Næringsutvikling og bærekraftig økonomisk vekst
er viktige målsettinger i de fleste utviklingsland. De ønsker å
tiltrekke seg investeringer og bli uavhengige av bistand. Et velfungerende næringsliv
er grunnleggende for å skape arbeidsplasser og økonomisk vekst,
og dermed bidra til fattigdomsreduksjon.
Næringsutvikling skaper grunnlag for skatteinntekter
som kan finansiere viktig infrastruktur og offentlige tjenester.
Offentlige goder som helse og utdanning kan ikke finansieres uten
et nødvendig inntektsgrunnlag fra næringslivet. Økonomisk vekst
ledsages ofte av mer åpenhet, demokrati, respekt for menneskerettigheter,
bevaring av miljø og likestilling.
Regjeringen legger på denne bakgrunn opp til
en styrket og strategisk innrettet støtte til næringsutvikling.
Bistand har blitt adskillig mindre viktig for
utviklingen av fattige land enn tidligere, selv om det er store
variasjoner mellom ulike land og verdensdeler. Men de siste tiårene
har det vært stor økning i finansiering fra andre kilder. I 1990
utgjorde bistand 63 pst. av alle kapitalstrømmer til lav- og lavere
mellominntektsland. I 2013 var denne andelen redusert til 21 pst.
En slik utvikling er gledelig. Også investeringer fra norsk næringsliv
i utviklingsland er blitt mangedoblet det siste tiåret. Mange utviklingsland
har i dag en politisk målsetting om å tiltrekke seg økte investeringer
og bli uavhengige av bistand.
Utviklingsland trenger flere og mer levedyktige bedrifter.
Dette krever at investorer og entreprenører tør å satse i utfordrende
og risikable markeder. Næringslivet vil ha større vilje til å satse
dersom grunnleggende forutsetninger er på plass. Disse grupperes
ofte etter tre nivåer:
globale/regionale
rammevilkår (makronivå)
nasjonale rammevilkår (mesonivå)
næringslivsnivå (mikronivå)
Bedring av internasjonale og nasjonale rammevilkår
krever bredt internasjonalt samarbeid, ofte i regi av FN eller de
multilaterale utviklingsbankene. På mikronivå, det vil si gjennom
tiltak direkte rettet mot næringslivet, kan man oppnå betydelig
fremgang også ved hjelp av bilateralt samarbeid. Norge vil derfor
benytte en kombinasjon av multilaterale og bilaterale virkemidler.
Viktige elementer i norsk innsats for næringsutvikling,
både multilateralt og bilateralt, vil videreføres. Dette inkluderer
blant annet investeringer via Norfund, støtte til ledende multilaterale
aktører som Verdensbanken og FN, samt arbeid med rammebetingelser
gjennom bilaterale satsinger som programmene Olje for utvikling,
Fisk for utvikling, Ren energi og skattesamarbeidet.
I tillegg vil regjeringen foreta endringer av
eksisterende virkemidler og iverksette nye tiltak. Dette vil blant
annet innebære følgende:
Mer støtte til næringsutvikling
Mer vekt på bistandens katalytiske rolle
Mer systematisk geografisk tilnærming
Mer vekt på sammenhengen mellom utviklingssamarbeid
og annet økonomisk engasjement
Mer vekt på veiledning og informasjon til
norsk næringsliv
Mer kapital til Norfund
Mer mål- og resultatrettete næringslivsordninger
Mer tilpassede eksportfinansieringsordninger
Mer strategisk satsing på utvalgte sektorer
Mer næringslivsrelevant forsknings- og
utviklingssamarbeid
Mer vekt på godt styresett
Mer vekt på infrastruktur
Mer vekt på marginaliserte grupper
Mer vekt på handelens betydning
Mer vekt på klima og miljø i næringsutviklingen
Mer vekt på ansvarlig næringsutvikling
Mer vekt på kvinners rettigheter og likestilling
i næringsutviklingen
Mer vekt på å skape gode rammevilkår gjennom multilateralt
samarbeid
Kapittel 2 i meldingen redegjør for hvordan
den norske støtten til næringsutvikling skal innrettes strategisk
for å nå tre viktige siktemål: økonomisk vekst, jobbskaping og kompetansebygging. Kapittel
3 drøfter utviklingspolitiske virkemidler for næringsutvikling,
utenrikstjenestens arbeid med økonomiske spørsmål, forsknings- og kunnskapsmiljøers
rolle, og næringspolitiske virkemidler. Kapittel 4 i meldingen tar
for seg partnerskap med næringslivet, kunnskapsmiljøer, frivillige
organisasjoner og andre relevante aktører. Det redegjøres også for prioriterte
sektorer i det bilaterale samarbeidet: energi, informasjons- og
kommunikasjonsteknologi, landbruk, fisk og marine ressurser og maritim
sektor. I kapittel 5 drøftes rammevilkår som styresett, ressursforvaltning
og infrastruktur, og tverrgående tema som miljøhensyn og menneskerettigheter.
Kapittel 6 redegjør for multilateralt samarbeid i Verdensbankgruppen, regionale
utviklingsbanker og FN-systemet. For en nærmere omtale av de ulike
temaene og regjeringens målsettinger knyttet til disse vises det
til meldingen.
Regjeringen vil komme tilbake til gjennomføring
av tiltak i forbindelse med de årlige budsjettproposisjonene. Tiltakene
som drøftes i meldingen kan gjennomføres innenfor de berørte departementers
gjeldende budsjettrammer.