Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«1. Stortinget ber regjeringen
opprette en større demonstrasjonspark med tilhørende infrastruktur
og finansiering for uttesting av ulike typer fullskala flytende
vindkraft i Norge.
2. Stortinget ber regjeringen legge fram
forslag til økonomiske rammebetingelser med sikte på å utløse en
omfattende havvindnæring i Norge.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Simon Molvær Grimstad,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til representantforslag
fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om en storsatsing på flytende
vindkraft i Norge.
Komiteen viser til målet om å
begrense global oppvarming til 2 grader over førindustriell tid. Om
vi skal klare dette målet, må vi omstille vår energibruk fra fossil
energi til fornybar energi i en massiv skala. Produksjon av elektrisitet
står for en vesentlig del av de globale CO2-utslippene.
Behovet for denne typen ren energi vil som følge av befolkningsøkning
og fattigdomsbekjempelse øke sterkt i årene som kommer. Det er derfor
av stor betydning at fossile energibærere erstattes av fornybare
i kraftproduksjon. Ny fornybar energiproduksjon fra sol, vind og
vannkraft vokser sterkt, men fra et lavt utgangspunkt.
Komiteen viser til den teknologiutviklingen som
har funnet sted, særlig innen sol og vindkraft. Dette har gjort
det mulig å redusere kostnadene slik at disse fornybare energikildene
i mange markeder er konkurransedyktige også uten subsidier. Når
det gjelder flytende havvind, er det ennå langt igjen før kostnader
og teknisk risiko har kommet ned på et nivå hvor denne teknologien
blir konkurransedyktig. Komiteen merker seg at det
pågår et arbeid internasjonalt for å utvikle denne teknologien,
og at Statoil med sin Hywind-mølle er i verdensteten i dette arbeidet.
Komiteen viser til brev fra statsråd
Tord Lien av 12. oktober 2015, hvor det pekes på de støtteordninger
vi i dag har for teknologiutvikling, kraftoverskuddet i Norden og
at norsk industri allerede omsetter for 2,3 mrd. kroner innen havbasert
vindkraft.
Komiteen vil peke på det store
potensialet for norsk offshoreteknologi som ligger i et voksende globalt
marked for havvind. Norsk petroleumsrettet industri har kapasitet
og kompetanse som i sterk grad kan dreies inn mot dette markedet. Det
fordrer et strategisk forsknings- og utviklingsarbeid i regi av
bedriftene, men også i offentlig regi. Et godt bidrag vil være å
legge til rette for fullskala demonstrasjon av teknologi for havbasert
fornybar teknologi. Økende arbeidsledighet innen vår viktigste næring
må møtes med kreative virkemidler både fra industri og myndigheter.
Komiteen viser til at regjeringen
har varslet fremleggelse av en energimelding våren 2016, og forventer
at det i denne meldingen legges frem strategier og virkemidler for
at vi som nasjon kan bygge en sterk norsk leverandørindustri til
internasjonal fornybar energiproduksjon. Teknologiutvikling innen
flytende havvind utpeker seg som et naturlig satsingsområde i så måte.
Komiteen mener at det i forbindelse
med energimeldingen bør legges fram en strategi som bidrar til realisering
av demonstrasjonsprosjekter for flytende havvind og andre former
for havbasert fornybar teknologi, og ser på mulighetene for norsk
leverandørindustris utvikling innenfor fornybar energiproduksjon.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
energimeldingen legge frem en strategi som bidrar til realisering
av demonstrasjonsprosjekter for flytende havvind og andre former
for havbasert fornybar teknologi, og ser på mulighetene for norsk
leverandørindustris utvikling innenfor fornybar energiproduksjon.»
Komiteen viser til at man i Europa
alene forventer investeringer i størrelsesorden 1 000 mrd. kroner
til bygging av offshore vindparker i løpet av de neste ti årene. Komiteen viser
til at flere andre europeiske land har etablert eller er i ferd med
å etablere tilsvarende demonstrasjonsparker. Komiteen viser
til at flere aktører har pekt på at en demonstrasjonspark for flytende
havvind er viktig for å kvalifisere norske bedrifters innovasjoner
og teknologi for et internasjonalt marked. Dette ble gjentatt av
forskningsmiljøene CMR/NORCOWE og SINTEF/NOWITECH i møte 3. november
2015.
Komiteen viser til at teknologien
og markedet for havvind er i startfasen, og at kostnadene antas
å være redusert til halvparten av dagens nivå i 2030.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
derfor at det bør bygges opp en målrettet satsing på flytende havvind
i Norge.
Komiteen viser til
DNV GLs prosjekt, Win Win – Wind powered Water Injection, som sammen
med industrien ser på muligheten for å bruke offshore havvind for
å drive kompressorer til trykkstøtte på petroleumsinstallasjoner.
Komiteen vil peke på at behovet
for trykkstøtte i eksisterende felter øker med feltets levetid og
at behovet for kraft til dette dermed øker tilsvarende. Komiteen vil
peke på at flere oljeselskaper vurderer muligheten for slike prosjekter
i forbindelse med behovet for økt petroleumsutvinning i eksisterende
felter.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener det vil være hensiktsmessig at myndighetene
bidrar til å utvikle offshore vindkraft-teknologi gjennom en kombinasjon
av krav og positive virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å stille
krav til å ta i bruk nullutslippsteknologi som havvind til energiforsyning
av offshore olje- og gassinstallasjoner, for eksempel til trykkstøtte
(vanninjeksjon), og sikre støtteordninger til slike tiltak gjennom
ENOVA.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne mener videre satsing på FoU uten
at det samtidig finnes marked, eller forventninger om et marked
som kan etterspørre nye løsninger og produkter, ikke vil sette i
gang en slik utvikling på egen hånd. Etableringen av en demonstrasjonspark
for havvind bør være et første steg i en storstilt satsing på havvind.
Disse medlemmer viser til at
lovverket for offshore fornybar energiproduksjon allerede er på
plass, og NVE har gjennomført strategisk konsekvensutredning av
utbyggingsområder (2013).
Disse medlemmer peker på at storstilt
utbygging av havvind finner sted flere steder i Europa, men at rammevilkårene
i Norge er for svake til at slike utbygginger har blitt realisert
her. Både Statoil og Statkraft er engasjert i store havvindutbygginger,
men relativt få norske teknologileverandører deltar i satsingene.
Disse medlemmer mener det er
grunn til bekymring over at store norske utbyggere konsentrerer
sin satsing til utlandet der lokale teknologileverandører sikrer
seg mange av prosjektene. Denne utviklingen kan bidra til at Norge
mister muligheten til å være petroleumsnæringens verdensledende
marine kompetanse til fremtidens grønne næringer.
Disse medlemmer viser til at
Norge har et ekstraordinært behov for omstilling til nye næringsveier
og at Norge har bygget opp en svært vellykket petroleumssektor ved
målrettet, planmessig satsing og tunge, gunstige offentlige rammevilkår.
Utviklingen av et nytt grønt næringsliv i Norge de neste ti årene
må følge en lignende strategi innenfor flere felt. Særlig i startfasen
kreves offentlig satsings- og styringsvilje som kan utløse private
investeringer. Utviklingen av den norske oljesektoren rettet seg spesifikt
mot én ressurs og et fåtall teknologier. Nå trenger Norge en ny
målbevisst satsing på konkrete fornybare teknologier.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig at staten er villig til å gå tungt inn i næringer som
i dag er ulønnsomme, men som kan bli viktige når verden skal fase
ut all fossil energi.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
energimeldingen legge fram forslag til rammevilkår og strategi for
storstilt utbygging av flytende havvind i Norge.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2016
der det settes av 450 mill. kroner til en fullskala pilotpark for
utprøving og kommersialisering av offshore vindteknologi.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen vurdere å stille
krav til å ta i bruk nullutslippsteknologi som havvind til energiforsyning
av offshore olje- og gassinstallasjoner, for eksempel til trykkstøtte
(vanninjeksjon), og sikre støtteordninger til slike tiltak gjennom
ENOVA.
Forslag fra Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
energimeldingen legge fram forslag til rammevilkår og strategi for
storstilt utbygging av flytende havvind i Norge.
Bak tilrådingen romertall I og II står komiteen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med energimeldingen
legge frem en strategi som bidrar til realisering av demonstrasjonsprosjekter
for flytende havvind og andre former for havbasert fornybar teknologi,
og ser på mulighetene for norsk leverandørindustris utvikling innenfor fornybar
energiproduksjon.
II
Dokument 8:118 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om en storsatsing på flytende
vindkraft i Norge – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 21. september 2015 fra
Energi- og miljøkomiteen vedrørende forslag 118 S (2014-2015) fra
stortingsrepresentant Rasmus Hansson om en storsatsing på flytende
vindkraft i Norge. Representanten fremmer følgende forslag:
1. "Stortinget
ber regjeringen opprette en større demonstrasjonspark med tilhørende
infrastruktur og finansiering for uttesting av ulike typer fullskala
flytende vindkraft i Norge.
2. Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag til økonomiske rammebetingelser med
sikte på å utløse en omfattende havvindnæring i Norge".
Det er etablert ulike aktiviteter og satsinger
innen forskning og utvikling knyttet til vindkraft til havs, også
når det gjelder teknologier for flytende vindkraft. Norge har to
forskningssentra (FME), som arbeider innenfor området, og energiforskningsprogrammet
ENERGIX gir støtte til FoU-prosjekter. Strategiorganet Energi21
har pekt ut vindkraft til havs som ett av sine seks hovedsatsingsområder.
Enova har et program for introduksjon av ny teknologi,
som gir mulighet til å søke om støtte til demoprosjekter for havvindkraft.
Søknader prioriteres blant annet ut fra i hvilken grad det er definerte,
ambisiøse, mål for innovasjon som kan føre til økt fornybar energiproduksjon
eller effektiv energibruk som har et markedsgrunnlag i Norge eller
globalt.
Jeg ser det imidlertid ikke som hensiktsmessig
å legge opp til en storsatsing på produksjon av kraft fra havvind.
Jeg mener det generelt må vises forsiktighet med å innføre nye støtteordninger for
å bygge ut mer kraftproduksjon enn etterspørselen tilsier. Jeg mener
at en videre satsing først og fremst må handle om fortsatt forskning og
utvikling, og eventuelt støtte fra Enova til demoprosjekter.
Selv om Norge foreløpig ikke har et stort hjemmemarked
for vindkraft til havs, finnes det muligheter for norske aktører
i det internasjonale markedet. I en rapport Multiconsult (2015)
har utarbeidet for mitt departement, vises det til at den nasjonale
omsetningen innen havbasert vindkraft i 2013 var på i underkant
av 2,3 mrd. kroner. Mitt inntrykk er at norske aktører griper de muligheter
som finnes på en god måte. Flere selskaper har tatt roller både
i utbygging og drift i den internasjonale havvindnæringen.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. november 2015
Ola Elvestuen | Per Rune Henriksen |
leder | ordfører |