Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at et av hovedmålene
i bygningspolitikken er å oppnå godt utformede, sikre, energieffektive
og sunne bygg her i landet. Målet er at energibruken i bygg skal
reduseres vesentlig innen 2020 ved hjelp av juridiske og økonomiske
virkemidler, og ved hjelp av informasjon til befolkningen om disse
virkemidlene.
Komiteen er glad for at Riksrevisjonen
har kommet med en rapport om dette arbeidet. Komiteen mener
det er kritikkverdig at Stortingets forutsetninger om vesentlig
redusert energibruk i bygg frem mot 2020 ikke vil la seg realisere
innenfor tidsrammen, slik Riksrevisjonens rapport konstaterer.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
bekymring hva gjelder funn som viser at de juridiske virkemidlene
ikke fungerer for energieffektivisering i eksisterende bygg. Uklarheter
om hvilke tiltak som omfattes av begrepet hovedombygginger, bidrar
til at regelverket i liten grad får anvendelse på disse byggene.
Komiteen er også opptatt av at
Enovas boligsatsing må få bedre effekt for å påvirke energibruken
i boliger. Riksrevisjonens rapport viser at Enovas ordning «Støtte
til helhetlig oppgradering av bolig», som ble opprettet i 2013,
nesten ikke benyttes. Dette er Enovas støtteordning for boligeiere,
som ifølge Riksrevisjonen ville ført til betydelige tiltak for å
redusere energibruken i boliger. Men det er kun 113 personer som
har fått støtte til oppgraderingen av boligen, omtrent 0,05 promille
av landets boligbygg. Til tross for at Olje- og energidepartementet
peker på at programmet er relativt nytt, og at det er for tidlig
å utelukke at det kan få betydelig effekt, deler komiteen Riksrevisjonens
syn om at det er usannsynlig at denne ordningen vil ha betydelig effekt
for samlet energibruk i boliger innen 2020, slik Stortinget har
gått inn for.
Enova mangler også støtteordninger for boligeiere
som ønsker å gjennomføre enkelttiltak for å redusere energibruken
i boligen. Det er nesten ingen boligselskaper (borettslag og sameier) som
har fått tilsagn om støtte til oppgradering for å redusere energibruken.
Komiteen er derfor enig med Riksrevisjonens anbefaling
om at Olje- og energidepartementet vurderer om Enovas støtteordninger
fungerer og faktisk fører til redusert energibruk i bygg.
Komiteen viser også til at det
kun er 10 prosent av de totale grunnlånsmidlene fra Husbanken som
går til utbedring av eksisterende bygg. Komiteen mener
at det er viktig å rette opp dette, slik at låneordningen mer effektivt
kan bidra til energieffektivisering.
Komiteen er svært fornøyd med
at Riksrevisjonen gir klare anbefalinger i denne saken. Komiteen vil
understreke at arbeidet med å informere bedre om støtteordningene
fra Olje- og energidepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
må intensiveres. Komiteen stiller seg svært undrende
til at det ikke er gjort et bedre informasjonsarbeid rettet mot brukerne
av støtteordningene. Blant annet fremheves det at Husbankens grunnlån
er lite kjent, og at informasjonen om ordningen er uklar, knapp
og i liten grad dekker boligeiernes informasjonsbehov for å få til
bedre energieffektivisering av boligen sin.
I 2011 kom Husbanken, Direktoratet for byggkvalitet
og Norges vassdrags- og energidirektorat med forslag om 16 tiltak
for å få til en bedre samordning. Men tiltakene er i liten grad
fulgt opp. Det gjelder blant annet samkjøring av informasjonskampanjer. Komiteen vil
understreke at dette arbeidet må prioriteres. Departementene må
også gi bedre informasjon om hvordan virkemidlene virker sammen,
slik at de blir oversiktlige. Komiteen ber om at
Riksrevisjonens anbefalinger følges opp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, har også merket seg Riksrevisjonens
anbefaling om intensivert informasjonsarbeid overfor boligeiere.
Boligeiere er ofte ikke eksperter på energieffektivisering, men bruker
gjerne aktører i byggevarehandel og håndverkere som rådgivere på
energieffektivisering når de uansett skal gjennomføre oppussingsarbeid. Flertallet vil
derfor vektlegge behovet for informasjonsarbeid overfor byggenæringen,
da de har en viktig rolle som rådgiver overfor husholdningene. Flertallet er opptatt
av byggenæringens rolle i energieffektiviseringsarbeidet og anbefaler
at det gjøres en vurdering av hvordan byggenæringens rolle som rådgiver
kan utnyttes.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Riksrevisjonen påpeker at Enova ikke vil støtte tiltak som
fører til stor reduksjon i energibruken i bygg fordi man vurderer
at tiltakene i utgangspunktet er lønnsomme, men at Enova derimot
støtter vesentlig dyrere tiltak som fører til mindre reduksjon i
energibruken. Disse medlemmer mener det bør gjøres
en gjennomgang av hvorvidt dagens vurderinger av kostnadseffektivitet
er hensiktsmessige opp mot hovedmålsettingen til Enova som er redusert
energibruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at boliger står for
størstedelen av den samlede energibruken i norske bygg, og at boligene
derfor må prioriteres høyere enn i dag dersom målet om en vesentlig
reduksjon i energibruken skal kunne nås innen rimelig tid. For at
målsettingene om energieffektivisering i eksisterende bygg skal
kunne realiseres, mener disse medlemmer at Stortinget
må be regjeringen om å gi Enova et tydelig mandat med konkret mål
for energieffektivisering i eksisterende bygningsmasse, målt i kWh.
Boligmassen må spesielt ivaretas.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at det fra 1. januar 2016 er innført en adgang til å få skattefradrag
for enøkinvesteringer i private boliger. Tidligere var dette en
rettighetsbasert støtteordning.
Tiltakene gjelder først og fremst energiomlegging
og produksjon av fornybar energi. Bare et fåtall gjelder energieffektivisering,
og ingen gjelder skrittvise tiltak på bygningskroppen som etterisolering,
vindusskifte osv., som er det som boligeier først og fremst etterspør,
noe som viser seg ved at ordningen er lite etterspurt.
Enova synes å mangle støtteordninger for boligeiere
som ønsker å gjennomføre enkelttiltak for å redusere energibruken
i boligen uten å måtte gå veien om en helhetlig oppgradering. Disse
medlemmer mener det er her det store potensialet for energisparing
i boliger ligger. Nesten ingen boligselskaper (borettslag og sameier)
har de siste tre årene fått tilsagn om støtte til oppgradering som
reduserer energibruken.
Disse medlemmer stiller seg undrende
til at det er innført ordninger hvor det er et krav for å få tilskudd
at tiltaket må være bedriftsøkonomisk ulønnsomt for å utløse støtte.
Når bedrifter vurderer ulike investeringer, vil enøktiltak konkurrere
med alle andre investeringer. Det vil i praksis si at ulønnsomme,
eller marginalt lønnsomme tiltak med enøkstøtte, ikke vil nå opp.
Etter disse medlemmers vurdering bør det innføres
ordninger hvor potensialet for energireduksjon i større grad er
med i vurderingen av om tilskudd/støtte skal gis.
Komiteens medlemmer fra Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne er lite
imponert over regjeringens håndtering av den varslede skattefradragsordningen
for enøkinvestering i private boliger. For alle praktiske formål
er dette fortsatt en støtteordning under Enova som gis i form av
likt beløp i utbetaling, enten direkte fra Enova eller med tilsvarende
reduksjon knyttet til skatteoppgjøret. Det er ingen reell skattefradragsordning. Disse medlemmer viser
til at regjeringen dels har ment at en ren skattefradragsordning
vil være vanskelig i forhold til ESA, og dels at det er vanskelig
å lage fornuftige avgrensningsregler. Disse medlemmer stiller
seg undrende til denne argumentasjonen fordi den danske regjeringen
nettopp har innført en ordning hvor «håndværksydelser med grønt
sigte giver fradrag på op til 12.000 kr», gjeldende fra 2016. På
de danske skattemyndigheters nettsider framgår det i detalj hvilke
tiltak som er fradragsberettiget. Videre er ordningen åpenbart godkjent
av ESA.
Komiteens medlem fra Venstre legger
til grunn at regjeringen vil foreslå en tilsvarende ordning i forbindelse
med statsbudsjettet for 2017, slik det er lovet i både regjeringsplattformen
og i samarbeidsavtalen med Venstre og Kristelig Folkeparti.