Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om endringar i statsbudsjettet 2015 under Olje- og energidepartementet

Til Stortinget

Sammendrag

Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen endringar i statsbudsjettet 2015 som gjelder:

Kap. 1800 Olje- og energidepartementet

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overførast, kan nyttast under postane 70 og 72

Det blir foreslått å auke løyvinga med 5 mill. kroner, til 30 mill. kroner.

Kap. 1810 Oljedirektoratet

Post 1 Driftsutgifter

Det blir foreslått å auke løyvinga med 2,5 mill. kroner, til 262,7 mill. kroner. Ein viser til motsvarande inntektsauke under kap. 4810, post 1 Gebyrinntekter.

Kap. 1815 Petoro AS

Post 72 Administrasjon, Petoro Iceland AS

Det blir foreslått å redusere løyvinga med 1 mill. kroner, til 2,5 mill. kroner.

Post 73 Statleg deltaking i petroleumsverksemd på islandsk kontinentalsokkel, kan overførast

Det blir foreslått å redusere løyvinga med 8 mill. kroner, til 18 mill. kroner.

Kap. 1820 Noregs vassdrags- og energidirektorat

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overførast

Det blir foreslått å redusere løyvinga med 17 mill. kroner, til 102,8 mill. kroner.

Kap. 1830 Forsking

Post 70 Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak, kan overførast

Det blir foreslått å auke løyvinga med 4 mill. kroner, til 34,4 mill. kroner, av dette er 24 mill. kroner knytt til CIP.

Kap. 1840 CO2-handtering

Post 70 Gassnova SF, kan overførast, kan nyttast under post 74

Det blir foreslått å redusere løyvinga med 5 mill. kroner, til 107,8 mill. kroner.

Post 71 Forskingstenester, TCM DA, kan overførast

Det blir foreslått å redusere løyvinga med 91 mill. kroner, til 1 656 mill. kroner.

Kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda

Overslaget under kap. 5440, underpost 24.1 Driftsinntekter er auka med 10 500 mill. kroner, til 162 800 mill. kroner.

Overslaget under kap. 5440, underpost 24.2 Driftsutgifter er auka med 1 100 mill. kroner, til 33 400 mill. kroner.

Overslaget under kap. 5440, underpost 24.3 Leite- og feltutviklingsutgifter er auka med 400 mill. kroner, til 2 000 mill. kroner.

Ovannemnde endringar i underpostar medfører at SDØEs berekna driftsresultat er auka med 9 000 mill. kroner, til 100 900 mill. kroner.

Overslaget for netto kontantstraum frå SDØE er auka frå 89 400 mill. kroner til 98 400 mill. kroner, ein auke på 9 000 mill. kroner frå gjeldande budsjett for 2015.

Kap. 4800 Olje- og energidepartementet

Post 70 Garantiprovisjon, Gassco

Det blir foreslått å auke løyvinga med 0,3 mill. kroner, til 1,4 mill. kroner.

Kap. 4810 Oljedirektoratet

Post 1 Gebyrinntekter

Det blir foreslått å auke løyvinga med 2,5 mill. kroner, til 31 mill. kroner.

Post 4 Sal av undersøkingsmateriale

Det blir foreslått løyvd 12 mill. kroner i 2015. Meirverdiavgift blir inntektsført under kap. 5521.

Kap. 4820 Noregs vassdrags- og energidirektorat

Post 2 Oppdrags- og samarbeidsinntekter

Det blir foreslått å redusere løyvinga med 17 mill. kroner, til 98,9 mill. kroner. Ein viser til omtale og tilsvarande utgiftsauke under kap. 1820, post 21 Spesielle driftsutgifter.

Post 40 Flaum- og skredførebygging

Det blir foreslått å auke løyvinga med 4 mill. kroner, til 23 mill. kroner.

Kap. 4840 CO2-handtering

Post 80 Renter, TCM DA

Det blir foreslått å redusere løyvinga med 10 mill. kroner, til 49 mill. kroner.

Post 86 Avdrag, TCM DA

Det blir foreslått å redusere løyvinga med 41 mill. kroner, til 1 115 mill. kroner.

Aasta Hansteen

Departementet viser til at det i Prop. 1 S (2015–2016) for Olje- og energidepartementet vart varsla at departementet ville komme tilbake med ei oppdatering av Aasta Hansteen-prosjektet i proposisjon om ny saldering av budsjettet for 2015.

Det vises til at i etterkant av framlegginga av Prop. 1 S (2015–2016) har operatøren av Aasta Hansteen-prosjektet informert departementet om ein auke i investeringsanslaget for prosjektet på 5,2 mrd. kroner sidan PUD, av dette skuldast 2,4 mrd. kroner valutaendringar. Målt i norske kroner er auken på 16 prosent frå PUD-anslaget. Departementet viser til at hovudårsaka til utviklinga er forseinka prosjektering og auke i talet på prosjekteringstimar, sein leveranse og auka kostnader på utstyrspakkar og råvare og forseinka framdrift i bygginga av plattformdekk og skrog. Planlagt start av produksjonen blir utsatt frå tredje kvartal 2017 til andre halvdel av 2018.

Bruk av fullmakter under petroleumsverksemda

Departementet viser i proposisjonen til at som ein del av den årlege behandlinga av statsbudsjettet gir Stortinget fullmakter til Kongen i statsråd og Olje- og energidepartementet knytte til petroleumsverksemda.

I proposisjonen gjer Olje- og energidepartementet greie for bruk av desse fullmaktene sidan forrige rapportering, og som gjeld:

  • fullmakt XII – Utbyggingsprosjekt på norsk kontinentalsokkel

  • fullmakt XIII – Overføring av eigedomsrett mot bruksrett

  • fullmakt XV – Overføring og samordning av eigardelar i utvinningsløyve.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til de foreslåtte endringene i statsbudsjettet for 2015 under Olje- og energidepartementet, og til omtalen av Aasta Hansteen.

Komiteen har ingen merknader til de foreslåtte endringene.

Komiteen merker seg at bygging av plattformen Aasta Hansteen i Korea blir dyrere og mer forsinket enn antatt ved behandling av PUD. Kostnadsoverskridelsene som er relatert til byggingen er svært høye relatert til kontraktssummen på plattform og understell.

Komiteen viser til Oljedirektoratets vurdering slik de fremkommer i Prop.97 S (2012–2013):

«Selv om teknologikvalifisering er gjennomført, så ønsker OD å peke på at utbyggingsløsningen inneholder en rekke elementer som er nye og uprøvde for operatøren og/eller for norsk sokkel. Det er derfor risikoelementer ved prosjektet som forutsetter svært god prosjekt- og kontraktstyring hos operatøren. OD ønsker også å gjøre oppmerksom på at utbyggingen skal skje i en periode med svært høyt aktivitetsnivå i petroleumsnæringen, noe som kan gi utfordringer mht. ressurstilgang og kostnader. OD registrerer at ny informasjon om leveringstider fra leverandørene har ført til at forventet produksjonsstart er utsatt fra fjerde kvartal 2016 til tredje kvartal 2017.»

Komiteen konstaterer at Oljedirektoratets advarsler var betimelige, og at valg av leverandør i dette tilfellet har påført prosjektet store ekstrakostnader og forsinkelser, som vil føre til redusert og forsinket skatteinngang for staten.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at erfaringene fra Aasta Hansteen-prosjektet og andre prosjekter som har hatt store forsinkelser og kostnadsøkninger, tilsier at det er behov for sterkere myndighetsinvolvering og vurdering før valg av leverandører blir gjort, og at Oljedirektoratet bør tilføres kompetanse til å forestå disse vurderingene.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2014 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

1800

Olje- og energidepartementet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, kan nyttast under postane 70 og 72, vert auka med

5 000 000

frå kr 24 970 000 til kr 29 970 000

1810

Oljedirektoratet

1

Driftsutgifter, vert auka med

2 500 000

frå kr 260 247 000 til kr 262 747 000

1815

Petoro AS

72

Administrasjon, Petoro Iceland AS, vert redusert med

1 000 000

frå kr 3 500 000 til kr 2 500 000

73

Statleg deltaking i petroleumsverksemd på islandsk kontinentalsokkel, kan overførast, vert redusert med

8 000 000

frå kr 26 000 000 til kr 18 000 000

1820

Noregs vassdrags- og energidirektorat

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, vert redusert med

17 000 000

frå kr 119 824 000 til kr 102 824 000

1830

Forsking og næringsutvikling

70

Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak, kan overførast, vert auka med

4 000 000

frå kr 30 400 000 til kr 34 400 000

1840

CO2-handtering

70

Gassnova SF, kan overførast, kan nyttast under post 74, vert redusert med

5 000 000

frå kr 112 846 000 til kr 107 846 000

71

Forskingstenester, TCM DA, kan overførast, vert redusert med

91 000 000

frå kr 1 747 000 000 til kr 1 656 000 000

2490

NVE Anlegg

24

Driftsresultat

0

Spesifikasjon:

1 Driftsinntekter

-80 000 000

2 Driftsutgifter

75 200 000

3 Avskrivingar

4 500 000

4 Renter av statens kapital

300 000

0

Inntekter

4800

Olje- og energidepartementet

70

Garantiprovisjon, Gassco, vert auka med

300 000

frå kr 1 100 000 til kr 1 400 000

4810

Oljedirektoratet

1

Gebyrinntekter, vert auka med

2 500 000

frå kr 28 475 000 til kr 30 975 000

4 (Ny)

Sal av undersøkingsmateriale, vert løyvd med

12 000 000

4820

Noregs vassdrags- og energidirektorat

2

Oppdrags- og samarbeidsinntekter, vert redusert med

17 000 000

frå kr 115 930 000 til kr 98 930 000

40

Flaum- og skredførebygging, vert auka med

4 000 000

frå kr 19 000 000 til kr 23 000 000

4840

CO2-handtering

80

Renter, TCM DA, vert redusert med

10 000 000

frå kr 59 000 000 til kr 49 000 000

86

Avdrag, TCM DA, vert redusert med

41 000 000

frå kr 1 156 000 000 til kr 1 115 000 000

5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda

24

Driftsresultat, vert auka med

9 000 000 000

frå kr 91 900 000 000 til kr 100 900 000 000

Spesifikasjon:

1 Driftsinntekter

162 800 000 000

2 Driftsutgifter

-33 400 000 000

3 Leite- og feltutviklingsutgifter

-2 000 000 000

4 Avskrivingar

-22 400 000 000

5 Renter av statens kapital

-4 100 000 000

100 900 000 000

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 4. desember 2015

Ola Elvestuen

leder og ordfører