Det vises i proposisjonen til at antallet asylsøkere
til Europa nå er på et historisk høyt nivå. Regjeringen legger i
proposisjonen fram forslag om bevilgningsendringer i 2015 som følge
av et økt antall asylsøkere til Norge i 2015, sammenlignet med hva
som ligger til grunn for gjeldende budsjett. Den kraftige økningen,
og den særlig store økningen i antallet enslige mindreårige asylsøkere,
skaper store utfordringer for utlendingsforvaltningen. Det foreslås
bevilgningsøkninger på diverse kapitler for å håndtere denne situasjonen.
Til sammen foreslås det i proposisjonen bevilgningsøkninger på 227,1 mill.
kroner.
Det vises til at også andre kapitler på statsbudsjettet
vil kunne bli påvirket av den økte tilstrømmingen. Beregningsgruppen
for utlendingsforvaltningen (BGU) vil på ordinært vis utarbeide
prognoser og bevilgningsberegninger for volumavhengige poster til
nysalderingen for 2015. Regjeringen vil komme tilbake til dette
i den forbindelse.
Den kraftige økningen av asylsøkere til Norge medfører
betydelige utfordringer for utlendingsforvaltningen, noe som også
kan gjøre situasjonen for personene som søker om beskyttelse i Norge,
vanskeligere. Det er for gjeldende budsjett 2015 lagt til grunn
en prognose på 11 000 asylsøkere til Norge inneværende år. Det legges i
proposisjonen til grunn en økning fra 11 000 til 16 000 asylsøkere
til Norge i 2015. Det understrekes at det er svært stor usikkerhet
knyttet til hvor mange asylsøkere som vil komme til Norge fremover.
Dersom de siste ukers utvikling fortsetter ut året, vil antallet
asylsøkere i 2015 bli høyere enn dette tallet.
Det vises i proposisjonen til at de økte asylankomstene
til Norge og Europa medfører betydelige meroppgaver for Justis-
og beredskapsdepartementet. For å kunne håndtere situasjonen på
en god måte foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på kap.
400, post 1 med 1,5 mill. kroner i 2015.
Det vises i proposisjonen til at situasjonen
for ankomstregistreringen er utfordrende. Særlig gjelder dette de
forholdene som asylsøkerne møter i Politiets utlendingsenhets lokaler.
Det har i en tid vært nødvendig å foreta tilpassede registreringer
som innebærer at en del personer ikke er ferdig registrert før de
sendes ut til mottakssystemet. Dette er uheldig ut fra sikkerhetshensyn
og ut fra hensyn til effektiv saksbehandling (ID-arbeidet er mest
effektivt i initialfasen). I tillegg gir det økte kostnader til transport
og logistikk, og økt press på transittmottakene.
Det vises i proposisjonen til at det er nødvendig å
styrke registreringskapasiteten betydelig. Foruten tiltak som er
gjennomført innenfor eksisterende rammer er det derfor behov for
å øke bevilgningen til politiet med 50 mill. kroner. Av dette knytter
om lag 25 mill. kroner seg til personellkostnader og enkelte investeringer
i Politiets utlendingsenhet. Det foreslås i proposisjonen på denne
bakgrunn å øke bevilgingen på kap. 440, post 1 med 25 mill. kroner,
jf. også omtale under kap. 440, post 21.
Det vises i proposisjonen til at det i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2015 blant annet ble bevilget 5 mill.
kroner for å dekke anslåtte merutgifter til leie av sivilt mannskap
til norsk bidrag til Frontex fellesoperasjon Triton i seks måneder,
jf. Innst. 360 S (2014–2015) og Prop. 119 S (2014–2015). Det ble
uttrykt usikkerhet til beløpet. På bakgrunn av oppdatert oversikt
forventes politiets ekstraordinære merutgifter som følge av Norges
deltakelse i seks måneder å utgjøre 45,7 mill. kroner i 2015. Økningen
skyldes uforutsette merutgifter og at Frontex har valgt å benytte
skipet på en annen måte enn det som var forventet. Nåværende 6-måneders
avtale for innleid skip går ut i slutten av november. Regjeringen
vil forlenge det norske bidraget til Frontex fellesoperasjon Triton.
Merutgifter til politiet i desember 2015 som følge av dette er anslått
til 6,4 mill. kroner. Samlede merutgifter i 2015 til norsk bidrag
til fellesoperasjon Triton i Middelhavet anslås på dette grunnlag
til 52,1 mill. kroner. Det gir et merbevilgningsbehov i 2015 på 47,1
mill. kroner utover de 5 mill. kronene som ble bevilget til formålet
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Det er fortsatt lagt
til grunn at politiet skal dekke ordinære lønnsutgifter for eget
personell innenfor gjeldende bevilgning (om lag 16,5 mill. kroner).
Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen på
kap. 440 post 1 med 47,1 mill. kroner i 2015.
Samlet foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen
på kap. 440 post 1 med 72,1 mill. kroner.
Bevilgningen på posten dekker blant annet politi-
og lensmannsetatens sideutgifter i forbindelse med asylsaker. Dette
gjelder blant annet tolk, språkanalyser, kostnader forbundet med asylsøkernes
opphold i lokalene til Politiets utlendingsenhet (mat, vakthold,
renhold) og logistikk til/fra asylmottak. Som følge av økningen
i antall asylsøkere til Norge foreslås det i proposisjonen å øke
bevilgningen på kap. 440 post 21 med 25 mill. kroner i 2015, jf.
omtale under kap. 440 post 1. Regjeringen ga i statsråd 4. september
2015 samtykke ved kongelig resolusjon om å styrke politiets registreringsarbeid med
5 mill. kroner utover gitt bevilgning. Dette beløpet inngår i forslaget
til bevilgningsøkning på 25 mill. kroner på kap. 440 post 21.
Det er gjennomført forhandlinger med Frontex om
refusjon av utgifter knyttet til det norske bidraget til fellesoperasjon
i Middelhavet. Refusjonene anslås til 20,8 mill. kroner i 2015.
Det er usikkerhet knyttet til hvordan enkelte utgifter for politiet
og refusjoner fra Frontex vil fordele seg i henholdsvis 2015 og
2016.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det i proposisjonen
å øke bevilgningen på kap. 3440 post 2 med 20,8 mill. kroner i 2015,
jf. også omtale under kap. 440 post 1.
Den kraftige økningen i antall enslige mindreårige
asylsøkere har medført betydelige utfordringer for fylkesmannsembetene. Kapasiteten
hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus (FMOA), som er nasjonalt ansvarlig
for representantordningen for enslige mindreårige asylsøkere, er
svært presset.
Som følge av økte ankomster påføres FMOA et betydelig
administrativt merarbeid knyttet til oppnevning, veiledning og rekruttering
av representanter. Opprettelsen av nye mottak vil føre til økt belastning
i en rekke embeter, og det vil resultere i betydelig merarbeid knyttet
til rekruttering og opplæring av representanter.
Det foreslås i proposisjonen på bakgrunn av ovennevnte
å øke bevilgningen på kap. 469 post 1 med 3,0 mill. kroner.
Kapasiteten i UDIs mottak er svært presset.
For å møte utfordringen oppretter UDI et stort antall nye mottaksplasser.
Behovet for rask etablering av flere mottaksplasser krever mye av
UDIs administrasjon.
Når det gjelder postene knyttet direkte til
mottaksdrift, kap. 490 Utlendingsdirektoratet, post 21, 60 og 70,
har JD fullmakt fra Stortinget til å øke antall mottaksplasser innenfor
gjeldende rammer for etablering og drift av asylmottak, selv om
det medfører et bevilgningsmessig merbehov. Det foreslås ingen justering
av disse postene på det nåværende tidspunkt, men det legges opp
til at postene beregnes på nytt i forbindelse med nysalderingen
for 2015. På det tidspunktet vil Beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen
(BGU) ha utarbeidet nye prognoser og beregninger av budsjettbehov.
Som følge av økte ankomster påføres UDI betydelig
administrativt merarbeid knyttet til opprettelse og oppfølging av
asylmottak. For å styrke kapasiteten i UDI til å etablere og følge opp
nye mottak og for å styrke kapasiteten i direktoratet til å planlegge
og tilpasse virksomheten som følge av en stor økning i antallet ubehandlede
saker, foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten
med 5 mill. kroner i 2015.
Tilskudd til utleieboliger bidrar til flere
egnede utleieboliger for flyktninger og andre vanskeligstilte på
boligmarkedet. Tilskuddet forvaltes av Husbanken.
Mange kommuner melder at mangel på egnede boliger
er et hinder i arbeidet med å bosette flere flyktninger. I asylmottakene
var det per 31. juli 2015 5 364 personer med innvilget oppholdstillatelse.
En styrking av tilskuddet til utleieboliger kan bidra til raskere
bosetting i kommunene.
Regjeringen foreslår derfor i proposisjonen
å øke bevilgningen til tilskuddet til utleieboliger med 50 mill.
kroner.
Tilhørende tilsagnsramme er på 111,1 mill. kroner.
Den økte tilsagnsrammen innebærer at det kan gis tilsagn til 200
flere utleieboliger i 2015.
Regionale ressurssentre om vold, traumatisk stress
og selvmordsforebygging (RVTS) har ansvar for veiledning, undervisning,
informasjon og nettverksarbeid (5 sentre).
Det vises i proposisjonen til at mange som kommer
nå har manglende systemtillit, psykiske belastninger og traumer.
Da er det viktig at RVTS-ene sammen med UDI og Bufetat sørger for veiledning
og opplæring for å hindre at mottakssituasjonen blir ytterligere
belastende. Videre er det behov for at RVTS-ene i samarbeid med Nasjonalt
kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) bedrer traumekompetansen i
kommunene og den mer spesialiserte kompetansen i spesialisthelsetjenesten.
Det er viktig å prioritere arbeidet med de særskilte utfordringer
som barn og unge har, spesielt de enslige mindreårige.
Det foreslås i proposisjonen å styrke alle RVTS med
til sammen 5 mill. kroner for å intensivere arbeidet med tematikken.
Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen på
kap. 765 post 21 med 1 mill. kroner til RVTS Sør som finansieres
over denne posten.
Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen på
kap. 765 post 75 med 4 mill. kroner knyttet til arbeidet med psykisk
helse rettet mot personer som kommer til Norge som asylsøkere.
Det avsettes 0,5 mill. kroner for å drifte en
nettside som skal gi en samlet oversikt over mulighetene til å bidra
og delta som frivillig i arbeidet med mottak og integrering av asylsøkere
og flyktninger.
På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen
å øke bevilgningen på kap. 820 post 1 med 0,5 mill. kroner.
Det økte antallet enslige mindreårige asylsøkere medfører
et større behov for plasser i omsorgssentre, og dermed økt bevilgningsbehov
på kap. 856 post 1.
Gjeldende bevilgning på posten er basert på
en prognose som tilsa at det ville komme 150 nye barn inn i omsorgssentrene
i 2015. Per 31. august har det kommet 279 nye barn. Det forventes
at ankomstene vil holde seg på et høyt nivå utover høsten, og at
det totalt vil komme 500 nye barn i løpet av 2015.
Forslaget baserer seg på at ankomstene fordeler seg
jevnt utover høsten og at om lag 100 barn blir bosatt eller flytter
ut fra omsorgssentrene de fire siste månedene i 2015.
I forslag til tilleggsbevilgning er utgifter
til forvaltningsoppgaver i tilknytning til omsorgssentrene ikke
medregnet. Det legges foreløpig til grunn at disse oppgavene i 2015
dekkes innenfor Bufdirs ordinære rammer. Dersom det høye belegget
i omsorgssentrene vedvarer, vil kapasiteten på disse forvaltningsoppgavene
også måtte øke.
Det presiseres videre i proposisjonen at anslagene
for ankomster er svært usikre. Ved større avvik fra det som er lagt
til grunn her, vil Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
komme tilbake med forslag knyttet til dette i forbindelse med nysalderingen.
På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen
å øke bevilgningen på kap. 856 post 1 med 65 mill. kroner i 2015.
Som følge av forslag til bevilgningsøkning på kap.
856 post 1 foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på kap.
3856 post 4 med 65 mill. kroner.
Som følge av forslag til bevilgningsøkning knyttet
til omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere, jf. omtale
av kap. 856 post 1 og kap. 3856 post 4, foreslås det i proposisjonen
å øke bevilgningen på kap. 167 post 21 med 65 mill. kroner.
Forslaget om 65 mill. kroner i tilleggsbevilgning på
kap. 167 Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA),
post 21 Spesielle driftsutgifter, foreslås dekket ved tilsvarende reduksjoner
i andre poster på bistandsbudsjettet. Det foreslås i proposisjonen
følgende reduksjoner:
5 mill. kroner på
kap. 151 Bistand til Asia, post 78 Regionbevilgning til Asia, kan
overføres
30 mill. kroner på kap. 162 Overgangsbistand (GAP),
post 70 Overgangsbistand (GAP), kan overføres
2 mill. kroner på kap. 164 Fred, forsoning
og demokrati, post 72 Utvikling og nedrustning, kan overføres
5 mill. kroner på kap. 165 Forskning, kompetanseheving
og evaluering, post 1 Driftsutgifter
13 mill. kroner på kap. 165 Forskning,
kompetanseheving og evaluering, post 71 Faglig bistand, kan overføres
10 mill. kroner på kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling
mv., post 72 Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling,
kan overføres.