Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Erik Lundeby,
fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til forslagsstillernes
ønske om å avskjære regjeringen mulighetene for å hente stortingsrepresentanter
til å tjenestegjøre som statssekretærer for regjeringen. Komiteen mener
det kan være ulike syn på hvor stort praktisk problem dagens ordning
representerer, eller eventuelt har medført av fordeler. Spørsmålet
blir imidlertid vanskeligere når det settes på spissen mer prinsipielt.
Dagens ordning gir regjeringen mulighet til å påvirke personsammensetningen
på en annen måte enn den velgernes dom tilsier. I tillegg svekker
den det enkelte valgdistrikts (fylkes) egen preferanse av lokale
kandidater. Man kan også tenke seg at det bak utnevnelsen til regjeringstjeneste
kan foreligge ukjente partiarrangementer som på denne måten får
en forrang fremfor velgernes sammensetning av nasjonalforsamlingen.
Et hensyn som taler mot grunnlovsforslaget er at regjeringsapparatet
i dag har vid tilgang til landets dyktigste og mest kompetente personer,
og enhver begrensning i rekrutteringskretsen vil kunne få utilsiktede sperrevirkninger
som oppleves konkret urimelig.
Komiteen viser til at det siden statssekretærordningen
ble innført etter krigen, er utnevnt mer enn 800 personer, hvorav
89 også har bekledt stortingsverv på et eller annet tidspunkt. Det
finnes ikke tilgjengelig statistikk over hvor mange som var aktive
som stortingsrepresentanter idet de ble beskikket som statssekretærer.
De reelle dobbeltfunksjonene innenfor en valgperiode antas å være
langt mindre. Ettersom det er tale om praksis over mange stortingsperioder,
er omfanget av problemet foreløpig overkommelig, men antallet statssekretærutnevnelser
øker. Over halvparten er utnevnt etter år 2000, fra og med regjeringen Bondevik
I.
Komiteen vil også vise til at
Stortinget tidligere – for eksempel i spørsmål om møterett og møteplikt
i Stortinget – ikke har ønsket å bidra til å utviske forskjellen
mellom statsråder og statssekretærer, og at denne forskjellen fortsatt kan
tenkes utvisket gjennom en parallell rekruttering av stortingsrepresentanter
til både statsråd og statssekretær, gjennom en vedvarende praksis.
Samtidig er rekrutteringen til Stortinget neppe tjent med at potensielle
kandidater må ta i betraktning at de samtidig avskjærer seg fra
tjeneste som statssekretær ved å stille seg til disposisjon for
Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, vil etter en samlet vurdering
anbefale at dagens ordning videreføres, men forutsetter at det utøves
et politisk skjønn som tilsier en viss moderasjon i å rekruttere
fra Stortinget. Dette er en bedre løsning fremfor et absolutt, konstitusjonelt
hinder. Grunnlovsforslaget bifalles derfor ikke.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne er enig i at rekruttering av statssekretærer og
politiske rådgivere fra Stortinget er et prinsipielt spørsmål som
potensielt kan bli viktig ettersom regjeringenes bruk av statssekretærer
og rådgivere øker. Dette medlem merker seg imidlertid
at denne rekrutteringen så langt ikke har vært opplevd som problematisk
i praksis, samtidig som det er et vektig argument å sikre regjeringer
best mulig tilgang på kompetente folk. Dette medlem støtter
derfor ikke forslaget om grunnlovsendring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Venstre innser at utviklingen indikerer
at det kan være et tidsspørsmål før antallet statssekretærer fra Stortinget
blir et problem i den forstand at Stortinget personellmessig adskiller
seg for mye fra det velgerne har bestemt. Man vil også over tid uthule
prinsippet om at representantene forutsettes å sitte perioden ut,
men med det tradisjonelle unntaket om å kunne motta internasjonale stillinger
av høy viktighet for Norge.
Disse medlemmer vil etter en
samlet vurdering og for å forebygge en slik utvikling, anbefale at
dagens praksis ikke videreføres og støtter grunnlovsforslaget som
innebærer at regjeringen ikke skal ha mulighet for å hente stortingsrepresentanter
til å tjenestegjøre som statssekretærer.
Disse medlemmeranbefaler
at romertall I, alternativ 2 A bifalles, slik at § 14 nytt annet
ledd på bokmål og nynorsk vil lyde:
«Stortingsrepresentanter kan ikke utnevnes til statssekretærer.
–
Stortingsrepresentantar kan ikkje utnemnast
til statssekretærar.»
Disse medlemmer vil sette som
en betingelse for å støtte eventuelle endringer at de vedtas med øyeblikkelig
virkning, men gjøres gjeldende fra begynnelsen av neste stortingsperiode,
jf. romertall II, alternativ 2.