Departementet foreslår å redusere løyvinga på post
1 med 2 mill. kroner, for å dekke auka løyving på kap. 1300, post
21.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1300 post 21 med 2 mill. kroner.
Utgiftene på posten er rekna til 1,5 mill. kroner
i 2015. Departementet foreslår å redusere løyvinga på kap. 1300
post 30 med 38,5 mill. kroner.
Stortinget har slutta seg til å avvikle ordninga med
statleg kjøp av flyruta Fagernes – Oslo når kontrakten går ut i
2016. Stortinget slutta seg til at Samferdselsdepartementet kan
setje i gong ein prosess med lokale styresmakter og næringsliv for
å vurdere framtida og potensialet for lufthamna.
Regjeringa meiner at lokale private/kommunale aktørar
må ta over ansvaret for å drive Fagernes lufthamn, Leirin som charterflyplass,
og at private/kommunale aktørar ifølgje Avinor kan drive charterflyplassen
til ein lågare kostnad.
Regjeringa meiner at Avinor AS skal drive Fagernes
lufthamn som charterflyplass fram til lokale eigarar kan overta
ho, men ikkje lenger enn til 1. januar 2019. Oppgradering av rullebanen
ligg ikkje inne i forslaget. Det blir føresett at lokalt næringsliv
frå 2017 skal dekkje delar av Avinors kostnader for å vidareføre
drifta, og at lokalt næringsliv i 2018 skal dekkje halvparten av
Avinors kostnader.
Avinor Flysikring AS blei i 2014 skipa som eit dotterselskap
under Avinor AS, jf. Prop. 97 S (2013–2014) Ein del saker om luftfart,
veg og jernbane.
Samferdselsdepartementet vil opne for at Avinor Flysikring
AS kan levere konsulenttenester innanfor kjerneverksemda i selskapet
utanfor Noreg. Konsulentverksemda må vere lønnsam, og det skal ikkje
vere anna risiko i denne verksemda enn arbeidsinnsatsen i konsulentoppdraget.
Avinor AS planlegg med verknad frå 1. januar 2016
å slå saman Oslo lufthavn AS og Avinor AS. Oslo lufthavn AS er i
dag den einaste lufthamna i Avinor som er organisert som eige dotterselskap.
Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320
post 23 med i alt 177 mill. kroner. Auken skal gå til å dekkje kostnadar
i samband med jordras på E6 Sørkjosen i Troms, E18 Skjeggestad bru
i Vestfold, brann i E16 Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane, realistisk
budsjettering av utgifter på posten, samt etablering av utbyggingsselskap
for veg, jf. omtale i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1320 post 30 med 103 mill. kroner, til å dekkje kostnadar
i samband med E18 Skjeggestad bru i Vestfold og Kattmarka-skredet
ved Namsos i Nord-Trøndelag.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 4320 post 2 med 80 mill. kroner, jf. kap. 1320 post 23 Drift
og vedlikehald av riksvegar, trafikant- og køyretøytilsyn m.m.,
med forslag om tilsvarande auke av utgiftene.
I budsjettet for 2015 er det m.a. ikkje teke
omsyn til at terskelverdien for å omtale eit prosjekt i Prop. 1
S blei auka frå 200 til 500 mill. kroner, jf. Meld. St. 26 (2013–2014)
Nasjonal transportplan 2014–2023. Det er behov for å auke ramma for
pliktene til 7 000 mill. kroner, jf. forslag til romartalsvedtak.
Det er behov for å auke den årlege ramma for pliktene
til 1 600 mill. kroner, jf. forslag til romartalsvedtak.
Regjeringa ønskjer å gjere einskilde endringar
i rammene for ordninga med alternativ bruk av ferjetilskott. Det
blir foreslått å utvide perioden det blir rekna innsparing for til
maksimalt 40 år. Vidare blir det foreslått å setje utbetalingsperioden
vesentleg lågare enn perioden det blir rekna innsparing for, og
maksimalt tilsvarande lengda på bompengeperioden. Regjeringa vil
komme tilbake til Stortinget med ei konkretisering av forslag til
endringar i rammene for ordninga.
Samferdselsdepartementet foreslår at kap. 1330 post
63 Tilskott til Fornebubanen, får føydd til stikkordet «kan overførast»
i 2015, slik at løyvinga på posten kan utbetalast i 2016 viss bymiljøavtalen
med Oslo og Akershus ikkje blir inngått i 2015, jf. forslag til
romartalsvedtak.
Det viser seg at dei førebuande aktivitetane
knytt til dei kommande transaksjonane tek lenger tid enn rekna med.
Det er ikkje grunnlag for å foreslå løyvingar.
Prognosane viser at Jernbaneverket vil få eit meirforbruk
på post 23 Drift og vedlikehald, samanlikna med løyvinga for 2015.
Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1350 post 23 med
i alt 470 mill. kroner. Auken blir foreslått dekt inn ved å redusere
løyvinga på kap. 1350 post 30 med 170 mill. kroner og post 31 med
300 mill. kroner, jf. omtale under dei to postane.
Fleire investeringsprosjekt får lågare framdrift enn
lagt til grunn i statsbudsjettet for 2015. Prognosane viser derfor
at det vil bli eit mindreforbruk på post 30 i 2015.
Departementet foreslår å redusere løyvinga på kap.
1350 post 30 med i alt 252 mill. kroner. Av dette vil 170 mill.
kroner dekkje inn delar av foreslått auke av løyvinga på kap. 1350
post 23 Drift og vedlikehald og 82 mill. kroner delar av foreslått
auke på kap. 1320 Statens vegvesen.
Jernbaneverket har i 2015 hatt lågare utbetalingar
etter inngåtte kontraktar og til grunnerverv på Follobaneprosjektet
enn lagt opp til. Framdrifta er forseinka. Prognosane viser at det
blir mindreforbruk i 2015. For å dekkje inn delar av auken av løyvinga
på kap. 1350 post 23, foreslår departementet å redusere løyvinga
på kap. 1350 post 31 med 300 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere løyninga på kap.
1360 post 71 med 5 mill. kroner.
Departementet foreslår at kap. 1360 post 71
får føydd til stikkordet «kan overførast», jf. forslag til romartalsvedtak.
Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 5577
post 74 med 3,5 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår å løyve 39,9 mill.
kroner på kap. 4370 post 70.
Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 4380
post 1 med 700 000 kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C.
Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, merker seg de bevilgningsendringene
regjeringen har foreslått og omtale av noen saker under programkategorien 21.20
Luftfartsformål. Komiteen slutter seg til de foreslåtte
bevilgningsendringene.
Komiteen merker seg at det er
opprettet et eget prosjekt i departementet som skal jobbe med jernbanereformen,
og at det er omdisponert 2 mill. kroner fra post 1 Driftsutgifter
til post 21 Spesielle driftsutgifter- utredninger, modernisering
av transportsektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til behandlingen av Meld. St. 27
(2014–2015) På rett spor – reform av jernbanesektoren, jf. Innst.
386 S (2014–2015), og sine merknader i den forbindelse. Disse
medlemmer registrerer at den såkalte jernbanereformen vil
kreve store administrative ressurser, og ser med stor skepsis på
det store administrative apparatet som vil bli etablert. Disse
medlemmer er ikke enig i det stortingsflertallet har vedtatt,
og ville i stedet for full konkurranseutsetting og privatisering
ha brukt ressurser på å bedre jernbanens infrastruktur for å bygge
en mer moderne jernbane rustet for framtida.
Komiteen merker seg videre at
det er opprettet et eget midlertidig sekretariat som skal utrede
og utvikle et konsept med forslag til lokalisering, arbeidsoppgaver,
organisering og finansiering av en miljø-/oljevernbase i Lofoten/Vesterålen, og
at det er forventet å benytte 1,5 mill. kroner til formålet i 2015.
Opprinnelig bevilgning på 40 mill. kroner reduseres derfor med 38,5
mill. kroner for 2015.
Komiteen registrerer
at Samferdselsdepartementet vil åpne for at Avinor Flysikring AS
kan levere konsulenttjenester innenfor kjernevirksomheten også utenfor
Norge og at dette vil gi selskapet nye markedsmuligheter og bidra
til å bygge kompetanse i selskapet. Komiteen slutter
seg til departementets krav om at slik virksomhet må være lønnsom.
Komiteen slutter seg til Samferdselsdepartementets
ønske om å slå sammen Oslo Lufthavn AS og Avinor AS.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
har hatt flere møter med Styringsgruppa for Leirin for å vurdere
fremtiden og potensialet for Fagernes Lufthavn Leirin når kontrakten
om statlig kjøp av flyruta Fagernes–Oslo går ut 31. mars 2016, og
at formålet med samtalene har vært å finne en driftsform som ivaretar
chartertrafikken, og at det er formålstjenelig med et statlig engasjement
for å sikre chartertrafikken. Komiteen merker seg
at regjeringen mener at Avinor AS skal drive Fagernes lufthavn Leirin som
en ren charterflyplass frem til lokale eiere kan overta, men ikke
lenger enn til 1. januar 2019, og at det forutsettes fortsatt dispensasjon fra
Luftfartstilsynet. Komiteen merker seg videre at
oppgradering av rullebanen ikke er en del av forslaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til behandlingen av statsbudsjettet
for 2015, jf. Innst. 13 S (2014–2015), der Arbeiderpartiet og Senterpartiet
fremmet forslag om å videreføre flyruta Fagernes–Oslo og om at Fagernes
lufthamn Leirin skulle videreføres som statlig eid flyplass med
driftsansvar tillagt Avinor. Dessverre ble begge forslagene nedstemt
av stortingsflertallet.
Disse medlemmer viser til at
stortingsflertallet har gitt sin tilslutning til at rutetrafikken
på Fagernes lufthamn Leirin skal opphøre 31. mars 2016. Disse
medlemmer registrerer at en ikke er kommet fram til noen
ny driftsform for flyplassen. For reiselivsnæringa i Valdres og Hallingdal
med tilhørende chartertrafikk er det svært viktig å videreføre driften
ved Fagernes lufthamn Leirin.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen ikke ønsker at Avinor skal drive Fagernes lufthamn Leirin
etter 1. januar 2019 og at en dermed har skapt usikkerhet for flyplassens framtid,
slik disse medlemmer advarte mot ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2015. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader og forslag i Innst. 13 S (2015–2016).
Disse medlemmer ber regjeringen
om å sikre videre drift av Fagernes lufthamn Leirin og fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre Fagernes lufthamn
Leirin som statlig eid flyplass med driftsansvar tillagt Avinor,
inntil nytt driftskonsept som har tilslutning fra lokale myndigheter er
etablert.»
Komiteen viser til
at det er foreslått en del endringer under kap. 1320 Statens vegvesen
post 23, og at samlet bevilgning er økt med 177 mill. kroner. Beløpet
fordeler seg på 15 mill. kroner i forbindelse med skader på riksveinettet
etter uværet Petra, 32 mill. kroner etter et jordras på E6 Sørkjosen
i Troms, 15 mill. kroner til E18 Skjeggestad bro, 35 mill. kroner
i forbindelse med brannen i Gudvangatunnelen (E16). Komiteen merker
seg at inntekter på kap. 4320 post 2, budsjetteres med en økning
på 80 mill. kroner, og at kap. 1320 post 23, økes tilsvarende.
Komiteen viser videre til at
kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer, er foreslått økt med 103 mill.
kroner, derav 85 mill. kroner til E18 Skjeggestad bru og 18 mill.
kroner i erstatning til privatpersoner i forbindelse med kvikkleireskred i
Nord-Trøndelag i 2009 og rettskraftig dom i Nord-Trøndelag tingrett
i 2015.
Komiteen viser til Samferdselsdepartementets gjennomgang
av behovet for å kunne forplikte staten for investeringsprosjekt
på riksvei som ikke er omtalt med kostnadsramme utover bevilgningene
for fremtidige budsjettår, og behovet for å kunne øke rammen for
å forplikte staten utover budsjettåret for riksveifergedriften. Komiteen slutter
seg til departementets vurderinger, jf. romertallsvedtak II.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag om å øke rammene for alternativ bruk av fergetilskudd fra
30 til maksimalt 40 år, og at utbetalingsperioden blir foreslått
satt kortere og maksimalt tilsvarende lengden på bompengeperioden.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet merker seg at departementet venter driftskostnader
for 2015 for Utbyggingsselskapet for veg på om lag 60 mill. kroner. Disse
medlemmer finner dette beløpet noe høyt da selskapet enda
er i etableringsfasen. Videre merker disse medlemmer seg
at de økte midlene til Utbyggingsselskapet for vei er foreslått
omdisponert fra kapittel 1320 post 23 Drift og vedlikehold, trafikant
og kjøretøytilsyn. Disse medlemmer vil understreke
at denne omdisponeringen ikke må få konsekvenser for planlagte tiltak
på post 23.
Komiteen merker seg
den sterke kostnadsveksten i kjøp av riksvegfergetjenester, og er bekymret
for den videre utviklingen. Dette gjelder også kostnadsutviklingen
på fylkesferjesamband.
Komiteens flertall. medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er tilfreds med at departementet har fokus på konkurransesituasjonen
og den sterke kostnadsveksten i kjøp av fergetjenester, og allerede
er godt i gang med et arbeid for å kartlegge årsaker til den sterke
kostnadsveksten og identifisere mulige løsninger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener det er avgjørende at departementet
følger opp kostnadsutviklingen og kommer tilbake til Stortinget
på egnet måte med forslag til tiltak for å redusere kostnadsveksten.
Disse medlemmer finner det også
uheldig at de nye kontraktene som ble inngått i juni 2015 for ferjesambandene
Lauvik – Oanes, Hjelmeland – Nesvik – Ombod, Mannheller – Fodnes og
Hella – Vangsnes – Dragsvik ser ut til å ha blitt vesentlig dyrere
enn beregnet blant annet fordi det var for kort tid mellom utlysing
av kontrakt til driftsstart. Dette medførte få anbydere, liten konkurranse
og høy pris. Disse medlemmer mener dette er forhold
som departementet i større grad skal kunne unngå, og ber derfor
departementet i fremtiden beregne god nok tid for å oppnå optimale
riksvegferjekontrakter.
Videre vil disse medlemmer minne
departementet om snarest å konkludere på nye delkostandsnøkler for
båt- og ferjeruter i fylkeskommunene, da flere fylker er betydelig underkompensert. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine respektive merknader
i Innst. 16S (2015–2016).
Komiteen registrerer
at Jernbaneverket forventes å få et merforbruk på post 23 Drift
og vedlikehold. Beløpet omfatter 60 mill. kroner til stasjonsdrift
og Norsk jernbaneskole, 40 mill. kroner til rydding etter hendelser
og påkjørsler av dyr, 70 mill. kroner til korrektivt vedlikehold og
300 mill. kroner mer til fornyelse av jernbaneinfrastrukturen, samlet
470 mill. kroner. Komiteen merker seg at noen investeringsprosjekt har
dårligere fremdrift enn forutsatt i budsjettet for 2015 og at det
betyr at bevilgningen på post 30 Investering i linjen kan reduseres
med 252 mill. kroner. Post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski viser et
mindreforbruk på 300 mill. kroner og posten reduseres tilsvarende. Komiteen er opptatt
av at prosjektene holder god fremdrift. Når forutsetningene likevel
har endret seg som beskrevet i proposisjonen, er komiteen fornøyd
med at Samferdselsdepartementet har prioritert å redusere vedlikeholdsetterslepet
ytterligere.
Komiteen registrerer
at det er tildelt tilskudd på i alt 5 mill. kroner til havnesamarbeid,
av en total bevilgning på 10 mill. kroner for 2015, og at kap. 1360
post 71, foreslås redusert med 5 mill. kroner. Komiteen merker
seg videre at kap. 5577 post 74 blir øket med 3,5 mill. kroner.
Komiteen registrerer at etterregningsmodellen viser
at Posten Norge AS har fått kompensert for mye for kjøp av post-
og banktjenester i 2014. Beløpet inklusive renter utgjør 39,9 mill.
kroner og budsjetteres i kap. 4370 Posttjenester post 70 for 2015.
Komiteen merker seg at kap. 4380
post 1 blir økt med 700 000 kroner.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen videreføre Fagernes lufthamn
Leirin som statlig eid flyplass med driftsansvar tillagt Avinor,
inntil nytt driftskonsept som har tilslutning fra lokale myndigheter er
etablert.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2015 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | | |
Utgifter |
1300 | | Samferdselsdepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, blir redusert med | 2 000 000 |
| | frå kr 173 982 000 til kr 171 982 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter – utgreiingar, modernisering
av
transportsektoren, blir auka med | 2 000 000 |
| | frå 11 977 000 til kr 13 977 000 | |
| 30 | Miljø-/oljevernbase i Lofoten/Vesterålen, blir redusert
med | 38 500 000 |
| | frå kr 40 000 000 til kr 1 500 000 | |
1320 | | Statens vegvesen: | |
| 23 | Drift og vedlikehald av riksvegar, trafikant- og køyretøytilsyn
m.m., kan overførast, kan nyttast under post
29, post 30, post 31
og post 72, blir auka med | 177 000 000 |
| | frå kr 10 501 517 000 til kr 10 678 517 000 | |
| 30 | Riksveginvesteringar, kan overførast,
kan nyttast under post 23, post 29, post 31 og post 72, blir
auka med | 103 000 000 |
| | frå kr 12 040 671 000 til kr 12 143 671 000 | |
1350 | | Jernbaneverket: | |
| 23 | Drift og vedlikehald, kan overførast,
kan nyttast under post 30,
blir auka med | 470 000 000 |
| | frå kr 6 752 626 000 til kr 7 222 626 000 | |
| 30 | Investeringar i linja, kan overførast, kan nyttast under post 23,
blir redusert med | 252 000 000 |
| | frå kr 8 139 625 000 til kr 7 887 625 000 | |
| 31 | Nytt dobbeltspor Oslo–Ski, kan overførast,
blir redusert med | 300 000 000 |
| | frå kr 3 135 121 000 til kr 2 835 121 000 | |
1360 | | Kystverket: | |
| 71 | Tilskott til hamnesamarbeid, blir redusert med | 5 000 000 |
| | frå kr 10 000 000 til kr 5 000 000 | |
Inntekter |
4320 | | Statens vegvesen: | |
| 2 | Diverse gebyr, blir auka med | 80 000 000 |
| | frå kr 349 683 000 til kr 429 683 000 | |
4370 (NY) | | Posttenester | |
| 70 | Tilbakebetaling post- og banktenester, blir løyvd med
| 39 908 000 |
4380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndigheit | |
| 1 | Diverse gebyr, blir auka med | 700 000 |
| | frå kr 172 778 000 til kr 173 478 000 | |
5577 | | Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet | |
| 74 | Sektoravgifter Kystverket, blir auka med | 3 500 000 |
| | frå kr 831 268 000 til kr 834 768 000 | |
II
Fullmakter til å forplikte staten utover
gitte løvingar
Stortinget samtykkjer i at Samferdselsdepartementet
i 2015 kan:
1. forplikte staten
for framtidige budsjettår utover gitt løyving på kap. 1320 Statens
vegvesen, post 30 Riksveginvesteringar, post 31 Skredsikring riksvegar,
post 34 Kompensasjon for auka arbeidsgivaravgift, post 36 E16 over Filefjell
og post 37 E6 vest for Alta, for investeringsprosjekt som ikkje
er omtalte med kostnadsramme overfor Stortinget, likevel slik at
samla ramme for gamle og nye plikter ikkje blir høgare enn 7 000
mill. kroner.
2. forplikte staten for framtidige budsjettår utover
gitt løyving på kap. 1320 Statens vegvesen, post 72 Kjøp av riksvegferjetenester,
slik at ramma for gamle og nye plikter ikkje blir høgare enn 7 100
mill. kroner, og slik at summen av pliktene som skal betalast kvart
år, ikkje blir høgare enn 1 600 mill. kroner.
III
Tilføying av stikkord
Stortinget samtykkjer i at Samferdselsdepartementet
i 2015 kan føye til stikkordet «kan overførast» på løyvinga under:
1. kap. 1330 Særskilde
transporttiltak, post 63 Særskilt tilskott til Fornebubanen
2. kap. 1360 Kystverket, post 71 Tilskott
til hamnesamarbeid.
IV
Fagernes lufthamn
Stortinget samtykkjer i at Avinor AS driv Fagernes
lufthamn i den forfatninga lufthamna har i dag som rein charterflyplass
fram til lokale eigarar tek over lufthamna, men ikkje lenger enn til
1. januar 2019, og under føresetnad av at Luftfartstilsynet forlengjer
dispensasjonen og at lokalt næringsliv dekkjer delar av Avinors
kostnader for å vidareføre drifta frå 2017 og halvparten av Avinors
kostnader i 2018.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, 9. desember
2015
Linda C. Hofstad Helleland | Helge Orten |
leder | ordfører |