Dagens organisering i 27 politidistrikter gir
ikke de nødvendige forutsetninger for å utvikle spesialistfunksjoner
og kapasitet til å håndtere større og alvorlige saker og hendelser
godt nok. Det er for store forskjeller mellom politidistriktene
i størrelse, volum og kriminalitetsomfang, og det gjør det vanskelig
å utvikle et felles kunnskapsgrunnlag, prosedyrer og metoder for
politiets arbeid. Samtidig er det viktig å forstå at robust politiinnsats
også må ses i sammenheng med ulike lokale, geografiske, sosiale
og internasjonale forhold som kan påvirke distriktsinndelingen.
Departementet går inn for en ny inndeling med 12
politidistrikter. Fylkesgrensene og nåværende politidistriktsgrenser
legges i utgangspunktet til grunn for inndelingen av politidistriktene.
Fylkesgrensene er viktige av hensyn til samarbeid med andre offentlige
etater, ikke minst på beredskapsområdet.
Inndelingen er som følger:
Nye politidistrikter | Geografisk område |
1 | Øst-Finnmark | Øst-Finnmark politidistrikt |
2 | Nord | Troms fylke og Vest-Finnmark politidistrikt |
3 | Nordland | Nordland fylke |
4 | Trøndelag | Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag fylke |
5 | Møre og
Romsdal | Møre og Romsdal fylke |
6 | Vest | Hordaland politidistrikt og Sogn og
Fjordane fylke |
7 | Rogaland | Rogaland fylke pluss Sirdal kommune,
og Haugaland og Sunnhordaland
politidistrikt |
8 | Agder | Vest-Agder fylke unntatt Sirdal kommune,
og Aust-Agder fylke |
9 | Sør-Øst | Telemark, Vestfold og Buskerud fylke,
og Asker og Bærum politidistrikt |
10 | Oslo | Oslo politidistrikt |
11 | Øst | Follo, Romerike og Østfold politidistrikter |
12 | Innlandet | Oppland og Hedmark fylke |
Det er helt sentralt at de nye politidistriktene
organiseres på en slik måte at en får en faglig god og kostnadseffektiv
tjenesteutførelse. Politidirektoratet skal ha ansvaret for at politidistriktene
organiserer seg på en god måte etter overordnede føringer og kriterier
fra departementet.
Øst-Finnmark politidistrikt videreføres som
et eget politidistrikt. Hovedbegrunnelsen for dette er den særlige
kompetansen som er bygget opp i politidistriktet med å håndtere
forhold knyttet til den norsk-russiske grensen. Grensen er Schengen-yttergrense,
og grensekontrollen skal håndheve det omfattende Schengen-regelverket
på vegne av alle Schengen-landene. Det er derfor viktig at alle
sider ved driften av politidistriktet er i henhold til Schengen-forpliktelsene.
Politimesteren i Øst-Finnmark vil få et særlig ansvar for å følge
opp disse.
I tillegg til endringer i politidistriktsinndelingen, er
det behov for å styrke politiets evne til å samarbeide med andre.
Samspillet mellom beredskapsaktørene fungerer i de fleste tilfeller
bra i dag. Samtidig viser evalueringer av større hendelser de siste
årene at det er svakheter innen rednings- og beredskapsområdet.
Utfordringer ved organisering, ledelse og samarbeid mellom berørte
etater, og svakheter ved varsling og alarmering, er blant erfaringene.
Redningstjenesten er en sentral samarbeidsordning
for politiet. Den nåværende organiseringen av redningstjenesten
er velfungerende, og skal videreføres i den nye politidistriktsstrukturen.
Redningstjenesten utøves som et samvirke mellom offentlige, frivillige
og private aktører og virksomheter, under ledelse av de to hovedredningssentralene
(Hovedredningssentral Nord-Norge og Hovedredningssentral Sør-Norge).
Sentrale trekk ved redningstjenesten vil være:
Politiet leder de
lokale redningssentralene (LRS).
Redningsledelsen som trer sammen ved større redningsaksjoner,
er et kollegium med representanter fra blant annet helse, sivilforsvar,
brann, Forsvaret og frivillige organisasjoner, med politimesteren
som leder.
Driftsenhetene/tjenestestedene vil i større
utstrekning enn i dag måtte ivareta kontakten med andre offentlige
etater og frivillige organisasjoner.
For å styrke samarbeidet mellom aktørene
i redningstjenesten vil det bli opprettet rednings- og beredskapsråd
i alle politidistriktene/LRS-områdene. Rednings- og beredskapsrådene
vil omfatte alle etater, virksomheter og frivillige organisasjoner
som har en rolle både i redningstjenesten og andre beredskapssituasjoner
i fredstid.
Mens det i politianalysen er anbefalt en betydelig reduksjon
i antall politidistrikter, foreligger det forslag til endringer
i den fremtidige organiseringen av brann- og redningsvesenet. I
utredningen «brannstudien», som er til behandling i departementet,
anbefales det å redusere antall brann- og redningsvesen og nødmeldingssentraler
for brann. Brannstudien har vært på alminnelig høring, og det er
en bred tilbakemelding at en ny organisering av brann- og redningsvesenet
bør sees i sammenheng med den nye organiseringen av politidistriktene.
At det nå er påpekt behov for endringer i nødmeldingstjenesten for
både politi og brann, gir en god mulighet til å se de to elementene
under ett, med tanke på å oppnå best mulig samhandling fremover.
Nødmeldingstjenesten er en samfunnskritisk funksjon.
Tjenesten skal sikre befolkningen rask og riktig hjelp i nødsituasjoner.
For innbyggerne er nødmeldingstjenesten det viktigste kontaktpunktet
til nødetatene. Tjenesten er tredelt med separate nødnumre og egne
nødmeldingssentraler for hver av de tre etatene – brann (110), politi
(112) og helse (113). I dag finnes det tilsammen 63 nødmeldingssentraler
i Norge, fordelt på 27 i politiet, 18 i helsetjenesten og 18 i brannetaten.
Publikum forventes å ringe til den nødetaten de anser som relevant
ut fra den situasjonen som har oppstått. Dersom man henvender seg
til feil sentral, skal operatøren på sentralen videreformidle meldingen
til riktig etat. Ved større hendelser som krever innsats fra flere
enn den mottagende etat, skal de andre nødetatene varsles umiddelbart
(trippelvarsling).
Alle nødmeldingssentralene skal være tilknyttet nytt
digitalt nødnett innen utgangen av 2015.
Utviklingen de siste årene har gått i retning
av færre og større nødmeldingssentraler i alle de tre nødetatene.
Helsetjenesten har halvert antallet AMK-sentraler de siste 10–12
årene, og antall nødmeldingssentraler for brann er redusert. Utviklingen
i våre naboland er også klar; nødmeldingstjenesten blir samlet i
færre og større enheter i både Sverige, Finland og Danmark. Ved
at nødmeldingstjenesten er under utvikling i nødetatene, har Norge
mulighet til å ta ut det potensialet for en bedre og mer effektiv
nødmeldingstjeneste som kan ligge i felles geografiske grenser og
samlokalisering.
Politiets nødmeldingstjeneste dekker et geografisk
område som tilsvarer politidistriktsinndelingen. Siden tidlig på
1990-tallet har det vært et prinsipp at brannvesenets 110-sentral
følger de geografiske grensene til et politidistrikt, men samtidig slik
at en 110-sentral kan omfatte mer enn ett politidistrikt. Departementet
vil videreføre dette prinsippet ved etableringen av nye politidistrikter.
Brannvesenets nødmeldingstjeneste skal tilpasses de geografiske
grensene til de nye politidistriktene, men samtidig slik at en 110-sentral
kan dekke mer enn ett politidistrikt.
Samlokalisering av nødmeldingstjenesten i politi og
brann i de nye politidistriktene vil bety at operatørene sitter
i samme bygg, men ikke at det opprettes felles sentraler. Nasjonalt
nødmeldingsprosjekt har ikke identifisert behov for å etablere en
felles nødmeldingssentral som leverer én tjeneste til alle de tre nødetatene.
For å sikre tilstrekkelig fagkyndighet og samhandling med den øvrige
organisasjonen i hver av etatene, mener departementet at nødmeldingstjenesten
også i fremtiden bør ha organisatorisk tilknytning til de respektive
nødetatene.
Nasjonalt nødmeldingsprosjekt har utredet ordningen
med tre nødnumre i Norge. Departementet støtter anbefalingen fra
nødmeldingsprosjektet om å videreføre dagens ordning med tre nødnumre.
Ordningen sikrer publikum rask kontakt med fagkyndig personell.
Brann- og redningsetatens nødmeldingssentraler skal
samlokaliseres med politiets operasjonssentraler. De nye sentralene
skal klargjøres slik at helsetjenestens AMK-sentraler også kan plasseres
samme sted. Det er gode erfaringer fra samlokaliseringen i Drammen,
både organisatorisk, faglig, beredskapsmessig og økonomisk. Det
er tatt initiativ lokalt også i Salten politidistrikt til samlokalisering
av nødmeldingssentralene i Bodø, og enighet mellom de tre nødetatene
der om dette.
De nasjonale beredskapsressursene beredskapstroppen,
bombegruppen, politiets helikoptertjeneste, krise- og gisselforhandlerne
og Den Kongelige Politieskorte er lokalisert til Oslo politidistrikt.
Disse ressursene yter bistand over hele landet etter nærmere retningslinjer.
Departementet vil gjennomføre en utredning av den fremtidige organiseringen
av politiets nasjonale beredskapsressurser.
Det arbeides med å etablere et situasjonssenter
i Politidirektoratet. Situasjonssenteret skal bidra til å gi et
nasjonalt situasjonsbilde, og på den måten styrke forutsetningene
for en tilfredsstillende håndtering av hendelser.
Politireserven er politiets nasjonale forsterkningsressurs,
som i henhold til beslutning fra departementet skal utgjøre minst
800 personer. Politireserveordningen er hjemlet i lov om tjenesteplikt
i politiet (polititjenestepliktloven).
Politireserven skal være en ressurs som kan
styrke politiets kapasitet når det er særlig behov for det. Etter
departementets mening bør en se på hvordan denne ressursen kan utnyttes
bedre, fremfor å gå inn for nedleggelse, jf. NOU 2013:5. Ved brev
23. september 2014 er Politidirektoratet gitt i oppdrag å utrede
spørsmål om hva Politireserven bør brukes til, hvordan styrken bør
dimensjoneres, hvilke krav som bør stilles til opplæring, hvilket
utstyr det er behov for, og hvem som skal beslutte at Politireserven
skal settes i innsats. Politidirektoratet har frist til 1. april 2015
med å gi sin utredning.
Politiet er en sentral aktør i å ivareta samfunnets sikkerhet.
Det omfattende ansvaret og mangfoldet av oppgaver som ligger i dette,
stiller krav til kompetanse, planlegging, gjennomføring av øvelser
og samordning mellom ulike aktører. Det kan være hensiktsmessig
med treningssentre som blant annet kan være en møteplass for nødetatene
og andre innsatsressurser som bidrar til kunnskap og kompetansebygging. Det
bør utredes nærmere hvilket innhold slike sentre skal ha, og om
det skal etableres et senter i hvert politidistrikt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er enig i at dagens organisering i 27 politidistrikter ikke gir
de nødvendige forutsetninger for å utvikle spesialistfunksjoner
og kapasitet til å håndtere større og alvorlige saker og hendelser
godt nok. Dagens inndeling gir for store forskjeller mellom politidistriktene
i størrelse, volum og kriminalitetsomfang, og gjør det vanskelig
å utvikle et felles kunnskapsgrunnlag, prosedyrer og metoder for
politiets arbeid.
Flertallet viser til at større
og færre politidistrikt vil gi mer kompetanse til å etterforske
og forebygge kriminalitet i hvert enkelt politidistrikt. Flertallet forventer
at det med større politidistrikter blir etablert mer robuste fagmiljøer
i hvert enkelt politidistrikt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, merker
seg det er en rekke ulike hensyn som er av betydning for vurderingen
av politidistriktsinndeling. Distriktene må være store nok til å utvikle
kompetente fagmiljøer og gjennomføre krevende etterforskning, og
ikke flere enn at Politidirektoratet får gode betingelser for en
helhetlig styring av etaten. Det må også tilstrebes at distriktsinndelingen reflekterer
noenlunde like kriminalitetsutfordringer innen distriktet. Samtidig
må politidistriktsinndelingen og robust politiinnsats også ses i
sammenheng med ulike lokale, geografiske, sosiale og internasjonale
forhold. Man må ta hensyn til at Norge kriminalitetsmessig er et
mangfoldig land. Dette flertallet erkjenner at det
dermed blir noe innbyrdes ulikhet mellom politidistriktene. Men
samtidig er det nødvendig at de aller fleste politidistriktene får
større kapasitet og mer kompetanse enn de har i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser for øvrig til Prop. 121 S (2014–2015) Kommuneproposisjonen
2016, kap. 5.1.7, hvor det står:
«Politireformen og kommunereformen
I
regjeringens forslag til nye politidistrikter foreslås det i noen
tilfeller distriktsgrenser som går på tvers av kommuner som i dag
diskuterer sammenslåing. Regjeringen vil i oppfølgingen av stortingsbehandlingen
av politireformen legge til grunn at de nye grensene for politidistrikt
vil tilpasses de nye kommunegrensene, slik at en ny sammenslått
kommune vil tilhøre ett politidistrikt.»
Flertallet viser til at det i
proposisjonen etableres 12 politidistrikter. Flertallet gjør
følgende endringer i grensene mellom disse politidistriktene:
Flertallet ønsker å få utredet
Grensekommissariatets fremtidige organisering, oppgaver og tilhørighet
av Forsvarsdepartementet, Utenriksdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet
i samråd. De tre nordligste politidistriktene skal samarbeide om
utvikling av spesialistmiljøer. Det skal opprettes en døgnbemannet
operasjonssentral i Kirkenes for Finnmark politidistrikt.
Bindal:
Bindal kommune legges til Trøndelag politidistrikt.
Sunnhordland:
Det foreslåtte Rogaland politidistrikt endrer navn til Sør-Vest
politidistrikt. Kommunene Bømlo, Fitjar og Stord legges til Sør-Vest
politidistrikt. Disse kommunene legges til Vest politidistrikt når
forventede transportløsninger (som Hordfast) er på plass. Dersom
bygging av forventede transportløsninger ikke er startet innen 2023,
skal Bømlo, Fitjar og Stord likevel vurderes lagt til politidistrikt
Vest.
Asker og Bærum:
Asker og Bærum kommuner legges til Oslo politidistrikt.
Jevnaker:
Jevnaker kommune legges til Sør-Øst politidistrikt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker
en reduksjon av antall politidistrikter.
Disse medlemmer vil understreke
at det ville vært mer hensiktsmessig å starte med innholdet i distriktene,
med vekt på kultur og ledelse, kvalitet og kompetanse, dernest å
se på hvilken struktur som kunne understøtte innholdet. Når regjeringen
og Venstre likevel har valgt en annen innretning på politireformen,
ville disse medlemmer forventet en konkret begrunnelse
for den distriktsinndelingen som er valgt. Dette er ikke å finne
i proposisjonen. Politianalyseutvalgets kriterier er oppgitt på
side 80, men det er ikke redegjort for i hvilken grad disse har lagt
grunnlaget for den inndelingen som til slutt er valgt, og som ikke
ble anbefalt av Politianalyseutvalget. Selv om begrunnelsene for
de ulike distriktene kan variere i tråd med variasjonene i landet
vårt, er det disse medlemmers oppfatning at disse
begrunnelsene burde blitt synliggjort. På den måten ville politiet
selv, folk og berørte samarbeidsparter som andre nød- og beredskapsetater,
kunne sett og vurdert legitimiteten til den inndelingen som er valgt.
Disse medlemmer stiller seg positive
til en mer enhetlig organisering av de nye distriktene, med større
og mer kraftfulle fagmiljøer. Disse medlemmer kan
imidlertid ikke se at Prop. 61 LS (2014–2015) beskriver godt hvordan
denne enhetlige organiseringen skal se ut, hvilke oppgaver de nye distriktene
i større grad skal kunne utføre selv eller hvilke kapasiteter, faglig
eller ressursmessig de skal ha. De nye distriktene fremstår kun
som bokser uten innhold i et nytt organisasjonskart. Det kan synes som
om strukturreformen helt overskygger kvalitetsreformen.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen foreslår å opprettholde politireserven. Dette til tross for
at det i NOU 2013: 5 anbefales at politireserven legges ned – et
standpunkt som har fått bred støtte i høringen av NOU-en. Noen av
årsakene var at treningen var for sjelden og utstyret for dårlig.
Da utgjør de ikke en reell ressurs. Disse medlemmer påpeker at
det ville vært en bedre løsning å ta konsekvensen av anbefalingen
fra NOU-en, når støtten er så bred, og legge ned politireserven,
og overføre oppgaver og midler til Sivilforsvaret og Heimevernet,
som kan ivareta de oppgaver politireserven er tiltenkt.
Disse medlemmer ser at Grensekommissæren
er anbefalt lagt ned, og at oppgavene overføres til politimesteren
i Øst-Finnmark. Disse medlemmer kan ikke se at denne
endringen er tilstrekkelig begrunnet, og ber regjeringen opprettholde
dagens ordning med egen grensekommissær.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
vil for eksempel vise til at Sogn og Fjordane har svært gode erfaringer
med samvirket på tvers, uten å vie for mye oppmerksomhet til om
oppgavene faller innenfor eller utenfor det formelle ansvarsområdet
til den ene eller andre instansen. En viktig forutsetning er et
gjensidig godt tillitsforhold mellom politiet og de andre etatene
med beredskapsansvar. Det tette og effektive samarbeidet i fylkesberedskapsrådet
har vært en viktig faktor for å få dette til lokalt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti mener at det bør utarbeides en egen
strategi der sammenslåtte politidistrikt forplikter seg til å samarbeide
på tvers, og det må vurderes å etablere et system med regional aksjonsledelse
som kan samvirke tett med andre beredskapsaktører. Inntil dette
er på plass bør dagens struktur på samvirket beholdes lokalt, slik
at beredskapen overfor innbyggerne er best mulig.
Disse medlemmer vil peke på at
det er et selvstendig poeng at det skal være sterke fagmiljøer i
alle deler av landet, og i hele de nye politidistriktene, ikke bare
nært politimesteren. F.eks. finnes det i dag sterke kompetansemiljøer
i Florø i Sogn og Fjordane. Dette bør det legges vekt på også ved
vurderingen fremtidig plassering av spesialisttjenester.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at det enkelte steder er behov for å endre politidistriktsstrukturen.
En endring til at politidistriktene som hovedregel skal følge fylkesgrensene,
vil ruste politiet til å møte fremtidens utfordringer. Fylkesgrensene
er relevante i beredskapssammenheng, og man vil effektivt kunne
sikre koordinering med fylkesmennene.
Dette medlem viser til at fylkesmodellen
består av 18 politidistrikter. Modellen gjør det mulig å skape samsvar
mellom politidistriktene og fylkesinndelingen, med unntak av de
to Agder-fylkene som allerede er ett felles politidistrikt.
Dette medlem vil peke på at en
massiv sammenslåing som foreslått i Prop. 61 LS (2014–2015) ikke
nødvendigvis vil bedre kapasiteten i politiet. Tvert imot vil for
store enheter kunne føre til mindre styring og dårligere kontroll
i etaten.
Dette medlem vil videre peke
på at det er uheldig at man på Østlandet, med regjeringens forslag,
får to politidistrikt som er større enn Oslo politidistrikt når
man måler i antall innbyggere. Dette er uheldig, all den tid Oslo
politidistrikt er og skal være motoren i Politi-Norge, blant annet
under henvisning til de nasjonale bistandsressursene.
Dette medlem mener at en fylkesmodell
er den beste måten å organisere politidistriktene på i fremtiden.
På den måten vil man sikre tilstrekkelig nærhet mellom ledelse og
utøvende ledd, samtidig som man kan ha rasjonell ressursutnyttelse.
Fylkesmodellen vil være en naturlig oppfølging av forrige politireform,
herunder basert på erfaringer fra denne.
Dette medlem peker på at det
finnes eksempler på distrikter hvor det kan være hensiktsmessig
å avvente sammenslåing, som for eksempel Haugaland og Sunnhordland
pd, inntil ny samferdselsløsning (E39) er på plass.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fastsette politidistriktstrukturen
i henhold til fylkesmodellen i NOU 2013:9. Regjeringen gis fullmakt
til å foreta mindre grensejusteringer der lokale forhold tilsier
at det er hensiktsmessig.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
legger vekt på at det er et mål å samlokalisere nødmeldingssentralene
for brann og politi i samme bygg, og slik at de dekker de samme
geografiske områdene. Flertallet understreker at
det må settes av tid til en god prosess før endelig beslutning om
tidspunkt for samlokalisering tas. Flertallet påpeker
at det er viktig å forankre og skape lokalt medeierskap til sluttresultatet.
Det innebærer at eierne av 110-sentralene involveres og sikres medeierskap
i prosessen med samlokaliseringen.
Flertallet viser til at det finnes
110-sentraler som vil bli nedlagt med ny struktur. Flertallet ber regjeringen
utforme en kompensasjonsordning som ivaretar kommuner som har investert
i nye nødmeldesentraler etter 2009, og komme tilbake til Stortinget
med forslag til en slik ordning på egnet måte.
Flertallet konstaterer at planleggingsarbeidet om
samlokalisering av sentralene en del steder er i gang. Flertallet ser
det som naturlig at 1–3 sentraler samlokaliseres i 2016 for å høste
erfaring både mht. praktiske løsninger og økonomi. Sentralene som
samlokaliseres i 2016 må være etter lokal samtykke.
Flertallet viser til at Brannstudien,
rapport fra en arbeidsgruppe i nedsatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap, anbefaler at nødmeldesentralene for brann minimum
må dekke et befolkningsgrunnlag på 400 000 personer. I dag er det
18 nødmeldesentraler for brann.
Flertallet legger til grunn at
fremdriftsplanen for samlokaliseringen inneholder flere elementer som
til sammen betyr at det vil være ulik fremdrift i de forskjellige
politidistriktene.
Flertallet viser til at det først
er når beslutning om hovedsetene er tatt, at man endelig kan beregne tiltak
som må gjennomføres for å realisere samlokaliseringen. Flertallet viser
også til at departementet opplyser at det er praktisk mulig å gjennomføre samlokalisering
av alle 12 innenfor en 3-årsperiode, men at det vil være krevende
å forplikte seg til å sluttføre alle samlokaliseringsprosessene
innenfor en slik tidsramme. Flertallet bemerker at
det likevel ikke er ønskelig å haste gjennom denne prosessen, men viktig
å forankre og skape lokalt medeierskap til sluttresultatet. Det
innebærer at samlokaliseringene må være forankret hos eierne av
110-sentralene, som er kommunene.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utforme en kompensasjonsordning
for 110-sentraler som blir nedlagt med ny struktur, og komme tilbake
til Stortinget med forslag til en slik ordning på egnet måte.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at det tjenesteomfanget av 110-sentralene som angis i Prop. 61
er mangelfult. Disse medlemmer ser ikke at proposisjonen omtaler
tilleggstjenestene som gis i stort omfang hos flere 110-sentraler,
blant andre 110-sentralen i Telemark, Nord-Trøndelag eller Sogn
og Fjordane. Disse medlemmer vil vise til at tilleggstjenesten
ved flere 110-sentraler er primært av brannfaglig art, som direkte
alarmering av ulike typer, og tjenester overfor kommunene som er
eiere av 110-sentralene. Disse medlemmer mener at
tilleggstjenestene ved 110-sentralene er en del av samfunnsberedskapen,
og disse medlemmer savner en gjennomgang og vurdering
av disse i proposisjonen. Disse medlemmer vil peke
på at proposisjonen ikke sier noe om hvem som skal overta tilleggstjenestene
ved en sammenslåing, og er bekymret for dette. Disse medlemmer mener
også det er uheldig at ikke eierne av 110-sentralene, kommunene,
er tatt med på råd i forkant av forslaget som fremmes i proposisjonen.
Disse medlemmer merker seg at
det er i gang prosesser for samlokalisering av 110-sentraler enkelte
steder i landet, som i Sør-Trøndelag. Disse medlemmer registrerer
at det er ulike syn innad i brannetaten i Norge på spørsmålet om
samlokalisering, som kom tydelig frem under justiskomiteens høring
om saken. Disse medlemmer er positive til samlokalisering
av 110-sentraler hvor man lokalt ønsker dette og allerede er i gang
med å gjennomføre dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti vil understreke at ulike deler av
landet har ulike beredskapsbehov. I for eksempel Florø i Sogn og
Fjordane er det viktig å ha særskilt bevissthet og kunnskap om naturkatastrofer.
Dette har også betydning for lokalkunnskapen det er naturlig å kunne
forvente hos 110-sentralen, som i dag befinner seg i Florø. Slike
forhold bør utredes før eventuell flytting.
Komiteens medlem fra Senterpartiet savner
en fyldigere utredning av samlokalisering av 110-sentralene med
operasjonssentralene. 110-sentralene utgjør en svært sentral del
av samfunnsberedskapen, som er viktig å ikke bygge ned. Lokalkunnskap
og lokal forankring er særs viktig innenfor dette området. Sentralenes
lokalkunnskap har vist seg å være helt avgjørende ved store hendelser
de siste årene.
Dette medlem bemerker at alle
110-sentralene i dag yter tjenester utover lovens minstekrav. Disse
kalles tilleggstjenester. De fleste 100-sentralene utfører et betydelig
omfang av slike tjenester, primært for sine eier- og brukerkommuner.
Alle disse tilleggstjenestene har samfunnsberedskapsmessig betydning.
Dette medlem mener det er betenkelig
at forslag om endring av strukturen for 110-sentralene ikke er underlagt
en totalvurdering av konsekvenser, sårbarhet, omfang av tilleggstjenester
og eierforhold.
Dette medlem mener således at
det ikke er hensiktsmessig å foreta endringer i strukturen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ikke gjøre endringer
i strukturen for 110-sentraler.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet merker
seg svaret fra justis- og beredskapsministeren til Dokument 3:7
(2014–2015), der han blir spurt i hvilken grad det nye situasjonssenteret
i Politidirektoratet er ment å ha en operativ rolle. Der svarer
statsråden blant annet at:
«Politidirektoratet kan gjennom sitt situasjonssenter
både yte hjelp til, men også overprøve operative avgjerder i det
einskilde politidistrikt.»
Disse medlemmer mener at dette
viser en utvikling i mer operativ retning for Politidirektoratet, og
vil minne om at Gjørv-kommisjonen eksplisitt anbefalte at en eventuell
nasjonal politioperativ sentral ikke burde legges til Politidirektoratet,
da sistnevnte heller bør fokusere mer på faglig og administrativ
ledelse. Det ville vært mer hensiktsmessig om den operative rollen
ble tillagt for eksempel Oslo politidistrikt, og var skalerbar,
slik at den kan tas i bruk ved en katastrofe, og da er bemannet
av personer som har tilstrekkelig mengdetrening fra små og store
hendelser i hverdagen til også å treffe de beste beslutningene i
krise.
Disse medlemmer ber regjeringen
etablere en nasjonal, skalerbar operasjonssentral, og avklare at
situasjonssenteret i POD ikke er ment å inneha rollen som en nasjonal
operasjonssentral.
Disse medlemmer merker seg også
at departementet vil gjennomføre en utredning av den fremtidige
organiseringen av politiets nasjonale beredskapsressurser, uten
at dette er nærmere begrunnet.
Disse medlemmer påpeker at politiets
nasjonale beredskapsressurser i dag ligger under Oslo politidistrikt,
og utgjør blant annet beredskapstroppen, bombegruppen, krise- og
gisselforhandlertjenesten og helikoptertjenesten. I politireformen
varsler Justis- og beredskapsdepartementet at de vil utrede den
fremtidige organiseringen av politiets nasjonale beredskapsressurser.
Dette er knapt nærmere begrunnet. Disse medlemmer vil
selvsagt at nasjonale beredskapsressurser skal være mest mulig hensiktsmessig
organisert, men vil samtidig advare mot at disse ressursene uten
videre tas ut og tillegges et særorgan, eller Politidirektoratet.
Det er ønskelig at de nasjonale beredskapsressursene skal ha tett
tilknytning til alminnelig politiarbeid. Unntaket her er eventuelt
helikoptertjenesten. Det er naturlig at regjeringen kommer tilbake
på egnet måte med en helhetlig plan for landets samlede helikopterkapasitet, herunder
transportløsninger for beredskapstroppen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til Gjørv-kommisjonens anbefaling om etablering av en nasjonal politioperativ
sentral som en skalerbar del av operasjonssentralen i Oslo. Formålet
med tiltaket vil være å oppnå en koordinert samhandling ved en hendelse
som finner sted i flere distrikter eller overskrider kapasiteten
til det enkelte distrikt.
Flertallet vil påpeke at den
anbefalingen hadde en vurdering av dagens politidistriktsstruktur
med 27 veldig ulike politidistrikter. Ved store hendelser ville
mange av dagens politidistrikter ikke være i stand til å håndtere
den type hendelser med det ressursnivået de har på operasjonssentralen
i dag, og Gjørv-kommisjonen anbefalte på bakgrunn av det å opprette
en nasjonal operasjonssentral som kunne tre inn dersom det skjedde
store hendelser som politidistriktet selv ikke var i stand til å
håndtere.
Flertallet viser til at man gjennom
nærpolitireformen reduserer antall politidistrikter fra 27 til 12 politidistrikter,
hvilket gir en helt annen robusthet i de ulike politidistriktenes
håndteringsevne. Det er også lagt til rette for bistand politidistriktene
imellom. Flertallet mener at når man skal vurdere
behovet for en nasjonal skalerbar operasjonssentral, så må man vurdere
behovet på bakgrunn av de strukturendringene og synergieffekten
det vil gi.
Flertallet forventer at man gjennom
den nye politidistriktsinndelingen og den betydelige økningen av
operasjonssentralens robusthet gjennom krav til bemanning vil få
politidistrikter med bedre forutsetninger for å håndtere hendelser.
Flertallet vil påpeke at muligheten
for å gi én operasjonssentral ansvaret for hendelser som går på tvers
av flere politidistrikter foreligger allerede.
Videre viser komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet til at det arbeides med
å etablere et døgnbemannet situasjonssenter i Politidirektoratet.
Situasjonssenteret skal bidra til å gi et nasjonalt situasjonsbilde,
og på den måten styrke forutsetningene for en tilfredsstillende
håndtering av hendelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
for øvrig til forslaget om å be regjeringen i løpet av 2015 legge
frem en sak med forslag om nasjonal kriseledelse, og klargjøre roller
og ansvar, samt avklare hvordan regjeringen vil forholde seg til
Gjørv-kommisjonens anbefaling om en skalerbar nasjonal operasjonssentral.
Komiteen viser til
Gjørv-kommisjonens hovedkonklusjon om at «ressursene ikke fant hverandre». Komiteen mener
at det må stilles betydelige krav til politiets kompetanse når det
gjelder planlegging, gjennomføring av øvelser og samordning med
ulike aktører. For å sikre en styrket samhandling mellom de ulike
beredskapsaktørene er det viktig å legge til rette for egnede møteplasser
som kan brukes til trening, øvelser og planlegging. Komiteen er derfor
positiv til treningssentre som blant annet kan være en møteplass
for nødetatene og andre innsatsressurser som bidrar til kunnskap
og kompetansebygging. Komiteen ber departementet
utrede nærmere hvilket innhold slike sentre skal ha, og om det skal
etableres et senter i hvert politidistrikt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
kritiske til at regjeringen, heller ikke nå, avklarer fremdrift
på bygging av et nytt nasjonalt beredskapssenter. Disse medlemmer ber
regjeringen legge frem en fremdriftsplan for et nytt nasjonalt beredskapssenter
så snart som mulig, og senest i forbindelse med budsjettproposisjonen
for 2016.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
ønsker at ansvaret for kontinentalsokkelen fortsatt skal deles mellom
fire politidistrikter og at dagens lokalisering opprettholdes. Ansvaret
for kontinentalsokkelen er i dag delt i fire mellom Rogaland, Nordmøre
og Romsdal, Helgeland og Troms politidistrikter. Flertallet går
inn for at dagens ansvarsgrenser opprettholdes, og at disse fire
ansvarsområdene overtas av de nye politidistriktene Sør-Vest, Møre
og Romsdal, Nordland og Troms, på samme vilkår som under dagens
organisering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at fire politidistrikter i dag
har ansvaret for kontinentalsokkelen. Disse distriktene har gjennom
år bygd opp god kompetanse på området, som det er viktig å videreutvikle. Disse
medlemmer mener videre at ved en sentralisering til to enheter
vil man miste mye av den lokalt forankrede kompetansen, noe som
vil være uheldig ved store eller ekstraordinære hendelser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprettholde ansvaret for
kontinentalsokkelen ved fire politidistrikt.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
ber regjeringen følge opp følgende konkrete punkter:
Utarbeide fremdriftsplan
for Nasjonalt beredskapssenter senest i forbindelse med budsjettproposisjonen
for 2016.
Utarbeide beredskapsavtaler om bruken
av landets samlede helikopterkapasitet.
Sikre til enhver tid en oversikt over
tilgjengelige beredskapsressurser som finnes hos frivillige organisasjoner,
HRS, brann- og redningsvesenet.
Ta en gjennomgang av bruk av måltall i
politiet for å sikre at de ikke fører til en skeiv prioritering av
saker i politiet.
Sikre at politiet utover Merverdiprogrammet
tar i bruk IKT og digitale hjelpemidler, også ved publikumskontakt.
Flertallet viser til politiloven
§ 2 pkt. 6 om politiets plikt til å samarbeide med andre myndigheter
og organisasjoner som er tillagt politiets virkefelt, og understreker
viktigheten av at man følger opp dette gjennom regelmessig og systematisk
kontakt.