ikke behov for at de deler av høringen som representanter fra Telenor
deltar på er lukket.»
Som følge av brevet fra Telenor avholdt komiteen
12. januar 2015 et ekstraordinært komitémøte for å drøfte prosessuelle
spørsmål knyttet til kontrollhøringen onsdag 14. januar 2015.
Komiteen traff følgende vedtak:
«Det var enighet om at brevet av 7. januar 2015 skulle
refereres i høringen, at komiteens medlemmer skulle stille de spørsmål
de mente det var grunn til å stille og at komiteen skulle forvente
fyllestgjørende svar fra Telenor, evt. i en lukket høring.»
I en e-post til komiteen fra konserndirektør
Pål Wien Espen datert 9. januar 2015 ble det vist til Telenors brev
av 7. januar og opplysninger referert i media om at det var innkalt
til et ekstraordinært komitémøte 12. januar 2015. Det fremgikk videre:
«Vi vil presisere overfor Komiteen at det ikke er grunnlag
for medias påstand fredag ettermiddag om at Jon Fredrik Baksaas
«nekter å svare Stortinget».
Henvisningen som er
gjort i vårt svarbrev til den taushetsplikt som styremedlemmer i
VimpelCom er underlagt, er gjort for å adressere temaet vedrørende
om høringen skal lukkes eller ikke. Som vi har understreket i brevet
til Komiteen, ser Telenor ikke behov for at de deler av høringen
som representanter fra Telenor deltar på er lukket. For ordens skyld
gjøres det oppmerksom på at periodene Jon Fredrik Baksaas har vært styremedlem
i VimpelCom er januar 2010- juni 2011 og desember 2011-desember
2014.
Telenor har til hensikt å opplyse saken så
godt vi kan ut fra den kunnskap vi besitter.
Telenor
bidrar gjerne med å klargjøre ytterligere for komiteen i forkant
av høringen, dersom det er ønskelig.»
Stenografisk referat fra høringen følger som
vedlegg til komiteens innstilling til Stortinget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til sak om Telenors håndtering
i VimpelCom-saken og Nærings- og fiskeridepartementets eierskapsutøvelse
i Telenor.
Komiteen mener at
korrupsjon utgjør en trussel mot rettsstaten, demokratiet, menneskerettighetene
og sosial rettferdighet. Korrupsjon opprettholder fattigdom og hindrer
velstandsutvikling.
Et tverrpolitisk flertall i Stortinget har som
følge av dette erklært nulltoleranse mot korrupsjon. Korrupsjon
er straffbart, både i henhold til norsk og andre lands lovgivning.
Det er bred politisk enighet om at det generelt
er positivt at norske selskaper engasjerer seg internasjonalt, også
i land der selskapene vil møte etiske utfordringer. Komiteen vil
likevel understreke at selskaper som opptrer i land med store utfordringer,
må være seg bevisst hva deres opptreden faktisk bidrar til.
Flere av landene som norske selskaper opererer i,
er preget av omfattende korrupsjon. Det er også en av grunnene til
at staten som eier må ha tydelige forventninger til selskapenes
arbeid mot korrupsjon. Komiteenmener
Transparency International formulerer det på en presis måte: Selskaper
som driver virksomhet i land med korrupsjonsutfordringer, må være
en del av løsningen og ikke en del av problemet.
Da Klassekampen, Dagens Næringsliv og andre medier
høsten 2014 begynte å skrive om VimpelComs disposisjoner i forbindelse
med ervervelse av telelisenser i Usbekistan, var foranledningen
at politiet i en rekke land hadde satt i gang etterforskning i mars
samme år. Telenor ble av Økokrim innkalt som vitne. Som nest største
aksjonær i VimpelCom ble Telenor av mediene bedt om å forklare VimpelComs
engasjement i Usbekistan. Det svenske teleselskapet TeliaSonera
ble to år tidligere, i 2012, anklaget for utbetaling av millionbeløp
til personer med sterke bånd til det usbekiske regimet. I Sverige
ble det også innledet parlamentarisk gransking, og ledelsen for
TeliaSonera måtte gå av. Telenor på sin side ble av daværende næringsminister
Trond Giske bedt om å forklare hva Telenors rolle var i VimpelComs
styre og hvorvidt VimpelCom i likhet med TeliaSonera hadde betalt
for lisenser på ureglementert vis. På spørsmål fra representanten
Skutle i høringen utdypet daværende næringsminister Giske hva departementet
gjorde i 2012:
«Det som helt konkret ble sagt fra oss, var for
det første – og det sa jo Aaser også – uttrykkelig hva slags forventninger
vi hadde. Vi stilte mange spørsmål: om kjennskap, om man hadde tillit
til selskapet som hadde gjennomgått denne FCPA-undersøkelsen, om
man ville iverksette interngranskning, hvordan man ville følge opp,
osv. Og det er det vi som eier kan gjøre – ha et utålmodig trykk
på de selskapene vi eier, ikke et utilbørlig press, men et tilbørlig
press på at man følger de retningslinjene og forventningene som eier
har.»
På denne bakgrunn ble det for komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet,viktig å få klarhet i hva Nærings- og
fiskeridepartementet som majoritetseier i Telenor mente om påstandene
om ureglementerte utbetalinger som igjen var fremsatt i pressen
to år etter at spørsmålet for første gang ble stilt, samt et ønske
om å få vite mer om hvordan Telenor hadde håndtert saken.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at det på dette stadium av undersøkelsene
er av interesse å vite hva Telenors ledelse mente om påstandene
om ureglementerte utbetalinger i et selskap der Telenor var og er
medeier. Slike påstander var fremkommet i pressen over en toårsperiode.
Slik komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, ser det,
er en korrupsjonsanklage mot et selskap hvor et av landets viktigste
selskaper er minoritetseier, svært alvorlig og vil få konsekvenser
for dette selskapets omdømme så vel som Norges renommé som et land
hvor det er en faktisk nulltoleranse for korrupsjon. Flertallet har derfor
tatt saken på det dypeste alvor og har så langt det har vært mulig,
forsøkt å komme til bunns i saken gjennom flere brev til statsråden og
åpen kontrollhøring.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til foregående merknad, og mener
at den upresist gjengir partsforholdene i saken. Det er, så vidt disse
medlemmer har sett, ikke fremmet noen korrupsjonsanklage
mot Telenor, men mot et selskap som Telenor deltar i som minoritetseier. Det
er heller ikke slik at Stortinget har en generell tilsynskompetanse
med selskaper som kun er delvis eid av staten. Derimot har Stortinget
ubetinget styringsrett gjennom Nærings- og fiskeridepartementet
om forvaltningen av eierandeler av selskaper.
Det avgjørende for komiteen har
vært hvorvidt departementet i sin eierdialog med Telenor har fulgt
opp Stortingets strenge linje når det gjelder korrupsjon og derigjennom
sørget for at Telenor har tatt de nødvendige skritt for å forhindre
eventuell korrupsjon som deleiere i VimpelCom.
På tross av komiteens anstrengelser
for å komme til bunns i saken, står fortsatt spørsmålet om det har
foregått korrupsjon, ubesvart. Hverken statsråden eller Telenors
ledelse kan gi svar på hvorvidt det har foregått korrupsjon i VimpelCom.
Det er etter komiteenssyn
heller ikke i tilstrekkelig grad godtgjort at tiltak er iverksatt for
å forhindre korrupsjon av de ansvarlige deleiere av VimpelCom.
Slik komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, ser det,
er det heller ikke vist tilstrekkelig vilje til å avdekke hva som
har skjedd fra departementets side.
Saken er under etterforskning i flere land,
og det vil forhåpentligvis med tid og stunder bli avdekket hva som
har skjedd. Flertalleter likevel
av den oppfatning at våre demokratiske institusjoner har et selvstendig
krav på å få vite hvordan Norges lover og overordnede prinsipper har
blitt fulgt opp i praksis.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at en bredt anlagt internasjonal
etterforskning vil ha som oppgave i fremskaffe bevis for eventuell
straffeforfølgelse. Deretter vil man kunne vurdere om det er noen
som kan lastes for bestikkelser på selskapsnivå. Opplysningene om
dette må fremskaffes som følge av etterforskning, og fastslås som
faktum. Deretter kan kritikk rettes presist mot rette ansvarlige.
Disse medlemmer vil likevel understreke
betydningen av at ev. kritikk utformes på grunnlag av autoritativt
fastslåtte fakta, ikke på bakgrunn av antagelser som fakta, selv
om det skulle vise seg at mistanker blir bekreftet. I en rettsstat
er forhåndsdømming ansett som en trussel mot rettssikkerheten, selv
om mistanken skulle vise seg begrunnet.
Komiteen har i denne
saken tatt utgangspunkt i de problemstillingene som ble lagt til
grunn i den åpne høringen:
1. Hva visste departementet
på de ulike stadiene/tidspunktene, hva var departementets mening, og
hvordan ble dette formidlet til Telenor?
2. Det forsikres om at både departementet
og Telenor har nulltoleranse for korrupsjon og at arbeidet mot korrupsjon
tas på alvor. Samtidig kan det ikke gis garantier for at ulovlige
handlinger ikke har skjedd i Usbekistan. Hvordan henger dette sammen?
3. Usbekistan rangeres som ett av de landene
i verden hvor det er mest korrupsjon. Er det mulig å handle med
et slikt regime og samtidig ha nulltoleranse for korrupsjon? Hvor
grundig setter man seg inn i et lands kultur og styresett før man går
inn som medeier i et selskap i landet?
4. Hvor grundig setter departementets eierskapsavdeling
seg inn i et selskaps virksomhet i land hvor korrupsjon er et utbredt
fenomen? Og hva visste departementet om VimpelComs virksomhet i
Usbekistan spesielt?
5. Telenor har redegjort for hva som er
gjort for å sette arbeidet mot korrupsjon på dagsordenen i VimpelComs
styre. Hvilke avveininger ligger bak en beslutning om å gå inn som
minoritetseier i et selskap hvor man aktivt må sette arbeidet mot
korrupsjon på dagsordenen?
6. Hva slags kunnskap hadde Telenors styreleder og
konsernsjef om VimpelComs virksomhet i Usbekistan?
7. Er det flere land hvor problemstillingen
er den samme som i Usbekistan?
8. I hvor stor grad mener styret og konsernledelsen
i Telenor at antikorrupsjonsarbeid står på dagsordenen i Telenor?
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet,vil ikke gå inn i den enkelte problemstilling,
men behandle dem helhetlig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet merker seg at komiteens flertall ikke
vil gå inn i den enkelte problemstilling under høringen, og antar
at dette er fordi en rekke temaer ikke lar seg behandle før man
ser resultatet av politietterforskningen.
Komiteen er kjent
med at Telenors eierskap i VimpelCom Ltd har en lang og til dels
vanskelig forhistorie. Telenor har ikke majoritet og dermed kontroll
over VimpelCom. Telenor anser i dag sin eierposisjon som finansiell
i motsetning til hva som er vanlig og ønskelig. Telenor har ellers som
strategi å ta kontroll over, eller gå ut av selskaper der kontroll
ikke er mulig, som styreleder Aaser uttrykte det i den åpne høringen.
Komiteen har forståelse for at
et selskap i en slik posisjon er mer avhengig av andre eieres forhold
til antikorrupsjonstiltak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet,vil understreke at styremedlemmers ansvar
er det samme enten man har kontroll i et selskap eller ikke.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at arten av ansvar kan være
den samme mellom et flertall og et mindretall, men hvorvidt noen
kan bebreides, er helt avhengig av hvilken reell innflytelse man har
hatt for å motvirke uønsket forretningspraksis.
Komiteen vil peke
på hva generalsekretæren i Transparency International Guro Slettemark
sa under høringen:
«… hvis antikorrupsjonsprogrammet til den deleide
enheten har mangelfullt innhold, eller er mangelfullt implementert,
så bør eierselskapet kreve korrigerende tiltak gjennom det deleide selskapets
styrende organer. Hvis påvirkning ikke nytter, og hvis avvikene
er uakseptable, bør eierselskapet trekke seg ut av den deleide enheten.»
Komiteen mener at Telenors styre
til enhver tid har stått fritt til å vurdere å trekke seg ut av VimpelCom. Komiteen stiller
seg bak næringsminister Monica Mæland i hennes utsagn om at det
er en forretningsmessig beslutning hvilke selskaper man skal være
medeier i og ikke, men vil samtidig peke på at det også er et styreansvar
å sørge for å arbeide mot korrupsjon.
På spørsmål om det hadde vært vurdert å trekke seg
ut av VimpelCom, svarte styreleder Aaser at det ikke var aktuelt
på grunn av Telenors aksjonærer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, registrerer at konsernsjef Jon Fredrik
Baksaas unngikk å svare på representanten Jette Christensens spørsmål
i høringen om vektingen mellom nulltoleranse for korrupsjon og hensynet
til aksjonærene.
Etter flertallets mening var
de tre styremedlemmene i VimpelCom som er innstilt av Telenor, ansvarlige
for å følge de samme krav til å arbeide mot korrupsjon som alle
andre. De hadde et selvstendig ansvar for å spørre, etterlyse og
gjøre alt som var mulig for å få klarhet i transaksjoner som administrasjonen
har ansvaret for, men som det stilles kritiske spørsmål til. Flertallet stiller
seg uforstående til at styremedlemmer som er nominert og hentet
fra Telenor, som i andre sammenhenger er et selskap som har blitt
rost for sitt arbeid mot korrupsjon, ikke er i stand til å få klarhet
i forhold som det er all mulig grunn til å stille kritiske spørsmål
til. Det burde være enkelt å få tilgang til de opplysningene som
er nødvendig for å kunne bedømme saken korrekt. At VimpelComs administrative
leder har vært en norsk tidligere Telenor-ansatt, burde ikke gjøre
dette mer komplisert.
Slik flertalletvurderer
det, ble en grundig sjekk av tvilsomme transaksjoner ikke gjort,
og slik det ser ut, heller ikke vurdert. Styremedlemmene stolte
på en FCPA- rapport uten, ifølge Baksaas, å gå grundigere inn i
hva som sto der, ja, uten engang å se den. Heller ikke det faktum
at utbetalinger gikk til et enkeltmannsforetak på Gibraltar så ut
til å vekke noen som helst mistanke hos styret i VimpelCom. Ifølge
Telenors styreleder og konsernsjef var dette heller ikke naturlig
all den tid transaksjonene er tillagt administrasjonen og utbetalingene
så små at styrets medlemmer ikke kunne fatte mistanke. Både styreleder
Aaser og konsernsjef Baksaas la i kontroll- og konstitusjonskomiteens
høring vekt på at det var administrasjonen i VimpelCom som hadde
ansvaret. Aaser underbygget dette ved å si at saken i sum skaper
så mye uro at han i et brev til styreleder i VimpelCom hadde stilt spørsmål
om styrets tillit til administrasjonen. Baksaas på sin side etterlot
inntrykk av å forstå bekymringen for transaksjonene og spesielt forbindelsen
mellom Takilant og presidentdatteren i Usbekistan, men holdt fast
ved at det var administrasjonen i VimpelComs ansvar.
Departementet har i brev til komiteen bekreftet at
Telenors mulighet til å blokkere beslutningen om å gå inn i Usbekistan
og dermed de transaksjoner denne saken handler om, er vedtektsfestet i
VimpelCom. Flertallet finner det foruroligende at
verken styreleder eller konsernsjef informerte kontroll- og konstitusjonskomiteen
om denne blokkeringsmuligheten. Hele fremstillingen av Telenor som
en minoritetseier uten makt og mulighet til å kontrollere, og en
fremstilling av administrasjonen som eneste ansvarlige part for
tvilsomme transaksjoner, mister sin tyngde og autoritet.
Flertallet finner det svært uheldig
at et stort og betydningsfullt statlig deleid selskap gir uttrykk for
en kultur hvor åpenhet og god samhandling med de politiske institusjoner
ikke har prioritet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartietmener de
foregående avsnitt viser at man er henvist til å spekulere i faktum
som ikke er fastslått, og at det inneholder en åpenbar risiko for
å rette urettmessig kritikk mot feil adressat. Disse medlemmer vil
advare mot den noe nær fullstendige partsidentifikasjon som med
dette etableres mellom statens aksjepost i et norsk selskap med
et tilknyttet selskap man ikke har tilsvarende styring over. Det gjenstår
å fastslå hvorvidt det virkelig var slik at de Telenor-nominerte
styremedlemmene visste, eller burde ha visst, at de medvirket til
uforsvarlig forretningspraksis og/eller kunne forhindret dette hvis
de hadde hatt kunnskap og vilje. Disse medlemmer vil
understreke at dette ansvaret skal og må belyses når den internasjonale
etterforskning har konkludert, og ansvar skal plasseres for disposisjoner
foretatt av VimpelCom.
Disse medlemmer vil videre understreke
at det fremdeles ikke har fremkommet fakta som skal kunne begrunne
utfallet mot Telenor som et selskap med manglende «kultur for åpenhet
og god samhandling med de politiske institusjoner». Å avsi en slik
dom over Telenors kultur retter seg i prinsippet mot bedriftens
33 000 ansatte som føler begrunnet stolthet ved å ha vært med på
å bygge selskapet.
Komiteen har merket
seg at næringsministeren i sin skriftlige kommunikasjon med komiteen har
redegjort for hvordan hun har fulgt opp saken med Telenor. Også
Monica Mæland som næringsminister har bedt om skriftlig redegjørelse
fra Telenor og har hatt flere møter med selskapet. I sin redegjørelse
til komiteen skriver hun blant annet at hennes vurdering er at Telenors
styre tar arbeidet mot korrupsjon på alvor og generelt arbeider
aktivt med de aktuelle problemstillingene. Videre fremholder hun
at de tiltak styret i Telenor så langt har foretatt, ikke innebærer
noen garanti for at kritikkverdige eller ulovlige handlinger ikke
har funnet sted.
Inntrykket til komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, er at statsråden i første omgang fullt
ut sluttet opp om Telenors vurderinger da saken ble offentlig gjennom
media, og at hun delte Telenors vurderinger av selskapets rolle
så vel som oppfatningen av at de var underlagt taushetsplikt både overfor
offentligheten og Stortinget. Flertallet mener det
er uheldig at statsråden ikke ser verdien i at Stortinget som demokratisk
institusjon engasjerer seg i en så alvorlig sak. Det er flertallets legitime
oppgave å gå inn i forvaltningen av den statlige majoritetsinteressen
i Telenor, og derfor av stor interesse hvordan Telenors antikorrupsjonsprinsipper
blir gjort gjeldende i et internasjonalt marked. Særlig viktig er
det med tanke på at regjeringens egen eierskapsmelding har lagt
vekt på samfunnsansvar og utdypet dette på følgende fire områder:
menneskerettigheter, korrupsjon, klima og miljø og arbeidstakerrettigheter.
Flertalletstiller
spørsmål ved hvor aktivt departementet har vært i denne saken. Flertallet stiller
seg kritisk til Telenors manglende vilje til å undersøke og avskjære
situasjoner som er kritikkverdige, og som det ifølge statsråd Mælands uttalelser
i høringen er veldig gode grunner til at etterforskes. Det som derfor
forblir uklart for flertallet,er
hvorfor departementet ikke i større grad har skaffet seg innsikt
i og lagt et tilbørlig press på at man følger de retningslinjene og
forventningene som eier har. Ut fra dette er inntrykket flertallet sitter
igjen med at departementet ikke prioriterte det departementet selv sier
de legger vekt på: arbeid mot korrupsjon.
Flertallet er som tidligere nevnt
fullt ut innforstått med at det er utfordringer knyttet til å være
minoritetseier. Flertallet vil imidlertid trekke
frem at det ikke ser ut til å være noen politisk uenighet om at
selv i mindretallsposisjon har styrene ansvar for å følge opp norsk
korrupsjonslovgivning. Spørsmålet som gjenstår å besvare, er hvorvidt
departementet har sørget for at en slik forståelse blir fulgt opp
av de selskaper staten har eierskap i, i dette tilfellet Telenor.
Etter flertalletsmening
kunne departementet vært langt mer aktivt og pågående i sin dialog
med Telenor. Departementet kunne blant annet stilt spørsmål om muligheten
til å blokkere hadde blitt vurdert i forbindelse med inntreden i
Usbekistan, hvorvidt Telenors styremedlemmer hadde vurdert transaksjoner
ut ifra deres forpliktelser til å arbeide mot korrupsjon, og ikke
minst om Telenors styre på noe tidspunkt hadde vurdert at risikoen
for å medvirke til korrupsjon var så stor at det måtte vurderes
å selge seg ut av VimpelCom.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det er en svakt begrunnet kritikk
av statsråden at hun skal ha sagt seg enig i Telenors vurdering
av at taushetsplikt skulle kunne begrense informasjonstilgangen
til Stortinget. Disse medlemmer kan ikke se at statsråden
har uttalt seg mot verdien av at Stortinget engasjerer seg i en
så alvorlig sak som denne. Disse medlemmer viser
til at når staten deltar i et norsk selskap notert på Oslo børs, har
man med åpne øyne underkastet seg de samme rapporterings- og varslingsregler
som der gjelder. Mange av disse begrensningene følger av hensynet
til likebehandling mellom aksjonærgrupper, og hensynet til hvordan
markedet informeres om forhold som kan påvirke vurderingen av selskapet.
Posisjonen som stor eier i slike selskaper vil ikke alltid være
umiddelbart konsistent med forvaltningens styringslogikk, nettopp
fordi man utøver eierskap og ikke utøver forvaltningsmyndighet. Disse medlemmer finner
det ikke godtgjort at eiernes interesse i å ha nulltoleranse mot
korrupsjon, skulle være uklar for dem som er nominert fra norsk
side til et styre.
Disse medlemmer ser frem til
at etterforskningen avklarer VimpelComs eventuelle ansvar for bestikkelser
i Usbekistan.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til saken og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Innst. 260 S (2014–2015) – innstilling
fra kontroll- og konstitusjonskomiteen i sak om Telenors håndtering
i VimpelCom-saken og Nærings- og fiskeridepartementets eierskapsutøvelse
i Telenor – vedlegges protokollen.
| dato | fra | | tittel |
Vedlegg 1 | 19.11.2014 | Kontroll- og
konstitusjonskomiteen | | Telenors håndtering i
VimpelCom-saken |
Vedlegg 2 | 26.11.2014 | Næringsminister
Monica Mæland | | Redegjørelse om Telenor og
VimpelCom |
| Undervedlegg | | | Orientering om VimpelCom Ltd |
Vedlegg 3 | 26.11.2015 | Næringsminister
Monica Mæland | | Redegjørelse om Telenor og
VimpelCom – korrigering |
Vedlegg 4 | 12.01.2015 | Næringsminister
Monica Mæland | | Kontrollhøring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
om Telenors håndtering i VimpelCom-saken –
oversendelse av brev fra Telenor ASA |
| Undervedlegg | | | Orientering om VimpelCom Ltd |
Vedlegg 5 | 20.01.2015 | Kontroll- og
konstitusjonskomiteen | | Telenors håndtering i
VimpelCom-saken |
Vedlegg 6 | 05.02.2015 | Næringsminister
Monica Mæland | | Vedrørende Telenors håndtering i
VimpelCom-saken |
| Undervedlegg | | | Oppfølging av VimpelCom-saken |
Vedlegg 7 | 17.02.2015 | Næringsminister
Monica Mæland | | Oppfølgingsspørsmål om VimpelCom |
Vedlegg 8 | 18.02.2015 | Næringsminister
Monica Mæland | | Vedrørende Telenors håndtering i
VimpelCom-saken |
| Undervedlegg | | | Oppfølging av VimpelCom-saken |
Vedlegg 9 | 24.02.2015 | Næringsminister
Monica Mæland | | Vedrørende oppfølgingsspørsmål om VimpelCom |
Vedlegg 10 | 14.01.2015 | | | Referat fra åpen høring |
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den
5. mai 2015
Martin Kolberg |
leder og ordfører |