Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag
til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under
rammeområde 22
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S
(2015–2016) |
Inntekter |
Renter og utbytte
mv. |
5611 | | Aksjer i NSB AS | |
| 85 | Utbytte | 425 000 000 |
5616 | | Kommunalbanken AS | |
| 85 | Aksjeutbytte | 417 000 000 |
5618 | | Aksjer i Posten Norge
AS | |
| 85 | Utbytte | 220 000 000 |
5622 | | Aksjer i Avinor AS | |
| 85 | Utbytte | 500 000 000 |
5623 | | Aksjer i Baneservice
AS | |
| 85 | Utbytte | 8 300 000 |
5625 | | Renter og utbytte
fra Innovasjon Norge | |
| 80 | Renter på lån fra statskassen | 200 000 000 |
| 81 | Rentemargin, innovasjonslåneordningen
| 6 000 000 |
| 86 | Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland
og Øst-Europa | 500 000 |
5631 | | Aksjer i AS Vinmonopolet | |
| 85 | Statens overskuddsandel | 25 800 000 |
| 86 | Utbytte | 2 000 |
5651 | | Aksjer i selskaper
under Landbruks- og matdepartementet | |
| 85 | Utbytte | 5 000 000 |
5652 | | Statskog SF – renter
og utbytte | |
| 80 | Renter | 4 500 000 |
| 85 | Utbytte | 20 000 000 |
5656 | | Aksjer i selskaper
under Nærings- og fiskeridepartementets
forvaltning | |
| 85 | Utbytte | 11 519 400 000 |
5680 | | Statnett SF | |
| 85 | Utbytte | 240 000 000 |
5685 | | Aksjer i Statoil ASA | |
| 85 | Utbytte | 15 382 000 000 |
5692 | | Utbytte av statens
kapital i Den nordiske investeringsbank | |
| 85 | Utbytte | 88 300 000 |
5693 | | Utbytte av aksjer
i diverse selskaper mv. | |
| 85 | Utbytte fra Folketrygdfondet | 1 400 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
22 | 29 063 202 000 |
| | Netto rammeområde
22 | -29 063 202 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 3. desember 2015, der netto inntektsramme for
rammeområde 22 er fastsatt til -31 121 802 000 kroner, jf. Innst.
2 S (2015–2016).
For omtale av de enkelte postene vises det til Prop.
1 S (2015–2016) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2015–2016)
Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2015–2016) Landbruks-
og matdepartementet, Prop. 1 S (2015–2016) Finansdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine
respektive forslag under rammeområde 22 i Innst. 2 S (2015–2016).
Som følge av Stortingets behandling av finansinstillingen fremmer
ikke disse medlemmer ytterligere bevilgningsforslag
i foreliggende innstilling.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 og forslag til endringer
under rammeområde 22 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets
behandling av denne innstilling fremmer ikke dette medlem ytterligere
bevilgningsforslag under rammeområde 22 i denne innstilling ut over
de forslag som følger av budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre av 23. november 2015.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
inkluderer forslag om å øke utbytte fra NSB AS med 170 mill. kroner. Flertallet viser
til at det i budsjettforliket også ble bestemt å øke bevilgningen
til investeringsprosjekter på jernbanen på kap. 1350 post 30 med
totalt 275 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til budsjettavtalen inngått
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
der det er enighet om å ta ut økt utbytte fra en rekke statlig eide
og deleide selskaper for å finansiere satsinger i forliket. Disse
medlemmer understreker at statens eierskap ikke bør fungere
først og fremst som et verktøy for å kunne saldere statsbudsjettet
i forbindelse med forlik i Stortinget, men at staten bør ha en langsiktig
og nøktern holdning til å ta ut økte utbytter fra selskaper der
staten er hel- eller deleier.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
inkluderer forslag om å øke utbyttet fra Posten Norge AS med 100
mill. kroner. Flertallet vil samtidig påpeke at det
er viktig at Posten Norge AS omstiller seg til en situasjon med
stadig økende konkurranse innenfor brevpost.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til budsjettavtalen inngått
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
der det er enighet om å ta ut 100 mill. kroner i økt utbytte fra Posten
Norge AS. Dette er andre år på rad at regjeringen tar 100 mill.
kroner i økt utbytte fra Posten AS. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen har gått inn for at EUs tredje postdirektiv
innføres i Norge. Sett i sammenheng vil dette føre til dyrere og dårligere
posttjenester for den norske befolkningen. Disse medlemmer vil
understreke at statens ambisjon for eierskap i Posten Norge AS ikke
bør være å saldere regjeringens budsjettavtaler med støttepartiene
i Stortinget, men å gi best mulig posttjenester til det norske folk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås
å øke utbyttet i Avinor med 212,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
inkluderer forslag om å øke utbytte fra selskaper under NFDs forvaltning
med 1 788,6 mill. kroner. Flertallet foreslår at
utbyttet fra Argentum Fondsinvesteringer AS økes med 250 mill. kroner,
utbyttet fra Flytoget AS økes med 43,6 mill. kroner, utbyttet fra
Mesta AS økes med 50 mill. kroner og utbyttet fra Statkraft SF settes
til 1 445 mill. kroner. Flertallet vil videre vise
til at utbyttet fra Statkraft er forklart på følgende måte i Innst.
2 (2015–2016):
«Nærings- og fiskeridepartementet har anslått Statkrafts
utbyttegrunnlag til 1,7 mrd. kroner. Regjeringen har likevel ikke
foreslått å budsjettere med utbytte fra selskapet ettersom det i
Prop. 40 S (2014–2015) og Innst. 108 S (2014–2015) er lagt til grunn
at Statkraft skal tilføres 5 mrd. kroner gjennom reduserte utbytter
i årene 2016–2018 utover hva dagens utbyttepolitikk tilsier. Flertallet er
enige om at Statkraft ikke tilføres 5 mrd. kroner gjennom reduserte utbytter
for perioden 2016–2018, slik det er lagt til grunn i Prop. 40 S
(2014–2015) og Innst. 108 S (2014–2015). Flertallet viser
til at det i Prop. 40 S (2014–2015) ble vist til at investeringene
utenfor Norge innebar en annen risikoprofil og har vist varierende
lønnsomhet. Dette er også illustrert ved nedskrivinger som reduserer
utbyttegrunnlaget. Flertallet imøteser regjeringens
videre arbeid med å sørge for at avkastningen fra de norske vannkraftressursene
tilfaller fellesskapet. Det vil være opp til selskapet å ta stilling
hvordan investeringsplanen skal tilpasses de finansielle rammene,
men det legges til grunn at fornybar kraft i Norge prioriteres.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til budsjettavtalen inngått
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
der det er enighet om å ta ut over 1,4 mrd. kroner i økt utbytte
fra Statkraft. Disse medlemmer viser til at et enstemmig
storting i desember 2014 vedtok å tilføre Statkraft 10 mrd. kroner
i ny kapital. Disse medlemmer mener derfor at det
er svært spesielt at forlikspartene mindre enn et år senere foreslår
å ta økt utbytte fra selskapet. Disse medlemmer understreker
at statens eierskap ikke bør fungere først og fremst som et verktøy
for å kunne saldere statsbudsjettet i forbindelse med forlik i Stortinget,
men at staten bør ha en langsiktig og nøktern holdning til å ta
ut økte utbytter fra selskaper der staten er hel- eller deleier.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
under pkt. 5.2.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | H, FrP,
KrF og V | A | Sp | V | SV |
Utgifter rammeområde
22 (i tusen kroner) |
| | Sum utgifter rammeområde
22 | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) |
Inntekter rammeområde
22 (i tusen kroner) |
5611 | | Aksjer i NSB AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 425 000 | 595 000
(+170 000) | 425 000
(0) | 425 000
(0) | 425 000
(0) | 425 000
(0) |
5618 | | Aksjer i Posten Norge
AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 220 000 | 320 000
(+100 000) | 270 000
(+50 000) | 220 000
(0) | 220 000
(0) | 220 000
(0) |
5622 | | Aksjer i Avinor AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 500 000 | 500 000
(0) | 715 000
(+215 000) | 500 000
(0) | 500 000
(0) | 712 500
(+212 500) |
5656 | | Aksjer i selskaper
under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 11 519 400 | 13 308 000
(+1 788 600) | 12 669 400
(+1 150 000) | 11 519 400
(0) | 11 689 400
(+170 000) | 11 519 400
(0) |
| | Sum inntekter rammeområde
22 | 29 063 202 | 31 121 802
(+2 058 600) | 30 478 202
(+1 415 000) | 29 063 202
(0) | 29 233 202
(+170 000) | 29 275 702
(+212 500) |
| | Sum netto rammeområde
22 | -29 063 202 | -31 121 802
(-2 058 600) | -30 478 202
(-1 415 000) | -29 063 202
(0) | -29 233 202
(-170 000) | -29 275 702
(-212 500) |
Komiteen viser til
at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 22 fra komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.
Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum
på rammeområde 22, jf. avsnitt 5.2. Det er bare forslag som er i
samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak,
jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten,
og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.