Lovforslaget fremmes av Forsvarsdepartementet i Prop. 111 LS om ordningen for militært tilsatte og endringer i forsvarspersonelloven m.m. (militærordningen).

Formålet med proposisjonen er å fastsette en ordning for militært tilsatte og foreta dertil nødvendige endringer i forsvarspersonelloven, og i lov om pensjonering av fastlønt befal som etter søknad gis avskjed med redusert lønn og tjenesteplikt. Departementet påpeker at hensikten med ordningen er å legge grunnlaget for en balansert personellstruktur som styrker Forsvarets operative evne. Proposisjonen er delt inn i åtte kapitler. Kapittel 1 og 2 beskriver formål, hensikt og bakgrunn for forslagene og gir en kort sammenfatning av proposisjonens hovedtrekk. Kapittel 3 beskriver gjeldende ordninger for militært tilsatte. I dag er det i hovedsak to ordninger som regulerer rammebetingelsene til militært tilsatte: befalsordningen og ordningen for vervede. Kapittel 4 redegjør for hvorfor gjeldende ordninger ikke er tilstrekkelig tilpasset dagens og fremtidens forsvar med krav til rask endringstakt. Ordningene er ifølge departementet fortsatt i stor grad innrettet for produksjon av personell til et forsvar som hadde andre krav og behov for kompetanse enn de som gjør seg gjeldende i dagens og fremtidens forsvar. Kapittel 5 presenterer forslag til en ordning for militært tilsatte som legger vekt på fleksible og kompetanseorienterte løsninger for å rekruttere, anvende og utvikle et større kompetansemangfold. Ordningen for militært tilsatte foreslås å erstatte befalsordningen og ordningen for vervede. Kapittel 6 beskriver nødvendige endringer i forsvarspersonelloven, høringsinstansenes innspill og departementets vurdering av disse. Kapittel 7 beskriver økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene. Av kapittel 8 fremgår merknadene til lovforslaget.

Endringer i forsvarspersonelloven

Generelt

Departementet har sendt notat med forslag til endringer i forsvarspersonelloven på høring. I høringsnotatet ble det redegjort for ordningen for militært tilsatte generelt og punktene som krever lovendringer spesielt. Det er ulike syn på forslaget blant høringsinstansene, jf. proposisjonens kapittel 6.

Departementet påpeker at forslagene til endringer i forsvarspersonelloven er en konsekvens av forslaget om å innføre en ordning for militært tilsatte. Bare deler av forslagene til ordningen krever lovendringer. Den mest sentrale lovendringen er harmonisering av tilsettingsforholdene for alle kategorier militært tilsatte. For øvrig er mange av lovendringene av språklig karakter som følge av nye begreper i ordningen, og innebærer ikke materielle endringer.

§ 3 Definisjoner (personellkategorier)

Forslaget om ny ordning for militært tilsatte innebærer en inndeling i nye personellkategorier. Departementet foreslår at personellkategorien offiser erstatter kategorien yrkesbefal, befal erstatter de tidligere kategoriene avdelingsbefal og kontraktsbefal, og grenaderer og konstabler (sjøforsvaret) erstatter dagens vervede mannskaper. Dagens definisjoner av militært personell, befal, yrkesbefal, avdelingsbefal, kontraktsbefal og vervede mannskaper foreslås ikke videreført.

§ 4 Tilsettingsvilkår for militært tilsatte

Ordningen skal gjelde for alt militært tilsatte med et tilsettingsforhold i Forsvaret og erstatter gjeldende befalsordning og ordning for vervede. Det foreslås derfor å endre befalsordningen til ordning for militært tilsatte gjennomgående i bestemmelsen.

Departementet foreslår at ordningen for militært tilsatte utvides til også å omfatte et hovedelement om tilsetting. Tilsettingsordningen skal sikre nødvendige rammebetingelser for å kunne opprettholde en balansert personellstruktur, samt bedre forutsigbarheten knyttet til jobbtrygghet for den enkelte. Forsvaret er avhengig av en balansert personellstruktur for å opprettholde den operative evnen. Mens det er rammene for disponering, avansement og utdanning som i stor grad bidrar til å opprettholde en balansert grads- og kompetansestruktur, ligger styringsmulighetene for en balansert aldersstruktur i tilsettingsforholdene. Departementet foreslår derfor at det i bestemmelsens tredje ledd innføres et hovedelement om tilsetting. Dette innebærer at ordningen vil bestå av fire hovedelementer: tilsetting, disponering, avansement og utdanning.

§ 5 Harmonisering av tilsettingsforholdenes lengde

Departementet foreslår å harmonisere tilsettingsforholdene på tvers av de militære personellkategorier. Ved å fjerne koblingen mellom personellkategori og tilsettingsvilkår vil den enkeltes kompetanse og Forsvarets behov være styrende for lengden på tilsettingsforholdet. Dette fremmer fleksibilitet og understøtter behovet for effektiv bevegelse av kompetanse.

Det foreslås at forsvarspersonelloven §§ 5, 6 og 9 slås sammen til én bestemmelse om tilsettingsforholdets lengde i ny § 5. Bestemmelsen foreslås å harmonisere tilsettingsforholdene for alt militært personell. Både offiserer, befal, grenaderer og konstabler skal kunne tilsettes enten midlertidig, fast til fylte 35 år eller fast til 60 år. Særaldersgrensen på 60 år videreføres i ny § 5.

Det er Forsvarets behov og den enkeltes kompetanse som skal være styrende for lengden på tilsettingsforholdet. Personell som representerer aldersuavhengig kompetanse i tråd med Forsvarets behov, skal normalt tilsettes fast til fylte 60 år.

Det åpnes for at alle de militære personellkategoriene offiserer, befal, grenaderer og konstabler skal kunne tilsettes midlertidig.

Som følge av forslaget om å harmonisere tilsettingsforholdene for alle kategorier tilsatt militært personell, foreslås det å lovfeste i ny § 5 tredje ledd at adgangen til å forlenge tilsettingsforholdet ved oppnådd aldersgrense på 60 år skal gjelde for offiserer, befal, grenaderer og konstabler. Kravet til generals- og admiralsgrad foreslås ikke videreført.

Overgangsbestemmelsen i vedtak A, romertall III, presiserer at offiserer og befal som i dag innehar et fast tilsettingsforhold til fylte 60 år, ved bestemmelsens ikrafttredelse vil opprettholde et fast tilsettingsforhold til fylte 60 år.

§ 7 Disponering

Som følge av at grenaderer og konstabler nå foreslås å være omfattet av den samme ordningen som offiserer og befal, innebærer dette at de også vil bli omfattet av disponeringsordningen fastsatt i den til enhver tid gjeldende ordning for militært tilsatte. Dette innebærer at det foreslås en endring av ordlyden i første ledd.

§ 8 Oppsigelse mv.

Det foreslås at bestemmelsens virkeområde endres fra kun å gjelde for befal, til å gjelde for alt militært tilsatte, herunder offiserer, befal, grenaderer og konstabler. I andre ledd foreslår departementet å knytte bestemmelsen opp mot tilsettingsforholdets lengde i stedet for personellkategori. Tjenestemannslovens bestemmelser om fortrinnsrett og rett til ventelønn skal ikke kunne gjøres gjeldende ved opphør av midlertidig tilsetting, eller ved fratreden ved oppnådd aldersgrense på 35 år.