Alle fengsler har tilbud om helsetjenester i
fengselet. De vanligste personellgruppene i fengselshelsetjenesten
er lege, fysioterapeut, sykepleier og/eller spesialsykepleier med
utdanning i psykisk helse og rus. Noen få kommuner bruker kommunepsykolog
i fengselet. De seks største fengslene som har egne psykiatriske
poliklinikker inne i fengslene. I den kommunale fengselshelsetjenesten
blir det stadig flere sykepleiere med videreutdanning i psykisk
helse. Noen få kommuner rapporterer at de har kommunal psykolog
tilgjengelig for de innsatte. Dersom det er behov for helse- og
omsorgstjenester som fengselshelsetjenesten ikke kan ivareta, skal innsatte
bringes til lege/sykehus eller annen legehjelp rekvireres. Spesialisthelsetjenesten
er til stede med psykolog eller psykiater i mer enn 30 fengsler.
De seks største fengslene har etablert egne psykiatriske poliklinikker
inne i fengslene i samarbeid med spesialisthelsetjenesten.
Det er de senere årene etablert egne rusmestringsenheter
i 13 fengsler, og Stifinner’n er etablert ved Oslo fengsel og ved
Bredtveit kvinnefengsel. De har også tilbud til innsatte med psykiske lidelser
ved siden av sin rusavhengighet. Narkotikaprogram med domstolskontroll
(ND) er nylig evaluert. Resultatene er positive og ordningen vil
bli vurdert videreført med tanke på å gjøre dette til en permanent
ordning for hele landet.
Helsedirektoratet har utgitt en veileder for
helse- og omsorgstjenester for innsatte i fengsel. Den retter seg
i hovedsak mot den kommunale helse- og omsorgstjenesten og den fylkeskommunale tannhelsetjenesten.
vurdere endringer
i tilskuddsordningen med sikte på bedre fordeling av midlene
legge til rette for at kommunene utvider
kapasiteten i fengselsehelsetjenesten i tråd med økningen i soningskapasitet
arbeide videre for å finne løsninger som
bidrar til at innsatte får nødvendig oppfølging i helse- og omsorgstjenesten
ved løslatelse
Komiteen viser til
at det er kommunen der fengselet er geografisk plassert, som har
ansvaret for å tilby kommunale helse- og omsorgstjenester til de
innsatte. Til dette formålet mottar kommunene øremerkede tilskudd,
og fylkeskommunene mottar tilskuddsmidler for å tilby tannhelsetjenester
til innsatte. En rapport fra Kompetansesenter for sikkerhets-, fengsels-
og rettspsykiatri (Cramer 2014) viser at innsatte i norske fengsler
har høyere forekomst av psykiske lidelser enn øvrig befolkning.
Rapporten sier ingenting om hvorvidt helsetilbudet for innsatte
er tilstrekkelig dimensjonert for å håndtere dette. Når kommunene
på sikt får på plass IKT-verktøy og det er etablert et register for
kommunale helse- og omsorgstjenester (Khor), vil det kunne hentes
ut mer kunnskap både lokalt og nasjonalt om helsetilstanden og helsetilbudet
til innsatte i norske fengsler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at
det er en opphopning av helse- og levekårsutfordringer blant innsatte
i fengsel. Hjemmesoning kan påvirke konsentrasjonen av krevende
innsatte i fengslene, og fulle fengsler gir lite rom for fleksibilitet.
Mange innsatte sliter med psykiske lidelser, men kun et fåtall får
et poliklinisk tilbud. Videre er antall spesialplasser innen psykisk
helsevern utilstrekkelig for de innsatte. Disse medlemmer mener
det er behov for å se på helsetilbudet til innsatte, og spesielt
styrke psykologtilbudet og adressere tydeligere behovet for tilpasset
spesialisthelsetilbud til denne gruppen. Det bør også ses på samhandlingen
mellom helsetilbudet i fengselet og behov for oppfølging i bostedskommunen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil understreke at kommunene har like stor
plikt til å sørge for grunnleggende helsehjelp til innsatte i fengsler som
til øvrige innbyggere. Disse medlemmer mener at behovet
for bedre IKT-løsninger ikke kan være til hinder for at innsatte
i norske fengsler får nødvendig og god helsehjelp på linje med resten
av befolkningen. Disse medlemmer vil vise til Representantforslag
om ein gjennomgang av LAR-ordninga i Noreg, Dokument 8:102 S (2013–2014),
jf. Innst. 143 S (2014–2015), og behovet for en endring av hvordan LAR-ordningen
fungerer i fengsel. Det er behov for å styrke rehabiliteringsdelen
i LAR i norske fengsler, og det forutsetter en styrket helsetjeneste
for dem som sitter i fengsel.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ser frem til opptrappingsplanen for rus og viser i den forbindelse
til tidligere merknader.