I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme trygdeoppgjøret
for Stortinget slik at saken får en fullverdig behandling.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og
Rigmor Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe,
Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet,
Lene Langemyr og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø, viser til representantforslaget om å fremme
egen sak om trygdeoppgjøret for Stortinget. Tidligere år har det
blitt lagt frem en egen proposisjon for Stortinget om trygdeoppgjøret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det
har vært nødvendig med en egen proposisjon da pengene skulle flyttes
fra Finansdepartementets «ymsepost» til budsjettkapitlene under
Arbeids- og sosialdepartementet.
Bakgrunnen for tidligere praksis var at kap.
2309 Tilfeldige utgifter skulle ta høyde for merutgifter som fulgte
av forhandlinger der staten er part (lønnsoppgjøret, trygdeoppgjøret,
takstoppgjøret og soldatoppgjøret). Imidlertid er nå – fra 2011
– reguleringen av grunnbeløpet regulert i lov og forskrift.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i sak om pensjoner
(pensjonsforliket), som samlet et bredt flertall (alle partier unntatt
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti) i Stortinget våren
2005, ble bestemt at trygdeoppgjøret skulle følge grunnbeløpet,
anslaget for lønnsveksten i samfunnet samt en årviss underregulering
på 0,75 prosentpoeng.
Dette flertallet merker seg at
et bredt flertall (alle partier unntatt Fremskrittspartiet) på Stortinget
sluttet seg i vedtak 23. april 2007 til regjeringens forslag i St.meld.
nr. 5 (2006–2007) om at endrede regler for utbetalte pensjoner også
skulle omfatte eksisterende alderspensjonister.
Dette flertallet viser til at
i lov om ny alderspensjon ble prinsippet om at pensjon skulle reguleres
med et gjennomsnitt av pris- og lønnsvekst innført ved å benytte
lønnsveksten fratrukket en fast faktor. I de langsiktige beregningene
i forbindelse med pensjonsreformen ble det lagt til grunn en årlig
gjennomsnittlig reallønnsvekst på 1,5 pst. Faktoren ble satt til
0,75 pst. for å gi om lag samme resultat over tid som om pensjonene
ble regulert med gjennomsnittet av pris- og lønnsveksten. I forarbeidene
ble det vektlagt at regulering med lønnsveksten fratrukket en fast
faktor sammenliknet med å regulere med et snitt av pris og lønn
ville bidra til:
En mer stabil utvikling
i pensjonistenes inntekter sammenliknet med yrkesaktives inntekter.
At pensjonsutgiftene utgjør en rimelig
stabil andel av samlede lønnsinntekter og verdiskaping i samfunnet,
og dermed står i forhold til den økonomiske bæreevnen.
At verken pris- eller lønnsvekst inngår
i levealdersjusteringen eller i vilkår for fleksibelt pensjonsuttak.
Dermed unngås anslag som kan avvike fra faktisk utvikling.
Dette flertallet merker seg at
det siste strekpunktet viser til at det i ny alderspensjon opptjenes pensjon
i form av en pensjonsbeholdning. Ved uttak av pensjon omgjøres pensjonsbeholdningen
til en løpende pensjon ved å dele på et delingstall som gjenspeiler
forventet gjenstående levetid fra uttakstidspunktet. I fastsetting
av delingstallene er det hensyntatt hvordan pensjonen skal reguleres
etter uttak. Ved å regulere med lønnsveksten og deretter trekke
fra 0,75 pst., kan delingstall beregnes uten usikre anslag på pris-
eller lønnsvekst 20–30 år frem i tid. Dermed sikres samsvar mellom
opptjent pensjonsbeholdning og summen av pensjonsutbetalingene,
uavhengig av hva lønnsutviklingen måtte bli i årene man mottar alderspensjon,
og en unngår uenighet om hvilke forutsetninger som skal legges til
grunn og krav om kompensasjon hvis utviklingen blir en annen enn
lagt til grunn.
Komiteen viser til
at trygdeoppgjøret har vært lagt frem for Stortinget i flere tiår.
Dette er en lang og tydelig tradisjon, som i tillegg til selve bevilgningen sørger
for at nasjonalforsamlingen må behandle innholdet i den økonomiske
situasjonen for, blant flere, landets alderspensjonister. Komiteen mener
slik behandling gir saken det alvor den fortjener.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at den nye ordningen for budsjettering som regjeringen presenterte i
statsbudsjettet for 2016, ikke tydeliggjorde at trygdeoppgjøret
ikke skal til Stortinget som egen sak. Verken i proposisjonen eller
i flertallsmerknadene er det tydeliggjort at dette ikke lenger skal
være en egen sak. Det er heller ingenting i regjeringens tekst,
eller i komitéflertallets merknader, som hindrer regjeringen i å
legge frem saken som normalt.
Disse medlemmer viser til det
faktum at regjeringen ikke har lagt frem årets trygdeoppgjør for Stortinget
som egen sak. Forslaget om å fremme trygdeoppgjøret for fullverdig
behandling ble oversendt komiteen for behandling i stedet for direktebehandling
i Stortinget. Disse medlemmer viser til at det nå
er for sent å få til fullverdig behandling våren 2016. Disse
medlemmer vil be regjeringen om at neste års trygdeoppgjør
legges frem for Stortinget som egen sak, slik at Stortinget dermed
gis mulighet til en fullverdig vurdering av det som har skjedd i
konsultasjonen mellom staten og pensjonistorganisasjonene som forberedelse
til oppgjøret.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser videre til at regjeringen
selvsagt har mulighet til å fremme egne forslag om å kompensere
for underregulering av pensjonene, hvis regjeringen ønsker det. Disse
medlemmer peker på det enkle faktum at finansministeren
og regjeringen velger å la være å hindre at pensjonistene blir fattigere. Disse
medlemmer oppfordrer regjeringen til å vurdere om det virkelig
er riktig at pensjonistene, mange av dem med lav pensjon, skal falle
etter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg også
at Stortinget har full mulighet til å diskutere trygdeoppgjøret
i den ordinære budsjettbehandlingen, samt i den ordinære behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett.
Flertallet viser til det engasjement
saken har skapt. Det har hele tiden vært en forutsetning å ha full transparens
i prosessen rundt trygdeoppgjøret.
Flertallet viser til at tidligere
trygdeproposisjoner også har inneholdt bakgrunnsstoff om selve reguleringen,
nærmere detaljer om ytelsene som er omfattet, skatteregler for pensjonistene,
i tillegg til informasjon om utviklingen av de ulike ytelsene. Denne
informasjonen ville etter ny rutine fremmes i Prop. 1 S, men det
er fullt gjennomførbart og hensiktsmessig å fremme slik informasjon
i egen melding sammen med statsbudsjettet. Samtidig forutsettes
det at fremleggelse av slik melding ikke forskyver eller utsetter
når trygdeoppgjøret får effekt for den enkelte pensjonist. Det forutsettes
også at eventuelle forslag fra regjering eller storting om tilleggsbevilgninger
mest hensiktsmessig fremmes sammen med slik melding.
Derfor vil flertallet be om at
det fra og med 2016, i forbindelse med statsbudsjettet om høsten, fremmes
en egen melding til Stortinget som omhandler trygdeoppgjøret.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepartiviser
til at det verken i statsbudsjettet for 2016 eller i proposisjonen
om trygdeoppgjøret for 2015 fremkommer at trygdeoppgjørene ikke
lenger skal legges frem som egen sak for Stortinget. Disse
medlemmer mener at pensjonsoppgjøret fortsatt bør legges
frem for Stortinget, men innser at det neppe vil være praktisk mulig
å få dette til når det gjelder oppgjøret for 2016.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjeninnføre praksisen med
at trygdeoppgjørene legges frem som egen sak for Stortinget fra
og med trygdeoppgjøret for 2017.»
Disse medlemmer ser at representanter
for regjeringspartiene mener at behandlingen av revidert nasjonalbudsjett
er et egnet sted for behandling av pensjonistenes kår. Disse
medlemmer viser til at budsjettet ble lagt frem før drøftelsene
om trygdeoppgjøret, og at fristen for å melde seg på høring om revidert
nasjonalbudsjett var gått ut før regjeringen offentliggjorde sitt
tilbud. Dette gir ingen god behandling av trygdeoppgjøret.
Disse medlemmer viser til at
partigruppenes siste frist for å be om bistand til beregninger fra regjeringen
knyttet til revidert nasjonalbudsjett, utløp før trygdeoppgjøret
var kjent. Dette er også et hinder for Stortingets muligheter til
å behandle trygdeoppgjøret i full bredde, og med full kunnskap om virkningene
av regjeringens politikk.
Disse medlemmer mener Stortinget
trenger fullgod informasjon om drøftinger, om fordelingsvirkninger
og om hvilken utvikling oppgjørene og pensjonssystemet fører med
seg.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gjeninnføre praksisen med
at trygdeoppgjørene legges frem som egen sak for Stortinget fra
og med trygdeoppgjøret for 2017.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:96 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentant Kirsti Bergstø om å sikre full behandling
av trygdeoppgjøret i Stortinget slik sakens viktighet og tradisjonen
tilsier – vedlegges protokollen.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
31. mai 2016
Arve Kambe | Erlend Wiborg |
leder | ordfører |