Lovforslaget fremmes av Forsvarsdepartementet i
Prop. 111 LS om ordningen for militært tilsatte og endringer i forsvarspersonelloven
m.m. (militærordningen).
Formålet med proposisjonen er å fastsette en ordning
for militært tilsatte og foreta dertil nødvendige endringer i forsvarspersonelloven,
og i lov om pensjonering av fastlønt befal som etter søknad gis
avskjed med redusert lønn og tjenesteplikt. Departementet påpeker
at hensikten med ordningen er å legge grunnlaget for en balansert personellstruktur
som styrker Forsvarets operative evne. Proposisjonen er delt inn
i åtte kapitler. Kapittel 1 og 2 beskriver formål, hensikt og bakgrunn
for forslagene og gir en kort sammenfatning av proposisjonens hovedtrekk. Kapittel
3 beskriver gjeldende ordninger for militært tilsatte. I dag er
det i hovedsak to ordninger som regulerer rammebetingelsene til
militært tilsatte: befalsordningen og ordningen for vervede. Kapittel
4 redegjør for hvorfor gjeldende ordninger ikke er tilstrekkelig
tilpasset dagens og fremtidens forsvar med krav til rask endringstakt.
Ordningene er ifølge departementet fortsatt i stor grad innrettet
for produksjon av personell til et forsvar som hadde andre krav
og behov for kompetanse enn de som gjør seg gjeldende i dagens og
fremtidens forsvar. Kapittel 5 presenterer forslag til en ordning
for militært tilsatte som legger vekt på fleksible og kompetanseorienterte
løsninger for å rekruttere, anvende og utvikle et større kompetansemangfold. Ordningen
for militært tilsatte foreslås å erstatte befalsordningen og ordningen
for vervede. Kapittel 6 beskriver nødvendige endringer i forsvarspersonelloven,
høringsinstansenes innspill og departementets vurdering av disse.
Kapittel 7 beskriver økonomiske og administrative konsekvenser av
forslagene. Av kapittel 8 fremgår merknadene til lovforslaget.
Departementet har sendt notat med forslag til
endringer i forsvarspersonelloven på høring. I høringsnotatet ble
det redegjort for ordningen for militært tilsatte generelt og punktene
som krever lovendringer spesielt. Det er ulike syn på forslaget
blant høringsinstansene, jf. proposisjonens kapittel 6.
Departementet påpeker at forslagene til endringer
i forsvarspersonelloven er en konsekvens av forslaget om å innføre
en ordning for militært tilsatte. Bare deler av forslagene til ordningen krever
lovendringer. Den mest sentrale lovendringen er harmonisering av
tilsettingsforholdene for alle kategorier militært tilsatte. For
øvrig er mange av lovendringene av språklig karakter som følge av
nye begreper i ordningen, og innebærer ikke materielle endringer.
Forslaget om ny ordning for militært tilsatte
innebærer en inndeling i nye personellkategorier. Departementet
foreslår at personellkategorien offiser erstatter kategorien yrkesbefal,
befal erstatter de tidligere kategoriene avdelingsbefal og kontraktsbefal,
og grenaderer og konstabler (sjøforsvaret) erstatter dagens vervede
mannskaper. Dagens definisjoner av militært personell, befal, yrkesbefal,
avdelingsbefal, kontraktsbefal og vervede mannskaper foreslås ikke
videreført.
Ordningen skal gjelde for alt militært tilsatte med
et tilsettingsforhold i Forsvaret og erstatter gjeldende befalsordning
og ordning for vervede. Det foreslås derfor å endre befalsordningen
til ordning for militært tilsatte gjennomgående i bestemmelsen.
Departementet foreslår at ordningen for militært tilsatte
utvides til også å omfatte et hovedelement om tilsetting. Tilsettingsordningen
skal sikre nødvendige rammebetingelser for å kunne opprettholde
en balansert personellstruktur, samt bedre forutsigbarheten knyttet
til jobbtrygghet for den enkelte. Forsvaret er avhengig av en balansert
personellstruktur for å opprettholde den operative evnen. Mens det
er rammene for disponering, avansement og utdanning som i stor grad
bidrar til å opprettholde en balansert grads- og kompetansestruktur,
ligger styringsmulighetene for en balansert aldersstruktur i tilsettingsforholdene.
Departementet foreslår derfor at det i bestemmelsens tredje ledd
innføres et hovedelement om tilsetting. Dette innebærer at ordningen
vil bestå av fire hovedelementer: tilsetting, disponering, avansement
og utdanning.
Departementet foreslår å harmonisere tilsettingsforholdene
på tvers av de militære personellkategorier. Ved å fjerne koblingen
mellom personellkategori og tilsettingsvilkår vil den enkeltes kompetanse
og Forsvarets behov være styrende for lengden på tilsettingsforholdet. Dette
fremmer fleksibilitet og understøtter behovet for effektiv bevegelse
av kompetanse.
Det foreslås at forsvarspersonelloven §§ 5,
6 og 9 slås sammen til én bestemmelse om tilsettingsforholdets lengde
i ny § 5. Bestemmelsen foreslås å harmonisere tilsettingsforholdene
for alt militært personell. Både offiserer, befal, grenaderer og
konstabler skal kunne tilsettes enten midlertidig, fast til fylte
35 år eller fast til 60 år. Særaldersgrensen på 60 år videreføres
i ny § 5.
Det er Forsvarets behov og den enkeltes kompetanse
som skal være styrende for lengden på tilsettingsforholdet. Personell
som representerer aldersuavhengig kompetanse i tråd med Forsvarets
behov, skal normalt tilsettes fast til fylte 60 år.
Det åpnes for at alle de militære personellkategoriene
offiserer, befal, grenaderer og konstabler skal kunne tilsettes
midlertidig.
Som følge av forslaget om å harmonisere tilsettingsforholdene
for alle kategorier tilsatt militært personell, foreslås det å lovfeste
i ny § 5 tredje ledd at adgangen til å forlenge tilsettingsforholdet
ved oppnådd aldersgrense på 60 år skal gjelde for offiserer, befal,
grenaderer og konstabler. Kravet til generals- og admiralsgrad foreslås ikke
videreført.
Overgangsbestemmelsen i vedtak A, romertall III,
presiserer at offiserer og befal som i dag innehar et fast tilsettingsforhold
til fylte 60 år, ved bestemmelsens ikrafttredelse vil opprettholde
et fast tilsettingsforhold til fylte 60 år.
Som følge av at grenaderer og konstabler nå foreslås
å være omfattet av den samme ordningen som offiserer og befal, innebærer
dette at de også vil bli omfattet av disponeringsordningen fastsatt
i den til enhver tid gjeldende ordning for militært tilsatte. Dette
innebærer at det foreslås en endring av ordlyden i første ledd.
Det foreslås at bestemmelsens virkeområde endres
fra kun å gjelde for befal, til å gjelde for alt militært tilsatte,
herunder offiserer, befal, grenaderer og konstabler. I andre ledd
foreslår departementet å knytte bestemmelsen opp mot tilsettingsforholdets
lengde i stedet for personellkategori. Tjenestemannslovens bestemmelser om
fortrinnsrett og rett til ventelønn skal ikke kunne gjøres gjeldende
ved opphør av midlertidig tilsetting, eller ved fratreden ved oppnådd
aldersgrense på 35 år.