Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Freddy de Ruiter, Niclas Tokerud
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
slutter seg til regjeringens forslag til endringer i helsepersonelloven
i Prop. 99 L (2014–2015) Endringer i helsepersonelloven.
Komiteen viser til at det foreslås
endringer for å klargjøre vilkårene for autorisasjon og presisere
departementets hjemler til å fastsette tilleggskrav og praktisk
tjeneste i forskrift. Dagens bestemmelse om autorisasjon av helsepersonell
har hatt en utforming som har gjort bestemmelsen vanskelig tilgjengelig
for brukerne.
Komiteen viser til at formålet
med autorisasjonsordningen er å bidra til sikkerhet for pasientene
og kvalitet i helse- og omsorgstjenesten, og derfor sørge for at
helsepersonell har nødvendige kvalifikasjoner for å kunne utøve
yrket i Norge. En god autorisasjonsordning er også viktig for tilliten
til helse- og omsorgstjenesten.
Komiteen er glad for at det nå
kommer endringer som innebærer presisering og klargjøring av gjeldende
bestemmelser. Komiteen mener endringene også vil
kunne bety forbedringer på området.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at lovendringene må sees i sammenheng med Prop. 74 L (2014–2015).
Endringer i helsepersonelloven om endring av aldersgrensen for bortfall
av helsepersonells autorisasjon mv. fra 75 til 80 år. Departementet
foreslår i Prop. 74 L (2014–2015) å heve aldersgrensen for bortfall
av helsepersonells autorisasjon, lisens og spesialistgodkjenning fra
75 til 80 år. I dag bortfaller autorisasjonen, lisensen og eventuelt
tilknyttet spesialistgodkjenning, når helsepersonell fyller 75 år.
Personer over 75 år kan etter dagens ordning, på visse vilkår, få
lisens, herunder lisens for å drive organisert pasientrettet virksomhet.
Denne muligheten vil opprettholdes for helsepersonell som fyller
80 år.
Flertallet støtter endringene
som er foreslått i Prop. 74 L (2014–2015), og viser til at dersom
de blir vedtatt og aldersgrensen for bortfall av helsepersonells
autorisasjon blir hevet til 80 år, får det følger for forslaget
som behandles i denne innstillingen. Departementet foreslår at aldersvilkåret
tas inn i ny § 48 a, slik at andre ledd bokstav a) skal lyde «være
under 75 år». Flertallet viser til sine merknader
over og til merknader til Prop. 74 L (2014–2015), jf. Innst. 316
L (2014–2015), og foreslår at aldersvilkåret endres til 80 år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at de ikke
støtter endring av aldersgrense for bortfall av helsepersonells
autorisasjon mv. fra 75 til 80 år, jf. Innst. 316 L (2014–2015)
og Prop. 74 L (2014–2015).
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell
m.v. skal ny § 48 a annet ledd lyde:
Søkeren må i tillegg
a) være under
75 år,
b) ikke være uegnet for yrket, og
c) ha gjennomført praktisk tjeneste eller
oppfylle tilleggskrav dersom dette er fastsatt i forskrift etter
tredje ledd.»
Komiteen viser til
at hovedvilkåret for autorisasjon er kravet om utdanning og kompetanse. Dette
vilkåret oppfylles ved bestått eksamen i vedkommende fag ved norsk
universitet, høgskole eller videregående opplæring. Utdanningskravene
kan også oppfylles ved at søker enten har utenlandsk eksamen som
anerkjennes som jevngod med tilsvarende norsk eksamen, eller at vedkommende
kan dokumentere nødvendig kyndighet.
Komiteenmerker
seg at helsepersonell med utenlandsk utdanning utgjør en betydelig
andel av dem som søker og gis norsk autorisasjon. De representerer
verdifull arbeidskraft og kompetanse i norsk helse- og omsorgstjeneste.
En stor og økende andel helsepersonell har utdanning fra land utenfor
EØS-området.
Komiteen viser til at det er
global mangel på helsepersonell og at Norge må vurdere utdanning
og rekruttering på bakgrunn av dette. Komiteen viser
i den forbindelse til Meld. St. 13 (2011–2012) Utdanning for velferd,
jf. Innst. 320 S (2011–2012) hvor kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
uttalte:
«Verda står overfor ein stor mangel på helsepersonell.
WHO meiner det globalt manglar 4,3 millionar helsearbeidarar, og
mangelen er størst i utviklingsland. Komiteen viser til regjeringa
si aktive rolle når det gjeld WHO sine globale retningslinjer for
internasjonal rekruttering. Komiteen støttar opp om at Noreg ikkje
skal ha aktiv og systematisk rekruttering frå fattige land som sjølve
har mangel på helsepersonell.»
Komiteen viser til at det er
Statens autorisasjonskontor for helsepersonell (SAK) som på grunnlag
av fremlagt dokumentasjon tar vurderingen om autorisasjon. Komiteen vil fremheve
betydningen av at SAK utfører et arbeid som i best mulig grad sikrer
at vi får tatt i bruk tilgjengelig, kvalifisert arbeidskraft på
en ressurseffektiv måte, fordi behovet for helsepersonell vil være
økende i fremtiden. Samtidig er det viktig å ivareta kravet til
kvalitet og kompetanse som må ligge til grunn for autorisasjon.
Komiteen mener det er viktig
at det norske utdanningssystemet gir fleksible muligheter til nødvendig
kompetansebygging for kandidater som mangler deler av den utdanning
som kreves.