Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Line Kysnes Vennesland, fra Høyre, Arnulf Goksøyr, Kristin Ørmen Johnsen,
Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig Folkeparti,
Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra Venstre,
Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, viser
til forslagene som er lagt frem i Prop. 9 L (2015–2016) og til omtale
i revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop 119 S (2014–2015). Komiteen viser
også til forslag til statsbudsjett for 2016, jf. Prop. 1 S (2015–2016)
der de budsjettmessige konsekvensene av reorganiseringen av den
sentrale helseforvaltningen og etablering av klageorganet i Bergen,
er omtalt.
Komiteen har merket
seg at faglig veiledning til helsetjenesten fortsatt skal inngå
i Helsedirektoratets fagrolle. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten,
Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) og sekretariatet
for Vitenskapskomiteen for mattrygghet innlemmes i Folkehelseinstituttet.
Den faglige uavhengigheten til sekretariatet og Vitenskapskomiteen for
mattrygghet skal ivaretas gjennom etatsstyring, etablering av vedtekter
og ved å sikre at sekretariatets ressurser fullt ut er disponible
for Vitenskapskomiteen.
Komiteen viser til at samfunnsoppdraget
til Folkehelseinstituttet utvides, slik at det også omfatter kunnskapsproduksjon
og kunnskapsoppsummeringer på helsetjenestefeltet. Samfunnsoppdraget
skal ivareta det samfunnsvitenskapelige perspektivet innenfor rus-
og rusmiddelforskning. Folkehelseinstituttet skal være kunnskapsstøtteorganisasjon
for Helsedirektoratet.
Komiteen viser videre til at
den nasjonale styringen av IKT i helsesektoren skal styrkes for
å sikre økt gjennomføringskraft i digitalisering av sektoren. Det
etableres et eget direktorat for IKT i helse- og omsorgssektoren.
Direktoratet skal ha ansvar for gjennomføring og forvaltning av
nasjonale IKT-prosjekter, herunder styring og koordinering av tiltak.
Det nye direktoratet etableres med utgangspunkt i e-helsedivisjonen
i Helsedirektoratet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at
regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2015 varslet en omfattende
omorganisering av den sentrale helseforvaltningen. Den nye organiseringen
skal tre i kraft allerede fra 1. januar 2016.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten skal legges til Folkehelseinstituttet
fra samme dato. Disse medlemmer legger til grunn
at Kunnskapssenterets oppdrag med å utarbeide best mulig kunnskapsgrunnlag
for helsesektoren kan fortsette på selvstendig grunnlag, slik at
både helsetjenesten og politiske beslutningstakere kan fatte velbegrunnede
og riktige vedtak.
Disse medlemmer understreker
at de støtter en grundig og kritisk gjennomgang av ressursbruken
i helseforvaltningen. Disse medlemmer vil ha en effektiv
forvaltning, som unngår dobbeltarbeid og ivaretar sitt viktige samfunnsoppdrag
på en måte som sikrer høy kvalitet og sikkerhet for pasienter i
Norge. Over tid har vi sett helsebyråkratiet vokse betydelig, ikke minst
under nåværende regjering. Det er derfor behov for å gjennomgå hvordan
vi organiserer de ulike virksomhetene. I den forbindelse er det viktig
at statlige etater også lokaliseres utenfor hovedstaden. Særlig
i byer med universitet eller høgskole finnes gode og kompetente
miljøer, som på utmerket måte kan løse viktige oppgaver i statsforvaltningen
og bidra til nødvendig distanse og transparens. Men disse
medlemmer er kritisk til måten regjeringen har gått frem
på i denne saken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at beslutninger i denne størrelsesorden bør være grundig utredet.
Det er viktig at en omorganisering styrker kvaliteten på forvaltningen,
og ikke fører til nye økninger i antallet helsebyråkrater. Disse
medlemmer mener det er uheldig at endringene som nå foreslås
i realiteten skjer uten at Stortinget er forelagt et reelt kunnskapsgrunnlag.
Det er lite målrettet å omorganisere uten å vite hvor det er effektivisering eller
andre gevinster å hente ut, og kostnadene knyttet til dette. Det
er også avgjørende at ansatte ved de ulike virksomhetene tas med
i prosesser rundt omorganisering. Disse medlemmer merker
seg at omstillingskostnadene er beregnet til 50–70 mill. kroner.
Dette er beskrevet i Prop. 1 S (2015–2016). Disse medlemmer merker
seg videre at endringsforslagene har vært på høring, og at høringsrunden
ble avsluttet 1. september 2015. Imidlertid er disse medlemmer av
den oppfatning at prosessen har vært preget av hastverk, og at det
blir for liten tid fra statsbudsjettet for neste år vedtas til endringene
er ment å tre i kraft, 1. januar 2016. Endringene skjer følgelig
i realiteten uten Stortingets viten og medvirkning. Disse
medlemmer mener dette er uheldig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti, støtter at det opprettes et
nytt direktorat for e-helse. Det er behov for sterkere styring,
gjennomføring og forvaltning av nasjonale IKT-prosjekter i helsetjenestene, samt
utvikling av lover, forskrifter og IKT-standarder på området. Det
haster med gjennomføring, og forslaget har vært kjent i lengre tid.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at statsråd Bent Høie i
sin sykehustale i januar 2014 varslet gjennomgang av organiseringen
på e-helse-feltet. Selve vedtaket om etableringen av et eget ikt-direktorat
ble imidlertid foretatt og offentliggjort parallelt med øvrige vedtak
om ny virksomhetsstruktur.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i at det nasjonale IKT-arbeidet i helsetjenesten må forbedres og
styrkes, men mener at dette kan gjøres uten at det opprettes enda
et direktorat. Dette medlem støtter derfor ikke opprettelsen
av Direktoratet for e-helse.
Komiteen viser til
at forvaltningsloven vil gjelde for virksomheten til Nasjonalt klageorgan
for helsetjenesten. Det eneste unntaket fra forvaltningsloven som
foreslås, er at overordnet organ ikke lenger skal være klageinstans
for nærmere angitte enkeltvedtak. Klageinstans for disse enkeltvedtakene
skal være Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten.
Komiteen viser til departementets
vurdering hvor man fremholder at pasienter som mener de er påført
økonomisk tap som følge av en pasientskade, må få behandlet erstatningskravet sitt
på en betryggende måte. Saken må også avgjøres innen rimelig tid.
En mer fleksibel ordning vil legge til rette for en mer effektiv
bruk av ressursene. Komiteen viser videre til proposisjonen
hvor det foreslås at Pasientskadenemnda skal få større frihet til
å organisere virksomheten sin.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet har merket seg at
departementet i høringsnotatet foreslo at den nedre grensen for behandling
av et krav etter pasientskadeloven, skulle endres fra 5 000 til
10 000 kroner. Flertallet av høringsinstansene var positive til
denne endringen. Den nedre beløpsgrensen er ikke justert siden 1988,
og disse medlemmer ser behovet for en justering.
I 2014 var det 78 saker med erstatning under 10 000 kroner, noe
som utgjør mindre enn 5 prosent av sakene med erstatningsoppgjør.
Departementet peker på at det kun utgjør en viss effektivisering.
Disse medlemmer har samtidig
merket seg at endring av denne beløpsgrensen kan utgjøre et betydelig
beløp for mange, og ber regjeringen følge nøye med på utviklingen
som følge av endringen.