Det vises til meldingen for nærmere redegjørelse for
Komiteen viser til
Meld. St. 23 (2015–2016) Forvaltningen av Statens pensjonsfond i
2015 med tilhørende omtaler av resultater og vurderinger av forvaltning
og investeringsstrategien.
Komiteen viser til at målet med
investeringene i SPU er høyest mulig finansiell avkastning innenfor
et moderat risikonivå og innenfor det vedtatte etiske rammeverk.
Strategiene og rammeverket for investeringene er utviklet over tid,
basert på grundige kunnskaps- og forskningsbaserte vurderinger,
praktiske erfaringer fra forvaltningen, og viktige veivalg er forankret
i Stortinget. Det legger til rette for at det kan holdes fast ved
investeringsstrategien også i perioder med urolige finansmarkeder.
Komiteen viser videre til at
det bør være en størst mulig grad av åpenhet i forvaltningen av fondet,
at det følges en ansvarlig investeringspraksis som fremmer god selskapsstyring
i de selskaper det er investert i og at de fastsatte etiske retningslinjer
følges opp i forvaltningen av selskapene.
Komiteen viser til at fondet
ved utgangen av 2015 hadde en markedsverdi på 7 471 kroner etter
fradrag av kostnader ved forvaltningen. I løpet av 2015 økte fondets
markedsverdi med 1 044 kroner, mer enn halvparten skyldes en svekkelse
av kursen på norske kroner. Tilførselen til fondet var i 2015 på
46 mrd. kroner, den laveste årlige tilførsel siden 1999. Årsaken
er særlig prisutviklingen på olje som har falt sterkt gjennom 2015.
Avkastningen på fondet i 2015 var 2,7 pst. før forvaltningskostnader. Komiteen merker
seg at gjennomsnittlig nominell avkastning fra 1998 har vært 5,6
pst. Komiteen merker seg videre at avkastningen i
fremvoksende markeder i 2015 var vesentlig lavere enn i utviklede
markeder.
Komiteen viser til at tilførselen
til fondet i 2015 var på 46 mrd. kroner og at det er betydelig usikkerhet
om både tilførselen fra petroleumsvirksomheten og avkastningen fra
investeringer i de kommende år. Bruken av avkastningen for å finansiere
det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet ligger likevel
betydelig under handlingsregelen.
Komiteen viser til at fondet
kan fravike referanseindeksen innenfor visse rammer og at avkastningen
av SPUs aksjer og obligasjoner i 2015 var 0,45 prosentpoeng høyere
enn referanseindeksens avkastning. Noe som tilsvarte en meravkastning
på om lag 30 mrd. kroner. Siden 1998 har Norges Banks forvaltning
i snitt bidratt til årlig meravkastning på 0,26 prosentpoeng i forhold
til referanseindeksen, noe som utgjør om lag 82 mrd. kroner. Komiteen er
enig i at brutto meravkastning er et rimelig mål på netto verdiskaping
i forvaltningen og viser til drøftingen av dette i meldingens kapittel
7.
Komiteen viser til at avkastningen
i SPU for aksjer i 2015 var høyere enn avkastningen for referanseindeksen,
mens den for obligasjoner var noe lavere enn indeksen. Avkastningen
på unotert eiendom måles med et tidsetterslep, men tallene fra 2014
viser en noe høyere avkastning, når avkastningstallene er omregnet
til kroner, enn avkastningen på IPD-indeksen. For de miljørelaterte
investeringsmandatene har avkastningen for 2015 vært betydelig lavere
enn fondets totalavkastning på 2,7 pst.
Komiteen viser til at fondets
forvaltningskostnader målt i kroner har økt over tid og at de målt i
kroner er betydelige. Det er derfor viktig med løpende vurderinger
av hvordan forvaltningen kan gjøres mer kostnadseffektiv, og komiteen har
en klar forventning om at stordriftsfordeler som følge av fondets
stadig økte verdi og virksomhet vil kunne utnyttes.