Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«1. Stortinget ber regjeringen
stanse den pågående 23. konsesjonsrunde i påvente av en uavhengig
kunnskapsbasert gjennomgang av hvilken norsk olje det vil være anledning
til å hente ut i lys av klimaavtalen i Paris.
2. Stortinget ber regjeringen stanse den
pågående tildelingen i forhåndsdefinerte områder (TFO) i påvente
av en uavhengig kunnskapsbasert gjennomgang av hvilken norsk olje
det vil være anledning til å hente ut i lys av klimaavtalen i Paris.
3. Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en uavhengig kunnskapsbasert gjennomgang av hvilken norsk olje det
vil være anledning til å hente ut i lys av klimaavtalen i Paris.
4. Stortinget ber regjeringen legge frem
en stortingsmelding om konsekvensene for norsk oljepolitikk i lys
av klimaavtalen i Paris basert på en uavhengig gjennomgang av hvilken
norsk olje det vil være anledning til å hente ut hvis man skal nå
de globale klimamålene.
5. Stortinget ber regjeringen bruke konsesjonspolitikken
aktivt for å legge til rette for et grønt skifte i næringslivet
og legge frem for Stortinget hvordan dette skal oppnås.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra
Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til representantforslaget
om konsekvenser for norsk oljepolitikk av klimaavtalen i Paris,
Dokument 8:49 S (2015–2016).
Komiteen viser til behandlingen
av Meld. St. 13 (2014–2015) Ny utslippsforpliktelse for 2030 – en
felles løsning med EU, hvor Norges målsetting er å kutte minst 40
pst. i 2030 sammenlignet med 1990. Det legges opp til felles gjennomføring
sammen med EU.
Komiteen viser til at i tråd
med det Stortinget har sluttet seg til vil regjeringen på egnet
måte, etter at innsatsfordelingen er klar, legge frem for Stortinget
resultatet av forhandlingene med EU og hvordan de norske klimamålene
skal nås.
Komiteen viser til de ulike partienes
respektive merknader og forslag i Innst. 211 S (2014–2015).
Komiteen viser til at klima-
og miljøministeren holdt en redegjørelse om den globale klimaavtalen
vedtatt i Paris i desember 2015 og oppfølgingen av denne avtalen,
for Stortinget 12. april 2016 – med påfølgende debatt den 14. april 2016.
Komiteen viser for øvrig til
olje- og energiministerens brev til komiteen, datert 24. februar
2016, som er vedlagt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at olje- og gassektoren i dag står for om lag en fjerdepart
av Norges samlede verdiskaping målt i BNP, og hadde i 2013 en like
stor andel av de nasjonale CO2-utslippene.
Det tilsvarer i underkant av 14 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Fra 1990 til 2013 økte utslippene fra olje- og gassvirksomheten
med 79 pst. Dermed blir olje- og gassektorens bidrag til utslippskutt en
viktig del av klimaløsningen.
Flertallet viser videre til at
Paris-avtalen fra desember 2015 gir en klar retning for fremtidig klimaarbeid
og inneholder bestemmelser som gjør at innsatsen styrkes over tid.
Flertallet viser til behandlingen
av Meld. St. 13 (2014–2015) Ny utslippsforpliktelse for 2030 – en
felles løsning med EU, hvor Norges målsetting er å kutte minst 40
pst. i 2030 sammenlignet med 1990, og hvor det legges opp til felles
gjennomføring sammen med EU gjennom en bilateral avtale med EU. Flertallet viser
til at skal man nå disse målsettinger og oppfylle våre forpliktelser,
haster det med tiltak.
Flertallet mener at energieffektivisering, skifte
fra fossil til fornybar energi, og karbonfangst og -lagring er viktige
tiltak for å redusere klimagassutslippene.
Flertallet mener at i kvotepliktig
sektor skal kvotemarkedet og positive virkemidler legge grunnlaget
for bedriftenes arbeid for å oppnå utslippsreduksjoner. Flertallet viser
videre til at så lenge det er et overskudd av kvoter i kvotepliktig
sektor i EUs kvotesystem, vil dette sannsynligvis kun i begrenset
grad bidra til nødvendig teknologiskifte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener
at det bør etableres et program for lavutslippsteknologi for olje-
og gassektoren, og slik bidra til lavutslippsløsninger i olje- og
gassnæringen. Programmet bør utvikles i samarbeid med partene i næringen
som en del av eller som et supplement til «veikartet for høy produksjon
og lave utslipp», som partene i næringen nå utarbeider. Målet er
at nye installasjoner som har et driftspotensial utover 2050, driftes
etter et slikt prinsipp.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
for øvrig til forslag lagt frem i Dokument 8:51 S (2015–2016) om
tiltak i klimapolitikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at i forkant av Paris-avtalen
gjorde regjeringen en grundig vurdering av hvordan Norge best kan
bidra til å løse de globale klimautfordringene.
Disse medlemmer viser til at
hovedmålsettingen i petroleumspolitikken er å legge til rette for
lønnsom produksjon av olje og gass fra norsk kontinentalsokkel på
en forsvarlig måte i et langsiktig perspektiv. Disse medlemmer vil
bemerke at det er et bredt flertall i Stortinget for dagens petroleumspolitikk.
Disse medlemmer er av den formening
at norsk olje og gass er en del av løsningen på de globale utfordringene.
Verden vil trenge mer og renere energibruk. Disse medlemmer viser
til at produksjonen av olje og gass på norsk sokkel er effektiv
og har relativt sett lave CO2-utslipp sammenlignet
med tilsvarende produksjon i andre deler av verden.
Disse medlemmer er av den formening
at gass til erstatning for kull også er en rask og effektiv måte
å få til store kutt i klimagassutslipp på, og er en fleksibel energikilde
som muliggjør fornybar energi.
Disse medlemmer vil bemerke at
nesten all norsk gasseksport går til EU. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av norsk gass for at EU skal nå sine klimamål.
Disse medlemmer viser til at
når Storbritannia innen 2025 skal stenge ned alle sine kullkraftverk,
vil norsk gass være et viktig bidrag for å kunne gjennomføre denne
politikken samt å dekke etterspørselen etter alternative energikilder.
Disse medlemmer er av den formening
at lete- og konsesjonspolitikken er et viktig element for å nå de
nasjonale målene i petroleumspolitikken, og har som mål å sikre
effektiv utforsking av norsk sokkel og tilrettelegge for utnyttelse
av alle lønnsomme petroleumsressurser.
Disse medlemmer vil bemerke at
klimautfordringene er globale. Norges innsats må derfor bidra til
å redusere de samlede globale utslipp av klimagasser.
Disse medlemmer er av den formening
at klimapolitikken må innrettes slik at en ved vurdering av klimatiltak
velger dem som gir størst mulig utslippsreduserende effekt i et
globalt perspektiv.
Disse medlemmerviser
til Innst. 211 S (2014–2015) – og spesielt til følgende merknad fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, sitat:
«Flertallet mener regjeringens foreslåtte avtale med
EU vil gi et forutsigbart og forpliktende rammeverk for å videreutvikle
norsk klimapolitikk. Flertallet viser til at Norge allerede et tilknyttet
EUs indre marked gjennom EØS-avtalen. Nær 80 pst. av Norges eksport
går til EU. Flertallet mener det vil være en fordel for norsk næringsliv
og norsk industri at Norges klimapolitikk samordnes i større grad.»
Disse medlemmer støtter dette,
og mener at dette ligger fast som en del av norsk klimapolitikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartietviser også
til høringsinnspillene til behandlingen av Meld. St. 13 (2014–2015)
om ny utslippsforpliktelser for 2030 – en felles løsning med EU,
der blant annet LO og NHO gir regjeringen honnør for den retningen
som pekes ut i meldingen, og støtter at Norge går i dialog og forhandlinger
med EU om å inngå en avtale om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen
mot 2030. Den samme støtten uttrykker Norsk Industri, Energi Norge,
Norsk Olje & Gass, Virke, Norges Rederiforbund og Industri Energi.
For disse medlemmer er det viktig at norsk næringsliv
og industri får forutsigbarhet i likere rammebetingelser med sine
europeiske konkurrenter. Klimautfordringen er global og krever globale
løsninger.
Disse medlemmer vil videre bemerke
at det er ikke aktuell politikk å stanse verken 23. konsesjonsrunde
eller TFO 2016, som er de to pågående konsesjonsrundene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at den 23. konsesjonsrunden viderefører
en politikk som har bred oppslutning i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne understreker
at man forventer at regjeringen i 23. konsesjonsrunde ikke tildeler
blokker som ligger i det uavklarte og omstridte området opp mot
iskanten. Disse medlemmer er kritisk til TFO-ordningen.
Ordningen var opprinnelig ment å sikre påvisning og utvinning av
petroleumsressurser som kan fases inn til allerede eksisterende
installasjoner i såkalt modne områder. TFO har i det senere blitt
utvidet og vokst langt utover det som opprinnelig var intensjonen.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen om ikke å tildele blokker
i 23. konsesjonsrunde som Miljødirektoratet og Polarinstituttet
har frarådet utlyst i sin høring.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne ønsker
å stramme inn og helst avskaffe TFO-ordningen.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen stanse den pågående tildelingen
i forhåndsdefinerte områder (TFO) – i påvente av en uavhengig kunnskapsbasert
gjennomgang av hvilken norsk olje det vil være anledning til å hente
ut i lys av klimaavtalen i Paris.»
Komiteens medlemmer fra Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at tall fra FNs klimapanel har vist at verden har minst fem
ganger så mye fossile ressurser som verdens befolkning har anledning
til å bruke, om verden skal ha en realistisk sjanse til å unngå
en global oppvarming på mer enn 2 °C. Under klimatoppmøtet i Paris
i november 2015 valgte verdens land å skjerpe det globale temperaturmålet
og skal nå jobbe for å begrense den globale oppvarmingen til 1,5
°C.
Disse medlemmer viser videre
til at siden verden allerede ligger om lag 1 °C over førindustrielt
nivå, vil det å øke ambisjonene til å begrense oppvarmingen til
1,5 °C i realiteten innebære om lag en halvering av rommet for fossile
utslipp globalt i dette århundret. Disse medlemmer mener
det er nødvendig at Norge som part i og pådriver for en global klimaavtale tar
konsekvensen av avtalen for alle deler av landets politikk, også
oljepolitikken.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at en del av de utlyste blokkene i 23. konsesjonsrunde bygger
på en definisjon av «iskanten» som er stikk i strid med definisjonen
i forvaltningsplanen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at mens forvaltningsplanen
definerte iskanten som maksimal utbredelse av havis de siste ti
årene, ble den definert av flertallet i Innst. 495 S (2012–2013)
til «den til enhver tid observerte iskant.»
Komiteens medlemmer fra Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at miljøkonsekvensene og miljørisikoen for aktivitet i dette
området, ifølge de miljøfaglige etatene, forventes å være svært stor.
Miljøkonsekvensanalyser ved akuttutslipp viser at influensområdene
for de nordligste utslippspunktene kan treffe iskanten i enkelte
sesonger. Eventuell aktivitet i de nordligste delene av området
vil kunne ligge inne i isen deler av året (vinter–vår).
Disse medlemmer vil verne særlig
sårbare områder mot oljeaktivitet, slik som områdene nær og i iskanten,
øke kostnadene ved utslipp av CO2 ved
produksjon, og redusere den statlige risikoen ved all oljeaktivitet. Disse
medlemmer mener dagens skatteregime for norsk sokkel gir
selskapene for lav risiko i sine investeringer sett opp mot fallende
lønnsomhet og strengere klimarammeverk. Dette inkluderer både leteboring
og petroleumsproduksjon. Disse medlemmer ønsker derfor
å innføre varig vern mot petroleumsaktivitet i sårbare områder, øke
CO2-avgiften på norsk sokkel og endre
skattereglene slik at den statlige risikoen ved petroleumsaktivitet
reduseres. Resultatet vil være at det er selskapene som vil bære
risikoen ved investeringer i ressurser som av klimahensyn ikke kan
utvinnes, ikke staten eller fellesskapet.
Disse medlemmer mener slike virkemidler vil
være en presis og hensiktsmessig måte å ivareta miljø- og klimahensyn
i norsk oljepolitikk på.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette ned et petroleumsskattelovutvalg
som skal gå gjennom hele norsk petroleumsskattelovgivning i tråd
med de endrede rammebetingelsene for norsk petroleumssektor.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne viser til at i den grad det har
vært plass til nye fossile prosjekter innenfor rammene av togradersmålet,
er det lite som tilsier at det vil være rom for å satse på prosjekter
for petroleumsutvinning eller annen fossil utvinning innenfor et
mål om å begrense global oppvarming til 1,5 grader, særlig ikke
for et rikt land som i lang tid har kunnet utvinne sine fossile
ressurser.
Disse medlemmer peker på at Norge
er blant landene som har høyest CO2-ansvar
per innbygger siden 1990, på grunn av høy olje- og gassproduksjon.
Norske direkte utslipp står for omtrent én tiendedel av landets
samlede påvirkning, ettersom mesteparten av norske bidrag kommer
ved forbrenning av olje Norge har eksportert.
Disse medlemmer peker på at det
i Paris-avtalen fremheves at de foreløpige forpliktelsene land har
påtatt seg, er svært utilstrekkelige til å hindre en global oppvarming,
og langt mindre tilstrekkelige til å nå målet om å hindre en global oppvarming
på 1,5 °C.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer det
må foretas en uavhengig faglig gjennomgang av hvilke norske olje-
og gassressurser som bør planlegges å bli liggende, gitt forutsetningen
om å hindre en global oppvarming på mer enn 1,5 °C. En slik uavhengig
faglig gjennomgang må ta inn over seg priseffektene av den teknologiske utviklingen
innen fornybar teknologi og batteriteknologi, og foreta følgende
vurdering av:
Hvilke norske olje- og gassressurser vil være lønnsomme
med utgangspunkt
i en global karbonpris som er tilstrekkelig til å hindre oppvarming
på mer enn 1,5 grader
med utgangspunkt i en global karbonpris
som er kjøpekraftsjustert og tilstrekkelig til å hindre oppvarming
på mer enn 1,5 grader
med utgangspunkt i prinsippet om «common
but differenciated responsibility and different capabilities», som
sikrer en rimelig fordeling av hvem som skal kunne hente ut de siste
fossile ressursene og samtidig tilstrekkelig til å hindre oppvarming
på mer enn 1,5 grader
Disse medlemmer mener at en slik
gjennomgang bør danne grunnlag for en stortingsmelding som drøfter
oljepolitikken i lys av klimaavtalen i Paris. Disse medlemmer mener
at inntil en slik gjennomgang foreligger, må det gjennomføres en
oljepause, og prosessen med tildeling i 23. konsesjonsrunde og TFO
må stoppes.
Disse medlemmer mener dessuten
at for den videre konsesjonspolitikken må regjeringens mål om å
omstille Norge til et lavutslippssamfunn legges til grunn. Dette
innebærer – etter forslagsstillerens oppfatning – at all politikk,
også konsesjonspolitikken, må bidra for å nå et slikt mål om omstilling.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stanse den pågående 23. konsesjonsrunde
– i påvente av en uavhengig kunnskapsbasert gjennomgang av hvilken
norsk olje det vil være anledning til å hente ut i lys av klimaavtalen
i Paris.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en uavhengig
kunnskapsbasert gjennomgang av hvilken norsk olje det vil være anledning
til å hente ut i lys av klimaavtalen i Paris.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding
om konsekvensene for norsk oljepolitikk i lys av klimaavtalen i
Paris, basert på en uavhengig gjennomgang av hvilken norsk olje det
vil være anledning til å hente ut hvis man skal nå de globale klimamålene.»
«Stortinget ber regjeringen bruke konsesjonspolitikken
aktivt for å legge til rette for et grønt skifte i næringslivet,
og legge frem for Stortinget hvordan dette skal oppnås.»
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen om ikke å tildele
blokker i 23. konsesjonsrunde som Miljødirektoratet og Polarinstituttet
har frarådet utlyst i sin høring.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen stanse den pågående tildelingen
i forhåndsdefinerte områder (TFO) – i påvente av en uavhengig kunnskapsbasert
gjennomgang av hvilken norsk olje det vil være anledning til å hente
ut i lys av klimaavtalen i Paris.
Forslag fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sette ned et petroleumsskattelovutvalg
som skal gå gjennom hele norsk petroleumsskattelovgivning i tråd
med de endrede rammebetingelsene for norsk petroleumssektor.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen stanse den pågående 23. konsesjonsrunde
– i påvente av en uavhengig kunnskapsbasert gjennomgang av hvilken
norsk olje det vil være anledning til å hente ut i lys av klimaavtalen
i Paris.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en uavhengig
kunnskapsbasert gjennomgang av hvilken norsk olje det vil være anledning
til å hente ut i lys av klimaavtalen i Paris.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding
om konsekvensene for norsk oljepolitikk i lys av klimaavtalen i
Paris, basert på en uavhengig gjennomgang av hvilken norsk olje det
vil være anledning til å hente ut hvis man skal nå de globale klimamålene.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen bruke konsesjonspolitikken
aktivt for å legge til rette for et grønt skifte i næringslivet,
og legge frem for Stortinget hvordan dette skal oppnås.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:49 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken, Siv Elin Hansen og
Heikki Eidsvoll Holmås om konsekvenser for norsk oljepolitikk av
klimaavtalen i Paris – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Energi- og miljøkomiteen der
komiteen oversender Representantforslag 49 S (2015-2016) til Olje-
og energidepartementet til utredning.
I forkant av Paris gjorde regjeringen en grundig vurdering
av hvordan Norge best kan bidra til å løse de globale klimautfordringene.
I Meld. St. 13 (2014-2015) la vi frem det som er det norske bidraget
til Paris-avtalen. Vårt mål er å kutte minst 40 prosent i 2030 sammenlignet
med 1990. Vi legger opp til felles gjennomføring sammen med EU.
Alle land inkludert Norge skal bekrefte eller oppdatere bidraget
innen 2020. Alle land inkludert Norge skal også rapportere på hvordan
vi følger opp klimabidragene våre.
I tillegg til utslippsmål innebærer Parisavtalen
at land skal bidra til teknologiutvikling og -overføring, kapasitetsbygging
og klimafinansiering. Vi vil bidra på alle disse områdene. Vedtaket
i Paris er i tråd med norske posisjoner og det norske bidraget slik
det fremgår i Meld. St. 13 (2014-2015) er et ambisiøst bidrag. I
Innst. 211 S (2014-2015) støttet Stortinget regjeringens forslag.
I tråd med Meld. St. 13 (2014-2015) er Norge
i dialog med EU om å inngå en avtale om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen
sammen med EU, med et klimamål på minst 40 prosent i 2030 sammenlignet
med 1990-nivået. En avtale om felles oppfyllelse med EU vil innebære:
I kvotepliktig sektor
vil Norge bidra til gjennomføring av utslippsreduksjoner på 43 prosent
sammenlignet med 2005 innenfor EUs kvotesystem.
Norge vil også bidra til utslippsreduksjoner
i ikke-kvotepliktig sektor ved at det fastsettes et nasjonalt utslippsmål
for ikke-kvotepliktig sektor på linje med sammenlignbare EU land.
EU legger opp til at noen av kuttene i
ikke-kvotepliktig sektor kan gjennomføres ved kjøp av kvoter i EUs
kvotesystem eller gjennomføring av klimatiltak i andre EU-land.
Norge vil benytte seg av denne fleksibiliteten på lik linje med
EU-land.
For å følge opp det konkrete målet om nasjonale utslippsreduksjoner
pekte Regjeringen i Meld. St. 13 (2014-2015) om klimamålet for 2030
ut fem satsingsområder i klimapolitikken:
I Innst. 211 S (2014-2015) ber Stortinget regjeringen
om å komme tilbake til Stortinget "(…) med en sak etter at innsatsfordelingen
er klar, som beskriver hvordan regjeringen vil arbeide for å nå
disse målene". I tråd med Stortingets vedtak vil regjeringen på
egnet måte, etter at innsatsfordelingen er klar, legge frem for Stortinget
resultatet av forhandlingene med EU og hvordan den norske klimamålene
skal nås.
I klimaforliket, jf. Innst. 390 S (2011-2012),
har Stortinget lagt til grunn at klimapolitikken skal innrettes
slik at den gir størst mulig utslippsreduksjon for innsatsen og
gir utslippsreduksjoner i både Norge og i utlandet. Forliket viser
videre til at generelle virkemidler er sentrale i den nasjonale
klimapolitikken. Sektorovergripende økonomiske virkemidler legger grunnlag
for desentraliserte, kostnadseffektive og informerte tiltak, der
forurenser betaler. På områder som er underlagt generelle virkemidler, skal
det som hovedregel unngås ytterligere regulering. Muligheten til
å benytte andre virkemidler i tillegg til kvoter og avgifter videreføres også
i disse sektorene. For eksempel kan raskere utvikling av ny teknologi
i Norge bidra til raskere omstilling til bruk av mer klimavennlige
teknologier.
Sektorovergripende økonomiske virkemidler i form
av avgifter og deltakelse i det europeiske kvotesystemet er hovedvirkemidlene
i norsk klimapolitikk. Satsing på forskning og utvikling er også
et viktig virkemiddel. Som et supplement til kvoter og avgifter
brukes direkte regulering, standarder, avtaler og subsidier på enkelte
områder for å utløse utslippsreduserende tiltak.
En aktiv og ambisiøs klimapolitikk som også inkluderer
petroleumssektoren har resultert i at det er gjennomført omfattende
tiltak som direkte eller indirekte har gitt lavere utslipp av klimagasser.
Et grunnleggende premiss har vært at sektoren står overfor en svært
høy pris på utslipp, noe som gir næringen en sterk egeninteresse
i å begrense sine klimagassutslipp.
Brenning av overskuddsgass har aldri vært tillatt på
norsk sokkel, og fakling – som er en stor kilde til utslipp mange
steder i verden, er kun tillatt av sikkerhetsmessige grunner. Utnyttelse
av stordriftsfordeler som også legger til rette for energieffektiv
drift, har alltid vært et viktig hensyn for aktiviteten på sokkelen.
Nye utbygginger skal basere seg på best tilgjengelig teknologi. Nye
og mer energieffektive løsninger er utviklet og tatt i bruk på norsk
sokkel gjennom de siste tiårene. Kunnskap og kompetanse i petroleumssektoren
brukes aktivt for å utvikle teknologi og finne løsninger som begrenser
utslipp av klimagasser.
Ved behandling av Prop. 114 S (2014-2015), jf. Innst
382 S (2014-2015), peker Stortinget på at norsk sokkel har de sterkeste
klimavirkemidlene i verden. CO2-avgift
samt kvotepris gir norsk sokkel en høy pris på CO2,
slik skapes incentiver til teknologiutvikling og utslippsreduksjoner. Prisen
på utslipp er på sokkelen i underkant av 500 kroner per tonn CO2. Dette har gjort det lønnsomt å utvikle
og ta i bruk teknologi og nye løsninger som anslagsvis har redusert
utslippene med 5 millioner tonn årlig. For å begrense klimagassutslippene
fra petroleumssektoren i Norge har det i flere tiår vært brukt sterke
virkemidler. Myndighetene begrenser utslippene av klimagasser fra
sektoren gjennom kvoter, avgifter og direkte reguleringer. Innenfor
disse rammene er det opp til selskapene å lete etter, bygge ut og
utvinne de ressursene som er lønnsomme for bedriftene selv og for
samfunnet som helhet. Ulønnsomme ressurser vil bli liggende igjen
i bakken. Myndighetenes rolle er ikke å ta forretningsmessige beslutninger
innen leting, utbygging og drift, men å sette rammer blant annet
for de samlede utslippene i samfunnet som er forsvarlige i et klimaperspektiv.
Hovedmålet i petroleumspolitikken er å legge
til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et langsiktig
perspektiv. Det er et bredt flertall i Stortinget i petroleumspolitikken.
En hovedoppgave for myndighetene er å etablere og vedlikeholde et
rammeverk for virksomheten som gjør at det er i oljeselskapenes
egeninteresse å utnytte olje- og gassressursene på en måte som også
er til det beste for samfunnet.
Den oljen som blir hentet ut på norsk sokkel
er den som aktørene finner lønnsomme måter å utvinne, blant annet
hensyntatt utviklingen i energimarkedene. Klimapolitikken overfor næringen
ligger fast, herunder en samlet CO2-kostnad
i underkant av 500 kroner per tonn CO2 jf.
Klimaforliket, Innst. 390 S (2011–2012).
2015 var et godt og viktig år for internasjonalt samarbeid.
Verden vedtok Addis Abbeba Action Agenda i juli, Bærekraftsagendaen
mot 2030 i september og Parisavtalen i desember. Alle disse tre
henger nært sammen, utfyller hverandre og utgjør en helhet i vår
felles innsats for å løse noen av vår tids store globale utfordringer.
Klimautfordringen er global og løses best globalt. Derfor er Parisavtalen
er et viktig gjennombrudd i det internasjonale klimaarbeidet. Mens
den gjeldende klimaavtalen, Kyoto 2, bare har utslippsbegrensninger
som omfatter i overkant av 10 pst. av de globale utslippene er alle
verdens land omfattet av den nye avtalen.
Norsk olje og gass er en del av løsningen på
de globale utfordringene nevnt over. Verden trenger mer og renere
energibruk. Produksjonen av olje og gass på norsk sokkel er effektiv
og har relativt sett lave CO2-utslipp.
Gass til erstatning for kull er også en rask og effektiv måte å
få til store kutt i klimagassutslipp. Nesten all vår gasseksport
går til EU. Da visepresident i Europakommisjonen, Maroš Šefčovič,
besøkte Norge nylig, understrekte han viktigheten av norsk gass
for at EU skal nå sine klimamål. Dette ble senere bekreftet i energisikkerhetspakka
som ble lagt frem 16. februar. Når Storbritannia innen 2025 skal
stenge ned alle sine kullkraftverk, vil norsk gass være viktige
bidrag for å kunne gjennomføre deres politikk.
Lete- og konsesjonspolitikken er et viktig element
for å nå målene i petroleumspolitikken, og har som mål å sikre effektiv
utforskning av norsk sokkel og legge til rette for utnyttelse av
alle lønnsomme petroleumsressurser. Denne politikken skal sikre
at vi gjør nye funn for å sikre et jevnt aktivitetsnivå, høyest
mulig verdiskaping og statlige inntekter på mellomlang og lang sikt. Tildelingspraksisen
har ligget fast siden starten av virksomheten på norsk sokkel, og
ligger til grunn både for tildelinger i forhåndsdefinerte områder
(TFO) og for tildelinger i nummererte runder. Jevn tilgang på prospektivt
leteareal er viktig for effektiviteten og verdiskapingen fra norsk
sokkel. Det er derfor ikke aktuell politikk å stanse verken 23.
konsesjonsrunde eller TFO 2016 som er de to pågående konsesjonsrundene.
Konsesjonspolitikken legger til rette for god
ressursforvaltning, høy verdiskaping på norsk sokkel og arbeidsplasser
over hele landet. Den er derimot ikke et egnet virkemiddel for andre målsetninger.
Jeg er glad verden nå er enig om å stå sammen for
en bærekraftig utvikling. Vi må løse de globale utfordringene langs
alle bærekraftsaksene. Verden skal skaffe bærekraftig energi til
en stadig voksende verdensbefolkning, samtidig som vi skal kutte
klimagassutslippene. Det gjøres gjennom en felles, global innsats,
dvs gjennom å sette rammer for utslipp slik som Parisavtalen. For
øvrig er det slikt at norsk petroleumsvirksomhet er en viktig bidragsyter
for at disse målene kan nås.
Det er bred politisk enighet om petroleumspolitikken.
Da vi utarbeidet vårt bidrag til Parisavtalen, la vi til grunn at
vi skal nå klimamålene samtidig som at vi har en sterk og konkurransedyktig
petroleumsvirksomhet. Avtalens intensjon er derfor allerede reflektert
i norsk petroleumspolitikk. Stortinget har vedtatt at vi skal oppnå
våre utslippskutt sammen med EU. Norge må og skal derfor bidra til
at EU kan kutte sine utslipp. Vi må derfor finne felles løsninger
med EU og resten av verden som gjør at vi i kutter utslippene sammen.
Det gjør vi ikke ved dette representantforslaget. Det er verken behov
for en gjennomgang eller en ny stortingsmelding slik representantene
foreslår.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 10. mai
2016
Ola Elvestuen | Øyvind Korsberg |
leder | ordfører |