Regjeringen foreslår en vekstfremmende skattereform
med netto skattelettelser på om lag 13,8 mrd. kroner som fases inn
i treårsperioden 2016–2018.
Samlet innebærer regjeringens forslag mindre vekt
på selskapsskatt, skatt på sparing og skatt på arbeid og mer vekt
på skatt på forbruk. Dette er i tråd med internasjonale anbefalinger
fra blant annet OECD for å utvikle et mer effektivt og vekstfremmende
skattesystem. Forslaget vil bidra til økt verdiskaping gjennom å
gjøre det mer lønnsomt å spare, investere og arbeide.
Flere av forslagene innebærer at skattegrunnlagene
utvides. Dette gir større rom for å redusere skattesatsene. Lavere
satser og riktigere skattegrunnlag reduserer de samfunnsøkonomiske
kostnadene ved å kreve inn skatter og bidrar til en bedre utnyttelse
av ressursene.
Skatteutvalget anslår på usikkert grunnlag at mellom
20 og 40 pst. av det direkte provenytapet knyttet til selskaps-
og kapitalbeskatningen vil bli motvirket av høyere skatteinntekter
på sikt (selvfinanseringsgrad). Departementet antar at virkningen
av regjeringens forslag i selskapsbeskatningen også vil ligge i
dette intervallet.
Regjeringen legger vekt på at forslagene, når
de ses som en helhet, skal gi skattelettelser til brede grupper.
Marginalskatten på lønn reduseres for de fleste skattytere for å
stimulere til økt arbeid.
Punkt 14.2 gir en oversikt over provenyvirkninger
av hovedelementene i reformen på kort sikt. Punkt 14.2 drøfter også
utfordringer knyttet til fordelingsanalyser og oppsummerer hovedtrekk
i fordelingsvirkningene av reformen. Punkt 14.3 drøfter mulige langsiktige
økonomiske virkninger. I punkt 14.4 drøftes administrative konsekvenser
for skattyterne og ligningsmyndighetene.
Komiteen viser til enighet mellom
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre som omtalt under punkt 1.2.3 og viser til
at de økonomiske konsekvensene av enigheten anslås å gi følgende estimater:
Tabell: Anslåtte påløpte
provenyvirkninger av skattereformen i Skattemeldingen, vedtatt statsbudsjett
for 2016 og finanskomitéens innstilling om Skattemeldingen. Mill.
2016-kroner
| Skattemeldingen endring
2016–2018
I | Saldert budsjett 2016
II | Innstilling
endring
2017–2018
III | Avvik fra
Skattemeld, 2016–2018
(II+III)-I |
Redusere selskapsskattesatsen. 1 | -14 215 | -6 115 | -5 400 | 2 700 |
Øvrige endringer i selskapsskatten mv.
(rentebegrensning, avskrivninger, tiltak mot overskuddsflytting
mv.) 2 | 3 500 | 240 | 3 220 | -40 |
Redusere skattesatsen på alminnelig inntekt for personer
og justere opp skattesatsen på utbytte mv. 3 | -53 200 | -21 360 | -21 250 | 10 590 |
Ny skatt på personinntekt (trinnskatten) som erstatter
dagens toppskatt 4 | 45 400 | 17 640 | 18 7005 | -9 060 |
Øke lav mva. sats fra 8 til 10 pst. | 650 | 650 | – | 0 |
Ny avgift på finansielle tjenester | 3 500 | 0 | 3 500 | 0 |
Øke skjermingsrenten med 1 prosentenhet6 | 0 | 0 | -340 | -340 |
Skattlegge lån fra selskap til personlig
aksjonær som utbytte | 600 | 600 | – | 0 |
SUM | -13 765 | -8 345 | -1 5707 | 3 850 |
Endret verdsetting i formuesskatten | –8 | -390 | -1 1209 | – |
1 Redusere selskapsskattesatsen fra 27 pst. til 22 pst. i Skattemeldingen,
fra 27 pst. til 25 pst. i vedtatt budsjett for 2016 og fra 25 pst.
til 23 pst. i innstillingen. Anslaget for meldingen og 2016-budsjettet
inkluderer et provenytap på 715 mill. kroner fra petroleum og vannkraft
i 2016 når grunnrenteskattesatsene økes med 2 prosentenheter. For
2017 og 2018 forutsettes det at grunnrenteskatten justeres slik
at samlet proveny fra disse næringene ikke reduseres ytterligere.
2 Beregnede provenyvirkninger av endrede avskrivningssatser
er langsiktige virkninger. Avvik mellom innstilling og Skattemelding
skyldes at avskrivingssatsen på husdyrbygg ikke reduseres fra 6
til 4 pst.
3 Forutsatt at skattesatsen på alminnelig inntekt for Nord-Troms
og Finnmark reduseres til 18,5 pst. Skatten på utbytte mv. oppjusteres
slik at samlet marginalskatt på utbytte inklusive selskapsskatt
holdes om lag på 2015-nivå.
4 Inkluderer nedjustering av skattefradraget for pensjonister
slik at dagens innslagspunkt for skatt for pensjonister opprettholdes.
5 Innstillingen inneholder ikke en konkret utforming av trinnskatten
utover at skatten skal økes for å finansiere hoveddelen av satsreduksjonen
i alminnelig inntekt for personer. Innenfor denne rammen finnes
det mange måter å innrette trinnskatten på. Departementet har beregningsteknisk
lagt til grunn et eksempel hvor satsene i trinnskatten som er foreslått
i Skattemeldingen, skaleres forholdsmessig ned til henholdsvis 1,55
pst. i trinn1, 3,37 pst. i trinn 2, 12,37 pst. i trinn 3 (10,37
pst. i Finnmark og Nord-Troms) og 15,37 pst. i trinn 4. Denne beregningstekniske
nedskaleringen av satsene i trinnskatten er gjort for å ta hensyn
til at innstillingen kun reduserer skattesatsen på alminnelig inntekt
til 23 pst., ikke 22 pst. som i Skattemeldingen. Eksemplet med nedskalerte
satser i trinnskatten gir anslagsvis 18,7 mrd. kroner i proveny
sammenlignet med vedtatt budsjett for 2016.
6 Som illustrasjon er virkningstallet
av en økning i skjermingsrenten (for aksjonærer) på 1 prosentenhet
beregnet. På usikkert grunnlag anslås det umiddelbare provenytapet
til om lag 340 mill. kroner. Dette er bare et virkningstall og innebærer
ingen vurdering av hvor mye eller hvordan skjermingsrenten kan endres.
Beregningen omfatter kun enkeltpersonforetak og aksjonærer. For
deltakere er effekten ikke anslått fordi det ikke foreligger tilstrekkelig
informasjon om deltakernes skjermingsgrunnlag og skjermingsfradrag.
Provenytapet ved å øke skjermingsrenten kan være større på lang
sikt enn på kort sikt. Årsaken til dette er at en del aksjeposter
ikke benytter hele skjermingsfradraget. For slike aksjeposter vil
økt skjermingsfradrag ikke få noen umiddelbar effekt, men gi økt
ubenyttet skjermingsfradrag som kan framføres til senere år.
7 Nettoprovenyet av innstillingen vil avhenge sterkt av utformingen
av trinnskatten, som ikke er konkretisert i innstillingen. Dersom
en legger til grunn illustrasjonene som beskrevet i fotnotene 4
og 5, vil samlet provenytap (utenom formuesskatten) kunne anslås
til om lag 1,5 mrd. kroner.
8 I Skattemeldingen varsles det at formuesskatten skal trappes
videre ned, og at det skal vurderes om lettelsene kan målrettes
mot næringsrelatert kapital. Lettelsen er ikke tallfestet, og formuesskatten
er ikke med i provenytabellen i Skattemeldingen.
9 I beregningen er følgende formuesposter gitt verdsettingsrabatt:
– Verdipapirer (post 4.1.7 og 4.1.8 i selvangivelsen) fratrukket
obligasjoner
– Aksjefond (post 4.1.4 i selvangivelsen)
– Annen fast eiendom (post 4.3.5 i selvangivelsen)
– Skogeiendom (post 4.3.4 i selvangivelsen)
– Driftsløsøre og andre eiendeler i næring (post 4.4 i selvangivelsen)
– Annen skattepliktig formue (post 4.5.4 i selvangivelsen)
Aksjefond var omfattet av den tidligere aksjerabatten. Aksjefond
er nå erstattet av verdipapirfond, som eier både aksjer, obligasjoner
og ev. andre verdipapirer. I skattemodellen LOTTE-skatt, som baserer
seg på 2014-grunnlaget, inngår imidlertid aksjefond fortsatt som
en egen post. Gjelden er fordelt forholdsmessig etter andelen rabatterte
formuesposter utgjør av samlet brutto formue (der en benytter beregnede markedsverdier
for næringseiendom og bolig, og ligningsverdier før rabatt for andre
formuesposter). Gjelden som tilordnes formuesposter som omfattes
av verdsettingsrabatten, reduseres med samme prosentandel. Det er
lagt til grunn at næringseiendom i unoterte selskap verdsettes til beregnet
markedsverdi, ettersom det gis rabatt på selve aksjeverdien. Næringseiendom
som er direkte eid, får samme rabatt som andre næringseiendeler.
Det finnes ingen informasjon i LOTTE-Skatt om sekundærbolig eid
gjennom selskap, og beregningene kan derfor ikke ta hensyn til en
eventuell tilsvarende oppjustering av ligningsverdi av sekundærbolig.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrå.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til at det har vært betydelig usikkerhet knyttet til hvorvidt den
framlagte tabellen som er inntatt i innstillingen tar opp i seg
samtlige 17 enighetspunkter i forliket og at den endelige versjonen
av tabellen har kommet svært sent. Dette medlem tar
med bakgrunn i dette forbehold for innholdet i tabellen og de forutsetninger som
er lagt til grunn. Dette medlem vil videre vise til
at tabellen legger til grunn at man slutter seg til resten av meldingen,
noe dette medlem ikke har gjort.