Kommunen er gjennom helse- og omsorgstjenesteloven
pålagt å drive systematisk kvalitetsforbedring og arbeide systematisk
med pasient- og brukersikkerhet. Det innebærer planlegging, iverksetting,
evaluering og systematisk forbedringsarbeid. Kvalitetsforbedring
skal være en sentral oppgave for kommuneledelsen og ledelsen ved
den enkelte virksomhet. Data fra tjenesten er nødvendig for systematisk
kvalitetsarbeid. Et sentralt tiltak er derfor å etablere et register for
kommunale helse- og omsorgstjenester.
Både ledelsen og den enkelte helsearbeider har plikt
til å involvere pasienter og brukere i utforming av tjenestene på
systemnivå og valg av behandling på individnivå. Pasientene skal
oppleve at tjenestene de mottar har god kvalitet. Kvaliteten blir
ikke bedre enn det som leveres fra det svakeste leddet i behandlingsforløpet.
I Meld. St. 11 (2014–2015) Kvalitet og pasientsikkerhet
2013 framgår det at regjeringen vil arbeide for å begrense ubegrunnet
variasjon, styrke ledelsen i sektoren og i større grad styre ut fra
kvalitetshensyn. Viktige tiltak er å legge til rette for at alle
kommuner kan delta i pasientsikkerhetsprogrammet og å etablere flere kvalitetsindikatorer
og systemer som skal bidra til bedre kvalitet. Det skal sikres tilstrekkelig kompetanse
hos personellet, lederkompetansen skal styrkes, og krav til ledelse
skal tydeliggjøres.
oppfordre alle kommuner
til å delta i pasientsikkerhetsprogrammet
etablere flere kvalitetsindikatorer fra
den kommunale helse- og omsorgstjenesten
bidra til å styrke den etiske kompetansen
blant ansatte i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
vurdere å utvide den nasjonale meldeordningen for
uønskede hendelser til kommunale helse- og omsorgstjenester
videreutvikle beslutningsstøtte som fagprosedyrer,
retningslinjer og veiledere
utrede tiltak for å sikre lokalpolitisk
behandling av kvalitetskrav
videreføre nasjonale læringsnettverk for
helhetlige, koordinerte og trygge pasientforløp
vurdere hvordan NOU 2014:8 – Tolking i
offentlig sektor, skal følges opp
Komiteen vil påpeke
at mange kommuner jobber systematisk og godt med kvalitetsforbedring og
utvikler gode lokale løsninger som andre kommuner kan lære av. Likevel
er det fortsatt behov for en koordinert, nasjonal innsats for å støtte
kommunenes kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid. Det vil være viktig
med tilgang på nødvendige pasientopplysninger, registerdata og klinisk
informasjon for å sikre godt utviklingsarbeid i den kommunale helse-
og omsorgstjenesten. En utfordring som er spesielt relevant for
den kommunale helse- og omsorgstjenesten, er at verken helsepersonell
eller pasienter har oppdatert oversikt over eller mangler tilgang
til liste over pasientens faktiske legemiddelbruk. Dette er nærmere
omtalt i Meld. St. 28 (2014–2015) Legemiddelmeldingen.
Det er nødvendig å opprettholde og styrke pasientsikkerhetsarbeidet.
Det må jobbes kontinuerlig med å unngå uheldige hendelser, unødige
komplikasjoner og belastninger i behandlingen og oppfølgingen av
pasientene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er opptatt av at de statlige tilsynsorganene
i større grad vektlegger læringsprosesser i kommunene, og at god
egenkontroll og administrativ internkontroll i kommunene reduserer
behovet for statlig tilsyn og kontroll.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
også vise til flere gode eksempler på samarbeid mellom skolehelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten ved BUP. Disse medlemmer vil
nevne Nord-Trøndelag, der ordningen med forsterket skolehelsetjeneste
er etablert. Gjennom denne ordningen har alle elever i de videregående
skolene muligheten for å ha inntil fem samtaler med behandlere fra
BUP på egen skole. Ordningen er mye benyttet av elever, og i tillegg
deltar BUP i møter med skolenes elevtjenester, med tanke på veiledning
i elevsaker. Disse medlemmer mener øremerking vil tilrettelegge
for økt samarbeid og bidra til å både styrke kvaliteten og øke kapasiteten
i skolehelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til pasient-
og brukerombudenes årsmelding for 2014, der ombudene anbefaler at
helsetjenester i kommunene må innlemmes i meldeordningene til Nasjonalt kunnskapssenter
og Statens helsetilsyn, og at det i større grad bør føres stedlig
tilsyn med sykehjem, og at pasienter og pårørende må involveres i
tilsynet. Disse medlemmer deler anbefalingen fra
pasient- og brukerombudene og vil understreke at stedlig tilsyn
med sykehjem der pasienter og pårørende involveres, er svært viktige
tiltak som kan sikre forsvarlighet i tjenestene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innlemme helsetjenester
i kommunene i meldeordningene til Nasjonalt kunnskapssenter og Statens
helsetilsyn.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil understreke viktigheten av det pågående
arbeidet med kvalitetsindikatorer. Disse medlemmer viser til
at Helsedirektoratet helt siden 2009 har arbeidet med et revidert
nasjonalt kvalitetsindikatorsystem for pleie og omsorg, og etterlyser
at dette arbeidet får økt prioritet. Kvalitetsindikatorene må sees
i sammenheng med faglige retningslinjer og kunne gi relevant informasjon
om hvorvidt faglige anbefalinger gir ønsket endring av praksis.
De må være brukervennlige, lette å rapportere og gi nyttig informasjon
til pasient/bruker, helse- og sosialpersonell, pårørende, ledelse
og offentligheten. Det forventes at man fjerner all unødvendig rapportering.
Verktøyet bør piloteres og testes i større grad og bør ha som mål
å bli et viktig styringsverktøy for kommunenes politiske og administrative
ledelse.
Komiteen mener at
farmasøytens legemiddelkompetanse bør brukes målrettet for å sikre riktig
legemiddelbruk og for å unngå feil- og overmedisinering. Det gjelder
spesielt i sykehjem og hjemmesykepleien. Tall fra pasientsikkerhetskampanjen
viser at det hos 50–90 pst. av pasienter i hjemmesykepleien er uoverensstemmelse
mellom medisinkort i hjemmet og hos fastlegen. Apotekene er blant
de mest tilgjengelige helsetilbudene vi har, og potensialet er stort for
god rådgivning og veiledning til den delen av befolkningen som bruker
legemidler fast.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet merker
seg at apotekene har kompetanse til å avlaste øvrige deler av helsetjenesten
ved å kunne tilby vaksinasjon, røykesluttveiledning, farmasøytutlevering
av enkelte legemidler og screening ved mistanke om føflekkreft.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det ikke er mulig å snakke om kvalitetsarbeid uten å se på om det
er nok folk på jobb i helse- og omsorgstjenestene. Dette
medlem viser til de store forskjellene vi ser over hele
landet i eldreomsorgen, og i andre helse- og omsorgstjenester. Dette
medlem mener det er på høy tid å sikre kvalitet og likeverdige
tjenester landet over. Dette medlem viser til Dokument
8:129 S (2014–2015) om innføring av en bemanningsnorm i eldreomsorgen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er for dårlig
sentral oversikt over bemanningssituasjonen i norske sykehjem, og
mener det er nødvendig at det iverksettes et større arbeid knyttet
til dette for å gi pårørende, pasienter, helsemyndigheter og Stortinget
bedre forutsetninger for å vurdere situasjonen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette en fullgod kartlegging
av bemanningssituasjonen i norske sykehjem, der pleiefaktor og antall
ansatte på jobb fra forskjellige yrkesgrupper kartlegges, for å
sikre et vesentlig bedre beslutningsgrunnlag for likeverdige helsetjenester.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til tidligere merknad om bemanning,
og til regjeringsplattformen, som sier at regjeringen vil etablere
en norm/veileder for bemanning og kvalitet i pleie- og omsorgssektoren.