Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i budsjettavtalen mellom disse partiene ble enighet
om å innføre en avgift på flyreiser. Flertallet foreslår
at avgiften ilegges alle avganger fra norsk lufthavn med 80 kroner
per passasjer. Vedtaket er basert på at avgiften skal gjelde alle
avganger fra norsk lufthavn fra 1. april 2016.
Flertallet viser til at det foreslås
kompensasjon i henhold til inngåtte avtaler om statlig kjøp av innenlandske
flyruter med 45 mill. kroner i 2016. Det vises til forslag til økt
bevilgning på kap. 1310 post 70 Statlig kjøp av flyruter. Maksimaltakstene
på innenlandske flyruter som omfattes av statlig kjøp vil ikke endres
som følge av den nye avgiften.
Det legges til grunn at avgiften kan gi et bokført proveny
på om lag 1 mrd. kroner i 2016 ved innføring fra 1. april 2016.
Det er i anslaget tatt hensyn til kompensasjoner i henhold til inngåtte
avtaler om statlig kjøp om innenlandske flyruter.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«I stortingsvedtaket om særavgifter til statskassen
for budsjettåret 2016 gjøres følgende endring:
Nytt kapittel Flypassasjeravgift (kap. 5561
post 70)
§ 1 Fra den tid departementet bestemmer skal
det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales
avgift til statskassen på ervervsmessig flyging fra norske lufthavner
med kr 80 per passasjer.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes
av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ Det gis fritak for avgift på flyging av
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring,
avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten,
avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 4 Departementet kan frita for eller sette
ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som
ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften
i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet i budsjettforhandlinger
med Kristelig Folkeparti og Venstre har forhandlet fram en ny avgift
på flyreiser fra 1. april 2016, hvor hver passasjer skal pålegges
en avgift på 88 kroner per reise. Dette medlem konstaterer
at flybillettavgiften framstilles som et klimatiltak, men at den
åpenbart har en fiskal begrunnelse, siden klimaeffekten av tiltaket
er udokumentert. Dette medlem vil bemerke at avgiftens
fiskale natur alt er bekreftet av Høyres finanspolitiske talsmann,
Svein Flåtten, som til NTB 30. november 2015 forteller at usikre
miljøgevinster kan rettferdiggjøres fordi «det er like viktig å
skaffe inndekning på budsjettet».
Dette medlem vil videre understreke
at denne nye avgiften truer flytilbudet for næringsliv og privatpersoner
i mange distriktsfylker, og dessuten de arbeidsplasser som er knyttet
til dagens luftfart. Dette medlem vil vise til at
direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe til NRK 1. desember 2015
omtaler avgiften som «symbolpolitikk». Dette medlem vil
videre vise til at Lothe uttrykker bestyrtelse over at «et knippe
politikere med sykkelavstand til Stortinget har bestemt at vi skal
innføre en skatt på to mrd. kroner, som betyr at man vender ryggen
til Nord-Norge, vender ryggen til Nord-Vestlandet og Kyst-Norge,
som står overfor store omstillinger i norsk industri». Dette
medlem vil vise til at Lothe understreker at han ikke i
sin «villeste fantasi» hadde trodd en slik avgift ville blitt innført,
og at «Høyre og Fremskrittspartiet er blitt partiene for å fremme
skatter og avgifter i luftfarten». I samme sak kommer det fram at
5 000–6 000 arbeidsplasser kan bli truet av flybillettavgiften,
siden «lønnsomheten til distriktene er så lav at de [flyselskapene]
kan måtte legge ned flyruter».
Uten å ta stilling til de adjektiver Lothe benytter seg
av, vil dette medlem konstatere følgende: Bare få
dager etter at avgiften ble kjent, har det kommet klare meldinger
om trolige konsekvenser av den borgerlige flybillettavgiften.
Dette medlem har merket seg at
kommunikasjonsdirektør i Widerøe til NRK 27. november 2015 sier
at ruter som Tromsø–Vadsø, Tromsø–Hammerfest, Skagen–Bodø, Trondheim–Tromsø
og Bergen–Tromsø kan bli nedlagt. Dette medlem legger
vekt på at den langsiktige virkningen av flyplassavgiften ennå ikke
er kjent, og at langt flere kommersielle flyruter kan bli berørt,
enten ved nedleggelse eller redusert frekvens.
Dette medlem har merket seg at
lufthavnsjef ved Moss Lufthavn Rygge, Pål Tandberg, i Aftenposten
27. november 2015 sier at konsekvensene vil bli at «Moss Lufthavn
Rygge må legge ned virksomheten og 1 000 arbeidsplasser går tapt
i Mosseregionen. Dette er dramatisk for regionen som i utgangspunktet
i lang tid har slitt med «industri-død» og har et betydelig underskudd
i antall arbeidsplasser». Dette medlem legger også
vekt på at det i samme sak meldes at det alt har blitt lagt ned
ruter fra Sandefjord Lufthavn Torp som følge av den nye flybillettavgiften.
Dette medlem mener flybillettavgiften
vil påvirke flyrutetilbudet i Norge på en negativ måte, og at dette
kommer som følge av et dårlig utredet og tilsynelatende lite veloverveid
forhandlingsresultat. Dette medlem har vanskelig
for å se at noen høringsrunde om en forskrift knyttet til saken
kan endre på dette, med mindre regjeringen bestemmer seg for å legge
bort hele flybillettavgiften. Dette medlem bemerker
at det neppe kan kalles «forsvarlig budsjettering» om en fiskal
avgift som skulle gi 1,1 mrd. kroner i inntekt til statskassen (påløpt)
bortfaller fordi den var dårlig overveid i utgangspunktet.
Når det gjelder forslagets påståtte miljøeffekt,
vil dette medlem kort bemerke at en eventuell miljøeffekt
først vil slå inn når flybillettavgiften fører til at ruter nedlegges
helt eller delvis. Flyselskapene skisserer videre at dette ikke
vil medføre at fly settes på bakken, men at de setter dem inn i
annen trafikk, en trafikk som også vil generere utslipp. Dette medlem har
merket seg at erkjennelsen av dette til nylig var framherskende
i Høyre og Fremskrittspartiet. Så sent som i starten av oktober
(Meld. St. 1 2015–2016, Nasjonalbudsjettet 2016) hadde regjeringen
følgende virkelighetsforståelse:
«Ekstratiltak i Norge for kvotepliktig luftfart vil ikke
bidra til å redusere de samlede utslippene fra luftfart i EØS-området.»
Dette medlem konstaterer at regjeringen
nå legger opp til en politikk som er i strid med denne forståelsen.
Dette medlem vil også bemerke
at flybillettavgiften ikke skiller mellom passasjerer som reiser med
effektive selskap som gjør mye for å begrense sine utslipp, og selskap
som ikke er like klimaeffektive. Hvis flybillettavgiften var ment
som en miljøavgift, kunne den kritiseres for å være unødvendig sjablonmessig,
og dessuten ikke ha i seg noe insitament til å gjøre selskapene
mer klimavennlige. Dette medlem vil vise til at Senterpartiet
i sitt alternative budsjett har foreslått 25 pst. reduksjon i flyplassavgifter
for fly som bruker biodrivstoff.
Dette medlem vil vise til at
den avgiften som nå vedtas på ingen måte kan sammenlignes med den tyske
flypassasjeravgiften, og at man ikke bør utgi avgiften for å være
noe som den ikke er. Dette medlem vil understreke
at den tyske flypassasjeravgiften på en helt annen måte priser drivstofforbruk ved
lange reiser, gjennom avgiftssatser på lange utenlandsruter som
er 5–6 ganger høyere enn på innenlandsruter. Dette i motsetning
til den passasjeravgiften som Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre nå vedtar, som gir høyest avgiftsbelastning på innenlandsruter.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at utslippene av CO2 fra flytrafikk er
betydelige. Innenriks flytrafikk sto for rundt 1,3 millioner tonn CO2-ekvivalenter eller 8 pst. av utslippene
fra transportsektoren i 2012. Dette tilsvarer en økning på 26 pst.
sammenlignet med utslippene i 1990.
Flyreiser sto i 2005 for omtrent 7,5 pst. av
Norges totale CO2-utslipp, og selv med
mer miljøvennlige fly øker utslippene på grunn av økt trafikk. I
2011 ble det foretatt vel 42 mill. reiser med avgang fra norske flyplasser.
Dette medlem vil at Norge skal
utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. Fremtidig trafikkvekst
i og rundt de store byene må tas av kollektiv, sykkel og gange.
Godstransport må overføres fra vei til sjø og bane. Fossilt drivstoff
må erstattes av elektrisitet og andre rene energiformer. Tettsteder
og byer må bygges omkring kollektivknutepunktene slik at behovet
for å eie og kjøre bil reduseres, og at folk kan nyte fleksible,
klimavennlige og kollektive transportløsninger. Og jernbane må ta
trafikkvekst fra flytransport der hvor det er mulig.
Dette medlem viser til at flere
land, bl.a. Tyskland, har innført nasjonale miljøavgifter på flytrafikk
– både nasjonal og internasjonal trafikk – under samme begrunnelse.
Den tyske avgiften omfatter alle flyavganger fra tysk flyplass.
Det gjelder ulike avgiftssatser avhengig av destinasjon. For innenlandsreiser
og reiser til flyplass i Europa (i henhold til en opplisting av
land) er avgiftssatsen 7,5 euro per passasjer. For middels lange
interkontinentale reiser til land i Midtøsten, Vest-Asia og Afrika
(i henhold til egen liste), er avgiftssatsen 23,43 euro per passasjer. For
lengre interkontinentale reiser til andre land (bl.a. Amerika, Oseania,
Øst-Asia) er avgiftssatsen 42,18 euro per passasjer.
Dette medlem viser til Venstres
forslag til statsbudsjett for 2016 hvor det ble foreslått å innføre en
flyavgift etter tysk modell, tilsvarende 50 kroner per passasjer
for reiser innenlands og fra norske flyplasser og til destinasjoner
i Europa.
Dette medlem viser videre til
budsjettavtalen av 23. november 2015 mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre hvor det etter initiativ fra regjeringspartiene
er foreslått å innføre en flypassasjeravgift tilsvarende 80 kroner
per passasjer.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egen merknad om flypassasjeravgiften i denne innstillingen under
punkt 3.2.8.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i budsjettavtalen mellom disse partiene ble enighet
om å sette skattefri sats for kilometergodtgjørelse ved bruk av
egen bil på tjenestereiser til 3,80 kroner per kilometer for de
første 10 000 km i inntektsåret for alle personbiler fra 1. januar
2016.
Flertallet viser til at beskatning
av overskudd på kilometergodtgjørelse utbetalt etter kilometersatser
for bruk av privat bil mv. reguleres i forskrift om taksering av
formues-, inntekts- og fradragsposter til bruk ved likningen, som
fastsettes av Skattedirektoratet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i budsjettavtalen mellom disse partiene ble enighet
om å heve grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner
til 10 000 kroner fra 1. januar 2016.
Flertallet viser til at beløpsgrensene
for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner er regulert i
samleforskrift om tredjeparters opplysningsplikt som er fastsatt
og administreres av Skattedirektoratet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i budsjettavtalen mellom disse partiene ble enighet
om å øke fradragsgrensen for gaver til frivillige organisasjoner
til 25 000 kroner fra 1. januar 2016.
Flertallet viser til at dette
krever lovendring som behandles i Innst. 4 L (2015–2016).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i budsjettavtalen mellom disse partiene ble enighet
om å øke grensen for å betale arbeidsgiveravgift i frivillige organisasjoner
til 55 000 kroner per person og 550 000 kroner per organisasjon
per år fra 1. januar 2016.
Flertallet viser til at dette
krever lovendring som behandles i Innst. 4 L (2015–2016).
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til disse partienes alternative
budsjetter hvor det foreslås å gjeninnføre avgiften på båtmotorer
slik den opprinnelig var foreslått for 2014 i Prop. 1 LS (2013–2014)
Skatter, avgifter og toll 2014. Disse medlemmer viser
for øvrig til omtale i egne merknader og tabell i avsnitt 3.4.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
bruke skatte- og avgiftssystemet til å redusere forbruket av helseskadelige
produkter. Både alkohol og tobakk er eksempel på produkter som medfører
negative virkninger på vår helse og også store kostnader for Norge
gjennom helseutgifter. Taxfree-ordningen har med årene fått et helt
annet omfang og er, sammen med liberalisering av reglene for tollfri
import, i ferd med å undergrave Vinmonopolets posisjon.
Dette medlem vil vise til at
Vinmonopolet i nyere tid aldri har registrert større salgsnedgang
enn de tre første kvartalene i år. Nedgangen var på 2,2 pst. Til
tross for en svak norsk krone har grensehandelen økt kraftig (9,5
pst. økning ved grenseutsalgene til Systembolaget fra tredje kvartal
2013 til 2015) og taxfree-salget på ankomst utland på Gardermoen økte
med 13 pst. i første halvår i år, ifølge Aftenposten 9. oktober
2015.
Dette medlem vil vise til at
Senterpartiet på denne bakgrunn har foreslått å reversere taxfree-endringene
som ble vedtatt i revidert nasjonalbudsjett våren 2014, samtidig
som taxfree-kvoten for alkohol reduseres med én flaske. De tollfrie
kvotene for innførsel av tobakksvarer (taxfree-kvoten) halveres.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
vise til at grensen for toll- og avgiftsfrie vareforsendelser fra
utlandet fra 1. januar 2015 ble økt fra 200 kroner til 350 kroner
(frakt- og forsikringskostnader er inkludert i den nye grensen). Dette
medlem vil videre vise til at det ikke er foretatt noen evaluering
av denne endringen, og at det er ulike vurderinger av hvilke konsekvenser
det har for staten og for norsk næringsliv at vareforsendelser under
350 kroner er toll- og avgiftsfrie. Dette medlem fremmer
med bakgrunn i dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2016 presentere en evaluering av grensen
for toll- og avgiftsfrie vareforsendelser på 350 kroner, herunder
hvilke konsekvenser det har for staten og for norsk næringsliv at
vareforsendelser under 350 kroner er toll- og avgiftsfrie.»
Dette medlem vil videre vise
til at Senterpartiet i sitt budsjettforslag foreslår å fjerne unntaket
for betaling av merverdiavgift ved netthandel fra utlandet, for
slik å sikre like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske
netthandelsbedrifter. Dette vil etter dette medlems mening
bidra til å sikre norske arbeidsplasser og fjerne et stadig økende
skattetap for staten.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 hvor Venstre foreslo
å innføre en avgift på deponering av gruveavfall på 50 kroner per
tonn. Dette forslaget inngår også i et helhetlig grønt skatteskifte
på 12,5 mrd. kroner i Venstres forslag til statsbudsjett for 2016.
Som følge av budsjettavtalen av 23. november 2015
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
fremmer dette medlem ikke alternative forslag når
det gjelder avgift på deponering av gruveavfall i denne innstilling.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås
å innføre en avgift på deponi av mineralske ressurser fra 1. juli
2016 på 50 kroner per tonn. Dette medlem viser for øvrig
til omtale i egen merknad og tabeller i avsnitt 3.3 og 3.4.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås
å innføre merverdiavgift for finanssektoren fra 1. juli 2016, etter modellen
som ble skissert i Prop. 1 LS (2013–2014) Skatter, avgifter og toll
2014. Dette medlem viser for øvrig til omtale i egen
merknad og tabeller i avsnitt 3.3 og 3.4.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås
å øke likningsverdiene av sekundærbolig og næringseiendom til 90 pst.
ved beregning av likningsformue. Dette medlem viser
til egne merknader i Innst. 4 L (2015–2016) kapittel 4.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås
å innføre en nasjonal eiendomsskatt på 1 promille av markedsverdi over
1 mill. kroner. Dette medlem viser for øvrig til
omtale i egen merknad og tabeller i avsnitt 3.3 og 3.4.
Komiteens medlemmer fra Venstre viser
til Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 hvor en av fire
hovedsatsinger er en omstillings- og stimuleringspakke på vel 10
mrd. kroner. Dette medlem mener at vi må møte de
utfordringene vi nå står overfor knyttet til økt ledighet, spesielt
i petroleumsrelatert næringsliv, med økt fokus på innovasjon, nyskaping
og produktivitetsvekst slik at vi kan omstille oss raskt og skape
nye arbeidsplasser med utgangspunkt i den kompetansen som finnes
hos de som nå blir ledige. Vi er avhengige av en høy FoU-innsats
og stor nyskapings- og omstillingsevne i næringslivet fremover.
Kunnskapsutvikling i bedriftene er helt sentralt for å videreutvikle
og sikre det norske velferdsnivået.
Dette medlem vil spesielt understreke
viktigheten av økt FoU-innsats når det gjelder klima, miljø og energieffektivisering
og mener at Skattefunn-ordningen bør kunne innrettes slik at en
økt FoU-innsats på disse områdene stimuleres ytterligere.
Dette medlem foreslår derfor
ytterligere forbedringer av Skattefunn-ordningen utover forslagene fra
regjeringen som dette medlem helhjertet støtter opp
om.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke Skattefunn-ordningen
ved at regelen om maksimal timesats økes.»
«Stortinget ber regjeringen styrke Skattefunn-ordningen
ved å fjerne regelen om at ved personal- og indirekte kostnader
begrenses antall timer for egne ansatte til maksimalt 1 850 timer
pr. år.»
«Stortinget ber regjeringen innføre et ekstra
kriterium for fradrag i Skattefunn-ordningen knyttet til FoU vedrørende
klima, miljø og energieffektivisering.»
«Stortinget ber regjeringen gjeninnføre ordningen
med tilskudd for ulønnet forskningsinnsats.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 hvor Venstre foreslo
å innføre en ny miljøavgift på plastinnhold i produkter med 3 kroner
per kilo. Dette forslaget inngår også i et helhetlig grønt skatteskifte på
12,5 mrd. kroner i Venstres forslag til statsbudsjett for 2016.
Som følge av budsjettavtalen av 23. november 2015
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
fremmer dette medlem ikke alternative forslag når
det gjelder avgift på plast i denne innstilling.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at satsing på resirkulert og ikke-fossil plast kan være et positivt
bidrag til klimaarbeidet, og at Norge derfor må innføre virkemidler
som fremmer en satsing på dette. Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forslag til revidert nasjonalbudsjett
fremme et provenynøytralt forslag til en grunnavgift på engangsemballasje
som differensierer på bakgrunn av innhold av resirkulert eller ikke-fossil
plast med godkjent dokumentasjon og kontroll utført av uavhengig
tredjepart.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 hvor Venstre foreslo
å endre en rekke satser, grenser og fradrag. Dette gjelder bl.a.
følgende:
Det skattefrie beløpet
knyttet til kjøp av aksjer i egen bedrift økes fra 1 500 til 5 000
kroner.
Det innføres et eget skattefradrag på 6 000
kroner for personer i aldersgruppen 62–67 år som kun mottar lønnsinntekt.
Beløpsgrensen for skattefri inntekt (oppgavepliktig)
økes fra 1 000 kroner til 3 000 kroner.
Det innføres et skattefradrag på inntil
50 000 kroner/25 pst. for energieffektiviseringstiltak i egen bolig
Det innføres skattefritak for arbeidsgiverfinansiert
måneds-/årskort på kollektivtransport til og fra arbeidsplass.
Fradrag for fagforeningskontingent reduseres
til 2005-nivå, tilsvarende 1 800 kroner.
Rentefradraget for forbrukslån og kredittkortgjeld
fjernes.
Avskrivningssatsene i saldogruppe c og
d økes med 5 pst., og ytterligere 5 pst. i gruppe d ved påvist miljø-
og/eller energiøkonomiseringseffekt.
Det innføres rett til minstefradrag på
50 000 kroner som erstatning for fradrag for faktiske kostnader
for selvstendig næringsdrivende.
Fiskerfradraget økes fra 150 000 kroner
til 175 000 kroner.
Det innføres et ekstra jordbruksfradrag
på 20 000 kroner for økologisk produksjon.
Det innføres en KapitalFunn-ordning som
innebærer 20 pst. skattefradrag for investeringer i mindre selskaper
gitt at investeringen blir i selskapet i minimum 3 år.
Fjerne ordningen med maksimal timesats
og begrensningene på antall timer egne ansatte kan godskrive Skattefunn-ordningen
og innføre et ekstra kriterium for fradrag for FoU knyttet til klima,
miljø og energieffektivisering på hhv. 2 mill. kroner for egenutført
FoU og 4 mill. kroner for ekstern FoU.
Heve maksimalt sparebeløp i OTP-lignende
ordningen for selvstendig næringsdrivende fra 4 til 6 pst.
Det innføres et skattefradrag for gaver
til frivillige organisasjoner for bedrifter med inntil 100 000 kroner.
Som følge av budsjettavtalen av 23. november 2015
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
fremmer dette medlem ikke alternative forslag når
det gjelder disse endringene.