Helse- og omsorgstjenesten vil i årene fremover møte
flere brukere med kroniske lidelser som vil kreve langvarig oppfølging.
Det er de fire ikke-smittsomme sykdommene hjerte- og karsykdommer,
diabetes, kroniske lungesykdommer og kreft som bidrar mest til for
tidlig død. Når det gjelder tap av livskvalitet og årsaker til uførhet utgjør
psykisk sykdom og kroniske muskel- og skjelettlidelser de viktigste
årsakene.
Økningen i forekomst av ikke-smittsomme, kroniske
sykdommer har først og fremst sammenheng med at det blir flere eldre.
Likevel er situasjonen den at bedre levekår og levevaner gjennom
livet har bidratt til at eldre i dag er sprekere og lever lenger
enn tidligere. Endringen kan knyttes til en pensjonisttilværelse
med relativt god helse, mye fritid og god økonomi som historisk
sett er en ny fase i livet og er økende.
Én eller flere kroniske sykdommer er ikke nødvendigvis
til hinder for at en bruker eller pasient kan oppleve høy livskvalitet
eller leve et aktivt og godt liv, være i arbeid og klare seg selv hjemme.
Det som kjennetegner de fire nevnte ikke-smittsomme sykdommene,
spesielt diabetes og KOLS, er at forebygging, god medisinsk behandling
og rehabilitering over tid kan påvirke prognosen og redusere konsekvensene
av sykdommene.
at brukerne i større
grad skal få ta del i beslutninger om egen behandling
tilrettelegge for etablering av primærhelseteam for
å styrke det forebyggende tilbudet, pasientopplæringen og sikre
brukerne mer aktiv oppfølging i tråd med nasjonale faglige retningslinjer
tydeliggjøre kommunenes ansvar for pasient-
og pårørendeopplæring i helse- og omsorgstjenesteloven
legge til rette for at IKT og teknologiske hjelpemidler
i større grad benyttes i kommunale helse- og omsorgstjenester, bl.a.
gjennom etablering av et nasjonalt prosjekt for behandling og pleie
hvor kronisk syke blir fulgt opp av helsepersonell på avstand ved
hjelp av velferdsteknologiske løsninger
Komiteen legger vekt
på at målet for tjenestene i møtet med brukere med risiko for, eller allerede
etablert kronisk sykdom, er å avdekke dette tidsnok til at eventuelle
muligheter til forebygging eller behandling ikke blir forringet.
Målet må være å hjelpe brukeren til et best mulig liv, der denne
opplever å mestre livet i tråd med egne mål, unngår forverring,
komplikasjoner og innleggelser i sykehus, samt forblir i arbeid
og er selvhjulpen lengst mulig. Brukerne bør få tjenestene de trenger,
særlig de tjenestene de trenger ofte, så nærme der de bor som mulig.
Den største delen av oppfølgingen og koordineringen bør bli ivaretatt
av primærhelseteamet (fastlegen) i samarbeid med brukeren selv.
Komiteen viser til at med god
oppfølging i kommunene kan behovet for spesialisthelsetjenester
reduseres ytterligere. Bruk av ny teknologi som telemedisinske konsultasjoner,
eventuelt ambulante spesialisthelsetjenester, kan bidra til å flytte
de spesialiserte tjenestene nærmere der pasientene bor og til å
styrke kompetansen ved den kommunale tjenesten. Alle som har behov for
oppfølging i spesialisthelsetjenesten, skal fremdeles få det.
Komiteen viser til at Helsedirektoratet
i tildelingsbrevet for 2015 ble bedt om å etablere et nasjonalt
prosjekt for behandling og pleie, hvor kronisk syke blir fulgt opp
av helsepersonell på avstand ved hjelp av velferdsteknologiske løsninger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at
Nasjonalt KOLSråd etterlyser kvalitet i behandling og rehabiliteringstilbud
i kommunehelsetjenesten. KOLS forårsaker flere innleggelser på sykehus
i Norge enn snittet i Europa. Bedre tilbud i kommunene kan motvirke
dette. Fastlegene har for lite kunnskap om diagnosen og for lite
systematisk oppfølging. Det bør etableres et nasjonalt kvalitetsregister
for personer med KOLS, slik man har for diabetes. Helt siden Nasjonal
strategi for KOLSområdet 2006–2011 har det vært etterlyst tilbud
om lungerehabilitering, hjelp til røykeslutt, ernæringsråd og psykososial
støtte i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at fastlegene
må få et tydeligere ansvar for at kronisk syke pasienter raskt får
en individuell plan og systematisk oppfølging. Opplæring om, og
mestring av, egen helse bør få økt oppmerksomhet, og spesielt i overgangen
mellom barn og voksen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil understreke betydningen frivilligheten
og frisklivs- og mestringstilbud har for folkehelsen generelt og for
kronikere. Disse medlemmer savner en tydelig satsing
på frivilligheten og beskrivelse av dens rolle som samarbeidspartner
for helse- og omsorgstjenesten i kommunene. Disse medlemmer mener
også det er beklagelig at regjeringen ikke har vist vilje til å
satse på frisklivs- og mestringstilbud.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet påpeker at det er opp til kommunene
å tilby frisklivs-, lærings- og mestringstilbud. Likevel påpeker disse
medlemmer at regjeringen er opptatt av å stimulere til videre
etablering av frisklivstilbud og har dermed fortsatt tilskuddsmidler
til formålet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Venstre viser til en rapport fra Nordens Velfærdscenter
fra februar 2013 som oppgir at 70–80 pst. av helseutgiftene i de
nordiske landene gjelder kronikere, og at det er en felles utfordring
for de nordiske landene at antallet kronikere vil stige sterkt de
neste årene. Disse medlemmer er særlig opptatt av
at Norge utvikler telemedisin og mobil helse som et strategisk satsingsområde
for å møte utfordringene vi står overfor i både forebygging, behandling
og oppfølging av kroniske lidelser og psykisk uhelse. I tillegg
til å gi brukerne et bedre tilbud vil dette også være en anledning
til å gi et kompetanseløft for mange ansatte i primæromsorg, ernæringssektor
og i ideell sektor. Den store gevinsten, både for pasienten og samfunnet,
er å gi så mye ansvar og kompetanse til pasienten som mulig.
Komiteens medlem fra Venstre vil lovfeste
retten til å bli fulgt opp på avstand (telemedisin) dersom man har
to kroniske lidelser eller mer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen nedsette et lovutvalg for
å utrede en lovfestet rett til å bli fulgt opp på avstand dersom
man har to kroniske lidelser eller mer.»
Dette medlem registrerer at implementeringen
av velferdsteknologi i primærhelsetjenesten tar tid. Et stort antall
ulike IKT-plattformer, mangel på standardisering og nasjonal styring, ulike
rutiner, varierende kompetanse og ulike innkjøpsrutiner er noen
av årsakene som trekkes fram. Dette medlem viser
til at Venstre ønsker et forsøk med en «bibliotekordning» for velferdsteknologi,
hvor forsøkskommuner kan leie utstyr for en periode for å prøve
ut. En slik ordning vil kunne bidra til å teste utstyr mot egne
plattformer, avklare kompetansebehov og redusere risiko ved framtidige
investeringer – blant annet.