Teknologi vil bli en av bærebjelkene i fremtidens
helse- og omsorgstjeneste. Informasjonsteknologi (IKT) kan bidra
til bedre kvalitet og pasientsikkerhet i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Nye digitale tjenester på nett vil i større grad bidra til at innbyggerne
og pasientene kan ta aktive valg rundt egen helse og gi dem bedre
mulighet til å påvirke eget helsetilbud. Tilgang til egne helseopplysninger
og selvbetjening kan gi pasienten en enklere hverdag og reell medvirkning
i egen behandling. Det må arbeides videre for at den kommunale helse-
og omsorgstjenesten har de nødvendige IKT-verktøyene som understøtter
deres arbeidsoppgaver på en god måte. Regjeringen vil modernisere IKT-plattformen
slik at nødvendige helseopplysninger kan følge pasienten gjennom
hele pasientforløpet. Kommunene og spesialisthelsetjenesten arbeider
nå sammen med Helsedirektoratet om en rekke utviklingstiltak som
på ulike måter legger til rette for bedre elektronisk samhandling.
Mange av tiltakene i meldingen vil ha betydning på
tvers av deltjenester og brukergrupper. Det gjelder bl.a. tiltak
knyttet til kompetanse, ledelse, organisering, arbeidsdeling og
arbeidsformer. I tillegg fremmer regjeringen tiltak rettet spesifikt
mot enkelte deltjenester.
arbeide for at helsepersonell
skal ha enkel og sikker tilgang til pasient- og brukeropplysninger gjennom
hele behandlingsforløpet, uavhengig av hvor i landet pasienten og
brukeren blir syk eller får behandling
fortsette satsingen på nasjonale IKT-tiltak
for bedre digital samhandling som kan understøtte den kommunale
helse- og omsorgstjenesten på en god måte
utnytte mulighetene som ligger i nye teknologiske
hjelpemidler som mobil helseteknologi, velferdsteknologi og dialogtjenester
arbeide for utvikling av felles standarder
og rammeverk som vil kunne bidra til bedre løsninger for kommuner
og innbyggere
vurdere statlig virkemiddelbruk for styrket
gjennomføringsevne på IKT-feltet
videreføre samarbeidet om EPJ-utvikling
på legekontor (EPJ-løftet)
etablere et nasjonalt prosjekt for behandling
og pleie hvor kronisk syke blir fulgt opp av helsepersonell på avstand
ved hjelp av velferdsteknologiske løsninger, jf. Innst. 11 S (2014–2015)
Komiteen påpeker at
det i dag finnes få og begrensede digitale innbyggertjenester, og
da spesielt i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Helsedirektoratets
undersøkelse om status, utfordringer og behov for IKT-løsninger
i pleie- og omsorgstjenesten, som konkluderer med at dagens IKT-systemer
ikke har kapasitet til å understøtte den kliniske oppfølging av
pasienter. Flertallet mener at de foreslåtte tiltakene
ikke svarer på hvordan informasjonssikkerheten skal sikres. En av
de største IKT-utfordringene er manglende EPJ-systemer i pleie-
og omsorgssektoren. Dette rammer særlig syke og eldre. Forbedring
er helt nødvendig for å sikre riktig legemiddelbruk og redusere
risiko for alvorlige hendelser. Flertallet mener
det er uholdbart å overlate dette ansvaret til fastlegene alene,
og at det offentlige må ta et langt større ansvar for utvikling
av enhetlig EPJ i pleie- og omsorgssektoren. Kostnadene for kommunal IKT
er beregnet til 10 mill. kroner. Uten tilstrekkelig statlig finansiering
vil man ikke kunne ivareta målene for pasientbehandling, pasientsikkerhet
og informasjon i kommunehelsetjenesten.
Flertallet er kjent med at mangel
på elektroniske kommunikasjonsløsninger hindrer et effektivt samarbeid
mellom fastleger og for eksempel helsesøstre. Det kan bety at viktige
journalopplysninger ikke følger pasienten og kan forsinke utredning
og behandling av barn. Det medfører også at personopplysninger kan
komme på avveier. Det er også viktig med god informasjonsutveksling
mellom spesialisthelsetjeneste og fastlege, slik at samhandling
mellom nivåene blir bedre.
Komiteen mener meldingen
burde beskrive tiltak for sikker informasjonsutveksling mellom jordmor,
fastlege og fødeavdeling. Det nasjonale helsekortet for gravide
har ikke blitt vesentlig endret siden 1985, det skrives for hånd
og det er den fødendes ansvar å ha helsekortet med ved alle relevante
møter med helsetjenesten. Komiteen er kjent med at
Helsedirektoratet er i ferd med å ferdigstille en ny papirversjon
av helsekort for gravide, og høringsrunden ble avsluttet 28. februar
2015. Blant de 43 høringsuttalelsene finner vi innspill fra NSF
v/Jordmorforbundet, Legeforeningen, Jordmorforeningen, FHI og Norsk
Gynekologisk forening, og samtlige påpeker at den største mangelen
ved ny versjon er at kortet ikke foreligger elektronisk. Det er
behov for et elektronisk helsekort for gravide som er tilgjengelig
for helsepersonell som samarbeider om god svangerskapsomsorg, og
som gir en sikker oppbevaring av sensitiv helseinformasjon. Komiteen mener
utvikling av elektroniske helsekort bør prioriteres slik at det
blir enklere å samle data om gravide og få mer forskningsbasert
kunnskap om de reelle behovene i svangerskapsomsorgen.
Komiteen viser til at i helsekomiteens
Innst. 295 L (2013–2014) understreker flertallet behovet for at
det utvikles elektronisk helsekort for gravide med tanke på å gi
best mulig hjelp og oppfølging under svangerskapet. Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at elektronisk
helsekort for gravide prioriteres i det videre arbeidet med nasjonal
handlingsplan for e-helse.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener videre at regjeringen
i større grad må adressere utfordringene med å implementere velferdsteknologiske
løsninger til bruk både på institusjoner og i hjemmene til personer
som har behov for det. Flertallet vil peke på at
vi blir stadig flere eldre, og at de aller fleste ønsker å bo i
eget hjem så lenge som mulig. Det er et betydelig behov og stort
potensial for å ta nye innovative grep og finne nye løsninger for
å møte framtidas omsorgsutfordringer. Ikke minst er det utfordringer
knyttet til å skulle øke kunnskapen om, og fortroligheten med, det
mulighetsrommet som finnes for velferdsteknologi. Her må det etter flertallets mening
arbeides både mot politiske miljøer, fagpersonell og blant brukerne
selv.
Flertallet vil understreke at
velferds- og omsorgsteknologi dreier seg om å ta i bruk hjelpemidler
og teknologiske løsninger som allerede i dag er tilgjengelig, og
som øker tryggheten og sikkerheten for eldre og andre grupper med
et hjelpebehov. Ikke minst kan det gjøre mennesker selvhjulpne og
selvstendige langt opp i svært høy alder, som et supplement til
– men ikke som erstatning for – tilstrekkelig og kompetent helsepersonell. Flertallet mener dette
handler om den enkeltes frihet til å velge løsninger som passer
for seg, og som vil kunne gi en verdig og trygg alderdom. Flertallet mener
det både må komme et tydelig finansieringsløft og en konkret plan
for å minske avstanden mellom tilgjengelige velferdsteknologiske løsninger
og de brukerne som har nytte av slike hjelpemidler.
Flertallet merker seg at Helsedirektoratet
har inngått en avtale med KS om å videreutvikle verktøyet Veikart
for velferdsteknologi og ser fram til å følge dette arbeidet med
tanke på hvordan de ulike prosjektene følges opp i praksis mot kommunene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
etterlyser mer offensive grep for å understøtte samspillet mellom
offentlig innkjøp, brukere og leverandører.