Departementet deler utvalgets syn på hvordan skatte-
og avgiftssystemet bør utformes for å begrense de samfunnsøkonomiske
kostnadene. I Norge har skatte- og avgiftssystemet langt på vei vært
bygget på disse prinsippene siden skattereformen i 1992. Grunnrenteskattene
innenfor petroleum og kraftverk er utformet for å virke nøytralt
på investeringsbeslutningene og trekker inn store skatteinntekter.
Videre er det todelte inntektsskattesystemet, med lavere skattesats
på kapitalinntekter enn arbeidsinntekter, bl.a. begrunnet med at
kapital er mer mobil over landegrensene enn arbeidskraft, jf. første
retningslinje for utformingen av vridende skatter.
Regjeringen legger stor vekt på at de skattemessige
rammebetingelsene bør være mest mulig stabile og forutsigbare. Særlig
for næringsvirksomhet og investeringer kan hyppige og svakt begrunnede
endringer i skattereglene være skadelig. Regjeringen mener at et
nødvendig utgangspunkt for stabile skattemessige rammebetingelser
er å basere skattleggingen på gode, gjennomgående prinsipper, som
de ovennevnte prinsippene.
Departementet mener nøytralitet bør være førende
for utformingen av kapitalbeskatningen. Likebehandling av investeringer,
virksomhetsformer og finansieringsmåter har vært et grunnleggende
prinsipp ved de to siste skattereformene i Norge. Følgende prinsipper har
ligget til grunn siden skattereformen i 1992:
Nøytralitet. Likebehandling
av bl.a. ulike eierformer, spareformer og investeringer.
Symmetri. Inntekter og tilhørende kostnader
bør behandles likt.
Kontinuitet. Kapitalens skattemessige stilling bør
ikke endres ved arv, gave, fusjon mv.
Samordning. Resultatutjevning over tid
og mellom ulike virksomheter (underskudd bør kunne føres til fradrag
mot overskudd).
Lave skattesatser for å redusere effektivitetstapet ved
beskatning, motivet til skatteomgåelser og lønnsomheten av skatteplanlegging.
Brede skattegrunnlag som samsvarer med
faktiske inntekter. Det bidrar til effektiv ressursbruk.
Departementeter
enig med utvalget i at næringsnøytralitet i utgangspunktet bør prioriteres framfor
konkurransenøytralitet.
Departementet mener det er fornuftig å basere skattesystemet
på residensprinsippet. Det gjør at verken nordmenn eller utlendinger
blir motivert til å investere utenlands framfor å investere i Norge.
Gis det i tillegg fullt kreditfradrag (fradrag i skatt) for betalt
skatt i kildelandet ved utenlandske investeringer, vil en oppnå
kapitaleksportnøytralitet. Det innebærer at norske investorer står
overfor samme effektive beskatning ved investeringer i alle land,
og at investoren dermed fordeler investeringene mellom land ut fra
hva som gir høyest avkastning før skatt.
Departementet mener residensprinsippet og kapitaleksportnøytralitet
er gode idealer, men at det i en del tilfeller ikke er mulig eller
ønskelig å etterleve disse idealene. Eksempelvis krever kapitaleksportnøytralitet
at det gis fullt kreditfradrag, uavhengig av skattenivået i utlandet.
Det vanlige er imidlertid å begrense kreditfradraget oppad til beregnet
skatt i bostedslandet. Ubegrenset kreditfradrag vil gi kildelandene
sterke insentiver til å skattlegge utlendingers inntekt høyt. På
den måten kan kildelandet tiltrekke seg skatteinntekter fra bostedslandet
uten at selskapenes samlede skattebelastning øker. For å unngå slik
overføring av skatteinntekter til utlandet er det nødvendig å begrense
kreditfradraget, slik de fleste land gjør.
En bør også avvike fra residensprinsippet når
det foreligger landspesifikk grunnrente (f.eks. tilgang på verdifulle
naturressurser), noe utvalget selv nevner. Slik grunnrente kan skattlegges uten
at det går ut over lønnsomheten av investeringene. Potensialet for
å innhente grunnrente bør derfor utnyttes i størst mulig grad. Det
vil redusere behovet for å innføre andre vridende skatter.
Komiteen vil understreke
betydningen av at vi har et effektivt skatte- og avgiftssystem som
begrenser de samfunnsøkonomiske kostnadene. Komiteen vil
videre peke på at både Skatteutvalget og regjeringen støtter de
prinsippene som er lagt til grunn for dagens skattesystem, nemlig
likebehandling av investeringer, virksomhetsformer og finansieringsmåter. Komiteen er
enig i at skattereglene bør være mest mulig stabile og forutsigbare,
og tar for øvrig omtalen om mål og prinsipper for skattesystemet
til etterretning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti skulle
ønske de andre partiene tok konsekvensen av støtten til prinsippene
for kapitalbeskatningen om likebehandling av investeringer, og turte
å endre beskatningen av eiendom deretter.