Regjeringen foreslår å videreføre gjeldende
merverdiavgiftssatser uendret med unntak for den lave satsen, som
gjelder for enkelte tjenester som persontransport, overnatting,
allmennkringkasting samt adgang til kino, museer, fornøyelsesparker
og store idrettsarrangement.
Den lave merverdiavgiftssatsen foreslås økt
fra 8 pst. til 10 pst. (§ 4) fra 1. januar 2016 som en del av oppfølgingen
av Skatteutvalgets forslag.
Se proposisjonens kapittel 8 og forslag til
stortingsvedtak om merverdiavgift for 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt budsjettalternativ går imot økt avgift
på persontransport, overnatting, allmennkringkasting, adgang til
kino, museer, fornøyelsesparker og store idrettsarrangement. Dette medlem vil
videre vise til at Senterpartiet som en følge av dette ikke støtter
regjeringen og støttepartienes forslag om å øke den lave merverdiavgiftssatsen fra
8 pst. til 10 pst. Dette medlem viser for øvrig til
egen hovedmerknad og tabell 3.3 og 3.4.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 hvor Venstre foreslo
følgende endringer i merverdigavgiftsopplegget for 2016:
Ingen moms på frukt,
grønt og økologiske matvarer.
Avvikling av egen merverdiavgiftssats på
mat.
Generell merverdiavgiftssats reduseres
fra 25 til 24 pst.
Regjeringens forslag om økt sats på lav
merverdiavgift fra 8 til 10 pst. reverseres.
Som følge av budsjettavtalen av 23. november 2015
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
fremmer dette medlem ikke alternative forslag når
det gjelder merverdiavgift i denne innstilling.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringens forslag om å øke den lave satsen for merverdiavgift
fra 8 til 10 pst. har blitt møtt med sterk kritikk fra blant andre reiselivsnæringa.
Denne næringa får særlige utfordringer på grunn av at mange har
allerede inngåtte avtaler for 2016, som blir direkte påvirket av
forslaget om å øke lav sats fra 8 til 10 pst. Reiselivsnæringa er
en næring som i langt større grad enn andre næringer sysselsetter
unge og mennesker med innvandrerbakgrunn. I en situasjon med økende
ledighet og økende innvandring velger regjeringen feil tidspunkt å
gjennomføre dette på. Når regjeringen i tillegg legger så stor vekt
på de positive effektene av å senke selskapsskatten, er det spesielt
å med den andre hånda dra inn langt mer inntekter fra reiselivsnæringa
gjennom økt sats på merverdiavgifta.
Dette medlem viser til at NHO
reiseliv har meldt inn at flere av deres medlemmer vil bli sterkt rammet
av forslaget. Mange hoteller vil ikke kunne dra nytte av lavere
selskapsskatt. Med forslaget til økning i merverdiavgift vil disse
hotellene dermed gå kraftig i minus. Et minstekrav må være at regjeringen utsetter
innføringa av den økte satsen, slik at næringa får tid til å tilpasse
kontrakter som går fram i tid.
Dette medlem går derfor imot
forslaget fra regjeringen om å øke denne satsen på merverdiavgift.
Regjeringens forslag om innføring av merverdiavgiftsfritak
for elektroniske nyhetstjenester behandles i Innst. 4 L (2015–2016).