I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en stortingsmelding
om en helhetlig politikk for tros- og livssynsfeltet i Norge.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Svein
Abrahamsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til representantforslaget.
Komiteen mener at hendelser og
forhold i det norske samfunn tilsier en mer helhetlig politikk på
tros- og livssynfeltet. Komiteen viser til at tro
og livssyn berører mange samfunns- og politikkområder, og mener
det er viktig med en bred offentlig debatt om en helhetlig politikk
på området.
Komiteen understreker viktigheten
av at staten fortsatt skal føre en aktiv og støttende tros- og livssynspolitikk
som sikrer religionsfrihet og likebehandling innenfor rammen av
sentrale prinsipper i det norske samfunnet som demokrati, rettsstat
og menneskerettigheter.
Komiteen viser til NOU 2013:1
Det livssynsåpne samfunn, som gir viktige innspill til en gjennomgang
av og debatt om livssynsfeltet.
Komiteen understreker at Den
norske kirke både historisk og kulturelt står i en særstilling, og
at det gjennom grunnlovsendringen i 2012 slås fast at den skal være
Norges folkekirke.
Komiteen støtter utarbeidelse
av en stortingsmelding om tros- og livssynsfeltet i Norge, jf. også
statsrådens svarbrev 2. februar 2016.
Komiteen vil understreke behovet
for en god religionsdialog. Tro og livssyn berører mange samfunnsområder.
Komiteen vil peke på at åpen,
bevisst og respektfull dialog mellom ulike religioner er et viktig
redskap for å bygge relasjon og forståelse, og at en felles samtale
om en felles virkelighet er nødvendig for å gi god integrering og
samhandling.
Komiteen vil understreke at Den
norske kirke fortsatt har en særlig tilknytning til staten, jf. Grunnloven
§ 16 og henvisningen til at «(…) Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk
Kirke, forbliver Norges Folkekirke». Komiteen vil understreke
at rollen som folkekirke gir Den norske kirke en del plikter som
de andre trossamfunnene ikke pålegges. Komiteen vil
blant annet vise til at endringene i grunnskoleloven når det gjelder
trosopplæring, og endringer i kristendomsfaget i skolen gjør at
skolen ikke lenger har ansvar for trosopplæring, noe som har medført
at Den norske kirke har fått et forsterket ansvar for trosopplæring.
Andre trossamfunn får på lik linje offentlig støtte til å utøve
trosopplæring. Videre har Den norske kirke krav om både nasjonal
og lokal tilstedeværelse på en helt annen måte enn det som gjelder
andre trossamfunn.
Komiteen viser til at det har
blitt utarbeidet flere utredninger de siste årene som kan være relevante
som bakgrunn for en stortingsmelding om en helhetlig tros- og livssynspolitikk,
og viser spesielt til NOU 2013:4 Kulturutredningen 2014. Denne berører
blant annet temaer som nasjon og minoriteter, fellesskap, ytringsfrihet
og kulturelt mangfold.
Komiteens medlemmer fraArbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringen Stoltenberg II 25. juni 2010 satte ned tros- og livssynspolitisk
utvalg, det såkalte Stålsett-utvalget. 7. januar 2013 leverte de
NOU 2013:1 Det livssynsåpne samfunn. Disse medlemmer understreker
at utvalgets utgangspunkt var å sikre og beskytte tros- og livssynsfriheten
slik den er forankret i internasjonale konvensjoner og nasjonal
rett, menneskerettigheter og det norske samfunn som demokrati og
rettsstat. Det har gått over 3 år siden Stålsett-utvalget leverte
sin utredning og sine forslag til en helhetlig tros- og livssynspolitikk. Disse
medlemmer mener det er underlig at det først er etter at
det ble fremmet et representantforslag i Stortinget, at regjeringen
bestemte seg for å lage en stortingsmelding.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:25 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Iselin Nybø, Abid Q. Raja
og Sveinung Rotevatn om en helhetlig tros- og livssynspolitikk –
vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 29. mars 2016
Trond Giske | Tone Merete Sønsterud |
leder | ordfører |