I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringa
seinast hausten 2016 leggje fram forslag til endringar i lov om
statsborgarskap som opnar for dobbelt statsborgarskap. Reglane om
tilbakekalling, krav om løysing frå anna statsborgarskap og tap
av statsborgarskap må tilpassast dette nye prinsippet.
2. Stortinget ber regjeringa seinast hausten
2016 leggje fram forslag til ei overgangsordning som sikrar at dei
som har måtta seie frå seg sitt norske statsborgarskap som følgje
av erverv av framandt statsborgarskap dei siste 5 åra, vert sikra
høve til å få tilbake sitt norske statsborgarskap ved søknad, uavhengig
av dei ordinære krava til opphaldstid i riket.
3. Stortinget ber regjeringa seinast hausten
2016 leggje fram forslag om å lempe på språkkrava til danske og
svenske statsborgarar som søkjer norsk statsborgarskap.»
I dokumentet vert det vist til at forslaget
har til føremål å sikre at utlendingar som søkjer om norsk statsborgarskap
får høve til å oppretthalde sitt opphavlege statsborgarskap, samt
at norske statsborgarar som søkjer statsborgarskap i eit anna land
ikkje er tvungne til å gje frå seg sitt norske statsborgarskap.
Eit moderne demokrati bør ikkje tvinge frie menneske til å seie
frå seg eit statsborgarskap dei har fått og ønskjer å halde på.
For mange med sterk tilknyting til fleire land
er det tungvint og vanskeleg å skulle seie frå seg statsborgarskap,
og forslagsstillarane er av den klare meining at høvet til å ha
to statsborgarskap vil gjere livet enklare, integreringa betre og rettferds-
og inkluderingskjensla sterkare for mange borgarar.
Om lag halvparten av landa i verda tillet dobbelt statsborgarskap.
Noreg er eitt av svært få land der ein mistar
statsborgarskapet ved søknad om framandt statsborgarskap, utan høve
til unnatak.
Siste gongen Stortinget tok stilling til spørsmålet om
dobbelt statsborgarskap var i innstillinga om lov om norsk statsborgerskap
(statsborgerskapsloven), Innst. O. nr. 86 (2004–2005), jf. Ot.prp.
nr. 41 (2004–2005). Til grunn for stortingshandsaminga låg innstillinga
frå statsborgarlovutvalet (NOU 2000:32), der fleirtalet gjekk inn
for at det skulle vere mogleg med dobbelt statsborgarskap. Dei konkluderte
med at spørsmål knytt til stemmerett og valbarheit, verneplikt,
høve til å yte vern og bistand i utlandet og tryggingsomsyn ikkje
talar mot at folk skal kunne ha dobbelt statsborgarskap.
Moglegheit for dobbelt statsborgarskap vil ha stor
praktisk nytte for norske statsborgarar som bur og arbeider i andre
land.
Dobbelt statsborgarskap vil gjere det mogleg
for denne gruppa å oppretthalde tilknyting og identitet i to land,
og sikre at det er praktisk enkelt å flytte tilbake.
Praksisen i dag skapar også store problem for mange
born med éin norsk og éin utanlandsk forelder.
Per 1. januar 2015 var det nær 670 000 innvandrarar
i Noreg ifølgje Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det vert i dokumentet vist til at den årlege
utviklinga i talet på overgangar til norske statsborgarskap naturleg
nok i stor grad følgjer utviklinga for innvandring sju til ti år
tidlegare. Når ein ser på den faktiske naturaliseringsraten, som
seier noko om andelen av dei som i eit gitt år kan ta norsk statsborgarskap
og faktisk gjer det, viser like fullt SSB-rapporten «Overgang til norsk
statsborgerskap 1977–2011» at «tilbøyeligheten til å ta norsk statsborgarskap
(naturalisering) ikke er like stor de senere årene som man kan få
inntrykk av ved å se på antallet overganger alene».
For forslagsstillarane står det klart at regelverket som
tvinger søkjarar til å seie frå seg sitt gamle statsborgarskap er
ein hovudgrunn til at mange let vere å søkje, trass i at dei fyller
kriteriane. Dette er uheldig for integreringa, og hindrar tusenvis
av menneske frå full og ikkje minst demokratisk deltaking i det
norske samfunnet.
Forslagsstillarane viser til at det er lang
tradisjon for at det vert gjort enklare å få norsk statsborgarskap
for søkjarar frå andre nordiske land.
Det bør etter forslagsstillarane sitt syn også
bli lempa på språkkravet til borgarar frå Danmark og Sverige, som
etter søknad ber om dobbelt statsborgarskap.
Det vert vist til dokumentet for nærare omtale
av bakgrunnen for forslaget.