Samferdselsdepartementet legger i denne proposisjonen
fram forslag til ny lov om intelligente transportsystemer (ITS)
innenfor vegtransport m.m. – heretter omtalt som ITS-loven. Loven skal
gi hjemmel for å kunne sette krav til ITS-applikasjoner og tjenester
innenfor vegtransport og for grensesnittet mot andre transportformer. Formålet
med loven er å skape et hjemmelsgrunnlag for å sikre at ITS-applikasjoner
og tjenester skal kunne fungere koordinert og sammenhengende nasjonalt
og på tvers av grenser i EØS-området. Lovens virkeområde foreslås avgrenset
mot saker som gjelder nasjonal sikkerhet eller som er nødvendige
av forsvarshensyn.
Lovforslaget er utformet som en rammelov som kun
inneholder generelle bestemmelser om ITS. Den gir forvaltningen
v/departementet myndighet til å fastsette forskrifter til utfylling
og gjennomføring av loven. Loven gir også departementet myndighet
til å utpeke en myndighet som kan føre tilsyn med at bestemmelser
gitt i loven, eller med hjemmel i loven, oppfylles av aktuelle offentlige
og private aktører. For øvrig består lovforslaget av definisjoner.
Kapittel 1.2 omhandler bakgrunn for lovforslaget.
Kapittel 1.3 beskriver høringen. Kapittel 1.4 omhandler gjeldende
rett, og kapittel 1.5 beskriver rettstilstanden i andre land. I
kapittel 1.6 omtales forslaget til ny lov. Høringsinstansenes merknader
til de ulike delene av forslaget er her omtalt og drøftet.
I kapittel 1.7 er det gjort rede for økonomiske
og administrative konsekvenser av lovforslaget. Loven i seg selv
innebærer ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av nevneverdig
betydning. Forslaget er en rammelov som inneholder hjemler til å
gi utfyllende forskrifter. Disse forskriftene vil i stor grad knytte
seg til implementering av delegerte kommisjonsforordninger gitt
med hjemmel i ITS-direktivet, men loven kan også hjemle forskrifter
basert på nasjonale vedtak.
Forskrifter hjemlet i loven vil kunne medføre økonomiske
og administrative konsekvenser for både offentlige og private aktører.
Dette vil måtte avklares nærmere i forbindelse med gjennomføringen
av de enkelte forordningene eller av nasjonale vedtak.
I kapittel 1.8 gjennomgås merknader til de enkelte
bestemmelsene; lovens formål, virkeområde, definisjoner, krav til
ITS-applikasjoner og -tjenester, tilsyn, erstatningsansvar og forskrifter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Eigil Knutsen, Sverre Myrli, fung. leder Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad,
Helge Orten og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 149 L (2014–2015),
der regjeringen har lagt fram forslag til lov om intelligente transportsystemer innenfor
vegtransport mm.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, ser svært positivt på at regjeringen legger frem
forslag til ny lov om intelligente transportsystem.
ITS er et viktig bidrag til å nå transportpolitiske mål,
og flertallet ser at EUs direktiv som ble innlemmet
i EØS-avtalen i 2010, har skissert et godt rammeverk for innføring
av ITS i Europa. Men Samferdselsdepartementet har i særlovgivningen
på vegtransportområdet ikke hatt noen velegnet lovhjemmel til å
gjennomføre de forordninger EU-kommisjonen utarbeider. Flertallet ser
det som viktig å få på plass en lov som vil kunne skape et hjemmelsgrunnlag for
å sikre at ITS-applikasjoner og tjenester skal kunne fungere koordinert
og sammenhengende nasjonalt og også på tvers av grenser i EU.
Det er naturlig at lovens virkeområde blir avgrenset
mot saker som gjelder nasjonal sikkerhet og som er nødvendige av
forsvarshensyn. Komiteen slutter seg til at siden
ITS-lovens hovedhensikt er å sikre gjennomføring i norsk rett av
ITS-direktivet, vil det være hensiktsmessig at også denne utformes
som en rammelov.
Komiteen ser at ITS-direktivet
ikke i seg selv innebærer noen forpliktelser for medlemslandene
til å innføre spesifikke ITS-applikasjoner eller ‑tjenester. For
at man i fremtiden skal nyte godt av det potensialet ITS kan ha
for problemløsning i transportsektoren, er komiteen opptatt
av å sikre en utvikling som bidrar til informasjonsflyt også på
tvers av transportformene, og at det tas høyde for at ITS ikke bare vil
ha et transportteknisk formål.
Et annet flertall i komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, er opptatt av at det legges til rette
for en rask og god implementering av ITS i transportsektoren, og
at ulike aktører på en positiv måte kan bidra til den teknologiske
utviklingen.
Komiteen ser at det
er ulike hensyn som skal ivaretas ved både utvikling og bruk av
ITS, og oppfordrer sterkt til at de pågående diskusjonene i EU vedrørende
utfordringer den digitale politikken nå står overfor, følges tett,
det være seg tjenester over landegrenser, geoblokking, delingsøkonomi,
forenklet VAT, standardisering, opphavsrett og personvern. Komiteen er
opptatt av at man så langt det lar seg gjøre, ligger i forkant med
å fremme norske interesser på de ulike områdene og at det gjøres
vurderinger av hvilke konsekvenser innstillingene i EU vil kunne
få for Norge, også direkte relatert til ITS.
Komiteen vil i denne sammenheng
vise til at elektronisk trafikkovervåkning også har skapt mye personverndebatt
i Norge.
Komiteen vil også vise til at
flere av høringsinstansene påpeker at bruk av ITS innebærer at man
må gjøre en vurdering av personvernhensyn og at i den sammenheng
vil formålsbegrensning være viktig.
Komiteen mener at bruken av rammelov
setter særlige krav til en grundig personvernvurdering når nye ITS-applikasjoner
eller tjenester skal tas i bruk.
Komiteen understreker betydningen
av at personvernet skal veie tungt. Det bør derfor vurderes om formålet
med en tjeneste kan oppnås ved anonyme opplysninger og om tjenester
kan baseres på frivillighet. Komiteen legger til grunn
at behandlingen av personopplysninger i forbindelse med driften
av ITS-programmer og ‑tjenester skal gjennomføres i samsvar med
gjeldende personvernlovgivning.
Komiteens medlem fra Senterpartiet ser flere
fordeler med den løsningen som er nedfelt i ITS-direktivet, all
den tid dette i hovedsak dreier seg om fornuftig teknisk samkjøring. Dette
medlem vil imidlertid minne om at systemet kan ha konsekvenser
på andre felter, siden samkjøringen trolig vil gjøre det enklere
for utenlandske transportører å operere i Norge. Dette kan i sin
tur ha følger for viktige utfordringer som er velkjent i norsk politisk
virkelighet, som «sosial dumping» og kabotasjetransport. Dette
medlem mener regjeringen må komme tilbake til Stortinget
på en passende måte, hvis det skulle vise seg at ITS-direktivet
får uheldige konsekvenser.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om intelligente transportsystemer innenfor
vegtransport m.m. (ITS-loven)
§ 1 Lovens
formål
Loven skal sikre at intelligente transportsystemer innenfor
vegtransport og for grensesnitt mot andre transportformer skal fungere
koordinert og sammenhengende.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder ITS-applikasjoner og -tjenester innenfor
vegtransport og deres grensesnitt mot andre transportformer innenfor
EØS-området. Loven gjelder for Svalbard i den utstrekning Kongen
bestemmer.
Loven gjelder ikke for saker som omhandler nasjonal sikkerhet
eller som er nødvendige av forsvarshensyn.
§ 3 Definisjoner
I denne loven betyr:
a) intelligente transportsystemer (ITS):
systemer for anvendelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
for vegtransport, herunder infrastruktur, kjøretøy og brukere, og
innenfor trafikkstyring og mobilitetsstyring, samt for grensesnitt
mot andre transportformer,
b) ITS-applikasjon: et praktisk verktøy
for anvendelsen av ITS,
c) ITS-tjeneste: fremskaffelse av en
ITS-applikasjon innenfor en veldefinert organisatorisk og driftsmessig
ramme med sikte på å øke brukerens sikkerhet, effektivitet og komfort
og/eller forenkle eller understøtte transporter og reiser,
d) grensesnitt: innretning mellom systemer
som muliggjør forbindelse og kommunikasjon mellom systemene,
e) samvirkningsevne: den evne systemene
og de underliggende forretningsprosessene har til å utveksle data
og dele informasjon og kunnskap,
f) kontinuitet: evnen til å sikre sømløse
tjenester,
g) kompatibilitet: en innretnings eller
et systems generelle evne til uten endringer å fungere sammen med
en annen innretning eller et annet system,
h) ITS-bruker – alle brukere av ITS-applikasjoner eller
-tjenester, herunder passasjerer, myke trafikanter, brukere og operatører
av veitransportinfrastruktur, vognparkforvaltere og operatører av redningstjenester.
§ 4 Krav til ITS-applikasjoner
og -tjenester
Departementet fastsetter ved forskrift de krav til kompatibilitet,
samvirkningsevne og kontinuitet som ITS-applikasjoner og -tjenester
skal oppfylle.
§ 5 Tilsyn
Departementet bestemmer hvilken myndighet som skal føre
tilsyn med bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her. Departementet
kan i forskrift gi regler om tilsynsmyndighetens virksomhet.
§ 6 Erstatningsansvar
Departementet kan i forskrift regulere spørsmål om erstatningsansvar
ved innføring av ITS-applikasjoner og tjenester.
§ 7 Forskrifter
Departementet kan gi forskrifter til utfylling og gjennomføring
av loven, samt gjøre unntak fra denne.
§ 8 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft straks, med mindre Kongen beslutter
at hele eller deler av loven skal tre i kraft på et senere tidspunkt.
Loven får ikke anvendelse på kjøretøy som er typegodkjent
eller tatt i bruk før lovens ikrafttredelse, med mindre Kongen bestemmer
at loven likevel skal få anvendelse på slike kjøretøy. Kongen kan
gi nærmere overgangsregler dersom loven gis anvendelse på kjøretøy
som nevnt i første punktum.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. november
2015
Eirik Sivertsen | Torill Eidsheim |
fungerende leder | ordfører |