Målet med undersøkelsen har vært å belyse i hvilken
grad sentrale statlige virkemidler for energieffektivisering bidrar
til redusert energibruk i bygg, og mulige årsaker til at virkemidlene eventuelt
har begrenset effekt. Undersøkelsen omfatter perioden 2009–2015.
Et av hovedmålene i bygningspolitikken er å
oppnå godt utformede, sikre, energieffektive og sunne bygg. Energibruken
i bygg skal reduseres vesentlig innen 2020 ved hjelp av juridiske
og økonomiske virkemidler og ved hjelp av informasjon. Det er nærmere
fire millioner bygg i Norge. Den totale energibruken til bygg økte med
33 prosent fra 1990 til 2010.
Energieffektivisering i bygg innebærer tiltak
på bygningskroppen som gjør at det er mulig å oppnå samme komfort
eller produksjon som før, men med lavere energibruk. Energieffektivisering
vil ifølge Meld. St. 28 (2011–2012) Gode bygg for eit betre samfunn
(bygningsmeldingen) bidra til å redusere den totale energibruken
i bygg og den høye bruken av strøm i Norge i vinterhalvåret.
Sentrale statlige virkemidler for energieffektivisering
i bygg er bygningsregelverket, Enovas støtteordninger, Husbankens
grunnlån, samt informasjon. Mens Kommunal- og moderniseringsdepartementet
har hovedansvaret for bygningspolitikken, har Olje- og energidepartementet
som hovedoppgave å legge til rette for en samordnet og helhetlig
energipolitikk.
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i følgende vedtak
og forutsetninger fra Stortinget:
Lov om planlegging
og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
Innst.129 S (2012–2013) om gode bygg for
eit betre samfunn – Ein framtidsretta bygningspolitikk, jf. Meld.
St. 28 (2011–2012) Gode bygg for ei betre framtid
Innst. 390 S (2011–2012) om norsk klimapolitikk,
jf. Meld. St. 21 (2011–2012) Norsk klimapolitikk
Innst. S. nr. 145 (2007–2008) om norsk
klimapolitikk, jf. St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk
Innst. S. nr. 321 (2008–2009) om ei forvaltning for
demokrati og fellesskap, jf. St.meld. nr. 19 (2008–2009) Ei forvaltning
for demokrati og fellesskap
Innst. 163 S (2012–2013) om endringer i
statsbudsjettet for 2012 under Olje- og energidepartementet, jf.
Prop. 33 S (2012–2013) Endringar i statsbudsjettet 2012 under Olje-
og energidepartementet
Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009), jf.
St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Olje- og energidepartementet for budsjettåret
2009
Innst. 9 S (2013–2014), jf. Prop. 1 S for
Olje- og energidepartementet for budsjettårene 2013 og 2014
Innst. 16 S (2013–2014), jf. Prop. 1 S
for Kommunal- og moderniseringsdepartementet for budsjettårene 2012
og 2013.
Rapporten ble forelagt Kommunal- og moderniseringsdepartementet
og Olje- og energidepartementet ved brev 10. juli 2015. Departementene har
i sine brev av 25. august 2015 gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene
er i hovedsak innarbeidet i Riksrevisjonens rapport.
Rapporten, riksrevisorkollegiets oversendelsesbrev
til Olje- og energidepartementet 25. september 2015 og statsrådens
svar 20. oktober 2015 følger som vedlegg til Riksrevisjonens dokument.
De juridiske virkemidlene
for energieffektivisering fungerer ikke for eksisterende bygg.
De økonomiske virkemidlene for energieffektivisering
fører i liten grad til redusert energibruk i bygg.
Enovas tilskudd til yrkesbygg har begrenset
effekt.
Enovas boligsatsing har liten effekt.
Husbankens grunnlån har begrenset effekt
på kort sikt.
Det er fortsatt stort behov for informasjon
om energieffektivisering, og mer samordning.
Ifølge Meld. St. 28 (2011–2012) Gode bygg for eit
betre samfunn er energikravene i byggteknisk forskrift (TEK10) det
viktigste virkemiddelet for energieffektivisering i nye bygg og
ved store ombygginger (hovedombygging/totalrehabilitering) av eksisterende
bygg. TEK10 gir utfyllende bestemmelser om hva energikravene innebærer.
Krav til isolasjon (tetthet) står sentralt, med minstekrav for luftlekkasje
og minstekrav til varmeisolasjonsevnen for vegg, tak, gulv, vindu
og dør. Regelverket skal bidra til å sikre at vi får bygg med lavt
energibehov.
Bygg som ble oppført før gjeldende energikrav ble
innført i 2010, utgjør det meste av dagens bygningsmasse. Nybyggraten
utgjør kun 1–2 prosent per år. Dette betyr at energieffektivisering
i eksisterende bygningsmasse vil være helt avgjørende for å nå målet
om vesentlig redusert energibruk i 2020. Først på lengre sikt, fram
mot 2040, vil energikravene til nybygg få en vesentlig betydning.
Energikravene i regelverket fungerer ifølge
Riksrevisjonen i begrenset grad som et virkemiddel for energieffektivisering
i eksisterende bygg. Uklarheter om hvilke tiltak som omfattes av
begrepet hovedombygginger, bidrar til at regelverket i liten grad
får anvendelse på eksisterende bygg.
Myndighetene har ifølge Riksrevisjonen ikke kunnskap
om i hvilken grad energikravene blir etterlevd, og et flertall av
kommunene fører ikke tilsyn med etterlevelsen.
De fleste tilsyn med energikravene er dokumenttilsyn,
og det gjennomføres svært sjelden fysisk måling av tetthet i bygg.
Det skal fra 2013 også utføres en obligatorisk uavhengig kontroll
av bygg. Denne kontrollen omfatter energikravene, herunder krav
til tetthet. Det er ikke et krav at uavhengig kontrollør skal gjennomføre
fysisk måling av tettheten i bygget. Det er tilstrekkelig å påse
at det foreligger dokumentasjon for gjennomført tetthetskontroll.
Innretningen av kommunenes tilsyn og ordningen med obligatorisk uavhengig
kontroll er dermed ikke egnet til å avdekke om energikravene i byggteknisk
forskrift er oppfylt.
Enovas og Husbankens økonomiske støtteordninger
er helt sentrale virkemidler for energieffektivisering i bygg, og
skal bidra til å redusere energibruken vesentlig innen 2020.
Enova har i perioden 2005–2014 gitt om lag 2,2 mrd.
kroner til prosjekter gjennom tilskuddsordningen for energieffektivisering
i yrkesbygg. Enova anslår at effektiviseringseffekten av ordningen
er 3,3 TWh per år, noe som tilsvarer 9,3 prosent av samlet energibruk
i yrkesbygg. Dette er et anslag for energieffektiviseringen som
følger av tiltakene i byggene, og er basert på teoretiske normerte
verdier, ikke faktiske målinger.
Riksrevisjonens analyse i undersøkelsen beregner
hvor stor effekt Enovas tilskuddsordning til yrkesbygg har på energibruken
i byggene, basert på faktisk målt energibruk. Analysen viser at ordningen
har begrenset effekt på samlet energibruk i yrkesbygg. Tiltakene
fører i gjennomsnitt til at energibruken per kvadratmeter reduseres med
16 kWh/m², noe som tilsvarer to prosent av energibruken året før
søknad til Enova.
Enovas tilskuddsordning for yrkesbygg har eksistert
fra 2005, og faller derfor delvis utenfor undersøkelsens tidsperiode.
Undersøkelsen viser likevel at dersom resultatet fra undersøkelsen anvendes
på hele perioden 2005 til 2014, har støtteordningen en totaleffekt
som utgjør en samlet reduksjon i energibruken på 0,67 TWh per år.
Det tilsvarer 1,8 prosent av energibruken i yrkesbygg.
Enovas praktisering av kravet om at tiltakene skal
være bedriftsøkonomisk ulønnsomme for å utløse støtte, kan forklare
at ordningen har begrenset effekt på samlet energibruk i bygg. Selv om
bygg har stort potensial for energireduksjon, gir Enova ikke støtte
dersom de vurderer tiltakene som lønnsomme for eier.
Tilskuddsmottakere er pålagt å rapportere om energibruk
til Enovas byggstatistikk (ByggNett) i fem år etter at tiltakene
er gjennomført. Enova utnytter i liten grad den muligheten som byggstatistikken
(ByggNett) gir til å følge opp om kontraktsfestede resultater realiseres,
og å overvåke effektene av tilskuddsordningen. Konsekvensen er at
det foreligger lite informasjon om effekten av tilskuddsordningen.
Dersom data ikke benyttes, kan innrapporteringen betraktes som en
unødvendig byrde for tilskuddsmottaker.
Enova skal støtte opp om utviklingen av mer
energieffektive bygg, inkludert eksisterende bygg. I bygningsmeldingen
opplyses det at Enovas innsats for energieffektivisering skal styrkes
i årene framover.
Som svar på en anmodning fra Stortinget la Olje- og
energidepartementet i 2013 fram virkemidler som departementet mener
vil medvirke til en betydelig energieffektivisering i private husholdninger.
Departementet opplyste samtidig at det vil bli stor satsing på energieffektivisering
i både boliger og yrkesbygg i årene framover.
Enovas boligsatsing har svært liten effekt som virkemiddel
for å påvirke energibruken i boliger. Ordningen Støtte til helhetlig
oppgradering av bolig, som ble opprettet i 2013, brukes nesten ikke.
Dette er Enovas støtteordning for boligeiere som vil gjennomføre
betydelige tiltak for å redusere energibruken i boligen vesentlig.
Siden ordningen ble opprettet, har kun 113 personer fått støtte
til oppgradering av boligen. Sett i forhold til at det er omtrent
2,3 millioner boligbygg i Norge, har denne støtteordningen nådd
omtrent 0,05 promille av landets boligbygg. Olje- og energidepartementet
peker på at programmet er relativt nytt, og mener at det er for
tidlig å utelukke at det kan få betydelig effekt. Riksrevisjonen
mener likevel at det er usannsynlig at denne ordningen vil ha betydelig
effekt for samlet energibruk i boliger innen 2020.
Enova mangler støtteordninger for boligeiere som
ønsker å gjennomføre enkelttiltak for å redusere energibruken i
boligen uten å måtte gå veien om en helhetlig oppgradering. Nesten
ingen boligselskaper (borettslag og sameier) har de tre siste årene
fått tilsagn om støtte til oppgradering som reduserer energibruken.
I bygningsmeldingen pekes det på at boligene står
for størstedelen av den samlede energibruken i norske bygg, og at
det derfor er i boligmassen at de største innsparingene må skje dersom
målet om vesentlig reduksjon i energibruken skal kunne nås.
Grunnlån gis til oppføring av nye boliger og
oppgradering av eksisterende boliger. For å få grunnlån må bygningen
oppfylle strengere energikrav enn kravene i byggteknisk forskrift. Undersøkelsen
viser at på kort sikt bidrar Husbankens grunnlån til nybygg i svært
liten grad til redusert energibruk i boliger.
Eksisterende boliger står for størstedelen av
energiforbruket i boligsegmentet. 90 prosent av grunnlånsmidlene
gis til nybygg. Nybygg har liten betydning for den samlede energibruken
i boligsegmentet på kort sikt. På lengre sikt, fram mot 2040 og
videre, vil betydningen av Husbankens energikrav for nybygg bli
stadig større.
Kun ti prosent av de totale grunnlånsmidlene
går til utbedring av eksisterende bygg. Så lenge Husbanken bruker
en liten del av grunnlånsmidlene til utbedring av eksisterende bygg,
vil ordningen på kort sikt ha liten effekt som virkemiddel for energieffektivisering.
Energieffektivisering er i stor grad et spørsmål om
holdninger og kunnskap, og informasjonsarbeid mot brukere og byggeiere
er derfor viktig for å utløse interesse og investeringsbeslutninger hos
disse. Enova, Husbanken, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
og Direktoratet for byggkvalitet er viktige statlige informasjonsaktører.
Det er først og fremst Enova som informerer bredt
om energieffektivisering i bygg. Direktoratet for byggkvalitet begrenser
seg til regelveiledning, uten særlig vekt på energireglene. Det
er ifølge Riksrevisjonen behov for at NVE styrker sin informasjon
om energimerkeordningen for å sikre bedre etterlevelse av denne.
Riksrevisjonen viser til at Husbankens grunnlån er
lite kjent, og at informasjonen om ordningen er uklar, knapp og
dekker i liten grad energieffektiviseringsaspektet.
Til tross for at Enovas informasjonsaktivitet
om energieffektivisering er omfattende, har boligeiere ifølge Riksrevisjonen
fortsatt et stort behov for slik informasjon.
Samordning av etatenes virkemidler kan bidra
til økt og raskere måloppnåelse i arbeidet med energieffektivisering.
Et virkemiddelapparat som omfatter flere aktører og flere typer
ordninger, gir behov for samordning. De enkelte aktørene informerer
fortrinnsvis om sine egne energirelaterte ordninger, og det er særlig
behov for samordning av informasjons- og rådgivningstiltakene.
Husbanken, Direktoratet for byggkvalitet og NVE
vurderte og konkretiserte i 2011 behovet for samordning av virkemidlene
for energieffektivisering. Arbeidet resulterte i 16 forslag til
tiltak for å bedre samordningen. Mange av tiltakene er i liten grad
fulgt opp, og det arbeides fortsatt med flere av tiltakene. Dette
gjelder for eksempel forslag om samkjøring av informasjonskampanjer
rettet mot felles målgrupper.
Riksrevisjonen viser til at det er behov for
mer samordning av informasjon om virkemidlene. Det er vanskelig
for den enkelte å se hvordan virkemidlene virker sammen, og det
er heller ikke noen offentlig aktør som sammenstiller informasjonen
på en god måte. I et brukerperspektiv er det viktig at det ikke
er for komplisert å få god oversikt, og at det er mulig å se sammenhengen
mellom de aktuelle virkemidlene.
Det er i 2013 inngått en samarbeidsavtale mellom
Husbanken og Enova. Avtalen viser at det fortsatt er behov for bedre
samordning på flere viktige punkter. Partene er i avtalen blitt
enige om at de skal utvikle en felles forståelse for hvordan Husbanken
og Enova sammen kan bidra til rask spredning av ambisiøse prosjekter for
energieffektivisering i ny og eksisterende bebyggelse, ha dialog
om hvordan Enovas og Husbankens virkemidler kan supplere hverandre, bedre
samspillet mellom Enovas og Husbankens virkemidler rettet mot (blant
annet) langsiktig systematisk energioppgradering av eksisterende bygg,
og samarbeide om markedsføring av Husbankens og Enovas virkemidler
for borettslag/sameier og privatboliger, der dette kan gi synergier.
Olje- og energidepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
er i hovedsak samstemte om at de har en god dialog i samordningsspørsmål,
og at samordningen mellom departementene har blitt bedre de siste
årene. Departementene framhever som positivt og betydningsfullt
den formelle samarbeidsavtalen som ble inngått i 2013 mellom Enova
og Husbanken.
Riksrevisjonen konstaterer at Stortingets forutsetninger
om vesentlig redusert energibruk i bygg fram mot 2020 ikke vil bli
realisert, og at tilskuddsordninger og andre virkemidler har hatt svært
liten effekt hittil.
Riksrevisjonen anbefaler at Olje- og energidepartementet
Riksrevisjonen anbefaler at Olje- og energidepartementet
i samråd med Kommunal- og moderniseringsdepartementet
vurderer innretningen
av Enovas boligprogrammer og Husbankens grunnlånsordning
intensiverer informasjonsarbeidet om energieffektivisering,
særlig overfor husholdningene, borettslag og sameier
fortsetter arbeidet for å styrke samordningen mellom
virkemiddelaktørene
intensiverer arbeidet med å skaffe seg
kunnskap om hvorvidt energikravene i byggteknisk forskrift fungerer
og blir etterlevd. Dette er særlig viktig ettersom det i dag pågår
et arbeid med å endre gjeldende regelverk.
Statsråden peker på at energibruken påvirkes
av mange ytre faktorer, og at økonomisk vekst, befolkningsvekst
og stor byggeaktivitet trekker i retning av økt energibruk. Den
generelle trenden har likevel vært at bygg blir stadig mer energieffektive.
Myndighetenes virkemidler er rettet mot å begrense energibruken,
og mot å fase ut fossil energibruk i bygg. Regelverket, støtteordninger og
informasjon skal bidra til å gjøre bygg mer energieffektive.
Statsråden er opptatt av å vurdere resultatene
og effekten av Enovas aktiviteter, men mener at metodiske svakheter
gjør at Riksrevisjonens funn om at Enovas støtteordning for yrkesbygg
har begrenset effekt, framstilles på en måte det ikke er grunnlag
for.
Statsråden understreker at Enovas virksomhet dekker
ulike sektorer, og det er opp til Enova å prioritere mellom områder
innenfor de fastsatte rammene. Helt fra opprettelsen av Enova har
det vært lagt vekt på kostnadseffektivitet, samt at Enova skulle
søke å utløse tiltak som ikke var lønnsomme for tiltakshaverne.
Statsråden understreker at Enova skal arbeide
på en måte som gjør at barrierer for energieffektivisering blir
redusert. Enovas informasjonsvirksomhet er omfattende og en viktig
del av virksomheten. Regjeringen er opptatt av å målrette Enova
på en god måte, og i den varslede stortingsmeldingen om energipolitikken
vil departementet gjennomgå Enovas rolle.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet er enig
med Riksrevisjonen i at betydningen av Husbankens grunnlån vil være
større over tid fordi grunnlån primært benyttes til nye boliger. Departementet
har bedt Husbanken utrede hvordan grunnlånet fungerer som virkemiddel
for utbedring av eksisterende boliger. Departementet gjennomgår
dessuten grunnlånsforskriften med sikte på å øke den boligpolitiske
måloppnåelsen av ordningen.
Departementet er opptatt av at informasjonsarbeidet
om energieffektivitet blir videreutviklet slik at informasjonen
når frem mer effektivt, og vil følge opp Riksrevisjonens anbefaling
om en intensivering av dette arbeidet, særlig overfor husholdningene,
borettslag og sameier. Det er blant annet igangsatt et arbeid for
å gjøre grunnlån til utbedring mer kjent.
Kommunal- og moderniseringsministeren opplyser
at de to departementene samarbeider tett og godt om energieffektivisering
i bygg, og at departementenes underliggende organer samarbeider
både uformelt og formalisert. Han er enig med Riksrevisjonen i at
samordning av virkemiddelaktørene er viktig, og vil følge opp Riksrevisjonens
anbefaling om å fortsette arbeidet for å styrke samordningen.
Kommunal- og moderniseringsministeren er enig
med Riksrevisjonen i at det er viktig med kunnskap om hvorvidt energikravene
i byggteknisk forskrift fungerer, og er derfor i gang med å gjennomføre
tiltak. Departementet har satt ut et konsulentoppdrag for å få oversikt
over forståelsen og praktiseringen av regelverket for arbeid på
eksisterende bygg. Direktoratet for byggkvalitet har fått i oppdrag
å utarbeide opplegg for en følgeevaluering av kommende endringer
i energikravene.
Etter Riksrevisjonens oppfatning viser undersøkelsen
at de økonomiske virkemidlene i liten grad bidrar til å redusere
energibruken i bygg, og at Enovas støtteordning for tiltak rettet
mot yrkesbygg har begrenset effekt i forhold til forutsetningene
for støtteordningen. Riksrevisjonens effektanalyse er basert på
faktisk målt energibruk. Riksrevisjonen har merket seg at Olje-
og energidepartementet og Enova fortsatt ikke etterprøver om de
beregnede energiresultatene faktisk realiseres, jf. Dokument 3:6 (2009–2010)
Riksrevisjonens undersøkelse av Enova SFs drift og forvaltning.
Riksrevisjonen fulgte opp departementets merknader
til metoden ved en utvidet drøftelse i rapporten av forhold som
må tas hensyn til ved tolkningen av analyseresultatet. Drøftelsen
viser at det er mest sannsynlig at Riksrevisjonens analyse overvurderer
effekten av tiltakene Enova støtter, slik at Riksrevisjonens anslag
om Enovas bidrag til redusert energibruk i yrkesbygg, sannsynligvis
er noe for høyt. Det er dermed et solid grunnlag for Riksrevisjonens
konklusjon om at Enovas støtteordning for tiltak rettet mot yrkesbygg
har begrenset effekt.
Riksrevisjonen har merket seg at Olje- og energidepartementet
vil gjennomgå Enovas rolle i den varslede stortingsmeldingen om
energipolitikken. Etter Riksrevisjonens oppfatning er det behov
for konkrete tiltak som har større effekt på energibruken i bygg,
for å nå målet om vesentlig reduksjon i energibruk i bygg innen
2020.