Finansdepartementet legg med dette fram Finansmarknadsmeldinga
2014.
Kapittel 2 handlar om struktur og trendar i
den norske finanssektoren og utsiktene for finansiell stabilitet.
Kapittelet inneheld oversikter og vurderingar av marknadstilhøve,
det makroøkonomiske biletet, risikoutviklinga og soliditet og resultat
i finansinstitusjonane.
Kapittel 3 handlar om ein heilskapleg politikk for
finansmarknaden, og gjev mellom anna eit oversyn over nokre av dei
verkemidla styresmaktene tek i bruk for å sikre god handsaming av risiko
og eit godt kundevern på finansmarknaden. Kapitlet omhandlar også
korleis finanssektoren medverkar til effektiv ressursbruk i økonomien,
og føresetnadane for produksjon av finansielle tenester i Noreg.
Kapittel 4 gjev eit oversyn over viktige internasjonale
avtalar og korleis dei set rammer for finansmarknadsreguleringa
i Noreg.
Kapittel 5 handlar om hovuddraga i dei gjennomførte
regelverksendringane i Noreg, og om dei viktigaste løyvesakene som
Finansdepartementet og Finanstilsynet har handsama på finansmarknadsområdet
i 2014.
Kapittel 6 inneheld ei omtale av verksemda til Noregs
Bank i 2014 og ei vurdering av korleis pengepolitikken vart utøvd.
Kapittel 7 inneheld ei omtale av verksemda til Finanstilsynet i
2014.
Kapittel 8 inneheld ei omtale av verksemda til Folketrygdfondet
i 2014, medan kapittel 9 inneheld ei omtale av verksemda til Statens
finansfond i 2014. Kapittel 10 omhandlar verksemda til Det internasjonale
valutafondet (IMF) i 2014.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Irene Johansen, Tor Arne Bell Ljunggren, Marianne
Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig
Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde
og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom
E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans
Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
tar omtalen til orientering.
Komiteen viser til at det ble
avholdt åpen høring om denne saken mandag 4. mai 2015, der sentralbanksjef
Øystein Olsen var invitert. Referatet fra høringen følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Finanssektoren består av finansinstitusjonar (som
bankar, forsikringsselskap og verdipapirføretak), finansmarknader
(for mellom anna kapital og finansielle tenester) og finansiell
infrastruktur (til dømes betalingssystem og oppgjerssentralar).
Finanssektoren i Noreg tilbyr eit bredt spekter av produkt og tenester
som mellom anna gjer det mogleg å spare eller låne til bustad, forsikre
gjenstandar mot skade og personar mot ulykke, gjennomføre betalingar
og finansiere næringsverksemd. Velfungerande finansmarknader medverkar
til økonomisk vekst og skatteinntekter til det offentlege.
Finansiell stabilitet inneber at det finansielle
systemet er robust nok til å ta imot innskot og andre tilbakebetalingspliktige
midlar frå ålmenta, formidle finansiering, utføre betalingar og
omfordele risiko på ein tilfredsstillande måte. Ein viktig del av
dette er at bankar og andre finansinstitusjonar er solide og verkar
på ein formålstenleg måte.
Dette kapittelet handlar om struktur og trendar
i den norske finanssektoren og utsiktene for finansiell stabilitet.
Avsnitta inneheld oversikter og vurderingar av marknadstilhøve,
det makroøkonomiske biletet, risikoutviklinga og soliditet og resultat
i finansinstitusjonane.
Ein viser til meldinga for nærmare omtale.
Komiteen viser til
at oljeprisen har falt betydelig, og at vi er på vei til en ny normalsituasjon
for norsk økonomi. Komiteen viser til at Norge trenger
flere ben å stå på, og komiteen mener at finansnæringen
har en nøkkelrolle i å tilrettelegge for slik omstilling.
Komiteen viser til at pengepolitikken
er førstelinjeforsvaret i konjunkturstyringen og kan respondere
raskt når utsiktene for norsk økonomi endres. Norges Bank satte
i desember 2014 ned styringsrenten med 0,25 prosentenhet, til 1,25 pst. Komiteen viser
til at mange av våre nærmeste handelspartnere har lavere rente enn
Norge, og at Norges Bank har varslet at ytterligere rentenedsettelser
er sannsynlig. Komiteen viser til at den lave oljeprisen
har ført til lavere kronekurs, og at dette har bedret konkurranseevnen, særlig
for eksportnæringene. Komiteen vil samtidig understreke
at også innretningen av statsbudsjettet og strukturpolitikken må
hjelpe omstillingen av norsk økonomi.
I denne forbindelse ser komiteens
flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti,
frem til at regjeringen vil fremme forslag basert på Produktivitetskommisjonens arbeid.
Komiteen viser til
at finansministeren 6. mars 2015 ba Finanstilsynet vurdere om det
er hensiktsmessig å iverksette tiltak som på et aggregert nivå kan
bidra til å dempe veksten i boligpriser og kredittveksten i den
norske husholdningssektoren. Komiteen viser til at
Finanstilsynet blant annet foreslår å forskriftsfeste krav til utlånspraksis,
og stramme inn krav til låntagernes betjeningsevne. Komiteen viser
til at det er viktig å få konkrete faglige råd om hvordan risikoen
knyttet til husholdningenes gjeld kan dempes, og viser til at regjeringen
har varslet fremleggelse av en boligpolitisk strategi der det vil
inngå en vurdering av forslagene og responsen fra høringsrunden.
Komiteen mener at det bør være
enkelt og billig å bytte bank, både av hensyn til valgfriheten til
den enkelte kunde og til konkurransesituasjonen sett under ett. Komiteen vil
i den forbindelse vise til at en undersøkelse fra TNS Gallup kan
tyde på at flere boliglånskunder har skiftet bank eller forhandlet
seg frem til bedre vilkår på boliglånet sitt i 2014 enn tidligere
år. Komiteen ser positivt på at bankene kan pålegges
å linke til Finansportalen, slik at informasjon om konkurrerende
lånetilbud blir lettere tilgjengelig.
Komiteen viser til at Oslo Børs
har vokst frem til å bli verdens største og viktigste finansielle markedsplass
for sjømatsektoren, nest størst i verden på antall noterte shippingselskaper,
og nest størst i Europa på energi. Komiteen mener det
er positivt at utenlandske selskaper noteres på Oslo Børs for å
hente kapital, og at kompetansen i det norske kapitalmarkedet for
energi, sjømat og shipping tiltrekker seg utenlandske utstedere. Komiteen mener
det er viktig for norsk næringsliv at vi har en sterk finansnæring, som
kan bidra med verdiskaping i egen sektor og skaffe finansiering
til verdiskapingen i andre deler av næringslivet. En god tilgang
på både egenkapital og fremmedkapital er en forutsetning for å kunne
finansiere de omstillingene som er nødvendige for norsk næringsliv.
Komiteen vil i den forbindelse
vise til Scheel-utvalgets rapport, og avventer Stortingets og regjeringens
videre arbeid med selskapsskatt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det er underskudd på boliger i en del pressområder,
og at dette har bidratt til at boligprisene har økt betydelig og
over lang tid. Flertallet er bekymret for at stadig
flere husholdninger i Norge har en gjeldsbelastning som gjør dem
sårbare for høyere renter, økt arbeidsledighet eller fall i boligprisene. Flertallet viser
til at det er svært viktig med tilbudssidetiltak som øker antall
boliger i markedet, herunder bygging av studentboliger, enklere
og raskere offentlig planleggingsarbeid samt forenkling av en del
av de fordyrende kravene til nye hus og leiligheter.
Flertallet viser til at norsk
næringsliv på sikt ikke kan leve med å ha et helt annet nivå for
selskapsbeskatning enn sammenlignbare konkurrentland, og at det
er behov for å tilpasse nivået på selskapsbeskatningen til situasjonen
i våre konkurrentland. Finansnæringen, som møter internasjonale
konkurrenter i det norske hjemmemarkedet, synliggjør behovet for konkurransedyktige
rammebetingelser.
Flertallet viser til at det viktigste
skillet i det norske samfunnet er mellom dem som har jobb og dem
som ikke har jobb. Flertallet viser til at europeiske
land med lite fleksible arbeidsmarkeder sliter med høy arbeidsledighet,
og påpeker at omstillingen Norge nå står overfor, gjør det enda
mer nødvendig enn tidligere å legge til rette for et effektivt og
fleksibelt arbeidsmarked. Flertallet viser til at
den lave oljeprisen foreløpig ikke har resultert i økt arbeidsledighet,
men ser at dette vil kunne endre seg. En solid norsk finansnæring
er et sentralt bidrag til den finansielle stabiliteten som blir
viktig i en slik situasjon.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Venstre, viser til
at hensikten med konsolideringsreglene er å sikre at banker som
inngår i samarbeidende grupper blir stilt overfor et kapitalkrav
som reflekterer den reelle risikoen de påtar seg ved samarbeidet. Dette flertallet mener
at en unntakshjemmel kan praktiseres slik at det blir gjort unntak
dersom et finansforetak er av minimal betydning og det aktuelle
soliditets- eller sikkerhetskravet på konsolidert basis, medregnet
en forholdsmessig del av beregningsgrunnlaget for det aktuelle foretaket,
ikke vil avvike vesentlig fra soliditets- eller sikkerhetskravet
uten en slik konsolidering. Dette flertallet vil
understreke betydningen av at myndighetene sikrer at kravene til
rapporteringen i forbindelse med regelverket ikke blir strengere
enn nødvendig. Dette flertallet forventer at dette
følges opp i samarbeid med næringen for å få en så smidig rapporteringsrutine
som mulig.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at en samlet finanskomité i Innst. 165 L (2014–2015) om ny finansforetakslov
også fremmet følgende merknad:
«Når det gjelder samvirkebaserte foretak legger komiteen
til grunn at det er medlemmene i foretakene som skal utgjøre øverste
organ. Departementet bes komme med en nærmere vurdering og avklaring
av dette i Finansmarknadsmeldinga 2014.»
Dette flertallet viser til departementets omtale
av samvirkebaserte foretak i boks 2.12 i meldingen og vil understreke
følgende: Det må legges til grunn at finansforetaksloven § 8-2 første
ledd tredje punktum ikke kan tolkes slik at kunder som etter vedtektene
ikke har rett til å bli medlemmer, kan få stemmerett i generalforsamlingen.
Det må også legges til grunn at hjemmelen til å gjøre unntak fra
lovens regler ikke går så langt at det i forskrift kan gis regler
som medfører at kunder som etter vedtektene ikke er medlemmer, kan
gis stemmerett på generalforsamlingen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Venstre viser til at en samlet finanskomité i Innst.
165 L (2014–2015) om ny finansforetakslov fremmet følgende merknad:
«Komiteen viser videre til at departementet bør gis
adgang til å gjøre unntak fra de generelle kravene om forholdsmessig
konsolidering av eierandeler på under 10 pst., enten ved forskrift eller
ved enkeltvedtak, når dette er ubetenkelig. Komiteen ber departementet
komme tilbake til praktisering og håndheving av unntaksbestemmelsen
i Finansmarknadsmeldinga 2014.»
Disse medlemmer kan ikke se at
departementet har fulgt opp Stortingets intensjon på dette punkt.
Disse medlemmer viser til høringen
i finanskomiteen 6. januar i år vedr. forslaget om ny finansforetakslov,
hvor det framkom at de nye kravene til konsolidert rapportering
fra samarbeidende grupper medfører en økt rapporteringsbyrde for
mange sparebanker. Disse medlemmer er av den oppfatning
at dette er en unødvendig merbelastning for sparebankene, og kan
ikke se at det ble godtgjort at dette er nødvendig eller at det
innebærer at noen ny grunnlagsinformasjon blir rapportert inn, ut
over den som allerede er kjent for myndighetene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest fremme forslag
til endring i finansforetaksloven § 17-13 slik at det gjøres unntak
fra de generelle kravene om forholdsmessig konsolidering av eierandeler på
under 10 pst.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
boligmarkedet lider av strukturelle problemer som følge av manglende regulering,
et skjevt skattesystem samt boligmangel i enkelte pressområder. Dette
medlem er bekymret for den økte gjeldsbelastningen det opphetede
boligmarkedet medfører, spesielt i en tid der mange mister jobben
og økonomien viser klare tegn på nedkjøling. Dette medlem viser til
Scheel-utvalgets utredning (NOU 2014:13) og vil peke på behovet
for en fornuftig skattlegging av eiendom i Norge. Dette medlem mener
dagens organisering av boligmarkedet øker sosiale forskjeller, og
skyver en uakseptabel risiko over på vanlige huseiere.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015, og at Sosialistisk
Venstreparti var alene i behandlingen av statsbudsjettet for 2015
i å foreslå en lavere selskapsskatt. Dette medlem kan
ikke se at regjeringen siden den tiltrådte har tatt noen grep av
betydning for å forberede overgangen til grønn industri og næringsliv
i Norge, for ikke å nevne behovet for å flytte mer økonomisk aktivitet
fra sokkelen til fastlandet.
Dette medlem vil påpeke at økonomiske
og sosiale forskjeller i Norge reproduseres av blant annet et markedsliberalistisk
boligmarked, sosial dumping, opphopning av formue, og regjeringens
uthuling av arbeidsmiljøloven og arbeidstakeres beskyttelse. Dette
medlem vil peke på at et regulert arbeidsmarked med en sterk
fagbevegelse har vært en av Norges fremste forutsetninger for et
egalitært arbeidsliv, og samtidig avgjørende for norsk næringslivs konkurransedyktighet. Dette
medlem advarer mot å bruke behovet for omstilling som argument
for å undergrave viktige deler av den norske modellen.
Dette medlem mener den økte arbeidsløsheten
gir grunn til bekymring, og vil påpeke at oppsigelsene som finner
sted i Norge som følge av lavere oljepris er et tydelig tegn på
overaktivitet i petroleumssektoren, og en altfor ensidig næringspolitisk
satsing på petroleumsindustrien.
Regjeringa ynskjer eit ope ordskifte om prioriteringane
i politikken for finansmarknaden, om korleis vi kan byggje vidare
på dei fortrinna vi har i dag, og om kva for finansnæring vi treng
for å møte utfordringane i norsk økonomi framover.
Under behandlinga av Nasjonalbudsjettet 2015 (Meld.
St. 1 (2014–2015)) trefte Stortinget 2. desember 2014 vedtak om
å be regjeringa «fremme forslag om en helhetlig næringspolitikk
for finansnæringen som en del av finansmarkedsmeldingen». I dette
kapitlet av finansmarknadsmeldinga for 2014 vil regjeringa både
peike på viktige trekk ved politikken for den norske finansmarknaden
og vise kva som gjer at også den politikken som vert ført på andre felt,
er viktig for rammevilkåra for finansnæringa i Noreg.
Representantar frå den norske finansnæringa
og interesseorganisasjonar har hatt høve til å gje innspel til dette
kapitlet. Finansmarknadsmeldinga 2014 er eit bidrag til ein debatt
om sentrale finansmarknadsspørsmål i Stortinget. Regjeringa vil
kome attende til ulike sider av temaet i seinare finansmarknadsmeldingar.
Finansmarknaden og det finansielle systemet
er viktig for alle moderne økonomiar. Finanssystemet er med på å
frakte ressursar og vert nokre gongar omtala som blodomløpet i økonomien. Finanssystemet
fraktar kapital frå spararar til investorar og frå seljar til kjøpar,
og det omfordeler risiko mellom ulike delar av økonomien. Medan
eit velfungerande finanssystem styrkjer vekstevna i økonomien, syner
historia at problem i finanssystemet kan gje alvorlege og langvarige
økonomiske tilbakeslag. Politikken for finansmarknaden er difor
ein viktig del av den økonomiske politikken.
Når ein skal utforme og utøve ein politikk for
finansmarknaden, bør ein søkje innsikt i kva for mål ein ynskjer
at politikken skal sikte mot. Oljeprisfallet i 2014 minte oss på
at Noreg er eit lite land med ein open økonomi der endringar i import-
og eksporttilhøva kan ha stor verknad på den økonomiske aktiviteten.
Noreg har i mange år hatt ei gunstig utvikling i byteforholdet til
utlandet, og både hushald og føretak har vist stor evne til å tilpasse
seg endringar i relative prisar. Det som er bra for norsk økonomi,
er i regelen bra for den norske finansnæringa òg, og finansnæringa
har spelt ei viktig rolle i det å få til, og å finansiere, dei endringane
som den norske økonomien har gått gjennom på vegen inn i oljealderen.
At finansnæringa kan medverke til nødvendige omstillingar
for å møte ei svakare utvikling i norsk økonomi er viktig, men ikkje
sjølvsagt. Ei svakare økonomisk utvikling kan føre til tap og tære
på bufferane i finansnæringa òg. Utan ei solid finansnæring kan
både føretaka, hushalda og styresmaktene få vanskar med å handtere skiftet
i norsk økonomi.
Måla for politikken for finansmarknaden bør vere
gjennomtenkte og liggje fast over tid, men det kan i nokre samanhengar
vere føremålstenleg å leggje seg på ei meir fleksibel line i utøvinga
av politikken. Til dømes kan det vere fornuftig å skjerpe soliditetsreguleringa
når det går godt i økonomien, og å skjerpe krav til forsvarleg utlånspraksis
når renta er låg og gjeldsveksten høg. Ei fleksibel og tidstilpassa politikkutøving,
saman med ei god og effektiv regulering som grunnlag, gjer det mogleg
å hindre at små problem veks seg store. Men viss politikkutøvinga
kjem på etterskot, risikerer ein å måtte slakke av på krava når
problema byggjer seg opp, og å vere for sein med å stramme til att. Fleksibel
og tidstilpassa politikkutøving er krevjande. Viss ambisjonane er
større enn evna, kan resultatet verte dårleg.
I finanssektoren er det monalege interessemotsetnader
mellom kundar, aksjonærar, kreditorar og skattebetalarar. Desse
motsetnadene har mange prinsipielle likskapstrekk med interessemotsetnader
i andre sektorar. Det gjev difor god meining å regulere finansnæringa
så langt det passar, med generell regulering – til dømes lovgjevinga
for arbeidsmarknaden og regelverk om likestilling, avtaler og skatt.
Samstundes er det viktige tilhøve ved finansmarknaden som gjer at
det krevst særskild regulering, slik alle land gjer.
Konkurranse medverkar til at aktørar som ikkje kan
skape tilstrekkeleg lønsemd, har feil forretningsmodell eller ikkje
greier å oppretthalde innteninga si, går gradvis ut av marknaden
til fordel for aktørar som greier å utvikle seg i takt med etterspurnaden.
Dette er akseptabelt og ynskjeleg i dei fleste sektrorane i økonomien.
Men i finanssektoren er det potensielt store ringverknader for kundar
og samfunn av økonomiske problem hjå aktørane. Dette er hovudårsaka
til at styresmaktene stiller krav til finansnæringa som ikkje stillast
til andre næringar. Det er viktig at reguleringa som tek sikte på å
ivareta finansiell stabilitet, ikkje utilsikta medverkar til at
omstilling og effektivisering i finansnæringa bremsast. Marknaden
bør over tid også i denne sektoren syte for at forelda forretningsmodellar
og løysingar vert sjalta ut, og at nye, effektive forretningsmodellar
kan vekse fram. Ein særleg politikk for finansmarknaden må difor
kombinere god handsaming av risiko med dei marknadsmekanismane som
skal medverke til effektivisering og omstilling på marknaden.
Krav til soliditet, intern organisering og forretningsskikk
er døme på viktige ytre rammer for tilpassinga til finansføretaka.
I valet mellom vern av aksjonærar og vern av kundane har ein i reguleringa
valt å leggje stor vekt på omsynet til kundane, som i dei fleste
tilfelle er den mindre kompetente og innsiktsfulle part andsynes
finansføretaka. Eit slikt vern av kundane kan medverke til allmenn
tiltru til finansnæringa, og auke moglegheitene for lønsemd hjå
aktørar som har ein forretningsmodell som er kundevenleg. Handsaminga
av situasjonar kor soliditeten eller likviditeten til finansføretaka
er trua, er ein viktig del av den særlege politikken for finansmarknaden.
Regjeringa vil at finanssektoren skal medverke til
størst mogleg verdiskaping i norsk økonomi over tid. I tillegg til
god handsaming av risiko på finansmarknaden krev det at rettane
til kundane er tekne godt vare på, og at den finansielle tenesteytinga
medverkar til effektiv bruk av ressursane i økonomien.
Vidare er regjeringa oppteken av å leggje til
rette for ei robust og konkurransekraftig norsk finansnæring som
produserer finansielle tenester i Noreg. Dette er viktig både for
å medverke til eit stabilt tilbod av finansielle tenester til norske hushald
og føretak og for å støtte opp om finansnæringa som ei verdiskapande
næring i seg sjølv. Dei reglane og tiltaka som ligg til grunn for
politikken for finansmarknaden, skal vere målretta og godt grunna,
og dei skal ikkje unødig vri konkurransetilhøva i finanssektoren.
Dette kapitlet gjev eit oversyn over nokre av
dei verkemidla styresmaktene tek i bruk for å sikre god handsaming
av risiko og eit godt kundevern på finansmarknaden. Kapitlet omhandlar
også korleis finanssektoren medverkar til effektiv ressursbruk i
økonomien, og føresetnadene for produksjon av finansielle tenester
i Noreg.
Ein viser til meldinga for nærmare omtale.
Komiteen viser til
at en sterk bank- og finansbransje er en forutsetning for økonomisk
utvikling og omstilling av norsk økonomi, og at næringen har en
indirekte virkning på all annen type næringsvirksomhet i Norge. Komiteen mener
at det er viktig med en helhetlig næringspolitikk for bransjen,
og at politikken overfor finansmarkedet er en sentral del av den økonomiske
politikken som skal fremme omstilling i norsk økonomi. Komiteen viser
til at Norge har stor politisk stabilitet og troverdighet i det
internasjonale markedet, og at Norge blir oppfattet som en trygg
finanshavn i utrolige økonomiske tider.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at noen andre land har lyktes med å utnytte
tilsvarende konkurransefortrinn til å utvikle seg til å bli knutepunkter
for kapitalforvaltning og andre finansielle tjenester, og at man
hittil i mindre grad har lyktes med dette i Norge.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener
at finanssektoren bør ha en mer fremtredende plass i den generelle
politikkutformingen når det gjelder blant annet utdanning, forskning, vekst
og innovasjon. Dette flertallet viser til at regjeringen
i årets finansmarknadsmelding begynner drøftingen av en helhetlig
næringspolitikk for finansnæringen, men at den i meldingen konstaterer
at det må inngå i en slik næringspolitikk flere elementer enn det
som drøftes i årets melding. Dette flertallet imøteser
slike drøftinger som en nødvendig del av den fremtidige politikkutformingen
for næringen, og forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med dette.
En helhetlig næringspolitikk for finansnæringen må
ivareta både kredittvesenet, forvaltningsbransjen, finansiell rådgivning
og fondsmegling samt den rolle forsikringsselskap og pensjonskasser
har som viktige pilarer i det norske velferdssystemet.
Komiteen viser til
at Banklovkommisjonen nylig har utarbeidet et kompletterende forslag
til ny ordning for tjenestepensjon, og legger til grunn at pensjonssystemet
videreutvikles på basis av et samvirke mellom Folketrygden, private og
offentlige tjenestepensjoner og frivillige private pensjonsordninger
utover dette. Komiteen har merket seg at regjeringen
i meldingen opplyser at livsforsikringsselskapene og pensjonskassene
nå tilpasser seg et nytt grunnlag for beregning av levetid. Selskapene
har fått inntil syv år på å oppreservere seg til det nye grunnlaget,
og til å finansiere inntil 80 pst. av årlig oppreservering med bruk
av avkastning utover garantert rente som ellers ville tilfalt kundene. Komiteen mener
det er viktig at det siden september 2014 har vært adgang til å
inngå avtaler om fripoliser med investeringsvalg mellom kunde og
selskap. Slike avtaler innebærer at kundene kan gi fra seg den årlige
avkastningsgarantien mot selv å kunne velge hvordan pensjonsmidlene
blir investert. Finansdepartementet har stilt krav om at fripoliser
skal være fullt oppreservert før det eventuelt kan inngås slik avtale
om investeringsvalg. En fripolise er en fullt betalt kontrakt mellom
forsikringstaker og pensjonsinnretning, basert på et klart regelverk. Komiteen legger,
i tråd med tidligere stortingsbehandlinger, til grunn at eventuelle endringer
i slike kontrakter må bygge på avtale mellom partene, og ikke på
regelendringer.
Komiteen viser til at årsaken
til finansielle kriser ofte er at finansielle ubalanser får bygge seg
opp over tid. Når det finansielle systemet er tett sammenvevd over
landegrensene, kan ubalanser og kriser raskt smitte fra ett land
til et annet. Komiteen mener på denne bakgrunn at
det er positivt og nødvendig at det nå er bred enighet nasjonalt
og internasjonalt om at myndighetene må legge mer vekt på regulering
og tilsyn for å trygge finansiell stabilitet. Komiteen mener samtidig
at det er viktig å se kostnadene knyttet til regulering opp imot
formålet med reguleringen, før nye reguleringer innføres. Komiteen viser
til at Baselkomiteen har hatt på høring et utkast til en ny gulvregel
for soliditetskrav basert på den reviderte standardmetoden, som
er ment å erstatte Basel I-gulvet. Analyser av konsekvenser av disse
forslagene tyder på at spesielt de svenske kapitaldekningsreglene
vil bli brakt mer på linje med andre europeiske land inkludert Norge,
og at en slik endring dermed vil gi norske banker likere konkurransevilkår.
Et solid norsk bankvesen er over tid til fordel for både kunder, ansatte,
eierne og samfunnet rundt dem.
Komiteen mener det er avgjørende
at forbrukernes interesser og rettigheter ivaretas på en god måte.
Dette er særlig viktig i et marked som er så komplekst og viktig
for forbrukerne som finansmarkedet. Komiteen viser
til at forbrukervernet på finansmarkedsområdet er styrket de senere
årene. Komiteen er samtidig opptatt av at forbrukervernet
kontinuerlig videreutvikles og forbedres. Komiteen understreker
viktigheten av en velfungerende ordning for tvisteløsning innen
bank og forsikring, som både forbrukerne og næringen har tillit
til. Komiteen mener at man kontinuerlig bør vurdere
om Finansklagenemnda har tilstrekkelig uavhengighet og ressurser.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
banker og finansinstitusjoner spiller en viktig rolle i økonomien.
De tilbyr betalingstjenester, innskudd og utlån for husholdninger
og bedrifter og forsikring mot «reell» risiko (brann, død, sykdom
osv.) og mot finansiell risiko (brå prisendringer på valuta, renter,
råvarer). Finansnæringen bidrar med avgjørende finansiell infrastruktur
som skal tjene husholdninger og bedrifter over hele landet og er
å regne med som en infrastrukturnæring.
Disse medlemmer understreker
at vi må ha med oss lærdommene fra den internasjonale finanskrisen
i tiden som kommer. Krisen skyldtes at banker, myndigheter, investorer
og husholdninger ble overmodige og tillot for stor gjeldsoppbygging
og for stor risiko i det finansielle systemet. Bankene hadde for
liten egenkapital og var drevet av kortsiktig profitt. De fikk utvikle
komplekse finansielle produkter som gjorde prisen og risikoen vanskelig
å se for investorene, og de fikk bygge opp enorme finanskonsern
som kunne legge til grunn at de ville bli reddet av myndighetene
om det skulle gå galt. Myndighetene, med USAs sentralbank i spissen, bar
ved til bålet ved å holde rentene lave over lang tid. De nektet
å gripe inn i markedet for å dempe boblen – dels av ideologiske
frimarkedsgrunner og dels av manglende inflasjonspress.
Disse medlemmer viser til at
bolig- og aksjeprisene, så vel som gjeldsnivåene, ble låst inne
i en selvforsterkende spiral: Folk lånte for å kjøpe særlig bolig,
dette presset boligprisene opp og økte verdien på bankens sikkerhet,
som igjen førte til større boliglånsopptak.
Disse medlemmer er bekymret for
at for mye av midlene i finanssektoren dels går til spekulative
formål som er privatøkonomisk lønnsomme, men samfunnsøkonomisk ulønnsomme;
dels er det en fare at finanssektoren tar for høye priser for sine
tjenester, på grunn av manglende konkurranse eller manglende åpenhet.
Disse medlemmer vil særlig advare
mot kompleksitet og mangel på gjennomsiktighet og de konsekvensene
det har for markedenes effektivitet. Kompleksitet er en fordel for
bankene og fondene, fordi prisen blir vanskelig å se. Dermed kan
investorer betale mer enn nødvendig uten å være klar over det, i
et forgjeves forsøk på å slå markedet.
Disse medlemmer viser til at
finanskrisen fikk et mindre omfang i Norge, ikke minst fordi vi
etter bankkrisen på 90-tallet hadde innført strengere reguleringer
enn andre land. Særnorske reguleringer var et fortrinn i møte med
krisen, fordi det ga oss mer solide banker og færre spekulative
finansprodukter.
Disse medlemmer viser til at
vi imidlertid også her i landet har store, systemkritiske finanskonsern,
i første rekke DNB. Også her i landet fikk de største bankene trappe
ned på egenkapitalen og tillegge boliglån lavere risikovekter, paradoksalt
nok i takt med stadig høyere boligpriser; også her fikk kompliserte
produkter utvikle seg til bankenes fordel i møte med vanlige investorer
og forbrukere med mangelfull informasjon.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis representantforslag
Dokument 8:60 S (2010–2011) om tiltak for å motvirke en ny finanskrise,
som ble fremmet i desember 2010. Her fremholdt forslagsstillerne:
«De store samfunnsøkonomiske og sosiale kostnadene
ved finanskriser og behovet for å begrense overdreven risikotaking
gjør at det kan være hensiktsmessig å skattlegge finansnæringen
i større grad enn i dag […] Overskudd og lønn er et uttrykk for
merverdi, og en skatt på dette vil derfor kunne anses som en merverdiavgift,
en avgift finansielle tjenester per i dag i hovedsak er unntatt.
En slik skatt vil gjøre at finansnæringen får en skattebelastning
mer på linje med andre næringer, og på denne måten hindre at finansnæringen
blir unaturlig stor. En generell skatt på summen av overskudd og
lønn kan kombineres med skattlegging av lønn og overskudd ut over
det normale, for å motvirke overdreven risikotaking.»
Dette medlem viser til at forslagsstillerne fremmet
et konkret forslag om å innføre en slik skatt i samarbeid med andre
land, utformet i tråd med IMFs anbefalinger.
Dette medlem viser til at regjeringens
finanskriseutvalg kort tid etter, på nyåret 2011, anbefalte å utrede
en slik skattlegging av finansnæringens overskudd og lønn. Danmark, Frankrike
og Island har en slik skatt på lønn, mens Israel tar med både overskudd
og lønn. Dette medlem er imidlertid opptatt av at
en slik skatt utredes grundig og at tidspunktet for innføring ses
i sammenheng med de økte kapitalkravene som bankene nå pålegges.
Dette medlem viser til Innst.
165 L (2014–2015), der dette medlem understreket
at vi ikke har noen garanti for at bankene i fremtiden ikke vil
ta større risiko i verdipapirer eller derivater. I så fall kan en
samordning av verdipapirvirksomhet og tradisjonell bankvirksomhet
være uheldig. Et knapt mindretall i Finanskriseutvalget, bestående
av Randi Flesland, Jon Hippe, Thore Johnsen, Tore Lindholt, Stein
Reegård, Bent Sofus Tranøy og Karen Helene Ulltveit-Moe, anbefaler
at bankenes adgang til å ta risiko gjennom annen aktivitet enn kjernevirksomheten,
bør avgrenses ytterligere utover det som i dag er nedfelt i norsk
bank- og konsernlovgivning. Derfor fremmet dette medlem forslag
om å sikre at bankenes adgang til å ta risiko gjennom annen aktivitet
enn kjernevirksomheten, avgrenses ytterligere utover det som i dag
er nedfelt i norsk bank- og konsernlovgivning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Venstre viser til Stortingets behandling av Nasjonalbudsjettet
2015 (Meld. St. 1 (2014–2015)) hvor Stortinget gjorde vedtak om
å be regjeringen «fremme forslag om en helhetlig næringspolitikk
for finansnæringen som en del av finansmarkedsmeldingen».
Disse medlemmer kan ikke se at
regjeringen har fulgt opp Stortingets vedtak eller Stortingets intensjon.
I stedet velger regjeringen å peke på noen viktige trekk ved politikken
for det norske finansmarkedet og vise til politikk på andre områder
som er viktige for finansnæringen i Norge. Det er etter disse
medlemmers syn uheldig at regjeringen ikke fremmer ett eneste
forslag, men nøyer seg med en situasjonsbeskrivelse.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at den norske finansnæringen er en viktig del av det grønne skiftet
og at finansnæringen har alle muligheter til å utvikles som en av
de viktigste verdiskapende næringene i en ny grønn økonomi i Norge.
Finansnæringen er, i tillegg til å være viktig for vekst og utvikling
av det øvrige næringslivet, en stor og viktig næring i seg selv. Det
er anslått at ca. 50 000 mennesker er sysselsatt i finanssektoren
i Norge, og verdiskapingen pr. ansatt er større enn i de fleste
andre næringer. Dette medlem mener at finanssektoren
spiller en nøkkelrolle i det globale grønne skiftet. For å lykkes
med omstillingen fra fossil til grønn økonomi, er tilgang til kapital
og investeringer avgjørende. Divestment – å flytte kapital bort
fra fossil energi – er nå et tema i finansmarkeder og politiske
miljøer over hele verden. Finansmarkedenes forventninger til realismen
og tempoet i omleggingen fra fossil til fornybar energi, kan i seg
selv påvirke i hvilket omfang og tempo denne omstillingen vil skje.
Norske finansmiljøer har alle muligheter til å være verdensledende
på omstillingen til en grønn finanssektor. Norske finansselskaper
som KLP (Kommunenes Landspensjonskasse), Storebrand og Nordea har allerede
vist lederskap på grønn omstilling.
Dette medlem mener det er viktig
å sikre god kapitaltilgang til norsk næringsliv. Mange små og mellomstore
bedrifter kommer i faser hvor videre utvikling av bedriften og arbeidsplassene avhenger
av tilførsel av frisk kapital. For disse er det avgjørende at det
finnes kapitalmiljøer i Norge som bidrar med risikovillig kapital.
Oppkjøpsselskaper har blitt en omfattende næring i Norge og står
for en betydelig andel av den årlige kapitaltilførselen til norske
bedrifter. I perioden 2002 til 2012 hadde norske porteføljebedrifter,
ifølge Menon Business Economics og NVCA, en årlig vekst i verdiskapingen
på 14 pst. mot 7 pst. for norsk fastlandsnæringsliv for øvrig. Næringen
er derfor en avgjørende aktør i utvikling av norske arbeidsplasser
i Norge. I Norge opererer 107 aktive oppkjøpsfond som forvaltes
av 51 forskjellige forvaltningsmiljøer. Disse miljøene representerer
en viktig kompetanseklynge innen finansnæringen. Dette medlem er
kjent med at det foreligger uavklarte skatterettslige spørsmål for
næringen som kan bidra til å betydelig forverre næringens konkurransemessige stilling
i forhold til tilsvarende bedrifter i våre naboland. De norske bedriftene
i bransjen har investert ca. 80 mrd. kroner i risikokapital i bedrifter
med hovedkontor i Norge siden år 2000. Dette medlem mener
det derfor vil være svært uheldig dersom bransjen får betydelig
forverrede rammevilkår i forhold til konkurrenter i nabolandene
og ser at det kan innebære at bransjen vil ta med seg kapitalen
og flytte ut av Norge. Dette medlem mener en slik
utvikling vil bety svekket vekst i norsk økonomi, redusert omstillingsevne
og tap av mange arbeidsplasser.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen supplere Meld. St. 22
(2014–2015) Finansmarknadsmeldinga 2014, med en oversikt over regjeringens
ambisjoner og planer for utvikling av næringspolitikk rettet mot
finansnæringen – innen områdene utdanning, forskning og innovasjon,
konkurranseforhold, kapitalforvaltning og bærekraft.»
Handelsavtalene som Noreg er ein del av, er meinte
å bidra til auka verdiskaping ved å redusere handelsbarrierane i
dei landa vi forhandlar med. Frihandelsavtaler er med på å sikre
at norske eksportbedrifter innanfor finansnæringa har marknadstilgjenge
og konkurransedyktige vilkår i utlandet. Vidare kan frihandelsavtaler gje
auka stabilitet for føretak og kundar ved at marknadstilhøva internasjonalt
vert meir føreseielege. Fri handel og frie kapitalrørsler kan også
gje auka konkurranse frå utanlandske tenesteleverandørar og på den
måten bidra til auka konkurranse om tenester i Noreg. Det kan gjeve
gevinstar til konsumentane gjennom lågare prisar og større utval
av godar.
Regulering og tilsyn med finansmarknadene er naudsynt
for å sikre finansiell stabilitet og fungerande finansmarknader.
Regulering av finansmarknadene har i takt med globaliseringa og den
stadig friare rørsla av kapital i aukande grad vorte ei internasjonal
sak. Størstedelen av reguleringa av finansmarknadsområdet i Noreg
byggjer no på EØS-avtala, der vedlegget om finansielle tenester
er eitt av dei mest omfattande. Gjennom EØS-avtala har Noreg bunde seg
til å respektere felles reglar for økonomisk verksemd, medrekna
prinsippa om fri rørsle for varer, personar, tenester og kapital
mellom alle land som er partar i avtala. Avtala slår mellom anna
fast at det i EØS-området ikkje skal vere restriksjonar på etableringshøve,
tenesteytingar eller overføring av kapital. Eit viktig prinsipp
i EØS-avtala er at heile EØS-området er ein felles marknad. I tråd
med dette prinsippet inneber EØS-regelverket at tenesteleverandørar
med løyve til å yte ei teneste i eitt land normalt skal ha høve
til å yte tenesta i andre land i EØS-området.
Noreg står friare til å regulere tenesteleverandørar
som kjem frå land utanfor EØS enn leverandørar frå land i EØS. Men
dei folkerettslege avtalene som Noreg har inngått, set også visse
rammer for handlefridommen til å regulere tenesteleverandørar frå
tredjeland. To slike avtaler er OECD sine kapital- og liberaliseringskodar
og WTO sin generalavtale om handel med tenester. I tillegg har Noreg
gjennom EFTA inngått ei rekkje frihandelsavtaler. Alle desse avtalene
byggjer på grunnleggjande prinsipp om marknadstilgjenge og om at
medlemslanda ikkje skal forskjellsbehandle på grunnlag av nasjonalitet.
Dei internasjonale skyldnadene våre inneber at det i hovudsak ikkje
kan nyttast nasjonale verkemiddel som diskriminerer mellom utanlandske
og nasjonale aktørar (tenesteleverandørar, investorar, låntakarar
med fleire) eller mellom utanlandske aktørar frå ulike land.
Ein vesentleg forskjell på EØS-avtala og dei
andre avtalene Noreg har inngått, er at EØS-avtala er supplert med
regelverksharmonisering og gjensidig anerkjenning av tilsyn, løyve
og regelverk. Desse tillegga vert bindande etter kvart som direktiva
og forordningane vert tekne inn i EØS-avtala. Det inneber at det
vil vere forskjellig regulering av tenesteleverandørar frå andre
EØS-statar, som kan drive verksemd sidan dei har løyve i heimstaten,
og tenesteleverandørar frå tredjeland, som må ha norsk løyve. Men
også overfor føretak frå tredjeland set dei internasjonale avtalene
Noreg har inngått, medrekna OECD sin kapitalkode og GATS-avtala,
grenser for kva krav Noreg kan stille, og kva restriksjonar Noreg
kan innføre. I det følgjande gjev vi ei nærare omtale av desse internasjonale
avtalene og korleis dei set rammer for finansmarknadsreguleringa.
Ein viser til meldinga for nærmare omtale.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, tar omtalen til orientering.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre en rekke ganger har tatt opp regjeringens lett uforståelige
kamp mot EU når det gjelder å implementere EU-forordningen om kapitalkrav
når det gjelder utlån til små og mellomstore bedrifter, populært
kalt SMB-rabatten. Konsekvensen av regjeringens politikk er at norske
småbedrifter blir pålagt dyrere lån enn det som er nødvendig, og
at Norge kaster vekk ressurser og goodwill som burde vært brukt
til det motsatte, nemlig bedre rammevilkår for norsk næringsliv.
Dette medlem viser til at Finans-Norge
under høringen om finansmarknadsmeldinga understreket at særnorsk
implementering innebærer at norske myndigheter ikke utnytter det
nasjonale handlingsrommet på samme måte som omverdenen gjør. Særnorske
regler rammer ikke filialer av utenlandske banker med virksomhet
i Norge, og skjevreguleringen innebærer at lik risiko ikke blir
regulert likt i det norske markedet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om snarest å implementere
EU-forordningen om kapitalkrav når det gjelder utlån til små og
mellomstore bedrifter.»
Dette kapittelet gjev eit oversyn over dei viktigaste
endringane i regelverket på finansmarknadsområdet i 2014. Det inneheld
også ein omtale av sentrale løyve som vart gjevne same året, med
ein kort omtale av kvar einskild sak.
Endringane i regelverket på finansmarknadsområdet
i 2014 hadde som overordna mål å medverke til finansiell stabilitet
og velfungerande marknader.
Ein viser til meldinga for nærmare omtale.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Noregs Bank utfører viktige samfunnsoppgåver og
forvaltar store verdiar på vegner av fellesskapet. Gjennom sentralbankverksemda
skal Noregs Bank fremje stabilitet i økonomien. Målet for kapitalforvaltinga
er å få så høg avkasting som mogleg på midlane i Statens pensjonsfond utland
(SPU) innanfor rammene som dei politiske myndigheitene har fastsett.
Verksemda til Noregs Bank er regulert i lov
om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbanklova) av 24. mai
1985. Lova slår fast at Noregs Bank skal vere eit utøvande og rådgivande
organ for penge-, kreditt- og valutapolitikken. Regjeringa har fastsett
eit inflasjonsmål for pengepolitikken gjennom ei forskrift til sentralbanklova. Forskrifta
seier at det operative målet for pengepolitikken skal vere ein årsvekst
i konsumprisane som over tid er nær 2,5 pst.. Banken skal skrive
ut pengesetlar og myntar, fremje eit effektivt betalingssystem innanlands
og overfor utlandet og overvake penge-, kreditt og valutamarknadene.
Etter forskrift frå oktober 2013 skal Noregs Bank òg utarbeide avgjerdsgrunnlag
og gi Finansdepartementet kvartalsvise råd om nivået på den motsykliske
kapitalbufferen i bankane.
Oppgåva Noregs Bank har med å forvalte Statens
pensjonsfond utland er regulert gjennom lov om Statens pensjonsfond
og mandat for forvaltinga av Statens pensjonsfond utland (SPU) fastsett
av Finansdepartementet.
Ein viser til meldinga for nærmare omtale.
Komiteen viser til
at Norges Banks hovedstyre leder den utøvende og rådgivende virksomheten til
banken, mens representantskapet skal føre tilsyn med bankens drift
og med at reglene for bankens virksomhet blir fulgt. Komiteen viser
til at regjeringen har lagt frem forslag til endringer i sentralbankloven
i Prop. 90 L (2014–2015) som blant annet tydeliggjør representantskapets rolle
når det gjelder etterkontroll, samt forslag om to visesentralbanksjefer
i Norges Bank. Komiteen viser til de respektive partienes merknader
om dette i finanskomiteens innstilling til Prop. 90 L (2014–2015).
Komiteen tar for øvrig omtalen
til orientering.
Finanstilsynet er det sentrale offentlege organet som
fører tilsyn med at finansinstitusjonane steller seg slik at lover
og forskrifter vert følgde. Etter finanstilsynslova § 8 andre ledd
skal Finanstilsynet kvart år gje ei melding om verksemda si til
Finansdepartementet. I meldinga omtaler Finanstilsynet organisatoriske
tilhøve, rekneskap, tilsynsarbeidet ålment og arbeidet på kvart
tilsynsområde. Årsmeldinga til Finanstilsynet er eit ikkje prenta
vedlegg til meldinga.
Finanstilsynet har tilsyn med bankar, finansieringsføretak,
e-pengeføretak, forsikringsselskap, pensjonskasser, verdipapirføretak,
verdipapirfondsforvaltninga og marknadsåtferda i verdipapirmarknaden,
børsar og andre regulerte marknader, oppgjerssentralar og verdipapirregister,
eigedomsmeklingsføretak, inkassoføretak, rekneskapsførarar og revisorar.
I tillegg har Finanstilsynet kontroll med den finansielle rapporteringa
til børsnoterte føretak og med marknadsåtferda i verdipapirmarknaden.
Finanstilsynet skal etter finanstilsynslova sjå til at dei institusjonane
det har tilsyn med, fungerer tenleg og trygt i samsvar med lover
og føresegner og etter føremålet og vedtektene til kvar institusjon. Tilsynet
skal mellom anna sjå til at institusjonane tek hand om interessene
og rettane til forbrukarane. For å utføre tilsynsoppgåvene skal Finanstilsynet
granske rekneskapar og andre oppgåver frå institusjonane og elles
granske stillinga og verksemda til institusjonane i den mon tilsynet
meiner det trengst.
Ein viser til meldinga for nærmare omtale.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Folketrygdfondet er eit statleg særlovselskap som
har til oppgåve å forvalta Statens pensjonsfond Noreg (SPN) på vegner
av Finansdepartementet. Verksemda i fondet er regulert gjennom eit
overordna mandat som er fastsett av departementet, medan styret
i Folketrygdfondet er ansvarleg for den operative forvaltninga.
Målet med Folketrygdfondet si forvaltning av SPN er høgast mogleg
avkastning målt i norske kroner. Finansdepartementet følgjer opp
Folketrygdfondet si forvaltning av SPN mellom anna gjennom kvartalsvise
møte.
Folketrygdfondet si forvaltning av SPN er omtalt
i Meld. St. 21 (2014–2015) Forvaltningen av Statens pensjonsfond
i 2014, der departementet òg gjer greie for sine vurderingar av
dei oppnådde resultata i forvaltninga. Folketrygdfondet forvalta
i 2014 også Statens obligasjonsfond, men dette fondet vart avvikla
i løpet av året, jf. omtale i Nasjonalbudsjettet 2015.
Folketrygdfondet har for 2014 utarbeidd ein årsrapport
om forvaltninga av SPN og Statens obligasjonsfond, jf. ovanfor.
I tillegg har Folketrygdfondet utarbeidd kvartalsrapportar om SPN. Årsrapporten
frå Folketrygdfondet følgde som utrykt vedlegg til Meld. St. 21
(2014–2015).
I samsvar med § 13 i lov om Folketrygdfondet har
departementet peika ut ein ekstern revisor til å revidera rekneskapen
for Folketrygdfondet, inkludert forvaltninga av SPN. Det skjedde
etter ein offentleg konkurranse der tilbydaren med det samla sett
økonomisk beste tilbodet fekk tilslaget. Det er òg inngått ei avtale
med revisor om eit attestasjonsoppdrag for å stadfesta at forvaltninga
av SPN er i samsvar med lov, mandat, forskrift o.a. som er fastsette
av departementet. Riksrevisjonen skal følgja opp og føra tilsyn med
Finansdepartementet som forvaltar av Statens pensjonsfond og eigar
av Folketrygdfondet, jf. riksrevisjonslova § 9.
Departementet har i ei særskild forskrift fastsett nærare
reglar om korleis rekneskapen for Folketrygdfondet skal førast,
jf. forskrift 8. desember 2011 nr. 1217 om årsregnskap m.m. for
Folketrygdfondet. Etter lov om Folketrygdfondet § 12 skal årsrekneskapen
og årsmeldinga til Folketrygdfondet godkjennast av departementet
og leggjast fram for Stortinget. Finansdepartementet godkjende årsrekneskapen
og årsmeldinga 27. mars 2015.
Ein viser til meldinga for nærmare omtale.
Komiteen viser til
at departementet har igangsatt et arbeid for å vurdere om det bør
åpnes for at deler av Folketrygdfondet/SPN skal kunne investeres
i unotert eiendom og infrastruktur, og at fondet har lagt frem vurderinger
der dette anbefales. Komiteen viser til at slike
investeringer kan bidra til en bedre balanse mellom avkastning og
risiko i SPN, og at også norske livselskaper og pensjonskasser vil
kunne få glede av at markedet for slike investeringer i Norge styrkes. Komiteen mener
det er viktig at det arbeides videre med denne problemstillingen,
og at arbeidet må sees i sammenheng med vurderingen av tilsvarende
unoterte investeringer i SPU. Komiteen vil for øvrig
vise til de respektive merknader i Innst. 290 (2014–2015), jf. Meld. St. 21
(2014–2015).
Statens finansfond vart skipa 6. mars 2009,
same dagen som lov om Statens finansfond vart sanksjonert. Lova
vart vedteken av Stortinget på grunnlag av Ot.prp. nr. 35 (2008–2009),
som vart lagd fram 9. februar 2009. Finansfondet vart skipa med
ein kapital på 50 mrd. kroner, jf. St.prp. nr. 40 (2008–2009), Innst.
S. nr. 158 (2008–2009) og vedtak nr. 230 26. februar 2009.
Opprettinga av Statens finansfond var eit tiltak som
vart sett i verk for å førebyggje og motverke effekten av den internasjonale
finanskrisa. Målet med Finansfondet var å «bidra midlertidig med kjernekapital
til norske banker for å styrke bankene og sette bankene bedre i
stand til å opprettholde normal utlånsvirksomhet», jf. lov om Statens
finansfond § 1.
Overvakingsorganet i EFTA (ESA) godkjende tiltaket
8. mai 2009. Fondet var ope for søknader om kapitaltilførsel frå
medio mai 2009 til ultimo september 2009.
Finansfondet betalte ut det første innskotet 30. september
2009 og det siste 17. desember 2009. I alt teikna fondet fondsobligasjonar
i 28 bankar på til saman vel 4,1 mrd. kroner. Fondet tilførte ein
bank preferansekapital på snautt 27 mill. kroner.
Bankane som fekk tildelt kapital frå finansfondet,
representerte om lag 14 pst. av forvaltningskapitalen i norske bankar,
og dei representerte 21 pst. av alle bankane i landet. Nitten bankar hadde
ei kjernekapitaldekning på over 12 pst. etter kapitalinnskot, og
fire bankar fekk ein auke i kjernekapitaldekninga på meir enn 2
prosentpoeng. Prisen på kapitalinnskot frå fondet kunne reknast
ut på ulikt vis, men alle bankane valde seks månaders statskassevekselrente
som referanserente for fondsobligasjonane.
Statens finansfond vart avvikla i mars 2014
etter at Kongen i statsråd 14. februar 2014 vedtok at Statens finansfond
skulle avviklast ved utgangen av første kvartal 2014 og at kapitalen
som var igjen i fondet skulle verte tilbakeført til statskassa.
Statens finansfond bidrog med ansvarleg kapital til
28 bankar. Ved årsskiftet 2013/2014 hadde 27 bankar betalt tilbake
kapitalinnskota, og det stod igjen berre eitt engasjement på 60
mill. kroner i fondet. Folketrygdfondet støtta staten med forvaltninga
av det eine engasjementet som stod igjen til det vart innbetalt
og avslutta i juli 2014.
Statens finansfond hadde i 2014 eit rammebudsjett
på 3 mill. kroner. Dei samla driftskostnadene i 2014 var på 1,6
mill. kroner. Dette gjev eit overskot ved avslutning av rekneskapen
17. juni 2014 på 1,4 mill. kroner og opptent eigenkapital på 1,7
mill. kroner.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Det internasjonale valutafondet (IMF) blei oppretta
i 1945 og har i dag 188 medlemsland. IMF skal fremje samarbeidet
om det internasjonale monetære systemet, styrkje den finansielle
stabiliteten og støtte opp under den internasjonale handelen. IMF
skal også arbeide for høg sysselsetjing, berekraftig økonomisk vekst
og redusert fattigdom verda rundt. Dei tre hovudoppgåvene til IMF
er:
å overvake økonomien
i medlemslanda for å førebyggje økonomiske ubalansar og kriser
å gi teknisk assistanse til medlemslanda
å gi lån til medlemsland som har problem
med betalingsbalansen.
IMF samarbeider med andre internasjonale organisasjonar
som Verdsbanken, dei regionale utviklingsbankane og Verdas handelsorganisasjon (WTO).
IMF deltek også i G20 sitt arbeid med å stabilisere og styrkje verdsøkonomien.
IMF har stått sentralt i arbeidet med å dempe
dei økonomiske skadeverknadene av den verdsomspennande finanskrisa
og den statsfinansielle krisa i Europa. I tillegg til å gi lån har
IMF brukt den omfattande ekspertisen organisasjonen har på krisehandtering,
til å lage analysar og gi råd.
Dette kapittelet tek føre seg verksemda til
IMF med vekt på det siste halvanna året.
Ein viser til meldinga for nærmare omtale.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Forslag fra Senterpartiet og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen snarest fremme forslag
til endring i finansforetaksloven § 17-13 slik at det gjøres unntak
fra de generelle kravene om forholdsmessig konsolidering av eierandeler på
under 10 pst.
Forslag fra Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen supplere Meld. St. 22 (2014–2015)
Finansmarknadsmeldinga 2014, med en oversikt over regjeringens ambisjoner
og planer for utvikling av næringspolitikk rettet mot finansnæringen
– innen områdene utdanning, forskning og innovasjon, konkurranseforhold, kapitalforvaltning
og bærekraft.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen om snarest å implementere
EU-forordningen om kapitalkrav når det gjelder utlån til små og
mellomstore bedrifter.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Meld. St. 22 (2014–2015) – Finansmarknadsmeldinga
2014 – vedlegges protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 28. mai 2015
Hans Olav Syversen | Tom E. B. Holthe |
leder | ordfører |