6. Statsbudsjettets 90-poster

6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster

Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2015–2016) med Tillegg 2

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 2 (2015–2016)

Utgifter

Utenriksdepartementet

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

360 000

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

90

Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)

175 000 000

161

Næringsutvikling

95

NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 125 000 000

Arbeids- og sosialdepartementet

614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

6 200 000 000

Samferdselsdepartementet

1331

Infrastrukturfond

95

Innskudd av fondskapital

30 000 000 000

1356

Infrastrukturforetak jernbane

96

Aksjekapital

100 000

Olje- og energidepartementet

1825

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

95

Kapitalinnskudd

14 250 000 000

Statsbankene

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

24 328 246 000

2412

Husbanken

90

Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning

16 791 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

42 900 000 000

2426

Siva SF

90

Lån, overslagsbevilgning

50 000 000

2429

Eksportkreditt Norge AS

90

Utlån

15 000 000 000

Sum utgifter rammeområde 0

150 819 706 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

318 000

3614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

17 000 000 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån tom. 2007

663 000 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

96

Salg av aksjer

25 000 000

4162

Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån

10 000 000

4312

Oslo Lufthavn AS

90

Avdrag på lån

444 400 000

4322

Svinesundsforbindelsen AS

90

Avdrag på lån

25 000 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

8 914 712 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

5 689 308 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

11 000 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

42 500 000 000

91

Tilbakeført kapital, såkornfond

10 000 000

5326

Siva SF

90

Avdrag på utestående fordringer

50 000 000

5329

Eksportkreditt Norge AS

90

Avdrag på utestående fordringer

10 200 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

95

Avdrag på lån til andre stater

300 000

Statslånemidler

5999

Statslånemidler

90

Lån

54 287 668 000

Sum inntekter rammeområde 0

150 819 706 000

Netto rammeområde 0

0

6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet

Post 90 Lån til norske borgere i utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

6.3 Kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner

Post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og III under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

6.4 Kap. 161 Næringsutvikling

Post 95 NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere grunnfondkapitalen til NORFUND med 190 mill. kroner.

6.5 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner

Post 90 Forskudd på rammetilskudd

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak IV under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

6.6 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

Post 90 Utlån, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Arbeids- og sosialdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.7 Kap. 941 Grønt investeringsselskap

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et statlig eid grønt investeringsselskap, med innskudd av fondskapital på 10 mrd. kroner. Dette medlem viser for øvrig til egne merknader og forslag i Innst. 2 S (2015–2016).

6.8 Kap. 1331 Infrastrukturfond

Post 90 Innskudd av fondskapital

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.9 Kap. 1356 Infrastrukturforetak jernbane

Post 96 Aksjekapital

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.10 Kap. 1825 Energiomlegging og utvikling av energi- og klimateknologi

Post 95 Kapitalinnskudd

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Olje- og energidepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kapitalinnskuddet med 10 750 000 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.

6.11 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning

Post 90 Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettforliket hvor det er enighet om 300 bachelor studieplasser hvorav 50 i informatikk, 250 master studieplasser hvorav 50 i informatikk og 5 master studieplasser HiØ. Flertallet viser til at dette isolert sett vil medføre en økning av posten på 25,7 mill. kroner.

Flertallet vil videre vise til at et flertall i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen er enig om en budsjettendring knyttet til at ph.d.-studenter i utlandet i fremtiden skal motta deler av studiestøtten som stipend på linje med masterstudenter i utlandet. Flertallet viser til at dette isolert sett vil medføre en reduksjon av posten på 10,8 mill. kroner.

Flertallet foreslår av ovennevnte grunner at posten økes med 14,9 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.12 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)

Post 90 Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme med 7 000 000 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.

6.13 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)

Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 95 Såkornfond Agder-Telemark, egenkapital

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til budsjettforliket hvor det er enighet om å opprette et såkornfond i Agder-Telemark. Flertallet foreslår at det settes av 127,5 mill. kroner til dette såkornfondet i egenkapital i henhold til forliket.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et såkornfond i Agder-Telemark, og at det settes av 127,5 mill. kroner til dette såkornfondet i egenkapital.

6.14 Kap. 2426 SIVA SF (jf. kap. 5326 og 5613)

Post 90 Lån, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.15 Kap. 2429 Eksportkreditt Norge AS

Post 90 Utlån, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og VII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

6.16 Kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

Post 90 Lån til Nordpipe Oil AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016 Olje- og energidepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VIII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

6.17 Kap. 2460 Garantiinstituttet for eksportkreditt

Post 91 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – byggelånsgaranti

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VI under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

6.18 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)

Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.19 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

Post 90 Tilbakebetaling av lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Arbeids- og sosialdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.20 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap 732)

Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Helse- og omsorgsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.21 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)

Post 96 Salg av aksjer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.22 Kap. 4162 Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap

Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.23 Kap. 4312 Oslo Lufthavn AS

Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.24 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)

Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.25 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

Post 90 Redusert lån og rentegjeld og Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.26 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)

Post 90 Avdrag

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner, noe som medfører 22 mill. kroner i økte avdrag.

6.27 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)

Post 90 Avdrag på utestående fordringer og post 91 Tilbakeført kapital, såkornfond

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.28 Kap. 5326 SIVA SF (jf. kap. 2426 og 5613)

Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.29 Kap. 5329 Eksportkreditt Norge AS

Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og handelsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.30 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer

Post 95 Avdrag på lån til andre stater

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.31 Kap. 5999 Statslånemidler

Post 90 Lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Gul bok

Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd finansieres av en overføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettet gjøres dermed opp i balanse før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom utlån mv. og tilbakebetalinger, og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler, post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 54,3 mrd. kroner i 2016. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.

Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer som motpost.

6.32 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 2

H, FrP, KrF, V

A

Sp

SV

Utgifter (i tusen kroner)

161

Næringsutvikling

95

NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 125 000

1 125 000 (0)

1 125 000 (0)

935 000 (-190 000)

1 125 000 (0)

941

Innskudd av fondskapital i grønt investeringsselskap for utvikling av teknologibedrifter

95

Innskudd av fondskapital i grønt investeringsselskap

0

0 (0)

0 (0)

10 000 000 (+10 000 000)

0 (0)

1356

Infrastrukturforetak jernbane

96

Aksjekapital

100

100 (0)

100 (0)

100 (0)

0 (-100)

1825

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

95

Kapitalinnskudd

14 250 000

14 250 000 (0)

25 000 000 (+10 750 000)

14 250 000 (0)

14 250 000 (0)

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld

24 328 246

24 343 146 (+14 900)

24 328 246 (0)

24 328 246 (0)

24 328 246 (0)

2412

Husbanken

90

Lån fra Husbanken

16 791 000

16 791 000 (0)

23 791 000 (+7 000 000)

19 946 000 (+3 155 000)

19 946 000 (+3 155 000)

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet

42 900 000

42 900 000 (0)

42 900 000 (0)

42 900 000 (0)

42 900 000 (0)

95

Såkornfond Agder-Telemark, egenkapital

0

127 500 (+127 500)

127 500 (+127 500)

127 500 (+127 500)

212 500 (+212 500)

2424

Akseleratorprogram

90

Tildligfasekapital

0

0 (0)

300 000 (+300 000)

0 (0)

0 (0)

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

91

Petoro, administrasjon

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Sum utgifter rammeområde 0

150 819 706

150 962 106 (+142 400)

168 997 206 (+18 177 500)

163 912 206 (+13 092 500)

154 187 106 (+3 367 400)

Inntekter (i tusen kroner)

5312

Husbanken

90

Avdrag

11 000 000

11 000 000 (0)

11 000 000 (0)

11 022 000 (+22 000)

11 022 000 (+22 000)

5999

Statslånemidler

90

Lån

54 287 668

54 430 068 (+142 400)

72 465 168 (+18 177 500)

67 358 168 (+13 070 500)

57 633 068 (+3 345 400)

Sum inntekter rammeområde 0

150 819 706

150 962 106 (+142 400)

168 997 206 (+18 177 500)

163 912 206 (+13 092 500)

154 187 106 (+3 367 400)

Sum netto rammeområde 0

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende 90-postene fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at disse medlemmers primærforslag, herunder forslaget om å opprette et akseleratorprogram for tidligfasekapital, falt under finansdebatten.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten, og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.