Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig
Folkeparti, er glad for at departementet legger frem forslag til
lov om endring av juridisk kjønn. Flertallet støtter
at departementet i sine vurderinger har lagt vekt på at personer
som opplever å tilhøre det andre kjønnet enn det de er registrert
med i Folkeregistret, skal få rett til å endre sitt juridiske kjønn,
og at det i praksis betyr at personen får et nytt personnummer.
Endringen innebærer at dagens krav om medisinsk diagnose og behandling
oppheves.
Komiteen viser til at man i dag
har en prosedyre der Skattedirektoratet mottar bekreftelse fra Nasjonal
behandlingstjeneste for transseksuelle ved Oslo universitetssykehus.
Det innebærer at personen har fått en diagnose, gjennomgått lengre
psykiatrisk utredning og langvarig hormonbehandling. I tillegg må
det være utført irreversibel sterilisering.
Komiteen er kjent med at departementet
i høsten 2013 ga Helsedirektoratet beskjed om å nedsette en ekspertgruppe
for å gjennomgå og foreslå endringer i den norske ordningen for
endring av juridisk kjønn og vurdere dagens behov for endringer
i utrednings- og behandlingstilbud. En bredt sammensatt ekspertgruppe
har gitt råd til departementet.
Komiteen er likeledes kjent med
at delrapporten som ble levert i desember 2014, kom med anbefalinger
om at juridisk kjønn gjøres til en lovbestemt rettighet adskilt
fra medisinske og behandlingsmessige forhold, at endring av juridisk
kjønn skal baseres på den enkeltes subjektive opplevelse av eget
kjønn og at ordningen skal bygge på en egenerklæringsmodell.
Komiteen legger vekt på at Likestillings-
og diskrimineringsombudet mener dagens praksis er forskjellsbehandling
og i strid med diskrimineringsloven:
«Praksisen der det kreves hormonell behandling, diagnose
og operasjon som vilkår for å endre juridisk kjønn er forskjellsbehandling
i strid med loven. Kravene om at x må få en diagnose og gjennomgå
hormonell behandling og gjennomgå en kjønnskorrigerende operasjon(herunder
irreversibel sterilisering) som vilkår for å endre sitt juridiske
kjønn er diskriminerende.»
Komiteen viser også til at Europarådets
ministerkomités lhbt-anbefaling (CoE CM Rec 2010/5) og Yogyakarta-prinsippene
slår fast at ingen skal være tvunget til å gjennomgå medisinske prosedyrer,
blant annet kirurgi, sterilisering eller hormonell behandling, for
å endre juridisk kjønn. Prinsippene tar utgangspunkt i de særskilte
utfordringer som lesbiske, bifile, homofile, transpersoner eller
skeive (lhbt-personer) møter. Selv om ikke anbefalingen er juridisk
bindende, vises den stadig oftere til av Den europeiske menneskerettighetsdomstol
i Strasbourg og av nasjonale domstoler.
Komiteen merker seg at flere
land de seneste år har endret sine kriterier for endring av juridisk kjønn,
blant annet Sverige, Danmark, Nederland og New Zealand.
Komiteen viser til at høringsinstansene
i all hovedsak er positive til forslaget om å oppheve kravet om
sterilisering, diagnose og medisinsk behandling.
Skeiv Ungdom skriver blant annet:
«Det er vanskelig å beskrive med ord betydningen
av forslaget som ligger til grunn. For våre medlemmer og ungdommer
er dette en endring som handler om retten til å eksistere som det kjønnet
man er (...) Forslaget innebærer en endring i retning mot at alle
kan være seg selv i samfunnet som Skeiv ungdom har jobbet for i mange
år (…).»
Komiteen støtter forslaget fra
departementet om at søknad skal sendes registreringsmyndigheten
som foretar en formalkontroll av skjema. Videre er komiteen enig
i at søknad om endring av juridisk kjønn skal behandles etter svarslippmetoden.
Det innebærer at den som søker vil få sendt informasjon om virkningene
av å endre juridisk kjønn, og en svarslipp som skal returneres som
bekreftelse på at søknad opprettholdes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
slutter seg til departementets vurdering om at det ikke skal være
en pålagt refleksjonsperiode. Flertallet mener at for
personer som allerede har brukt tid på å reflektere rundt sitt valg,
vil en refleksjonsperiode være en ekstrabelastning. Endring av juridisk kjønn
bør være enkelt og ubyråkratisk, jf. også Europarådets lhbt-anbefalinger.
Ordningen med svarslipp vil dessuten ta noe tid, og dette kan hindre
søknader der søkeren fortsatt er usikker på beslutningen.
Flertallet støtter at vedtaket
er et enkeltvedtak som kan påklages i henhold til forvaltningslovens
alminnelige regler, og at klagemyndigheten i disse sakene samles
hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus som felles nasjonal klageinstans.
Flertallet sier seg enig i at
aldersgrense for endring av juridisk kjønn settes til 16 år, ettersom 16-åringer
har oppnådd tilstrekkelig alder og modenhet. Flertallet er
videre enig i at navneloven endres tilsvarende, slik at aldersgrensen
for å endre navn er den samme som aldersgrensen for å endre juridisk
kjønn.
Komiteen ser av høringsuttalelser
at det er ulike meninger om aldersgrenser for barn og unges rettigheter
og muligheter til å endre juridisk kjønn. Blant annet mener Legeforeningen
at barn nede i 7-årsalder er for små og at et «føre var prinsipp
bør gjøre seg gjeldende i en så omfattende beslutning». Juristforbundet
støtter departementets forslag i høringsrunden om at endring av
juridisk kjønn for barn under 7 år kun kan gjøres for barn med medfødt
usikker somatisk kjønnsutvikling. Barneombudet, Likestillings- og
diskrimineringsombudet og Amnesty International er alle opptatt
av at barnet skal bli hørt, noe også komiteen mener
er svært viktig.
Komiteen merker seg at departementet
på bakgrunn av uttalelsene i høringen foreslår å senke grensen for
endring av juridisk kjønn for barn og unge til 6 år, slik som foreslått
av Barneombudet. Bakgrunnen for endringen fra den foreslåtte grensen
på 7 år er at en 6-årsgrense vil stemme bedre med tidspunkt for
skolestart, selv om en del barn starter på skolen før denne tid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
støtter denne endringen.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til delrapporten fra desember 2014, som anbefalte at juridisk kjønn
skulle baseres på den enkeltes subjektive opplevelse av eget kjønn. Dette medlem peker
samtidig på at departementet anbefaler en enkel og ubyråkratisk
prosess ved endring av juridisk kjønn, hvor det ikke skal settes vilkår
for å skifte, heller ikke når det kommer til å skifte tilbake til
det juridiske kjønnet man ble gitt ved fødsel. Videre viser dette
medlem til forslaget om at det ved endring av juridisk kjønn for
barn under 16 år skal være enighet mellom barn og foreldre. Dette
medlem noterer seg at Barneombudet mener at en nedre aldersgrense på
6 år for endring av juridisk kjønn vil gi «et nødvendig vern for
de minste barna». Dette medlem mener at det i lys
av den relativt uforpliktende og konsensusbaserte modellen som foreslås,
samt av hensynet til barns rett til å bli hørt, at barna det gjelder
vil oppleve større grad av vern dersom deres subjektive opplevelse
av eget kjønn blir anerkjent. Dette vil også gjøre at barn som begynner
på skolen før fylte 6 år, får muligheten til å endre juridisk kjønn
i forkant av denne overgangsfasen. Dette medlem mener primært
at det ikke bør settes en nedre aldersgrense for endring av juridisk
kjønn, men at de samme kravene som foreslås gjeldende for barn mellom
6 og 16 år, også skal gjelde for de yngste barna.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
er enig i departementets vurdering av at barn og unge mellom 6 og
16 år må søke om endring av juridisk kjønn med foreldrene eller
andre med foreldreansvar. Flertallet støtter vurderingen
av at dersom bare en av foreldrene støtter barnets ønske om å endre
juridisk kjønn, kan Fylkesmannen i Oslo og Akershus innvilge endring
av juridisk kjønn etter en konkret vurdering av hva som er barnet
beste. Flertallet mener at et barn under 6 år ikke
er tilstrekkelig modent til å forstå konsekvensene av å endre juridisk
kjønn og ta stilling til dette spørsmålet. Foreldre kan søke om
endring for barn under 6 år dersom barnet er født med en usikker
somatisk kjønnsutvikling.
Flertallet ser at departementet
foreslår at barn mellom 6 og 16 år skal måtte søke om endring av juridisk
kjønn sammen med begge foreldrene, eller eventuelt med én av dem,
med Fylkesmannen i Oslo og Akershus' godkjenning. Flertallet merker
seg at aldersgrensen for egenerklæring foreslås satt til 16 år,
fordi det sammenliknes med helserettslig alder og graden av modenhet
som er påkrevd for å fatte slike helserettslige beslutninger. Flertallet viser
til Barnekonvensjonens etablerte praksis om at barn fra 12 års alder
får større rettigheter i anliggender som gjelder privatliv og medbestemmelse,
og at barn fra 12 års alder ifølge pasient- og brukerrettighetsloven
har selvstendige partsrettigheter.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til at proposisjonen legger opp til at barn mellom 12 og 16 år ikke
skal ha rett til å søke Fylkesmannen om godkjennelse om endring
av juridisk kjønn dersom begge foreldre motsetter seg dette. Dette
flertallet viser til drøftingene om at unge mellom 12 og
16 år ikke skal ha rett til å kunne søke dersom foreldrene motsetter
seg dette. Dette flertallet mener det er viktig at
en er observant på denne problemstillingen, og at en på sikt bør
vurdere om barn mellom 12 og 16 skal få adgang til å kunne søke
Fylkesmannen om endring av juridisk kjønn i de tilfelle begge foreldrene
motsetter seg dette.
Komiteens medlem fra Venstre peker
videre på at det er markante forskjeller mellom endring av juridisk
kjønn og helserettslige beslutninger, hvor det førstnevnte både
er reversibelt og subjektivt, mens det sistnevnte kan endre og/eller
merke mennesket for livet, og gjerne er basert på vurderinger fra
profesjonelle instanser og helsefagfolk. Dette medlem mener
at det er stor forskjell på de potensielle konsekvensene av en beslutning
om endring av juridisk kjønn og andre helserettslige avgjørelser,
og at barnets rett til å bli hørt i saker om juridisk endring av
kjønn derfor bør veie tyngre enn sammenlikningen med helserettslige
aldersprinsipper.
Dette medlem vil foreslå at barn
som har fylt 12 år og ønsker å endre sitt juridiske kjønn, men som
ikke får samtykke fra noen av foreldrene, gis adgang til å søke
Fylkesmannen på selvstendig grunnlag.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at barn som har fylt 12 år og ønsker å endre sitt juridiske
kjønn, men som ikke får samtykke fra noen av foreldrene, gis adgang
til å søke Fylkesmannen eller et annet egnet organ på selvstendig grunnlag
om å få vurdert sitt ønske.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det var den forrige regjeringen
som tok initiativ til å endre loven om juridisk kjønn og ga Helsedirektoratet
i oppdrag å sette ned en ekspertgruppe for å utrede hvilke kriterier
som skal gjelde for endring av kjønn i Norge, og om kravet til sterilisering
skal fjernes. Brukerorganisasjonene skulle også være representert
i arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at regjeringen i Prop. 74 L (2015–2016)
foreslår en rekke endringer i gjeldende rett stadfestet i en ny lov
om endring av juridisk kjønn. Disse medlemmer er
kjent med at flere har opplevd krenkelser knyttet til egen kjønnsidentitet. Disse medlemmer viser
til at det også i proposisjonen påpekes at bakgrunnen for oppdraget
til ekspertgruppen som skulle gjennomgå og foreslå endringer i den
norske ordningen, nettopp var kritikken av gjeldende praksis for
endring av juridisk kjønn i Norge. Disse medlemmer mener
det er behov for å se på hvordan en kan sikre en bedre prosess for
å endre juridisk kjønn i Norge. Personer som opplever manglende
kjønnssamsvar, som er «født i feil kropp», må tas på alvor. Disse
medlemmer er opptatt av at kunnskapen om transseksualisme og
kjønnsinkongruens styrkes, for å sikre at den enkelte møtes med
verdighet, forståelse og kompetanse.
Disse medlemmer savner en grundig
redegjørelse for hvilke konsekvenser de foreslåtte lovendringene
kan medføre. Disse medlemmer er opptatt av å sikre
gode, trygge og tydelige rammer, at barns beste skal ivaretas og
at løsningene ikke skal medføre store, uforutsette konsekvenser
for personene som berøres direkte eller indirekte av lovgivningen.
Særlig gjelder dette de barna som berøres av lovgivningen direkte
og som tredjepart. Hvilke konsekvenser kan det at et barn bæres
fram av en juridisk mann som er biologisk kvinne, få for barnet
selv, uavhengig av det juridiske rammeverket? Hvordan sikre barns
beste om foreldre eller person med foreldreansvar er uegnet eller
ikke i stand til å lese barnets signaler når det ikke lenger forutsettes
et hjelpeapparat rundt familien for å avklare grunnlaget for barnets
behov eller ønske om å endre juridisk kjønn? Kan en med de foreslåtte
lovendringene også risikere at foreldre kan endre barnets juridiske
kjønn i strid med barnets ønske? Disse medlemmer viser
til at Barneombudet i sitt høringsinnspill til regjeringens opprinnelige
lovforslag påpeker at deler av lovforslaget som omhandler foreldreansvar,
ikke er tilstrekkelig utredet. I proposisjonen vises det til at
Likestillings- og diskrimineringsombudet påpeker at de savner et
mer konkret barneperspektiv i høringsnotatet, og en mer inngående vurdering
av betydningen av de foreslåtte endringene som berører barn. Disse
medlemmer mener i likhet med disse at det er behov for mer
inngående drøftinger og kunnskapsoppsummeringer med et barneperspektiv.
Disse medlemmer påpeker at barn
og unge er spesialt sårbare. Barns rettigheter, beskyttelsesbehov,
barnefaglige perspektiver og studier fra andre land med relevant
erfaring på området som omhandler barn, må være sentralt i en mer
omfattende og helhetlig konsekvensutredning.
Disse medlemmer savner henvisning
til og redegjørelse for flere saker/dommer som har blitt ført for
Den europeiske menneskerettighetsdomstolen. EMD har til nå kommet
til at det ligger innenfor statens skjønnsmargin å avgjøre om et
krav om sterilisering for å få endret juridisk kjønn er i strid
med EMK artikkel 8 (retten til privatliv) og artikkel 14 (forbud
mot diskriminering). Det henvises til Christine Goodwin mot Storbritannia,
en sak som anses som å ha banet veien for transpersoners rettigheter
i flere land. Som følge av en allerede gjennomført kjønnsoperasjon,
fikk ikke Goodwin endre sitt juridiske kjønn (Storbritannia 2002),
som er et noe annet utgangspunkt enn det som ligger til grunn for lovendringene
som regjeringen her foreslår. Disse medlemmer etterlyser
henvisning til flere saker som kan være relevante for de foreslåtte
lovendringene.
Disse medlemmer påpeker at det
vises til Danmark og Sverige som relevante eksempler på land som
har endret eller er i ferd med å endre sin lovgivning og praksis
når det gjelder juridisk kjønn. Det fremgår ikke av regjeringens
lovforslag om det finnes flere land enn de fire nevnte landene Danmark,
Sverige, Nederland og New Zealand hvor det er etablert lignende
lovverk. Det vises heller ikke til relevante eksempler på hvilken
argumentasjon som ligger til grunn for at en rekke land ikke har
innført en lignende lov eller denne har blitt nedstemt. Endringene
som foreslås i proposisjonen, går på flere områder lenger enn det
som er skissert eller innført i våre naboland. Disse medlemmer ber
om at det vises til gjeldende rett og praksis i flere land det kan
være naturlig å sammenligne seg med.
Disse medlemmer etterlyser en
grundigere redegjørelse av hvilke konsekvenser det vil få om kravet
om kjønnsoperasjon, sterilisering og øvrige medisinske vilkår for
å skifte juridisk kjønn fjernes. Dette tilsier at en juridisk mann som
biologisk sett er kvinne, kan føde barn. I lovforslaget skisseres
det at det juridiske kjønnet foreløpig skal legges til grunn ved
assistert befruktning. Disse medlemmer er bekymret
for at denne problemstillingen ikke drøftes mer inngående, men at
det kun avgis en «løypemelding» om at dette skal vurderes nærmere
i evalueringen av bioteknologiloven på et senere tidspunkt. Disse
medlemmer mener det ligger mange etisk krevende problemstillinger
i dette. Disse medlemmer ber regjeringen om en grundig
redegjørelse av denne problemstillingen i en mer helhetlig konsekvensutredning.
Det skisseres videre en løsning hvor det ikke kreves
at den enkelte er i kontakt med sakkyndige, men at søkeren isteden
fyller ut et søknadsskjema og mottar svarslipp, en såkalt erklæringsmodell
slik de har i Danmark. HBRS påpeker at med en slik ordning vil lovendringene ikke
bare gjelde personer som er født i feil kropp, eller har andre former
for kjønnsdysfori eller kjønnsinkongruens, men i prinsippet alle. Disse medlemmer deler
deres bekymring for at misbruk av ordningen kan svekke respekten
for dem som har en reell opplevelse av at kroppen ikke stemmer overens
med kjønnsidentiteten. I Danmark erfarer de allerede at loven misbrukes. Disse
medlemmer viser til at det ikke er klart hvilke konsekvenser
endring av juridisk kjønn vil få for den enkeltes rett til nødvendig
helsehjelp. Det fremgår ikke hvilke øvrige juridiske rettigheter
som automatisk vil følge av å bytte juridisk kjønn.
I Danmark har man innført 6 måneders refleksjonstid
ved endring av juridisk kjønn. Den norske legeforening, HBRS, Jussformidlingen
i Bergen og Barneombudet tar til orde for refleksjonstid med ulik
lengde. Dette begrunnes blant annet med at strengere vilkår vil
gi mer legitimitet og seriøsitet til ordningen. Disse medlemmer mener
at også dette må drøftes nærmere i en konsekvensutredning.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en helhetlig
utredning som redegjør for mulige konsekvenser av forslaget til
lov om endring av juridisk kjønn i Norge, i tråd med opprinnelig bestilling.»
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at regjeringa i forslag til ny lov vil gjere det enklare og
mindre inngripande å endre juridisk kjønn. Personar som opplever
å høyre til eit anna kjønn enn dei er registrert med i Folkeregisteret,
bør ha rett til å endre juridisk kjønn utan krav om bestemt diagnose
eller medisinsk behandling. Personar som har fylt 16 år, skal sjølv
kunne søke om endring av juridisk kjønn. Personar mellom 6 og 16
år kan etter forslag søke om endring av juridisk kjønn saman men den
eller dei som har foreldreansvar. For barn under 6 år føreslår regjeringa
at endring av juridisk kjønn berre skal kunne gjerast for barn med
medfødt usikker somatisk (kroppsleg) kjønnsutvikling.
Denne medlemen registrerer at
det vert føreslått at når ein person har endra juridisk kjønn, skal
som hovudregel det nye kjønnet leggast til grunn ved praktisering
av reglar i andre lover og forskrifter, til dømes ved kjønnskvotering.
Men, fødselskjønn skal likevel leggast til grunn dersom det er naudsynt
for å etablere foreldreskap/ansvar etter reglane i barnelova. Dette vil
vere tilfelle dersom ein person som har endra juridisk kjønn til
mann, føder barn. Denne medlemen merkar seg at regjeringa
føreslår at inntil vidare skal juridisk kjønn vere løysinga ved
praktisering av bioteknologilova sine reglar for assistert befruktning,
men at dette skal vurderast i eiga sak om evaluering av bioteknologilova.
Departementet føreslår også å senke aldersgrensa for å endre namn
etter namnelova, frå 18 til 16 år.
Denne medlemen viser til at Helsedirektoratet
si ekspertgruppe anbefalte følgjande:
Endring av juridisk
kjønn vert ein lovbestemt rett, skilt frå medisinske og behandlingsmessige forhold
Endring av juridisk kjønn skal baserast
på den enkelte si subjektive oppleving av kjønn, utan krav til diagnose,
sterilisering eller annan medisinsk behandling
Ei ny ordning bør bygge på ein erklæringsmodell,
ved at dei som opplever mangel på samsvar mellom eigen kjønnsidentitet
og registrert kjønnsstatus, kan få endra juridisk kjønn ved å sende
inn ein eigenerklæring
Myndigheitsalder bør leggast til grunn
som hovudregel. Personar frå 16–18 år skal kunne få endra juridisk
kjønn dersom ingen av foreldra motset det. Viss ein av foreldra
motset seg begjæring, skal saka avgjerast av fylkesmannen. Frå 12–16
år kan foreldra begjære endring dersom barnet ynskjer det. Frå 0–12
år kan endring skje etter foreldra sin begjæring og ut ifrå sakkyndig
vurdering som bekreftar at behovet for endring av juridisk kjønn
er til stades.
Ekspertutvalet drøfta også behovet for ein innlagt
refleksjonsperiode, som i Danmark, men fleirtalet anbefalte ikkje
eit slikt krav. Gruppa meinte at re-endring av juridisk kjønn bør
kunne gjerast dersom særlege grunnar tilseier det.
Denne medlemen er kjent med at
høyringsinstansar i all hovudsak er svært positive til forslaget
om å oppheve kravet om sterilisering, diagnose og medisinsk behandling
som vilkår for å endre juridisk kjønn. Det gjeld til dømes Likestillings-
og diskrimineringsombudet, Bioteknologirådet, Forbundet for transpersoner
i Norge, Helsedirektoratet, Den norske legeforening, Psykologforeningen,
Amnesty International, Den norske advokatforening, Redd Barna m.fl. Denne
medlemen viser til at Den norske legeforening, Jussformidlinga
i Bergen, Barneombodet og Harry Benjamin ressurssenter ynskjer ein
pålagt refleksjonsperiode. Dei fleste høyringsinstansane støttar
forslaget om at personar over 16 år kan søke om endring av juridisk kjønnsskifte
utan samtykke frå foreldra.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti
og Senterpartiet vil spesielt peike på høyringsuttalen frå
Harry Benjamin ressurssenter (HBRS), som viser til at heile forslaget
ikkje er konsekvensutreiia, til tross for at dette låg i dåverande
regjering si bestilling til Helsedirektoratet. Dei er oppteken av
at løysingane vi kjem fram til, ikkje må medføre uforutsette negative
biverknader, som gjer at forslaget ikkje står seg over tid. Ei konsekvensutreing
er ein føresetnad for å sikre dette. Dei peikar på ein del praktiske
spørsmål som vil kunne reise seg, når fleire personar har eit juridisk
kjønn som ikkje samsvarer med deira kroppslege/biologiske kjønn.
HBRS viser også til at det ikkje er avklart kva slags juridiske
rettar som automatisk vil følgje av å bytte juridisk kjønn, for
eksempel rett til kirurgiske korreksjonar som i dag er eit tilbod
til biologisk fødde kvinner og menn. Dei viser til at lova ikkje
gjeld berre for menneske født i feil kropp, eller som har andre
formar for kjønnsdysfori eller kjønnsinkongruens, men i prinsippet alle.
Dei viser til at den danske, tilsvarande lova har blitt misbrukt,
og fryktar at dette kan svekke respekten for dei som har ei reell
oppleving av at kroppen ikkje stemmer overeins med kjønnsidentiteten.
HBRS viser også til at det er uklart kva som i lovforslaget fell
inn under begrepet «kjønnsbekreftande behandling», når det gjeld assistert
befruktning til personar som har endra sitt juridiske kjønn.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet sluttar
seg til behovet for ei konsekvensutreiing, og fremjar på denne bakgrunn
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa gjennomføre ei konsekvensutreiing
av forslag til lov om skifte av juridisk kjønn, før Stortinget tar
endeleg stilling til lovforslaget. Stortinget ber regjeringa legge
til grunn i dette arbeidet at endring av juridisk kjønn vert basert
på ein erklæringsmodell, der kravet om sterilisering og medisinske
vilkår/diagnosar vert oppheva. Stortinget ber regjeringa vidare
legge til grunn i arbeidet med konksekvensutreiing ekspertutvalet
si anbefaling om at myndigheitsalder skal vere ein hovudregel, at
personer mellom 16 og 18 år skal kunne få endra juridisk kjønn dersom
ingen av foreldra motset seg det, eventuelt at Fylkesmannen avgjer
at frå 12–16 år kan foreldra krevje endring dersom barnet ynskjer
det, og frå 0–12 år etter foreldra sitt krav og ut ifrå sakkyndig
vurdering. Stortinget ber om at det også vert lagt til grunn ei
innføring av ein refleksjonsperiode på 3–4 månader, og at reendring
av juridisk kjønn berre skal kunne gjerast dersom særlege grunnar tilseier
det.»
Denne medlemen viser til forslaget
om endring av namnelova, frå 18 år til 16 års generell aldersgrense
for å skifte namn. Denne medlemen registrerer at
Helsedirektoratet ikkje kan sjå at det er tilstrekkelig drøfta kvifor
aldersgrensa for å skifte namn skal senkast for alle barn. Dei har
tatt til orde for ein særregel eller unntak i namnelova i staden.
Det viser til at det i dag er ei avgrensing etter namnelova i talet
på gongar ein person kan skifte namn, medan det ikkje vil vere ei
slik avgrensing i kor mange gongar ein kan skifte juridisk kjønn. Denne
medlemen meiner, som Helsedirektoratet, at dette talar for ein
særordning i namnelova i staden for ei generell seinking av aldersgrensa
i lova.