Meldingen påpeker at den kommunale helse- og omsorgstjenesten
er blitt en stor og kompleks virksomhet som legger beslag på en
stor del av samfunnets ressurser. Det er et stort behov for innovasjon
og utvikling i årene fremover. Det stiller store krav til ledelse
og til lederne. Tjenesten trenger et lederløft. Det er behov for
å styrke ledelsen på alle nivåer. Det er behov for flere ledere,
men fremfor alt for ledere med god lederkompetanse og tilgang på
solid helse- og sosialfaglig kompetanse. Regjeringen vil bidra til
dette på flere måter, bl.a. ved å tydeliggjøre kommunens plikt til
internkontroll og ved å øke tilgangen til relevante lederutdanninger.
Den vil bl.a. etablere et samarbeid med spesialisthelsetjenesten
om et topplederutdanningstilbud. Regjeringen vil også utarbeide
en veileder for kommunens styring av private aktører med driftsavtale.
Viktig er også at regjeringen, gjennom meldingen, peker ut en endret
innretning av tjenestene med flere og tydeligere lederroller. Det gir
muligheter både for kommunene og for helse- og sosialpersonell med
visjoner og vilje til å være med og utvikle fremtidens tjenester.
bygge ut lederutdanningene
for den kommunale helse- og omsorgstjenesten som en del av det nye Kompetanseløft
2020
arbeide videre med å styrke ledelsesfunksjonen
i kommunene og styring og kontroll i helse- og omsorgstjenestene
regjeringen vil legge til rette for regelmessig
faglig dialog både mellom kolleger i primærhelsetjenesten og primær-
og spesialisthelsetjenesten
videreføre arbeidet med ledelse i kvalitetsavtalen
med KS
legge til rette for at plasser på Nasjonalt
topplederprogram i regi av Nasjonal ledelsesutvikling stilles til
disposisjon for ledere i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
utarbeide veileder for kommunens oppfølging
av private aktører med driftsavtale
Komiteen vil påpeke
at god ledelse er avgjørende for å skape pasientens helsetjeneste. Dersom
pasienten og brukeren skal oppleve helhetlige og koordinerte helse-
og omsorgstjenester, stiller dette høye krav til ledelse og styring
i en stadig mer kompleks sektor. Helsetilsynet har flere ganger
pekt på utfordringer knyttet til styring og ledelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at ledelse er
et innsatsområde både i Kompetanseløftet 2015 og i regjeringens
satsing på rus og psykisk helse. Som del av Kompetanseløftet 2015
kan én eller flere samarbeidende kommuner bestille skreddersydd
lederutdanning for helse- og omsorgssektoren gjennom Høgskolen i
Hedmark i samarbeid med Ressurssenter for omstilling i kommunene
og Fagakademiet. Videre er Helsedirektoratet gitt i oppdrag å sørge
for en lederutdanning i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Flertallet viser til at regjeringen
har varslet at de vil revidere dagens internkontrollforskrift ved å
tydeliggjøre krav til kommunens styring og kontroll av helse- og
omsorgstjenestene.
Flertallet viser til Meld. St.
19 (2014–2015) Folkehelsemeldingen – Mestring og muligheter, hvor
kommunal sektors arbeid med å utarbeide gode helseanalyser bør styrkes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet understreker at gode helsetjenester ikke
alltid handler om penger eller organisering, men om ledelse og kultur.
God ledelse er avgjørende, og ansatte må gis tillit i vurderingen
av hvilke behov og tiltak som passer for den enkelte pasient, barn
og familie, samtidig som arbeidet må gi etterprøvbare resultater
innenfor satte økonomiske rammer.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at det de siste
20 årene har utviklet seg en styrings- og ledelseskultur i store
deler av offentlig virksomhet som bygger på målstyring, rapportering
og belønningssystemer. Det igjen fører til en kultur der det blir
et hovedmål å rapportere riktig. Dette befestes også i en rekke
undersøkelser om helsearbeideres tidsbruk og sist i Virkes høringsutsagn
om at sykepleierne bruker 20 pst. av tiden sin på rapportering.
Samtidig avdekker Helsetilsynet mangler knyttet til styring og ledelse. Disse
medlemmer mener utviklingen har vist at det ikke er noe
entydig samsvar mellom økt rapportering og kvaliteten i tjenestene. Disse
medlemmer mener kjernen i ledelseskulturen må være å sikre
møtet mellom brukerne av tjenestene og helsearbeideren. Fagfolk
må gis større personlig ansvar for å gjennomføre arbeidet på sin
plass i tråd med overordnet ledelses intensjon (operasjonsbasert ledelse).
Den daglige driften av helse- og omsorgstjenestene
må være tillitsbasert gjennom sterke faglige fellesskap mellom alle
ansatte og en leder som er til stede i arbeidsfelleskapet.
Disse medlemmer viser til at
fremtidens helsetjeneste bygger på faglighet, på frihet til å drive
tjenester basert på sunn fornuft og på godt samarbeid mellom ansatte
og de som trenger tjenestene. Disse medlemmer viser
til at to av Norges største byer, Tromsø og Oslo, nå skal gjennomføre
en tillitsreform som skal ta et oppgjør med byråkrati, rigide målesystemer
og ufrihet for ansatte og brukere av tjenestene. Disse medlemmer gleder
seg over denne utviklingen og mener disse initiativene bør spres over
hele landet.