Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag
til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2015–2016)
med Tillegg 2
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 2 (2015–2016) |
Utgifter |
Utenriksdepartementet |
100 | | Utenriksdepartementet | |
| 90 | Lån til norske borgere i utlandet | 360 000 |
116 | | Deltaking i internasjonale
organisasjoner | |
| 90 | Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken
for infrastruktur (AIIB) | 175 000 000 |
161 | | Næringsutvikling | |
| 95 | NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer
i utviklingsland | 1 125 000 000 |
| | | |
Arbeids- og sosialdepartementet |
614 | | Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse | |
| 90 | Utlån, overslagsbevilgning | 6 200 000 000 |
| | | |
Samferdselsdepartementet |
1331 | | Infrastrukturfond | |
| 95 | Innskudd av fondskapital | 30 000 000 000 |
1356 | | Infrastrukturforetak
jernbane | |
| 96 | Aksjekapital | 100 000 |
| | | |
Olje- og energidepartementet |
1825 | | Energiomlegging, energi-
og klimateknologi | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 14 250 000 000 |
| | | |
Statsbankene |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 24 328 246 000 |
2412 | | Husbanken | |
| 90 | Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning | 16 791 000 000 |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning | 42 900 000 000 |
2426 | | Siva SF | |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 50 000 000 |
2429 | | Eksportkreditt Norge
AS | |
| 90 | Utlån | 15 000 000 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
0 | 150 819 706 000 |
Inntekter |
Inntekter under
departementene |
3100 | | Utenriksdepartementet | |
| 90 | Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet
| 318 000 |
3614 | | Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse | |
| 90 | Tilbakebetaling av lån | 17 000 000 000 |
3732 | | Regionale helseforetak | |
| 90 | Avdrag på investeringslån tom. 2007
| 663 000 000 |
3950 | | Forvaltning av statlig
eierskap | |
| 96 | Salg av aksjer | 25 000 000 |
4162 | | Statskog SF – forvaltning
av statlig eierskap | |
| 90 | Avdrag på lån | 10 000 000 |
4312 | | Oslo Lufthavn AS | |
| 90 | Avdrag på lån | 444 400 000 |
4322 | | Svinesundsforbindelsen
AS | |
| 90 | Avdrag på lån | 25 000 000 |
5310 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 90 | Redusert lån og rentegjeld | 8 914 712 000 |
| 93 | Omgjøring av utdanningslån til stipend
| 5 689 308 000 |
5312 | | Husbanken | |
| 90 | Avdrag | 11 000 000 000 |
5325 | | Innovasjon Norge | |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 42 500 000 000 |
| 91 | Tilbakeført kapital, såkornfond | 10 000 000 |
5326 | | Siva SF | |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 50 000 000 |
5329 | | Eksportkreditt Norge
AS | |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 10 200 000 000 |
5341 | | Avdrag på utestående
fordringer | |
| 95 | Avdrag på lån til andre stater | 300 000 |
| | | |
Statslånemidler |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 54 287 668 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
0 | 150 819 706 000 |
| | Netto rammeområde
0 | 0 |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel
10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og III under
kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
vise til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås
å redusere grunnfondkapitalen til NORFUND med 190 mill. kroner.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak IV under
kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette
et statlig eid grønt investeringsselskap, med innskudd av fondskapital
på 10 mrd. kroner. Dette medlem viser for øvrig til
egne merknader og forslag i Innst. 2 S (2015–2016).
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke
kapitalinnskuddet med 10 750 000 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket hvor det er enighet om 300 bachelor studieplasser hvorav
50 i informatikk, 250 master studieplasser hvorav 50 i informatikk
og 5 master studieplasser HiØ. Flertallet viser til
at dette isolert sett vil medføre en økning av posten på 25,7 mill.
kroner.
Flertallet vil videre vise til
at et flertall i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen er enig
om en budsjettendring knyttet til at ph.d.-studenter i utlandet
i fremtiden skal motta deler av studiestøtten som stipend på linje
med masterstudenter i utlandet. Flertallet viser
til at dette isolert sett vil medføre en reduksjon av posten på
10,8 mill. kroner.
Flertallet foreslår av ovennevnte
grunner at posten økes med 14,9 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet,Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og
V under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor
rammeområdene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke
Husbankens låneramme med 7 000 000 000 kroner i forhold til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke
Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås
å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til budsjettforliket hvor det er enighet om å opprette et såkornfond
i Agder-Telemark. Flertallet foreslår at det settes
av 127,5 mill. kroner til dette såkornfondet i egenkapital i henhold
til forliket.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette
et såkornfond i Agder-Telemark, og at det settes av 127,5 mill.
kroner til dette såkornfondet i egenkapital.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og VII under
kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VIII
under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VI under
kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke
Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner, noe som medfører 22 mill.
kroner i økte avdrag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd finansieres
av en overføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettet
gjøres dermed opp i balanse før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets
finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom utlån mv.
og tilbakebetalinger, og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler,
post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 54,3 mrd. kroner i
2016. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter
og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten
gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen
blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig
årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet
slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil
kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen
om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte
budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.
Komiteen viser til
sine merknader til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer
som motpost.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S
med
Tillegg 2 | H, FrP,
KrF, V | A | Sp | SV |
Utgifter (i tusen
kroner) |
161 | | Næringsutvikling | | | | | |
| 95 | NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer
i utviklingsland | 1 125 000 | 1 125 000
(0) | 1 125 000
(0) | 935 000
(-190 000) | 1 125 000
(0) |
941 | | Innskudd av fondskapital
i grønt investeringsselskap for utvikling av teknologibedrifter | | | | | |
| 95 | Innskudd av fondskapital i grønt investeringsselskap | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 10 000 000
(+10 000 000) | 0
(0) |
1356 | | Infrastrukturforetak jernbane | | | | | |
| 96 | Aksjekapital | 100 | 100
(0) | 100
(0) | 100
(0) | 0
(-100) |
1825 | | Energiomlegging, energi-
og klimateknologi | | | | | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 14 250 000 | 14 250 000
(0) | 25 000 000
(+10 750 000) | 14 250 000
(0) | 14 250 000
(0) |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | | | | | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld | 24 328 246 | 24 343 146
(+14 900) | 24 328 246
(0) | 24 328 246
(0) | 24 328 246
(0) |
2412 | | Husbanken | | | | | |
| 90 | Lån fra Husbanken | 16 791 000 | 16 791 000
(0) | 23 791 000
(+7 000 000) | 19 946 000
(+3 155 000) | 19 946 000
(+3 155 000) |
2421 | | Innovasjon Norge | | | | | |
| 90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet | 42 900 000 | 42 900 000
(0) | 42 900 000
(0) | 42 900 000
(0) | 42 900 000
(0) |
| 95 | Såkornfond Agder-Telemark,
egenkapital | 0 | 127 500
(+127 500) | 127 500
(+127 500) | 127 500
(+127 500) | 212 500
(+212 500) |
2424 | | Akseleratorprogram | | | | | |
| 90 | Tildligfasekapital | 0 | 0
(0) | 300 000
(+300 000) | 0
(0) | 0
(0) |
2440 | | Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten | | | | | |
| 91 | Petoro, administrasjon | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) |
| | Sum utgifter
rammeområde 0 | 150 819 706 | 150 962 106
(+142 400) | 168 997 206
(+18 177 500) | 163 912 206
(+13 092 500) | 154 187 106
(+3 367 400) |
Inntekter (i tusen
kroner) |
5312 | | Husbanken | | | | | |
| 90 | Avdrag | 11 000 000 | 11 000 000
(0) | 11 000 000
(0) | 11 022 000
(+22 000) | 11 022 000
(+22 000) |
5999 | | Statslånemidler | | | | | |
| 90 | Lån | 54 287 668 | 54 430 068
(+142 400) | 72 465 168
(+18 177 500) | 67 358 168
(+13 070 500) | 57 633 068
(+3 345 400) |
| | Sum inntekter
rammeområde 0 | 150 819 706 | 150 962 106
(+142 400) | 168 997 206
(+18 177 500) | 163 912 206
(+13 092 500) | 154 187 106
(+3 367 400) |
| | Sum netto
rammeområde 0 | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) |
Komiteen viser til
at forslaget til bevilgning vedrørende 90-postene fra komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at disse medlemmers primærforslag, herunder forslaget
om å opprette et akseleratorprogram for tidligfasekapital, falt
under finansdebatten.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten,
og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.