Forslagsstillerne fremmer forslag om at beslutning
om valg skal holdes over én eller to dager skal kunne treffes av
bystyre/kommunestyre som ordinært flertallsvedtak, og ikke som i
dag, med tilslutning fra minst 1/3 av medlemmene.
Forslagsstillerne mener et vedtak med ikke ubetydelige
økonomiske konsekvenser for en kommune, som andre forpliktelser
som pådras kommunekassen, bør treffes som ordinært flertallsvedtak.
Det er ikke forslagsstillernes intensjon å hindre de kommuner som
ønsker det, å holde to dagers valgting også i fremtiden, men at kommunestyret
må avgjøre dette ut fra lokale forhold og med alminnelig flertall.
Forslagsstillerne vil peke på at det også best samsvarer
med prinsippet om lokaldemokrati at det er kommunestyrets flertall
som kommer til uttrykk i de vedtak som fattes.
En forandring av regelen er lovteknisk enkel
ved at det gjøres en strykning av en innskutt setning i valgloven
§ 9-2 annet ledd, som nå lyder:
«Kommunestyret kan selv, med tilslutning fra minst
1/3 av medlemmene, vedta at det på ett eller flere steder i kommunen
skal holdes valg også søndagen før den offisielle valgdagen. Vedtaket
må treffes senest samtidig med budsjettet for det året valget skal
holdes.»
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endring i lov 28. juni 2002 nr. 57 om valg
til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)
I
I lov 28. juni 2002 nr. 57 om valg til Stortinget, fylkesting
og kommunestyrer (valgloven) skal § 9-2 annet ledd lyde:
Kommunestyret kan selv
vedta at det på ett eller flere steder i kommunen skal holdes
valg også søndagen før den offisielle valgdagen. Vedtaket må treffes
senest samtidig med budsjettet for det året valget skal holdes.
II
Loven trer i kraft straks.»
Komiteen oversendte i brev av 17. februar 2015 representantforslaget
til Kommunal- og moderniseringsdepartementet ved statsråd Jan Tore Sanner
for vurdering. Statsrådens uttalelse fremgår av vedlagte brev datert
3. mars 2015.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Martin Kolberg og Anne Odenmarck, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 8:50 L (2014–2015).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne, mener det er gode grunner til at
et mindretall i et kommunestyre skal kunne kreve at det blir avholdt
valgt i kommunen søndag før valgdagen. Da forslaget i sin tid var
ute på høring uttalte blant annet Fylkesmannen i Oslo og Akershus:
«Muligheten for at et mindretall i kommunestyret
kan beslutte at valglokalene holdes åpne til kl. 2100 på valgdagen
vil kunne ha en positiv effekt på valgdeltakelsen, det antas at dette
særlig vil kunne spille en rolle i de større kommunene. Likeens
anser Fylkesmannen at adgangen for et mindretall i kommunestyret
til å beslutte at valg skal avholdes over to dager, vil øke tilgjengeligheten
til å avgi stemme ved valget for kommunens innbyggere.»
Flertalletregistrerer
at flere andre høringsinstanser brukte de samme argumentene og at kommunene
som uttalte seg, var delt omtrent på midten i spørsmålet om mindretallsrettigheter. Flertalletregistrerer at det også i andre deler av
samfunnet er etablert mindretallsrettigheter, eksempelvis minoritetsvern,
aksjonærlovgiving og tilsyn og kontroll av folkevalgte organ.
Flertalletmener
forslagsstillernes økonomiske argumenter er oppkonstruerte. Frie
valg er noe av det flotteste i vårt demokrati, og det er underlig
å registrere at forslagsstillerne velger å peke på avvikling av
valg som en økonomisk byrde for kommunene. Muligheten til å avgi stemme
ved valg i Norge har blitt stadig bedre med årene gjennom blant
annet utvidelse av tidsperioden for forhåndsstemming. Det er vanskelig
å tolke forslagsstillernes intensjon annerledes enn at de ønsker
å legge til rette for at færre kommuner avholder valg på søndagen
før den offisielle valgdagen, og på den måten innskrenke tidsperioden
det er mulig å avgi stemme.
Flertalletviser
også til at det er et krav om at mindretallsforslaget må vedtas
senest samtidig med budsjettet for valgåret. Men denne fristen mener flertallet kommunene
vil få god mulighet til å planlegge hvordan de skal finansiere todagersvalg.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstrestøtter
forslaget om at beslutning om valg skal holdes over én eller to
dager heretter legges til bystyre/kommunestyre som ordinært flertallsvedtak,
og ikke som i dag, med tilslutning fra minst 1/3 av medlemmene.
Disse medlemmer viser til at
dette var normalordningen inntil man laget dagens konstruksjon,
som det hevdes skal underbygge demokratiet. Men å overlate dette
spørsmålet til å bli avgjort av et mindretall i kommunestyret mot
flertallets vilje, kan neppe sies å være et godt eksempel på anvendelse
av demokratiske prinsipper.
Disse medlemmer viser til at
erfaringene ikke tyder på at valgdeltagelsen påvirkes av om valgtinget
arrangeres over én eller to dager i den enkelte kommune.
Disse medlemmer viser også til
at adgangen til forhåndsstemmegivning over tid er utvidet. Det ser
en av den økende andelen forhåndsstemmer av samtlige avgitte stemmer.
Disse medlemmer vil hevde at
adgangen til forhåndsstemmegivning, som er fastsatt gjennom sentrale
bestemmelser, foruten de lokale stemmeberettigede også ivaretar
behovet for de velgere som ikke er i egen kommune på valgdagen.
Dette er langt det betydeligste tiltaket i nyere tid for å skape
god anledning for velgerne til å stemme. Todagersvalg er med utviklingen
blitt av mer marginal betydning.
Disse medlemmer vil anta at hvis
todagersvalg hadde vært av nevneverdig betydning for valgdeltagelsen,
ville det vært gitt nasjonale direktiver om dette. Nettopp fordi
mange kommuner mener dagens ordning binder opp mannskap og ressurser
i forhold til det som oppnås, er det rimelig å la denne diskusjonen
utfolde seg i det berørte kommunestyret, og der etterprøve etter
beste skjønn og overbevisning blant annet de argumenter som fremkommer
av de foregående merknadene fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne.
Disse medlemmer vil understreke
at når myndigheten til å treffe beslutning om å ha én- eller todagersvalg
er lagt til kommunene, er det best i samsvar med demokratiske prinsipper
at vedtaket treffes som ordinært flertallsvedtak.
Disse medlemmer vil hevde at
selv om man finner plass til en aktivitet med ikke ubetydelige økonomiske
konsekvenser for en kommune, er prinsippet at det er flertallet,
og ikke mindretallet som har fullmakt til å pådra kommunekassen
utgifter i konkurranse med andre formål.
Disse medlemmer vil avslutningsvis
understreke at forslaget er nøytralt med hensyn til om valgtinget
skal holdes over én eller to dager og at de kommuner som ønsker
det, vil bestemme dette for fremtiden, dog med alminnelig flertall som
i alle andre saker.
Disse medlemmer viser til uttalelse
av 3. mars 2015 fra kommunal- og moderniseringsministeren som peker
på at kommuneloven § 35 nr. 1 bør endres som en følge av endringen i
valgloven § 9-2 annet ledd. Kommuneloven § 35 nr. 1 har følgende
formulering:
«Vedtak treffes med alminnelig flertall av de stemmer
som avgis, hvis ikke annet følger av denne lov eller av valgloven
§ 9-2 annet ledd eller § 9-3 annet ledd. Ved stemmelikhet i andre saker
enn valg er møteleders stemme avgjørende.»
Disse medlemmer vil fremme forslag
til en endring av § 35 nr. 1 i kommuneloven, som innholdsmessig
innebærer at henvisningen til valgloven § 9-2 annet ledd utgår.
Disse medlemmer viser til at
endringen er av teknisk karakter og ikke har andre regeltekniske virkninger
enn å realisere forslaget fra forslagsstillerne, og at departementet
for øvrig ikke hadde innvendinger mot endringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Vedtak til lov
om endring i valgloven mv.
I
I lov 28. juni 2002 nr. 57 om valg til Stortinget, fylkesting
og kommunestyrer (valgloven) skal § 9-2 annet ledd lyde:
Kommunestyret kan selv
vedta at det på ett eller flere steder i kommunen skal holdes
valg også søndagen før den offisielle valgdagen. Vedtaket må treffes
senest samtidig med budsjettet for det året valget skal holdes.
II
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) skal § 35 nr. 1 lyde:
III
Loven trer i kraft straks.»
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Vedtak til lov
om endring i valgloven mv.
I
I lov 28. juni 2002 nr. 57 om valg til Stortinget, fylkesting
og kommunestyrer (valgloven) skal § 9-2 annet ledd lyde:
Kommunestyret kan selv
vedta at det på ett eller flere steder i kommunen skal holdes
valg også søndagen før den offisielle valgdagen. Vedtaket må treffes
senest samtidig med budsjettet for det året valget skal holdes.
II
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) skal § 35 nr. 1 lyde:
III
Loven trer i kraft straks.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og ber Stortinget
gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:50 L (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Mudassar Kapur, Michael Tetzschner,
Helge André Njåstad, Kenneth Svendsen, Geir S. Toskedal og André
N. Skjelstad om endring i valgloven. Beslutningen om valg skal holdes
over én eller to dager skal kunne treffes av bystyre/kommunestyre
som alminnelig flertallsvedtak – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
datert 17. februar 2015 der det bes om departementets uttalelse
i følgende sak komiteen har til behandling:
"Representantforslag 50 L (2014-2015) fra stortingsrepresentantene
Mudassar Kapur, Michael Tetzschner, Helge Andre Njåstad, Kenneth Svendsen,
Geir S. Toskedal og Andre N. Skjelstad om endring i valgloven. Beslutning
om valg skal holdes over en eller to dager skal kunne treffes av
bystyre/kommunestyre som alminnelig flertallsvedtak."
Jeg har ingen merknader til innholdet i forslaget.
Etter gjeldene rett kan kommunene fatte mindretallsvedtak
om valg skal holdes over en eller to dager. Et slikt vedtak må treffes
senest samtidig med budsjettet for det året valget skal holdes. For
kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2015 har eventuelle mindretallsvedtak
allerede blitt fattet i forbindelse med budsjettbehandlingen før årsskiftet.
Dersom den foreslåtte lovendringen vedtas og trer
i kraft i løpet av våren 2015, vil ikke kommunene kunne fatte vedtak
med alminnelig flertall før valget i september 2015.
Valgloven § 9-2 annet ledd har vært tolket og praktisert
slik at dersom et flertall i kommunestyret ønsker å holde todagers
valg, kan kommunestyret treffe vedtak om dette også etter at budsjettet
er vedtatt. Etter den nye regelen må et slikt vedtak fattes ved
budsjettbehandlingen.
Jeg ønsker å gjøre komiteen oppmerksom på at kommuneloven
§ 35 nr 1 som lyder "Vedtak treffes med alminnelig
flertall av de stemmer som avgis, hvis ikke annet følger av denne
lov eller av valgloven § 9-2 annet ledd eller § 9-3 annet ledd.
Ved stemmelikhet i andre saker enn valg er møteleders stemme avgjørende.", bør
endres.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den
19. mai 2016
Martin Kolberg |
leder og ordfører |