I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme sak om endring av lov om lønnsplikt under permittering slik at
arbeidsgiverperioden ved permitteringer reduseres fra 10 til 5 dager,
og at delvis permittering ned mot 40 prosent skal gi grunnlag for
dagpenger.
2. Stortinget ber regjeringen endre regelverket
for permittering slik at perioden arbeidsgiver er fritatt for lønnsplikt
under permittering, økes fra 30 til 52 uker.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 8. oktober 2015 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 22. oktober 2015
følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda
Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra
Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti
Bergstø, viser til Representantforslag 7 S (2015–2016) om
midlertidige endringer i permitteringsregelverket for å møte utviklingen
i norsk økonomi.
Komiteen ønsker et
trygt og fleksibelt arbeidsmarked som sikrer lav arbeidsledighet
og høy sysselsetting. Et velfungerende arbeidsmarked er avgjørende
for at hver enkelt skal kunne realisere sine drømmer og ambisjoner,
og at det skal lønne seg å jobbe. Komiteen deler
regjeringens mål om å jobbe for et arbeidsliv med velfungerende
trepartssamarbeid, høy produktivitet og høy trivsel blant arbeidstakerne.
Det vil sikre et godt arbeidsliv for alle.
Komiteen viser til at den svake
utviklingen i oljeprisen og nedgang internasjonalt i petroleumsrettede
næringer har påvirket arbeidsmarkedet det siste året. Sysselsettingen
har avtatt i disse næringene, og dette har bidratt til dempet vekst
i den samlede etterspørselen etter arbeidskraft. Komiteen konstaterer at
arbeidsstyrken likevel har fortsatt å vokse, men noe mindre enn
i fjor. Arbeidsledigheten har dermed økt gradvis gjennom året. Den
gjennomsnittlige ledigheten var i 2. kvartal i år på 4,3 pst., og
det forventes en økning i 2016. Ved utgangen av august i år var 84 702
personer registrert ledige. Hittil i år har arbeidsledighetsraten
økt for nesten alle yrkesgrupper, men det er særlig sterk økning
for ingeniør- og IKT-fag, konsulenter og industriarbeid. Antall
langtidsledige, dvs. ledige som har vært uten jobb i mer enn 26 uker,
har økt fra om lag 25 000 i 2. kvartal i fjor til 32 000 i 2. kvartal
i år, ifølge AKU. Målt som andel av alle ledige har likevel langtidsledigheten
falt noe. Antall ledige stillinger, publisert av SSB, har falt i lang
tid, og utgjør 2,3 pst. av alle stillinger (2. kvartal 2015). Ledige
stillinger har gått ned i mange tjenesteytende næringer, som for
eksempel faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting, som leverer
mye til petroleumsnæringen. Komiteen understreker
at arbeids- og velferdspolitikken skal sikre økonomisk trygghet
ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter i forbindelse
med blant annet sykdom, arbeidsledighet og midlertidig svikt i arbeids-
og inntektsevnen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at regjeringen
er opptatt av at personer som blir arbeidsledige raskt skal finne
arbeid, slik at færrest mulig opplever lange ledighetsperioder.
Arbeids- og velferdsetatens formidlings- og rekrutteringsarbeid
utgjør en sentral del i dette arbeidet.
Arbeidsmarkedstiltak er et viktig virkemiddel
i innsatsen for å få flere i arbeid. Flertallet er
derfor glad for at regjeringen vil øke tiltaksnivået for å møte den
økende ledigheten og et mer usikkert arbeidsmarked. Flertallet har
merket seg at det legges opp til et samlet tiltaksnivå på om lag
74 000 plasser i 2016, hvorav 16 000 plasser for helt ledige. Dette
er en økning på 4 000 plasser sammenlignet med saldert budsjett
for 2015. Flertallet konstaterer at regjeringen fikk
bred tilslutning i høringen om statsbudsjettet for 2016 om tiltaksplasser.
Komiteen viser til
at permittering er i svært liten grad basert på lovbestemte regler,
med unntak av «lov om lønnsplikt under permittering». De ulovfestede
reglene baserer seg derfor på en rekke tariffavtaler. Mest kjent
er Hovedavtalen mellom LO og NHO.
Hel permittering fritar arbeidstaker helt for
arbeidsplikt. Delvis permittering betyr at arbeidstaker arbeider
deler av sin stillingsprosent og er permittert resten. For rett
til dagpenger må arbeidstaker være permittert med minst 50 pst.
i forhold til sin vanlige arbeidstid. For rett til stønad for permitteringer
i fiskeforedlingsindustrien og fiskeoljeindustrien må vanlig arbeidstid
være redusert med minst 40 pst.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser
til at hvis permittering skal kunne benyttes, kreves det saklig
grunn. Forhold som ligger til grunn må kunne knyttes til bedriften,
ikke den ansatte. Nødvendige kostnadsreduksjoner, også lønnskostnader,
kan være grunnlag for permittering. Forutsetningen ligger i at behovet
vil være av midlertidig art. Eksempel på saklig grunn kan være ordremangel,
fulle lager, praktiske arbeidshindringer, ulykker med videre.
Når angitt permitteringstid er over, er arbeidstaker
pliktet til å møte på jobb igjen. Når permitteringslengden er ubestemt,
vil arbeidstaker i alminnelighet være forpliktet til å møte på arbeidet
igjen i løpet av én til to dager når arbeidsgiver gir beskjed om
det. Det betyr at arbeid i permitteringsperioden må være av midlertidig
art og med ubestemt tidsavgrensning.
Etter at arbeidsgivers lønnspliktdager er over, kan
arbeidstaker si opp med 14 dagers varsel. Oppsigelse gjelder fra
dato den er arbeidsgiver i hende. Arbeidstaker må påregne arbeidsplikt
hvis det er arbeid i bedriften. Hvis ikke faller arbeidsplikt og
lønnsplikt bort. 14 dagers frist gjelder også for delvis permitterte.
Arbeidstaker som allerede har sagt opp sin stilling
før permitteringsbehovet oppstod, vil trolig bli omfattet av permittering
uten lønn som for de øvrige. Dersom arbeidsgiver sier opp arbeidstaker
som er permittert, vil arbeidsgivers lønnsplikt inntre for lovbestemt
eller avtalt oppsigelsestid, etter ordinære oppsigelsesregler.
Permitteringer finner først og fremst sted i
industrien og i bygg og anlegg. Omfanget av permitteringer varierer
mye over konjunkturene og gjennom året. Antall permitterte avtok
kraftig i perioden 2010–2013. Nedgangen fortsatte i 2014. Gjennom 2015
har vi igjen sett økning, og per 1. halvår 2015 har antall permitterte
økt med 28 pst. sammenlignet med 1. halvår 2014.
Ved utgangen av august 2015 var det 82 pst.
flere permitterte enn på samme tid ett år tidligere. Økningen må
delvis ses i sammenheng med endringene i permitteringsreglene som
ble iverksatt 1. juli 2015. Drøyt 2/3 av alle permitterte er helt
permitterte, mens knappe 1/3 er delvis permitterte. Flertallet viser til
at per september 2015 er 5 200 personer helt eller delvis permittert,
noe som utgjør 4,2 pst. av de arbeidsledige.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er meget fornøyd med at regjeringen gjennom god dialog med partene
i arbeidslivet har styrket tiltaket «Bedriftsintern opplæring» som
nå i større grad skal nyttes for å styrke kompetansen til ansatte
i bedrifter som har alvorlige omstillingsutfordringer, og som må
foreta en vesentlig endring av bedriftens produksjon eller etablere
seg på nye markeder. Dette flertallet støtter regjeringens
nye forskrift som nå utvider opplæringstiden for hver deltaker i
inntil 26 uker. Det er nå rom for økt bruk av dette tiltaket i regioner
med økende ledighet og alvorlige omstillingsbehov i næringslivet. Dette
flertallet forutsetter at regjeringen vil legge til rette
for at bedrifter gis nødvendig informasjon om denne ordningen. Dette flertallet mener
at dette er et godt alternativ til permitteringer for mange bedrifter.
Dette flertallet viser til at
mange som i dag er permitterte har i varierende grad tatt utdanning
på dag- eller kveldstid, mens de tidligere var i vanlig arbeid. Dette
flertallet vil derfor rose regjeringen for at det fra 1. oktober
2015 ble gitt adgang til å fortsette påbegynt utdanning med dagpenger
til også å omfatte permitterte. Dette flertallet mener
dette er en styrking av permitteringsordningen.
Dette flertallet viser til at
forslagsstillerne ønsker å utvide permitteringsreglene ytterligere
utover de endringene som Stortinget vedtok med virkning fra 1. juli
2015 og endringene som gjelder fra oktober 2015. Dette flertallet viser
til at de som er permitterte hverken får mer eller mindre utbetalt av
dagpenger om de er fullt arbeidsledige eller fullt permitterte.
Norge er en åpen økonomi, hvor arbeids- og næringsliv raskt merker
endringer i internasjonal etterspørsel. Det krever evne til raskt
å omstille seg. For å fremme omstilling har den norske arbeidslivsmodellen
kombinert et ganske liberalt stillingsvern med ledighetstrygd. Dette
skal sikre dem som mister jobben, samtidig som en aktiv arbeidsmarkedspolitikk
skal bidra til at den enkelte raskt kommer i arbeid igjen.
Det høye lønnsnivået i Norge innebærer også
at norske virksomheter må satse på kompetanse. For enkelte av virksomhetene
som permitterer ansatte, kan nedturen vise seg å være av en mer
varig karakter. De ansatte må til slutt sies opp likevel. I slike
situasjoner fører permitteringsordningen til at arbeidstakerne trolig
går arbeidsledige lenger enn nødvendig. Slik sett kan permitteringsordningen
hindre eller forsinke nødvendige strukturendringer, ved at oppsigelsen
av ansatte blir utsatt. I situasjoner med varige omstillinger er
ikke permitteringer det riktige virkemidlet, men kan bidra til å
skape falske forhåpninger om retur til arbeidsplassen, og man mister
dermed flere måneder som kunne vært brukt til å finne annet arbeid.
Dette flertallet vil også bemerke
at antall uker som permittert inngår i hele den maksimale dagpengeperioden
som er to år, altså 104 uker. Dermed vil økt bruk av permitteringer
der sjansen er stor for at det ikke finnes arbeid etterpå, bidra
til å forverre situasjonen for dem som da kan ha brukt halvparten
av tiden som permittert. Dette flertallet viser også til
fortrinnsretten som allerede er hjemlet i arbeidsmiljøloven. Fortrinnsrett
er den rett en arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens
forhold, har til ny ansettelse i samme virksomhet når det blir en
ledig stilling. Konsekvensen av fortrinnsretten er at arbeidsgiver
ikke står fritt i å velge ved nyansettelse etter en nedgangsperiode.
Det er i tilfeller der den ansatte er sagt opp på grunn av arbeidsmangel,
det vil si på grunn av driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak,
bestemmelsen kommer til anvendelse. Bestemmelsen omfatter både faste
og midlertidige ansatte. Dette flertallet understreker
at fortrinnsretten er kun aktuell ved behov for nytilsetting i bedriften,
herunder også ved behov for midlertidige tilsettinger, for eksempel
for å erstatte arbeidstaker som har gått ut i permisjon.
Dette flertallet vil også påpeke
at det er et generelt vilkår for rett til dagpenger at ukentlig
arbeidstid skal være redusert med minst 50 pst. i forhold til arbeidstiden
vedkommende hadde før man ble arbeidsledig. Med vilkår slik forslagsstiller
foreslår vil mottakere av dagpenger i praksis være kun reelle søkere
til svært lave deltidsstillinger. Dette flertallet kan
ikke se at det bør oppfordres til å ha deltidsjobb i kombinasjon
med trygd for friske arbeidstakere som egentlig ønsker full stilling. Dette flertallet påpeker
også at en slik endring ville medført en ytterligere forskjellsbehandling
ved at permitterte lettere får adgang til dagpenger enn arbeidsledige.
Komiteen viser til
at svekkelsen av kronen har bidratt betydelig til å bedre den kostnadsmessige konkurranseevnen
i fastlandsøkonomien. Moderate lønnsoppgjør trekker i samme retning.
Et lavt rentenivå bidrar også til reduserte kostnader ved investeringer
for både bedrifter og privatpersoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener også at
effekten av ny arbeidsmiljølov som er gjort gjeldende fra 1. juli
2015, vil ha en positiv effekt for næringslivet og arbeidsmarkedet. Flertallet er også
av den oppfatning at statsbudsjettet for 2016 vil bidra til arbeid,
aktivitet og omstilling.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener derfor dagens regelverk er fleksibelt nok og gir et godt balansepunkt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, ber regjeringen
fortsette den gode dialogen med partene i arbeidslivet og vurdere
situasjonen på arbeidsmarkedet kontinuerlig og vurdere permitteringsregelverket
i tråd med utviklingen på arbeidsmarkedet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
avviser på denne bakgrunn forslaget og anbefaler at forslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
forslagene om midlertidige endringer i permitteringsregelverket
for å møte utviklingen i norsk økonomi. Disse medlemmer mener
endringene som foreslås ved at arbeidsgiverperioden reduseres fra
ti til fem dager, at delvis permittering ned mot 40 pst. skal gi
grunnlag for dagpenger og perioden arbeidsgiver er fritatt for lønnsplikt
under permittering økes fra 30 til 52 uker, er avgjørende for å
møte nedgangstidene norsk næringsliv opplever.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er bekymret over at arbeidsledigheten
er på sitt høyeste nivå på ti år. Det er foreløpig ingen tegn til
at ledigheten vil falle. Disse medlemmer frykter den
vil spre seg til flere bransjer og flere geografiske områder, og
dermed bite seg fast på et høyt nivå. Særlig er den store arbeidsledigheten
blant ungdom bekymringsfull. Det trengs derfor flere og sterkere virkemidler
mot den stigende arbeidsledigheten.
Disse medlemmer viser til sine
respektive partiers alternative statsbudsjett for 2016 med sterkere
grep for å møte den økende arbeidsledigheten, herunder endringer
i permitteringsregelverket.
Disse medlemmer viser til høring
i arbeids- og sosialkomiteen 22. oktober 2015 om statsbudsjettet
for 2016, og følger opp den brede tilbakemeldingen fra høringsinstanser
som Norsk Industri, Rederiforbundet, LO, Fellesforbundet, Bedriftsforbundet m.fl.
om å forbedre permitteringsregelverket for å møte nedgangstidene
og den økende arbeidsløsheten. Endringene som foreslås i representantforslaget
etterspørres for at flere skal kunne beholde sin tilknytning til
arbeidsplassen samtidig som bedriftene kan beholde sin kompetanse
til tidene bedrer seg.
Disse medlemmer vil også øke
bedriftenes muligheter til å bruke bedriftsintern opplæring (BIO).
For å styrke kompetansen og opplæringsmulighetene til ansatte i
bedrifter som er rammet av nedgangskonjunkturen, vil disse
medlemmer gjøre det lettere å få støtte til arbeidsmarkedstiltaket
bedriftsintern opplæring (BIO), og peker i den sammenheng på skriftlig
spørsmål om bedriftsintern opplæring Dokument nr. 15:1448 (2014–2015). Disse
medlemmer går inn for å endre regelverket slik regjeringen
Stoltenberg II gjorde i 2009, slik at også bedrifter som blir rammet
av markedssvikt på grunn av konjunkturmessige forhold, kan bli innvilget
støtte til BIO.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen Solberg har fremholdt den såkalte innlåsingseffekten
ved permitteringer som en viktig grunn til ikke å forbedre permitteringsregelverket. Disse medlemmer mener
derimot at permitteringer i tider med utfordringer på arbeidsmarkedet
har en inkluderingseffekt, og viser i denne sammenheng til Prop.
1 S (2015–2016) der det fremkommer at for alle permitteringer fra
1993–2011 kommer åtte av ti arbeidstakere tilbake til bedriften,
mens en av ti går til annen arbeidsgiver. Disse medlemmer mener
alternativet i mange tilfeller hadde vært oppsigelser, og dette
er gode bevis på hvorfor ordningen fungerer etter hensikten.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foretok innstramminger
i permitteringsregelverket, blant annet forlenging av arbeidsgiverperioden
fra 10 til 20 dager og reduksjon av perioden arbeidsgiver fritas fra
lønnsplikt under permittering fra 30 til 26 uker. Disse medlemmer mener
situasjonen på arbeidsmarkedet ville vært bedre om regjeringen Solberg
i sitt første budsjett hadde videreført regjeringen Stoltenbergs
politikk med et permitteringsregelverk tilpasset situasjonen på
arbeidsmarkedet. Innstrammingene i 2014 ført til at svært mange
bedrifter som tidligere kunne permittere, holde ansatte i arbeid, kompetanse
i hevd i bedriften, nå grunnet innstrammingene i permitteringsregelverket
i stedet måtte gå til oppsigelse av ansatte.
Disse medlemmer mener det er
betegnende for regjeringen Solberg at situasjonen på arbeidsmarkedet
måtte bli svært prekær før regjeringen ved behandlingen av revidert
nasjonalbudsjett for 2015 foreslo å reversere egne innstramminger
i permitteringsregelverket. Disse medlemmer mener
regjeringen Solbergs motstand mot å forbedre permitteringsregelverket
i tråd med situasjonen på arbeidsmarkedet, viser at regjeringen
heller ikke nå tar arbeidsløsheten og de store utfordringene næringslivet opplever
på alvor.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om endring
av lov om lønnsplikt under permittering slik at arbeidsgiverperioden
ved permitteringer reduseres fra ti til fem dager.
Stortinget ber regjeringen endre regelverket
for permittering slik at perioden arbeidsgiver er fritatt for lønnsplikt
under permittering, økes fra 30 til 52 uker.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om at delvis permittering
ned mot 40 prosent skal gi grunnlag for dagpenger.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet ber
regjeringen om å ha en bedre dialog med partene i arbeidslivet og
vurdere situasjonen på arbeidsmarkedet kontinuerlig, samt vurdere
permitteringsregelverket i tråd med utviklingen på arbeidsmarkedet.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme sak om endring
av lov om lønnsplikt under permittering slik at arbeidsgiverperioden
ved permitteringer reduseres fra ti til fem dager,
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen endre regelverket
for permittering slik at perioden arbeidsgiver er fritatt for lønnsplikt
under permittering, økes fra 30 til 52 uker.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen om at delvis permittering
ned mot 40 prosent skal gi grunnlag for dagpenger.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:7 S (2015–2016) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jonas Gahr Støre, Dag Terje Andersen,
Terje Aasland, Marianne Marthinsen, Eirin Sund, Eigil Knutsen, Ingrid
Heggø og Else-May Botten om midlertidige endringer i permitteringsregelverket
for å møte utviklingen i norsk økonomi – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev 8. oktober 2015, fra Arbeids-
og sosialkomiteen, der komiteen ber meg vurdere følgende forslag
fra representantene Jonas Gahr Støre, Dag Terje Andersen, Terje
Aasland, Marianne Marthinsen, Eirin Sund, Eigil Knutsen, Ingrid
Heggø og Else-May Botten (Dokument 8:7 S (2015-2016)):
Stortinget ber regjeringen
fremme sak om endring av lov om lønnsplikt under permittering slik
at arbeidsgiverperioden ved permitteringer reduseres fra 10 til
5 dager, og at delvis permittering ned mot 40 prosent skal gi grunnlag
for dagpenger.
Stortinget ber regjeringen
endre regelverket for permittering slik at perioden arbeidsgiver
er fritatt for lønnsplikt under permittering økes fra 30 til 52 uker.
Representantene ber meg vurdere midlertidige endringer
i permitteringsregelverket for å møte utviklingen i norsk økonomi.
Det er riktig at norsk økonomi er inne i en krevende periode. Norge
må regne med færre vekstimpulser fra oljeinvesteringene i tiden
som kommer, og dette stiller store krav til omstilling og strukturendringer
i arbeidsmarkedet.
Regjeringens svar på disse utfordringene er
en strategi for arbeid, aktivitet og omstilling.
Strategien er presentert i Nasjonalbudsjettet for 2016. Arbeidskraft
skal finne veien fra jobber som avvikles, til nye oppgaver i andre
deler av arbeidslivet. På den ene siden skal bedre rammebetingelser
for næringslivet bidra til nødvendige omstillinger, på den annen
side skal en ekspansiv finanspolitikk bidra til å opprettholde den
samlede etterspørselen etter arbeidskraft.
Permitteringsregelverket spiller en viktig rolle
i arbeidsmarkeds- og næringspolitikken. Det har videre vært tradisjoner
for å endre regelverket hyppig over konjunkturene. Riktig utforming
av permitteringsregelverket vil avhenge av flere forhold; særlig knappheten
på arbeidskraft og forventet varighet av den lavere aktiviteten.
Den samfunnsøkonomiske kostnaden av at permitterte
går uvirksomme er noe lavere nå enn i en situasjon med lavere ledighet.
Det trekker i retning av at permitteringsregelverket allerede er
tilpasset situasjonen med de endringene i regelverket som allerede er
gjort.
Permitteringsreglene bør videre være generelle og
ikke gi rom for skjønn for bransjer, enkeltbedrifter eller regioner.
Slike regler kan innebære ulovlig statsstøtte og virke konkurransevridende.
Det er derfor begrenset hvor fleksibelt selve regelverket kan være.
Eventuelle endringer i regelverket bør derfor være generelle.
Permitteringer er ment å hjelpe virksomhetene over
kortere perioder med driftsstans som følge av manglende oppdrag.
Etter lov om lønnsplikt under permittering er den maksimale perioden
arbeidsgiver er fritatt fra lønnsplikt under permittering, satt
til 30 uker i løpet av en 18 måneders periode. Begrensningen reflekterer
vilkåret om midlertidighet. I situasjoner med behov for varige omstillinger er ikke permitteringer
det riktige virkemidlet.
Det er for tiden en sterk økning i bruken av
permitteringer sammenliknet med forgående år. Helt og delvis permitterte
utgjorde i september om lag 4,2 prosent av alle arbeidssøkere eller
5 200 personer. Det er fortsatt langt igjen til det nivået permitteringene
hadde under finanskrisen.
Permitteringsregelverket må avveie hensyn til den
enkelte bedrifts behov mot hvor liberalt og hvor lenge en enkelt
arbeidstaker kan bindes til bedriften gjennom permitteringen. Et
for liberalt permitteringsregelverk vil binde arbeidskraft til bedriftene uten
at de permitterte søker eller formidles til nytt arbeid. En arbeidstaker
som går lenge permittert, vil ha redusert rett til dagpenger hvis
vedkommende senere blir fullt ledig, ettersom uker som permittert
regnes med i den maksimale dagpengeperioden på 104 uker. Isolert
sett er det ingen ubetinget fordel for en permittert å motta dagpenger
fremfor lønn under permittering, ettersom dagpengene kun utgjør
62,4 prosent av tidligere inntekt. Dette er forhold som taler imot
at arbeidsgivere fritas for lønnsplikt i lengre perioder.
Det er et generelt vilkår for rett til dagpenger
for både ledige og permitterte at ukentlig arbeidstid skal være
redusert med minst 50 prosent i forhold til arbeidstiden vedkommende
hadde forut for ledigheten (vanlig arbeidstid). Uten kravet om minst
50 prosent arbeidstidsreduksjon, kan ledige være lite aktuelle for
eller ha lav søkeintensitet til annet arbeid. Med vilkår om arbeidstidsreduksjon
på under 50 prosent, vil en dagpengemottaker kun være reell søker
til svært lave deltidsjobber. Det er lite ønskelig at dagpengemottakere
innretter seg på å ha en deltidsjobb i kombinasjon med trygd. Arbeidstidsreduksjonskravet
er derfor satt på et nivå som er tilpasset dette.
Jeg kan derfor ikke se at det er begrunnet å
senke kravet til arbeidstidsreduksjon til 40 prosent. Det innebærer
i så fall en forskjellsbehandling ved at permitterte får en lettere
adgang til dagpenger enn helt arbeidsløse.
Permitteringsregelverket ble endret med virkning
fra 1. juli 2015, på bakgrunn av nettopp slike avveininger som er
nevnt ovenfor. Jeg mener at et ytterligere liberalisert permitteringsregelverk
ikke er hensiktsmessig i den situasjonen vi nå står oppe i. Særlig kan
ytterligere liberaliseringer bremse de nødvendige omstillingene
vi står framfor.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
24. november 2015
Arve Kambe |
ordfører og leder |