Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C.
Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, merker seg de bevilgningsendringene
regjeringen har foreslått og omtale av noen saker under programkategorien 21.20
Luftfartsformål. Komiteen slutter seg til de foreslåtte
bevilgningsendringene.
Komiteen merker seg at det er
opprettet et eget prosjekt i departementet som skal jobbe med jernbanereformen,
og at det er omdisponert 2 mill. kroner fra post 1 Driftsutgifter
til post 21 Spesielle driftsutgifter- utredninger, modernisering
av transportsektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til behandlingen av Meld. St. 27
(2014–2015) På rett spor – reform av jernbanesektoren, jf. Innst.
386 S (2014–2015), og sine merknader i den forbindelse. Disse
medlemmer registrerer at den såkalte jernbanereformen vil
kreve store administrative ressurser, og ser med stor skepsis på
det store administrative apparatet som vil bli etablert. Disse
medlemmer er ikke enig i det stortingsflertallet har vedtatt,
og ville i stedet for full konkurranseutsetting og privatisering
ha brukt ressurser på å bedre jernbanens infrastruktur for å bygge
en mer moderne jernbane rustet for framtida.
Komiteen merker seg videre at
det er opprettet et eget midlertidig sekretariat som skal utrede
og utvikle et konsept med forslag til lokalisering, arbeidsoppgaver,
organisering og finansiering av en miljø-/oljevernbase i Lofoten/Vesterålen, og
at det er forventet å benytte 1,5 mill. kroner til formålet i 2015.
Opprinnelig bevilgning på 40 mill. kroner reduseres derfor med 38,5
mill. kroner for 2015.
Komiteen registrerer
at Samferdselsdepartementet vil åpne for at Avinor Flysikring AS
kan levere konsulenttjenester innenfor kjernevirksomheten også utenfor
Norge og at dette vil gi selskapet nye markedsmuligheter og bidra
til å bygge kompetanse i selskapet. Komiteen slutter
seg til departementets krav om at slik virksomhet må være lønnsom.
Komiteen slutter seg til Samferdselsdepartementets
ønske om å slå sammen Oslo Lufthavn AS og Avinor AS.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
har hatt flere møter med Styringsgruppa for Leirin for å vurdere
fremtiden og potensialet for Fagernes Lufthavn Leirin når kontrakten
om statlig kjøp av flyruta Fagernes–Oslo går ut 31. mars 2016, og
at formålet med samtalene har vært å finne en driftsform som ivaretar
chartertrafikken, og at det er formålstjenelig med et statlig engasjement
for å sikre chartertrafikken. Komiteen merker seg
at regjeringen mener at Avinor AS skal drive Fagernes lufthavn Leirin som
en ren charterflyplass frem til lokale eiere kan overta, men ikke
lenger enn til 1. januar 2019, og at det forutsettes fortsatt dispensasjon fra
Luftfartstilsynet. Komiteen merker seg videre at
oppgradering av rullebanen ikke er en del av forslaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til behandlingen av statsbudsjettet
for 2015, jf. Innst. 13 S (2014–2015), der Arbeiderpartiet og Senterpartiet
fremmet forslag om å videreføre flyruta Fagernes–Oslo og om at Fagernes
lufthamn Leirin skulle videreføres som statlig eid flyplass med
driftsansvar tillagt Avinor. Dessverre ble begge forslagene nedstemt
av stortingsflertallet.
Disse medlemmer viser til at
stortingsflertallet har gitt sin tilslutning til at rutetrafikken
på Fagernes lufthamn Leirin skal opphøre 31. mars 2016. Disse
medlemmer registrerer at en ikke er kommet fram til noen
ny driftsform for flyplassen. For reiselivsnæringa i Valdres og Hallingdal
med tilhørende chartertrafikk er det svært viktig å videreføre driften
ved Fagernes lufthamn Leirin.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen ikke ønsker at Avinor skal drive Fagernes lufthamn Leirin
etter 1. januar 2019 og at en dermed har skapt usikkerhet for flyplassens framtid,
slik disse medlemmer advarte mot ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2015. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader og forslag i Innst. 13 S (2015–2016).
Disse medlemmer ber regjeringen
om å sikre videre drift av Fagernes lufthamn Leirin og fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre Fagernes lufthamn
Leirin som statlig eid flyplass med driftsansvar tillagt Avinor,
inntil nytt driftskonsept som har tilslutning fra lokale myndigheter er
etablert.»
Komiteen viser til
at det er foreslått en del endringer under kap. 1320 Statens vegvesen
post 23, og at samlet bevilgning er økt med 177 mill. kroner. Beløpet
fordeler seg på 15 mill. kroner i forbindelse med skader på riksveinettet
etter uværet Petra, 32 mill. kroner etter et jordras på E6 Sørkjosen
i Troms, 15 mill. kroner til E18 Skjeggestad bro, 35 mill. kroner
i forbindelse med brannen i Gudvangatunnelen (E16). Komiteen merker
seg at inntekter på kap. 4320 post 2, budsjetteres med en økning
på 80 mill. kroner, og at kap. 1320 post 23, økes tilsvarende.
Komiteen viser videre til at
kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer, er foreslått økt med 103 mill.
kroner, derav 85 mill. kroner til E18 Skjeggestad bru og 18 mill.
kroner i erstatning til privatpersoner i forbindelse med kvikkleireskred i
Nord-Trøndelag i 2009 og rettskraftig dom i Nord-Trøndelag tingrett
i 2015.
Komiteen viser til Samferdselsdepartementets gjennomgang
av behovet for å kunne forplikte staten for investeringsprosjekt
på riksvei som ikke er omtalt med kostnadsramme utover bevilgningene
for fremtidige budsjettår, og behovet for å kunne øke rammen for
å forplikte staten utover budsjettåret for riksveifergedriften. Komiteen slutter
seg til departementets vurderinger, jf. romertallsvedtak II.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag om å øke rammene for alternativ bruk av fergetilskudd fra
30 til maksimalt 40 år, og at utbetalingsperioden blir foreslått
satt kortere og maksimalt tilsvarende lengden på bompengeperioden.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet merker seg at departementet venter driftskostnader
for 2015 for Utbyggingsselskapet for veg på om lag 60 mill. kroner. Disse
medlemmer finner dette beløpet noe høyt da selskapet enda
er i etableringsfasen. Videre merker disse medlemmer seg
at de økte midlene til Utbyggingsselskapet for vei er foreslått
omdisponert fra kapittel 1320 post 23 Drift og vedlikehold, trafikant
og kjøretøytilsyn. Disse medlemmer vil understreke
at denne omdisponeringen ikke må få konsekvenser for planlagte tiltak
på post 23.
Komiteen merker seg
den sterke kostnadsveksten i kjøp av riksvegfergetjenester, og er bekymret
for den videre utviklingen. Dette gjelder også kostnadsutviklingen
på fylkesferjesamband.
Komiteens flertall. medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er tilfreds med at departementet har fokus på konkurransesituasjonen
og den sterke kostnadsveksten i kjøp av fergetjenester, og allerede
er godt i gang med et arbeid for å kartlegge årsaker til den sterke
kostnadsveksten og identifisere mulige løsninger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener det er avgjørende at departementet
følger opp kostnadsutviklingen og kommer tilbake til Stortinget
på egnet måte med forslag til tiltak for å redusere kostnadsveksten.
Disse medlemmer finner det også
uheldig at de nye kontraktene som ble inngått i juni 2015 for ferjesambandene
Lauvik – Oanes, Hjelmeland – Nesvik – Ombod, Mannheller – Fodnes og
Hella – Vangsnes – Dragsvik ser ut til å ha blitt vesentlig dyrere
enn beregnet blant annet fordi det var for kort tid mellom utlysing
av kontrakt til driftsstart. Dette medførte få anbydere, liten konkurranse
og høy pris. Disse medlemmer mener dette er forhold
som departementet i større grad skal kunne unngå, og ber derfor
departementet i fremtiden beregne god nok tid for å oppnå optimale
riksvegferjekontrakter.
Videre vil disse medlemmer minne
departementet om snarest å konkludere på nye delkostandsnøkler for
båt- og ferjeruter i fylkeskommunene, da flere fylker er betydelig underkompensert. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine respektive merknader
i Innst. 16S (2015–2016).
Komiteen registrerer
at Jernbaneverket forventes å få et merforbruk på post 23 Drift
og vedlikehold. Beløpet omfatter 60 mill. kroner til stasjonsdrift
og Norsk jernbaneskole, 40 mill. kroner til rydding etter hendelser
og påkjørsler av dyr, 70 mill. kroner til korrektivt vedlikehold og
300 mill. kroner mer til fornyelse av jernbaneinfrastrukturen, samlet
470 mill. kroner. Komiteen merker seg at noen investeringsprosjekt har
dårligere fremdrift enn forutsatt i budsjettet for 2015 og at det
betyr at bevilgningen på post 30 Investering i linjen kan reduseres
med 252 mill. kroner. Post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski viser et
mindreforbruk på 300 mill. kroner og posten reduseres tilsvarende. Komiteen er opptatt
av at prosjektene holder god fremdrift. Når forutsetningene likevel
har endret seg som beskrevet i proposisjonen, er komiteen fornøyd
med at Samferdselsdepartementet har prioritert å redusere vedlikeholdsetterslepet
ytterligere.
Komiteen registrerer
at det er tildelt tilskudd på i alt 5 mill. kroner til havnesamarbeid,
av en total bevilgning på 10 mill. kroner for 2015, og at kap. 1360
post 71, foreslås redusert med 5 mill. kroner. Komiteen merker
seg videre at kap. 5577 post 74 blir øket med 3,5 mill. kroner.
Komiteen registrerer at etterregningsmodellen viser
at Posten Norge AS har fått kompensert for mye for kjøp av post-
og banktjenester i 2014. Beløpet inklusive renter utgjør 39,9 mill.
kroner og budsjetteres i kap. 4370 Posttjenester post 70 for 2015.
Komiteen merker seg at kap. 4380
post 1 blir økt med 700 000 kroner.