I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
sikre at lærerutdanningen får en sterkere vektlegging av kunnskap om
antisemittisme og holocaust.
2. Stortinget ber regjeringen vurdere å
opprette universitetsprofessorater i jødedom og i antisemittisme,
for å styrke lærerutdanningen på disse områdene.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for
at læreplanen for grunnskole og videregående skole omfatter forebygging
av antisemittisme, herunder obligatorisk undervisning om antisemittisme
og holocaust i relevante fag og bedre læringsmateriell som vektlegger
økt kunnskap og holdningsskapende arbeid.
4. Stortinget ber regjeringen sikre bedre
økonomiske støtteordninger slik at klasser på ungdomstrinnet eller
videregående skole får mulighet til å dra på studietur til tidligere
konsentrasjonsleirer, uten at dette kommer i konflikt med gratisprinsippet.
5. Stortinget ber regjeringen sikre at
Holocaust-dagen markeres årlig på alle skoler. Det bør utarbeides
et tilpasset undervisningsopplegg til en slik markering.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders
Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin
Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til representantforslaget.
Komiteen viser til at diskriminering
og forfølgelse av jøder som sosial og religiøs gruppe har en århundrelang
historie hvor nazistenes industrielle utryddelse av seks millioner
jøder er historiens aller tristeste kapittel.
Komiteen viser til at hat mot
mennesker med jødisk opprinnelse ser ut til å være økende i Europa
og i Norge. Nylige hendelser i Paris og København og tidligere angrep
mot synagogen i Oslo viser at arbeidet for å bekjempe jødehat og antisemittisme
er viktig.
Komiteen mener holdningsarbeid
og kunnskapsformidling i skolen er viktig, og viser til 2011-tallene
fra Oslo-skolen, som viser at hver tredje ungdomselev med jødisk
bakgrunn har minst 2–3 negative hendelser i måneden knyttet til
sin religiøse bakgrunn, og videre at omtrent halvparten av alle
elever svarer at ordet «jøde» er brukt til å beskrive noe negativt.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svarbrev 24. april 2015 til komiteen er åpen for å utarbeide
en handlingsplan mot jødehat og antisemittisme.
Komiteen viser til at jødene
er en av de folkegruppene som opp gjennom historien har vært mest
utsatt for forskjellsbehandling, rasisme og overgrep.
Komiteen viser til at antisemittismen
har lange og mørke tradisjoner i Europa. Antisemittismen oppstod
ikke med holocaust, og den ble ikke utryddet med holocaust. Jøder
har vært utsatt for forfølgelse og diskriminering i ulike former gjennom
to tusen år, og i Norges egen grunnlov fra 1814 var jødene utelukket
fra adgang til riket, før paragrafen ble opphevet i 1851. Nå er
antisemittismen igjen på fremmarsj både i Europa og i vårt eget
land.
De tre siste årene har vi opplevd flere angrep
der tilfeldige jøder er rammet, kun fordi de er jøder. Senest angrepet
i København, der en jødisk frivillig vakt ved en jødisk konfirmasjon
ble skutt og drept. Slike holdninger kan ikke overses, og det er
nødvendig å legge ned en betydelig innsats for å forebygge og bekjempe
antisemittisme.
Komiteen mener det er behov for
å utarbeide en handlingsplan mot jødehat, og mener arbeidet med
dette bør iverksettes snarest. Komiteen mener en
slik plan bør bygge på de gode erfaringene norske myndigheter har
gjort i kampen mot antisemittiske elementer fra høyreekstreme miljøer.
Komiteen viser til kartleggingen
av rasisme og antisemittisme i ungdomsskolen utført av analysebyrået
Perduco i 2011, som viste at 51,5 prosent av elevene svarer at ordet
«jøde» har blitt brukt til å beskrive noe negativt, og at andelen jødiske
barn som opplever negative hendelser minst to til tre ganger månedlig
på grunn av sin religiøse bakgrunn, er 33,3 prosent.
Komiteen fremmer med dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en handlingsplan
mot antisemittisme.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at departementet i forbindelse med utarbeiding av en handlingsplan
mot jødehat og antisemittisme vil vurdere forslagene som fremkommer
i representantforslaget, i tillegg til andre tiltak som kan forhindre
rasisme og antisemittisme.
Flertallet viser til at Kunnskapsdepartementet fikk
en éngangsbevilgning fra Stortinget i 2013, som ble benyttet til
ulike tiltak mot antisemittisme, og at departementet i 2015 fikk midler
til arbeid med Mosaisk Trossamfund.
Tallene i kartleggingen ovenfor viser
at skolen er sentral i arbeidet mot antisemittisme. Komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti mener undervisning om holocaust
og antisemittisme må styrkes i relevante fag, slik at elevene får
god kunnskap om jødenes situasjon både i et historisk og et nåtidig
perspektiv. For å få til dette er det viktig at også lærerne har kunnskap
om antisemittisme, jødehat og rasisme. Derfor bør kunnskap om antisemittisme styrkes
i lærerutdanningen, både faglig og didaktisk. Det er også behov
for mer forskning på dette feltet, og dette medlem ber
departementet i arbeidet med handlingsplanen å vurdere tiltak for
å styrke denne forskningen.
Mange skoleklasser på ungdomstrinnet eller videregående
skolenivå har vært på studietur til konsentrasjonsleirer, for selv
å kunne se hvilke forhold jøder hadde under andre verdenskrig. Dette
medlem mener det er viktig at de økonomiske støtteordningene
gjør det mulig å fortsette med slike turer, uten at dette kommer
i konflikt med gratisprinsippet.
Komiteen mener det
er i barne- og ungdomsårene det skapes holdninger som man har med seg
resten av livet. Komiteen viser til at skolen har
unik mulighet til å forebygge antisemittisme og rasistiske holdninger
hos barn og unge, som fellesarena der elever med ulik bakgrunn møtes. Skolen
har også en plikt til å forebygge antisemittisme og rasisme fordi
alle elever, ifølge opplæringsloven § 9a, har rett til et godt fysisk og
psykososialt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er positive til
forslaget om en handlingsplan, og ser dette som en fortsettelse
av det arbeidet den rød-grønne regjeringen satte i gang for å bekjempe
antisemittisme og rasisme i skolen.
Disse medlemmer viser til at
daværende kunnskapsminister, Kristin Halvorsen, i kjølvannet av
meldinger om en økning i antisemittiske holdninger i skolen, blant
annet i en reportasje i NRK Dagsrevyen 13. mars 2010, oppnevnte
en gruppe som skulle legge frem forslag om «hvordan skolen systematisk
og helhetlig kan arbeide mot rasisme, antisemittisme og diskriminering på
bakgrunn av elevers etniske, religiøse eller kulturelle tilhørighet».
Rapporten Det kan skje igjen ble overlevert i januar 2011. Den inneholdt 39
konkrete tiltak som gruppen anbefalte å gjennomføre i skolen. Disse
medlemmer viser til at den rød-grønne regjeringen fulgte
opp disse anbefalingene i Meld. St. 22 (2010–2011) Motivasjon –
Mestring – Muligheter. I meldingen ble det blant annet lagt frem
forslag om å utvikle en helhetlig pedagogisk ressurs for skolens
arbeid mot antisemittiske og rasisme, med utgangspunkt i læreplanverket,
å utvikle et etterutdanningsopplegg for lærere om temaene antisemittisme
og rasisme og oppfordre skolene til å markere Holocaust-dagen.
Disse medlemmer viser til at
i Det kan skje igjen ble lærerens rolle i arbeidet mot antisemittisme
og rasisme fremhevet som særlig viktig. Som oppfølging av rapporten,
og Meld. St. 22 (2010–2011), ga den rød-grønne regjeringen derfor
Utdanningsdirektoratet i oppdrag å utvikle et kursopplegg rettet
mot lærere i videregående skole. Utdanningsdirektoratet ba HL-senteret,
EWC og ILS utvikle opplegget. Resultatet er kursopplegget Demokratisk
beredskap mot rasisme og antisemittisme, DEMBRA.Disse
medlemmer viser til at prosjektperioden for DEMBRA går ut
i 2016, og opplegget er i dag gjort til en del av det forebyggende
arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. Disse
medlemmer er glad for at regjeringen nå fortsetter det viktige
arbeidet mot antisemittisme og rasisme i skolen.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen legge frem en handlingsplan
mot antisemittisme.
II
Dokument 8:81 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Hans Fredrik Grøvan,
Geir S. Toskedal og Anders Tyvand om å iverksette en handlingsplan
mot antisemittisme – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 21. mai 2015
Trond Giske | Iselin Nybø |
leder | ordfører |