Stortingsrepresentantene Trine Skei Grande,
Ola Elvestuen og Abid Q. Raja fremmet 12. mai 2015 følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
komme med forslag som sikrer at UDI realitetsbehandler søknader
om beskyttelse for mennesker som har vært utsatt for menneskehandel
i prostitusjon, og som mottar oppfølging gjennom ROSA-prosjektet,
ved å benytte seg av unntaksmulighetene i Dublin III-forordningen.
2. Stortinget ber regjeringen utvide refleksjonsperioden
til 12 måneder for mennesker som er utsatt for menneskehandel i
prostitusjon og som mottar hjelp gjennom ROSA-prosjektet.
3. Stortinget ber regjeringen vurdere å
opprette flere egnede botilbud og spesialiserte krisesentre for
å sikre god helsefaglig, sosialfaglig og juridisk oppfølging av
mennesker som er utsatt for menneskehandel i prostitusjon.
4. Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan
organisasjoner kan sikres bedre forutsigbarhet og kontinuitet i
arbeidet med å assistere mennesker utsatt for menneskehandel i prostitusjon
ved retur.
5. Stortinget ber regjeringen utarbeide
særskilte retningslinjer for kravet til dokumentert identitet i
utlendingssaker som gjelder menneskehandel.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Charlotte Spurkeland og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Dokument 8:116 S (2014–2015),
representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande,
Ola Elvestuen og Abid Q. Raja om å styrke rettssikkerheten og oppfølgingen
av mennesker som utsettes for menneskehandel i prostitusjon.
Komiteen viser til at handel
med mennesker er en alvorlig form for kriminalitet som innebærer grove
krenkelser av menneskerettighetene. Mange ofre for menneskehandel
lever i stor nød og kommer fra land med lav levestandard. Menneskehandel
er utnytting av personer til prostitusjon, tvangsarbeid, krigstjeneste
eller organhandel. Ofre for menneskehandel har ikke samtykket, eller
de har blitt med på falske premisser, f.eks. ved løfter om arbeid
og en bedre fremtid. Menneskehandel er et omfattende og stort internasjonalt
problem, og FN har anslått at det på verdensbasis er ca. 25–27 millioner
mennesker som er ofre for menneskehandel. Det er lite som tyder
på at dette tallet går ned, noe som betyr at det verken nasjonalt
eller internasjonalt lykkes å løse et stort samfunnsproblem, som rammer
de aller mest sårbare gruppene.
Komiteen viser til at GRETA blant
annet har bedt norske myndigheter se på hvordan vi organiserer identifisering
og oppfølging av mulige ofre for menneskehandel. Det er pekt på
at den norske innsatsen er for fragmentert og medfører lav forutsigbarhet
for ofre og hjelpeinstanser. Komiteen peker videre
på behovet for at Politiets utlendingsenhet (PU) faktisk vurderer
om et menneske kan være offer for menneskehandel før de returneres
til sine hjemland. Nadheim, senter for kvinner og menn med prostitusjonserfaring
i Oslo, rapporterer at prostituerte kvinner sendes ut av landet
fordi de ikke har opphold i Norge, uten at det gjøres en reell vurdering
av om de kan være ofre for menneskehandel. Dette gjelder hovedsakelig
kvinner fra land utenfor EØS, som Nigeria. For å identifisere ofre
for menneskehandel må det settes av tid til å avdekke om vedkommende
er utsatt, ettersom ofre for menneskehandel ofte lever med alvorlige
trusler som gjør at det å fortelle sannheten til politiet er helt
avhengig av tillit til politiet. Dette kan ta tid. Politiets utledningsenhet
har høye returkrav fra politisk ledelse i Justis- og beredskapsdepartementet. Komiteen vil
understreke at målet om å nå disse måltallene ikke må være til hinder
for å identifisere og bistå ofre for menneskehandel.
Komiteen viser til at det er
utarbeidet flere handlingsplaner siden regjeringen Bondevik II utarbeidet
den første handlingsplanen mot handel med kvinner og barn i 2003.
Siden den gang har arbeidet både blitt utviklet og videreført gjennom
to handlingsplaner av Stoltenberg-regjeringene. Det er varslet at
regjeringen Solberg i løpet av 2015 kommer med en ny handlingsplan
mot menneskehandel.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartietregistrerer
at statsråden ikke har prioritert å få på plass ny handlingsplan
mot menneskehandel etter at forrige handlingsplan gikk ut i 2014. Disse
medlemmer ser frem til en ny handlingsplan og er positive
til at resultatene fra GRETAs rapport til Norge skal legges til
grunn for det arbeidet (jf. svar fra statsråden på spørsmål fra
Kari Henriksen 17. juni 2015).
Komiteen viser til
riksadvokatens rundskriv nr. 1 1/2005 om mål og prioriteringer for
straffesaksbehandlingen i 2015 hvor det påpekes at arbeidslivskriminalitet
og menneskehandel er prioriterte sakstyper.
Komiteen er opptatt av å sikre
gode tiltak for å bekjempe menneskehandel. Etter komiteens mening
er det viktig å sørge for et regelverk som ikke bare fanger opp
personer som utnyttes til menneskehandel i prostitusjon, men alle
former for utnyttelse i menneskehandel. Ifølge Dublin-regelverket
kan en asylsøker nektes å få sin asylsøknad realitetsbehandlet i
Norge om vedkommende har søkt om beskyttelse i et annet land. Komiteen viser
til at UDI har adgang til å gjøre unntak fra Dublin-regelverket
og realitetsbehandle asylsaken i Norge blant annet hvor det er igangsatt
politietterforskning i en sak om menneskehandel, eller hvor personen
har avgitt vitneforklaring i sak om menneskehandel. Komiteen viser
til at praktiseringen av regelverket, og adgangen til å få unntak
fra Dublin-regelverket, ikke virker etter intensjonen. Komiteen viser
til at det bør utredes nærmere om regelverket bør tydeliggjøres
for å sikre et bedre vern for ofre for menneskehandel, samtidig
som dette bør gjøres på en måte som ikke fører til misbruk av ordningen. Komiteen viser
til statsrådens svarbrev til justiskomiteen datert 13. oktober 2015
hvor han påpeker:
«Jeg vil imidlertid i forbindelse med utviklingen av
en handlingsplan mot menneskehandel vurdere om det er grunnlag for
å foreslå ytterligere tiltak for eventuelt å justere norsk praksis
for denne gruppen. Det er imidlertid viktig å huske at det også
finnes andre sårbare grupper asylsøkere som vil kunne ha liknende
behov for særskilt behandling.»
Komiteen er enig i at det er
ikke bare er personer som utnyttes til menneskehandel i prostitusjon
som bør vurderes, men alle personer som utnyttes i menneskehandel.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede om dagens praktisering
av Dublin III-forordningen i tilstrekkelig grad tar hensyn til behovene
til mennesker som er utsatt for menneskehandel.»
Komiteen viser til at mulige
ofre for menneskehandel kan få innvilget en såkalt refleksjonsperiode
for å vurdere en anmeldelse av bakmennene. I denne perioden skal
de få informasjon. Refleksjonsperioden er på 6 måneder, men etter
at refleksjonsperioden er over kan det gis midlertidig arbeids-
og oppholdstillatelse, etter strenge kriterier, dersom utlendingen
samarbeider slik at bakmennene kan straffeforfølges. Komiteen viser
til høringen i justiskomiteen om forslaget hvor flere høringsinstanser
påpekte at det var viktig å få på plass et tydeligere regelverk
knyttet til rettigheter den enkelte har i refleksjonsperioden. Komiteen viser
til brev fra statsråden datert 13. oktober 2015 hvor statsråden
påpeker:
«Jeg syns det fremstår som rimelig klart at vi nå må
foreta en utredning av refleksjonsordningen i den hensikt å utvikle
et tydeligere regelverk. Dette er også viktig for å hindre misbruk
av en ekstremt viktig rettighet.»
Komiteen deler statsrådens oppfatning
om å utrede refleksjonsordningen for å få på plass et tydeligere
regelverk. Komiteen fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede refleksjonsperioden
for ofre for menneskehandel, samt tydeliggjøre regelverket.»
Komiteen viser til at frivillige
organisasjoner er et viktig supplement til det offentliges tilbud til
ofre for menneskehandel. Det er derfor viktig å bidra til at de
har gode og forutsigbare rammevilkår. Komiteen viser
til at regjeringen har bidratt til å forenkle søknadsprosedyren
for Lauras Hus, som er Kirkens Bymisjons botilbud til ofre for menneskehandel.
Det er positivt. Det må derfor etter komiteens mening
vurderes om det er behov for en gjennomgang av vilkårene for frivillige
aktører innen dette feltet. Komiteen fremmer derfor
følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan
organisasjoner kan sikres bedre forutsigbarhet og kontinuitet i
arbeidet med å hjelpe mennesker utsatt for menneskehandel.»
For øvrig viser komiteen til
sine respektive merknader i Innst. 62 S (2015–2016), jf. Dokument
8:91 S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er positive til forslagene fra forslagsstillerne.
Forslag 2 om utvidet refleksjonsperiode må imidlertid ikke bli en
sovepute. Flere høringsinstanser pekte under høringen på at lengden
på refleksjonsperioden ikke nødvendigvis er avgjørende, men innholdet.
Justiskomiteen forela foreløpig avgitt innstilling for
kommunal- og forvaltningskomiteen i brev av 26. november 2015. Kommunal-
og forvaltningskomiteen svarte følgende:
«Kommunal- og forvaltningskomiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har ingen merknader til justiskomiteens
utkast til innstilling om Dokument 8:116 S (2014–2015).
Komiteens
medlem fra SV slutter seg til komitemerknadene og særmerknadene
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet i utkastet til innstilling
fra justiskomiteen. Dette medlem vil varsle at i tillegg til justiskomiteens
forslag i saken vil følgende forslag bli fremmet under behandlingen
i Stortinget:
'Stortinget ber regjeringen sikre et
bedre beskyttet botilbud for ofre for menneskehandel.'
'Stortinget
ber regjeringen styrke hjelpetiltak for kvinner og menn i prostitusjon
i revidert nasjonalbudsjett for 2016.'
'Stortinget
ber regjeringen sikre at sexkjøpsloven, som forbyr kjøp av sex,
blir håndhevet.'
'Stortinget ber regjeringen etablere
egne regionale kompetansesentre i de store byområdene til å jobbe
med kartlegging av de prostituertes situasjon. Dette kan bidra til
å få prostituerte sluset over i tiltak som gir god langsiktig oppfølging, gjennom
at prostituerte får muligheten til å velge nye leveveier.'
'Stortinget
ber regjeringen sikre at barn som forsvinner fra asylmottak blir
ettersøkt og at det må settes inn særlige tiltak for å hindre at
de blir utsatt for menneskehandel og utnyttet i prostitusjon.'»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen utrede forslag om dagens
praktisering av Dublin III-forordningen i tilstrekkelig grad tar
hensyn til behovene til mennesker som er utsatt for menneskehandel.
II
Stortinget ber regjeringen utrede refleksjonsperioden
for ofre for menneskehandel, samt tydeliggjøre regelverket.
III
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan organisasjoner
kan sikres bedre forutsigbarhet og kontinuitet i arbeidet med å
hjelpe mennesker utsatt for menneskehandel.
IV
Dokument 8:116 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande, Ola Elvestuen og
Abid Q. Raja om å styrke rettssikkerheten og oppfølgingen av mennesker
som utsettes for menneskehandel i prostitusjon – vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 1. desember
2015
Hadia Tajik | Hårek Elvenes |
leder | ordfører |