Innstilling frå kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av rovviltforvaltningen

Dette dokument

Til Stortinget

1. Samandrag

1.1 Klima- og miljødepartementet

1.1.1 Riksrevisjonens undersøkelse av rovviltforvaltningen

Bjørn, jerv, ulv og kongeørn er fredede arter i Norge, mens det er iverksatt forvaltningsmessige tiltak for å sikre overlevelsen av gaupe. Av disse artene er bjørn, gaupe og jerv definert som sterkt truet ifølge Norsk rødliste for arter 2015, mens ulv er definert som kritisk truet. Kongeørn er definert som livskraftig. For å bevare disse fem rovviltbestandene i norsk natur har Stortinget fastsatt nasjonale bestandsmål. I Norge skal det årlig være 13 ynglinger av brunbjørn, 65 familiegrupper av gaupe, 39 ynglinger av jerv, 850–1 200 hekkende par kongeørn og 4–6 ynglinger av ulv. Stortinget har også vedtatt etablering av en regional rovviltforvaltning som styres av statlig oppnevnte rovviltnemnder. Nemndens sekretariat driftes av et fylkesmannsembete, som også skal ha en faglig rådgivningsfunksjon overfor nemnden. Rovviltforvaltningens todelte mål er å sikre en bærekraftig forvaltning av rovviltbestandene og samtidig ta hensyn til næringsutøvelse og andre samfunnsinteresser. Det er først og fremst den delen av landbruket som høster ressurser gjennom beite, som blir berørt av rovviltbestandene, og særlig sauenæringen og tamreinnæringen.

Under behandlingen av St.meld. nr. 15 (2003–2004) Rovvilt i norsk natur var en samlet energi- og miljøkomité opptatt av at det skulle være mulig med beitenæring i områder med rovdyr, samtidig som komiteen erkjente konflikten mellom rovdyr og beitedyr, jf. Innst. S. nr. 174 (2003–2004). Den offentlige debatten omkring rovviltpolitikken viser at det er krevende å forene målene om bærekraftige rovviltbestander og en livskraftig beitenæring.

Prinsippet om en tydelig soneforvaltning skal legges til grunn i rovviltforvaltningen. De totalt åtte forvaltningsregionene for rovvilt er derfor delt inn i soner prioritert for henholdsvis rovvilt og beitedyr. En tydelig soneforvaltning skal understøtte det todelte målet og virke konfliktdempende ved at rovvilt og beitedyr skal forvaltes så adskilt som mulig. I områder prioritert for beitedyr skal det være lav terskel for å felle rovdyr som kan gjøre skade. I områder prioritert for rovvilt skal landbruket tilpasses rovdyrenes tilstedeværelse. Tilpassingen skal gjøres gjennom forebyggende og konfliktdempende tiltak og omstilling fra sauehold til andre typer landbruk. I tillegg skal terskelen for å felle rovdyr som gjør eller kan gjøre skade, være høy i rovviltprioritert sone. Denne soneforvaltningen, hvor hensynet til rovvilt og næringsvirksomhet i landbruket blir ulikt vektlagt innenfor ulike geografisk avgrensede områder, utgjør prinsippet om en arealdifferensiert forvaltning.

Gjennom tilslutning til Bernkonvensjonen har Norge forpliktet seg til å ivareta truede eller sårbare ville dyr og deres naturlige leveområder. Dette innebærer at rovviltbestandene skal bli forvaltet på en måte som er bærekraftig på sikt.

Bernkonvensjonen legger til grunn at partslandene, i tilfeller der artene brer seg over landegrensene, har både et selvstendig og et felles ansvar for at bestanden er levedyktig.

Målet med undersøkelsen har vært å vurdere om Klima- og miljødepartementet gjennom rovviltforvaltningen, og i samarbeid med Landbruks- og matdepartementet, legger til rette for å oppnå Stortingets todelte mål om bærekraftige rovviltbestander og en livskraftig beitenæring. Undersøkelsen omfatter perioden 2010–2018.

Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i følgende vedtak og forutsetninger fra Stortinget:

  • Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven), jf. Innst. O. nr. 100 (2008–2009) Innstilling fra energi- og miljøkomiteen, Lov om forvaltning av naturens mangfold.

  • Innst. 257 L (2016–2017) Innstilling fra energi- og miljøkomiteen, Endringer i naturmangfoldloven (ulv m.m.).

  • Innst. S. nr. 174 (2003–2004) Innstilling fra energi- og miljøkomiteen, Rovvilt i norsk natur.

  • Stortingsvedtak 687, jf. Dokument 8:163 S (2010–2011) Representantforslag om endringer i forvaltningen av rovvilt.

  • Innst. 330 S (2015–2016) Innstilling fra energi- og miljøkomiteen, Ulv i norsk natur. Bestandsmål for ulv og ulvesone.

Rapporten ble forelagt Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet ved brev 19. mars 2019. Departementene har i brev av henholdsvis 16. april 2019 og 12. april 2019 gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene er i hovedsak innarbeidet i Riksrevisjonens dokument.

1.2 Hovedfunn

  • Stortingets bestandsmål for rovvilt er delvis nådd, og det er utfordringer med den genetiske levedyktigheten til ulv og jerv i Skandinavia.

  • Sauenæringen er livskraftig nasjonalt, men noen beiteområder har svært høy rovviltbelastning.

  • Forutsetningene om soneforvaltning er bare delvis innfridd, og soneforvaltningen er særlig lite egnet for å ivareta reindriftsnæringen.

  • Lisensfelling fungerer som virkemiddel for å regulere de fleste rovviltbestandene, men skadefelling er i liten grad effektiv.

  • Miljøforvaltningen har for lite kunnskap både om tapsårsaker og om effekter av forebyggende tiltak.

  • Klima- og miljødepartementet har ikke sørget for å avklare uenighet om regionale forvaltningsplaner for rovvilt.

1.3 Riksrevisjonens merknader

1.3.1 Stortingets bestandsmål for rovvilt er delvis nådd, og det er utfordringer med den genetiske levedyktigheten til ulv og jerv i Skandinavia

Ved behandling av St.meld. nr. 15 (2003–2004) Rovvilt i norsk natur, jf. Innst. S. nr. 174 (2003–2004), vedtok Stortinget årlige bestandsmål for bjørn, gaupe, jerv, kongeørn og ulv. Justeringer i bestandsmålet for bjørn og ulv ble gjort ved behandlingen av henholdsvis Representantforslag 163 S (2010–2011) om endringer i forvaltningen av rovvilt og Meld. St. 21 (2015–2016) Ulv i norsk natur, jf. Innst. 330 S (2015–2016). Stortinget har også vedtatt at rovviltbestandene skal forvaltes på en slik måte at antallet ynglinger (ungekull) holdes så nær bestandsmålet som mulig.

Med unntak av 2014 er bestandsmålet for ulv nådd hvert år siden 2010. Antall ynglinger av ulv har de tre siste årene vært vesentlig høyere enn bestandsmålet. Bestandsmålet for jerv er nådd alle år i perioden 2005–2018, og bestanden av kongeørn er også estimert til å være innenfor bestandsmålet for perioden 2010–2014. For bjørn og gaupe ligger bestanden derimot under det årlige bestandsmålet.

Bjørnebestanden i Norge har det siste tiåret ligget betydelig under det nasjonale bestandsmålet, og det er lite sannsynlig at målet vil nås i nærmeste framtid. Bjørnene i Norge i dag lever i utkanten av større bestander i Sverige, Finland og Russland, og det er få etablerte voksne binner. Dette gir dårlige forutsetninger for å nå bestandsmålet. I 2017 ble et regionalt bestandsmål for bjørn nådd for første gang, i én av de fem regionene med forvaltningsansvar for arten.

Gaupe ligger under det nasjonale bestandsmålet for sjette år på rad. Dette skyldes en kombinasjon av naturlige svingninger i bestanden og høye uttak gjennom kvotejakt. I gjennomsnitt er 23 pst. av bestanden felt per jaktår i perioden 2010/2011 til 2017/2018. Rovviltnemnder som har nådd bestandsmålet for sin region, har i tråd med rovviltforskriften myndighet til å fastsette kvote, og gjør dette selv om det nasjonale bestandsmålet for gaupe ikke er nådd. Rovviltnemndene har ingen myndighet til å samordne bestandsmåloppnåelse på tvers av regionene. I tilfeller hvor regionale bestandsmål ikke er nådd, er det Miljødirektoratet som har ansvar for å vedta kvoter for jakt og felling. Undersøkelsen viser at Miljødirektoratet har vedtatt jaktkvoter også i regioner som i mange år har ligget under det regionale bestandsmålet. Dette har bidratt til at gaupebestanden ikke er styrket i tråd med det nasjonale bestandsmålet.

De skandinaviske bestandene av bjørn, jerv, gaupe og ulv bør ifølge Norsk institutt for naturforskning (NINA) anses å være demografisk levedyktige i løpet av en rimelig tidshorisont. Demografisk levedyktighet handler om bestandenes evne til å overleve endringer i eksterne faktorer som blant annet mattilgang, sykdom og ulykker. Utfordringen for de skandinaviske bestandene av ulv og jerv er imidlertid artenes genetiske levedyktighet, som handler om bestandenes genetiske variasjon.

Den genetiske variasjonen blant ulv i Skandinavia er svært lav, og det høye innavlsnivået er en av de største trusselfaktorene mot ulvens overlevelse på sikt. For at den skandinaviske ulvebestanden skal kunne vurderes som levedyktig, må flere forutsetninger være oppfylt: Den samlede svenske og norske populasjonen må være på minst 340 ulveindivider, innvandring fra den finsk-russiske ulvepopulasjonen må være av et visst omfang, og avkommet av disse må også reprodusere seg. Den skandinaviske ulvebestanden økte fram til 2015, men har siden hatt en jevn nedgang og var i 2018 på ca. 410 individer. Nedgangen skjer i Sverige, mens antall individer i Norge har økt i samme periode (fra ca. 75 til ca. 115 individer, inkludert ulv som lever på begge sider av grensen mellom Norge og Sverige). Felling av ulv i grenseområdene i Norge vil påvirke også den svenske delbestanden av ulv.

Norske myndigheter har ikke lykkes i å etablere et samarbeid med Sverige om forvaltning av ulv, ut over deling av overvåkingsdata. Klima- og miljødepartementet har iverksatt tiltak for å øke levedyktigheten til ulv. For eksempel besluttet departementet i 2018 at Miljødirektoratet så langt som mulig skal avklare streifulvers genetiske status før det settes i verk fellingsforsøk. Dette sørger for bedre beskyttelse av genetisk viktige ulver.

For å sikre sjeldne genetiske variasjoner i jervebestanden er det viktig at reproduserende individer utveksles mellom den østlige og vestlige siden av Østerdalen. Rovviltnemnden i region 3 Oppland fikk derfor i 2014 i oppdrag fra Klima- og miljødepartementet å samordne arbeidet med forvaltningen av den sørnorske jervestammen med tilgrensende forvaltningsregioner. Undersøkelsen viser at forvaltningen ikke har lykkes i å etablere et godt samarbeid om forvaltning av jerv på tvers av regiongrensene. Fire år etter at oppdraget er gitt, erkjenner nemndene at det er svakheter ved grensene for dagens sone, uten at de foreslår å gjøre noen endringer. Riksrevisjonen vil påpeke at den svake regionale samordningen bidrar til å svekke jervens levedyktighet. Riksrevisjonen vil videre påpeke at de regionale rovviltnemndene er statlige nemnder, og at Klima- og miljødepartementet dermed har det overordnede ansvaret for å ivareta nasjonal rovviltpolitikk når samordningen på regionalt nivå ikke fungerer.

1.3.2 Sauenæringen er livskraftig nasjonalt, men noen beiteområder har svært høy rovviltbelastning

Det todelte målet innenfor rovviltforvaltningen forutsetter at det fortsatt skal være mulig med levedyktig næringsvirksomhet i landbruket i områder med rovvilt, samtidig som målet om bærekraftige rovviltbestander skal ivaretas. Stortinget har forutsatt at livskvalitet, bosetting og næringsutvikling i distriktene må tas hensyn til ved forvaltningen av rovdyrene.

Undersøkelsen viser at antallet sau og lam på utmarksbeite har holdt seg stabilt de senere årene. Region 1 Vest-Norge er i sin helhet beiteprioritert område. Antallet sau og lam på utmarksbeite har imidlertid økt også i viktige beiteregioner som region 3 Oppland, region 6 Midt-Norge og region 7 Nordland. Dette er regioner med faste forekomster av flere rovviltarter, og relativt høye regionale bestandsmål. Antall sau og lam erstattet som tapt til rovvilt er mer enn halvert i perioden 2006–2017, fra nesten 40 000 dyr i 2006 til rundt 18 000 dyr i 2017. I 2016 og 2017 ble 17 pst. av de årlige tapene av sau og lam på utmarkbeite erstattet som rovvilttap. Både det stabilt høye antallet sau og lam på utmarksbeite og nedgangen i antallet rovvilterstatninger viser at sauenæringen er livskraftig nasjonalt. Undersøkelsen viser videre at sauenæringen kan være livskraftig i regioner med høy forekomst av og forvaltningsansvar for rovvilt. Noen beiteområder har likevel en svært høy rovviltbelastning, noe som medfører lokale utfordringer for dyrevelferden til sau og lam på utmarksbeite. Rovviltforekomst i enkeltområder får dermed alvorlige konsekvenser for den lokale sauenæringen og enkeltbruk, selv om sauenæringen som helhet kan anses som livskraftig. Den totale tapsprosenten for sau og særlig lam er høyest i region 5 Hedmark, region 6 Midt-Norge og region 7 Nordland.

De siste ti årene har det vært en nedgang i antall rein på omtrent 16 pst. på landsbasis. Det er mange faktorer som virker inn på utviklingen i reindriftsnæringen, og deler av næringen har de senere årene blitt pålagt av myndighetene å redusere antall reinsdyr for å sikre en bærekraftig utnyttelse av beitet. Reinen er det eneste beitedyret som finner sin næring i utmark hele året, og dette gjør reindriftsnæringen spesielt sårbar for tap av beitedyr til rovvilt. Omtrent 30 pst. av alle tap av rein i 2016 og 2017 ble erstattet som rovvilttap. At andelen rovvilterstatninger er høy, tyder på at rovvilttapene er betydelige. Også kadaverfunn av rein som er dokumentert tapt til rovvilt, viser at store områder i Troms og Finnmark har svært høye rovvilttap. Rovvilt utgjør dermed en betydelig belastning for reindriften i noen deler av landet. De største prosentvise tapene av tamrein uavhengig av tapsårsak er i Nordland og Troms, og her er spesielt tap av kalver høyt sammenlignet med andre reinbeitedistrikter.

1.3.3 Forutsetningene om soneforvaltning er bare delvis innfridd, og soneforvaltningen er særlig lite egnet for å ivareta reindriftsnæringen

I rovviltprioriterte soner skal saueproduksjon og andre produksjoner basert på utmarksbeite tilpasses gjennom forebyggende tiltak og omstilling. Det skal være høy terskel for felling av rovvilt innenfor rovviltprioriterte soner og lav terskel for felling av rovvilt innenfor beiteprioriterte soner.

Samtlige forvaltningsregioner for rovvilt har nedfelt i forvaltningsplanen at bestandsmålene skal nås innenfor rovviltprioritert sone. Undersøkelsen viser at ulv hovedsakelig yngler innenfor forvaltningsområdet for ulv. Videre gjøres DNA-registreringer av binner i stor grad innenfor forvaltningsområdet for bjørn.

For jerv og gaupe er det derimot slik at flere forvaltningsregioner ikke når bestandsmålet innenfor det avsatte arealet for disse artene. Særlig gjelder dette de tre nordligste forvaltningsregionene, hvor store deler av bestanden av jerv og til dels gaupe lever utenfor de rovviltprioriterte sonene. Som en følge av dette har forvaltningen, for å kunne nå bestandsmålet, ikke alltid praktisert et fellingsregime med lav terskel for felling av rovvilt i beiteprioritert sone. Konsekvensen er en økt belastning på beitenæringen og et høyere konfliktnivå.

Undersøkelsen viser at soneforvaltning er en forvaltningsmodell som er lite egnet for å ivareta reindriftsnæringen. Slik sonene er tegnet i dag, har de liten betydning for reindriftsnæringen, ettersom reinen forflytter seg over store områder, uavhengig av rovviltsonene. Stortinget har satt mål om at det ikke skal være rovdyr som representerer et skadepotensial i kalvingsområdene for tamrein. Undersøkelsen viser at geografiske begrensninger og forekomsten av både naturlige leveområder for rovvilt og tradisjonelle kalvingsområder for rein har ført til at rovviltnemndene i enkelte forvaltningsregioner ikke har klart å ivareta dette målet.

Klima- og miljødepartementet har etablert tilskuddsordninger til forebyggende og konfliktdempende tiltak, hvor et viktig formål er å sikre at det blir satt i verk effektive tiltak for å forebygge og begrense skader og tap på grunn av rovvilt. Eksempler på slike tiltak er rovviltavvisende gjerder, tidlig nedsanking og flytting av sau til mindre rovviltutsatte beiteområder. Rovviltforskriften § 6 legger til grunn en geografisk differensiert forvaltning, noe som innebærer at tilskudd til forebyggende tiltak primært skal fordeles til beitebrukere i rovviltprioritert sone, hvor rovviltet har forrang og terskelen for skadefelling er høy. Selv om prinsippet om en geografisk differensiert forvaltning tilsier at midlene skal prioriteres til beitebrukere i rovviltprioritert sone, gis midlene i praksis i stor grad på bakgrunn av faktisk rovviltbelastning og tapshistorikk heller enn på bakgrunn av soneinndelingen. Årsaken er i stor grad knyttet til rovviltsonenes størrelse, form og plassering, som i flere regioner medfører at bestandsmålene ikke nås innenfor sonene, og at ynglende rovvilt dermed tillates i beiteprioritert sone. Dette gir et økt rovvilttrykk i beiteprioriterte soner, noe som har ført til at rovviltforvaltningen finner det hensiktsmessig å tildele midler til beitebrukere også der. Riksrevisjonen mener det er positivt at midlene fordeles slik at de kan bidra til å redusere tap av beitedyr til rovvilt. Riksrevisjonen vil likevel påpeke at praksisen med å tildele tilskuddsmidlene for forebyggende og konfliktdempende tiltak uavhengig av sonene ikke støtter opp under målet om at beitebruk innenfor rovviltprioritert sone skal tilpasses forekomsten av rovvilt. Riksrevisjonen erkjenner samtidig at det er et dilemma for Klima- og miljødepartementet å skulle ivareta både hensynet til beiteinteressene og hensynet til en tydelig soneforvaltning.

Klima- og miljødepartementet fastsetter de regionale bestandsmålene gjennom forskrift om forvaltning av rovvilt og har også et overordnet ansvar for å påse at soneforvaltningen er i tråd med nasjonal rovviltpolitikk. Undersøkelsen viser at kunnskapsgrunnlaget om rovvilt er betydelig utvidet siden 2004. Likevel har fordelingen av de regionale bestandsmålene i all hovedsak ligget fast siden 2004. En hensiktsmessig fordeling av bestandsmålene er en forutsetning for å innrette rovviltforvaltningen på en måte som ivaretar både rovviltet, sauenæringen og reindriftsnæringen. Norsk institutt for naturforskning (NINA) anbefalte i en evaluering i 2016 å justere fordelingen av bestandsmål og noen av rovviltsonene. Miljødirektoratet ga samme år sine anbefalinger på bakgrunn av NINAs evaluering. Først i 2019 har Klima- og miljødepartementet varslet at det vil sende på høring forslag til endringer. Den lange tidsbruken viser etter Riksrevisjonens vurdering en lite aktiv og tydelig styring fra departementets side.

1.3.4 Lisensfelling fungerer som virkemiddel for å regulere de fleste rovviltbestandene, men skadefelling er i liten grad effektiv

Stortinget har lagt til grunn at rovviltbestandene skal reguleres ned mot bestandsmålet gjennom felling, og at hovedvirkemiddelet i denne reguleringen skal være lisensfelling og kvotejakt. Stortinget har i rovviltforliket av 2011 presisert at i prioriterte beiteområder skal rovvilt som gjør skade på beitedyr, felles raskt.

Undersøkelsen viser at bestandsregulering av gaupe gjennom kvotejakt fungerer godt, i den forstand at kvotene stort sett fylles. For ulv har i gjennomsnitt rundt 50 pst. av den samlede lisenskvoten blitt fylt i perioden 2010–2011 til 2017–2018. Flere regioner fastsetter lisensfellingskvote for ulv, uten at forekomst av ulv gjør det aktuelt å gjennomføre noen lisensfelling. I de regionene hvor det forekommer ulv, har det imidlertid ikke vært problemer med å regulere bestanden i tråd med fastsatte fellingsvedtak. Naturmangfoldloven presiserer at vedtak om felling bare kan fattes hvis uttaket ikke truer bestandens overlevelse og formålet ikke kan nås på annen tilfredsstillende måte. Ettersom antallet sau og lam på utmarksbeite i de to regionene med ulvesone har gått vesentlig ned de senere årene, er også skadepotensialet innenfor ulvesonen sterkt redusert. Dette har bidratt til at bestanden av ulv de senere årene har økt betydelig.

Lisensfelling av jerv er krevende, blant annet på grunn av vanskeligheter med sporing og leveområder for jerv som er lite tilgjengelige vinterstid. Årlig blir under halvparten av felte jerv tatt ut gjennom lisensfelling. Rovviltnemndene har etterlyst tiltak for en mer effektiv lisensfelling, men noen av disse tiltakene er av miljømyndighetene vurdert å være i strid med viltloven. Selv om effektiviteten i lisensfelling av jerv er lav, reguleres jervebestanden stort sett ned mot det årlige bestandsmålet gjennom skadefelling utført av Statens naturoppsyn. Skadefellingen er enten ekstraordinær felling av enkeltdyr eller hiuttak, på bakgrunn av historiske skader i området, og en vurdering av potensialet for framtidig skade. Klima- og miljødepartementet anser imidlertid hiuttak som et dyrt, tidkrevende og etisk kontroversielt virkemiddel, og departementet har derfor iverksatt flere prøveprosjekter for å effektivisere lisensfellingen og redusere behovet for hiuttak.

Skadefelling skal være et virkemiddel for effektivt å ta ut skadevoldende rovdyr, og gjennomføres både før beitedyrene slippes på beite, og på grunn av akutte skadesituasjoner som oppstår under beitesesongen. Gaupe skadefelles i liten grad, mens en stor årlig andel av felte jerv, ulv og bjørn tas ut gjennom skadefelling. Likevel viser undersøkelsen at skadefelling i liten grad er reelt tapsforebyggende når akutte skadesituasjoner oppstår. Skadefelling bør gjøres kort tid etter skade eller tap av beitedyr, for å sikre at det er det riktige skadegjørende individet som felles. For eksempel bør gaupe og jerv felles innen 48 timer. Sannsynligheten for å lykkes med skadefelling på barmark (dvs. når det ikke er sporsnø) er imidlertid i de fleste tilfeller lav. Riksrevisjonens gjennomgang av vedtak om skadefelling i 2017 viser at to tredjedeler av skadefellingstillatelsene hadde en varighet på opp mot en uke, og at om lag en fjerdedel av alle skadefellingstillatelsene fikk utvidet fellingstid. Stortingets forutsetning om en effektiv skadefelling er dermed i liten grad oppfylt.

1.3.5 Miljøforvaltningen har for lite kunnskap både om tapsårsaker og om effekter av forebyggende tiltak

I behandlingen av St.meld. nr. 15 (2003–2004) Rovvilt i norsk natur, jf. Innst. S. nr. 174 (2003–2004), framhevet energi- og miljøkomiteens flertall betydningen av presise overvåkingsdata og gode bestandsoversikter. Flere rovviltnemnder er i intervju opptatt av om overvåkningsmetodikken er god nok, og om bestandstallene for rovvilt er korrekte. Også representanter for beitenæringene uttrykker tvil med hensyn til om overvåkingen av rovvilt reflekterer den reelle størrelsen på bestandene. Klima- og miljødepartementet peker på sin side på at kunnskapsoppbyggingen om rovvilt har vært langt mer omfattende og presis enn for noen annen sammenlignbar viltart.

For å få bedre kunnskap om andre tapsårsaker enn rovvilt satte Klima- og miljødepartementet i 2015 i gang et prosjekt for å framskaffe nødvendig og representativ kunnskap om tapsårsaker i husdyr- og tamreinnæringen i Norge. Prosjektet skulle faglig støttes av Landbruksdirektoratet. Bakgrunnen for prosjektet var for lite kunnskap om årsaker til tap av dyr på utmarksbeite, særlig andre tapsårsaker enn rovvilt. Prosjektet har imidlertid møtt på vesentlige hindringer i form av manglende tilgang til data. Dette skyldes lav tillit i sauenæringen til at fagmiljøene som gjennomfører prosjektet, vil tolke og bruke dataene på en redelig måte. Prosjektet skal i 2019 ha fått tilgang til nødvendige data, men forsinkelsene i prosjektet illustrerer hvor konfliktfylt rovviltproblematikken er. Når kunnskapsgrunnlaget om andre tapsårsaker enn rovvilt ikke er godt nok, fører dette til at forvaltningen ikke har et godt grunnlag for å vurdere søknader om erstatning grunnet rovvilt.

Også når det gjelder forebyggende og konfliktdempende tiltak, har forvaltningen for lite kunnskap. Klima- og miljødepartementet mottar rapportering fra Miljødirektoratet over samlet årlig forbruk av forebyggende og konfliktdempende tiltak. Rapporteringen er basert på data fra Miljødirektoratets elektroniske søknadssenter (ESS). Riksrevisjonens gjennomgang av søknadsdata og rapporter fra ESS i perioden 2011–2018 viser at det er store begrensninger i hvilke data som kan hentes ut og sammenstilles fra saksbehandlingsportalen i ESS. Videre opplyser departementet at det i liten grad er gjennomført analyser av data fra ESS på nasjonalt nivå. Evalueringer som er gjennomført i enkelte av forvaltningsregionene, har heller ikke kunnet konkludere med tydelige effekter av andre tiltak enn de som skiller rovvilt og beitedyr. Også Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) har i en rapport fra 2016 slått fast at det til tross for en nedgang i antall sau tapt til rovvilt de senere årene ikke er grunnlag for å fastslå hvilken effekt de enkelte forebyggende tiltakene har på tapstallene. Klima- og miljødepartementet har dermed et svakt grunnlag for å vurdere i hvilken grad de ulike tiltakene faktisk bidrar til god måloppnåelse, og om tilskuddsmidlene benyttes effektivt.

1.3.6 Klima- og miljødepartementet har ikke sørget for å avklare uenighet om regionale forvaltningsplaner for rovvilt

Klima- og miljødepartementet har det overordnede ansvaret for å følge opp Stortingets mål for rovviltpolitikken. I henhold til Stortingets vedtak ved behandling av Representantforslag 163 S (2010–2011) om endringer i forvaltningen av rovvilt har Klima- og miljødepartementet et særskilt ansvar for å følge opp at vedtak gjort av rovviltnemndene er i samsvar med internasjonale forpliktelser.

Klima- og miljødepartementet avholder halvårlige møter med rovviltnemndene og deres sekretariater, hvor departementet kommuniserer føringer og prioriteringer. Møtene følges i noen tilfeller opp med skriftlige føringer gjennom brev fra departementet til rovviltnemndene. I tillegg kurser Klima- og miljødepartementet alle rovviltnemndenes medlemmer i regelverk og retningslinjer på området. Til tross for dette viser undersøkelsen at Klima- og miljødepartementet og rovviltnemndene er grunnleggende uenige på flere vesentlige punkter i fortolkningen av både gjeldende regelverk og Stortingets rovviltforlik. Dette har for eksempel kommet til uttrykk gjennom de regionale forvaltningsplanene, som vedtas av rovviltnemndene og revideres etter 4–6 år. I forvaltningsplanene etablerer rovviltnemndene beiteprioriterte og rovviltprioriterte soner for sin region og gir føringer for bruken av forebyggende og konfliktdempende tiltak. Før planen vedtas av nemnden, skal den oversendes til Miljødirektoratet for uttalelse. En gjennomgang av de regionale forvaltningsplanene viser at rovviltnemndene i liten grad gjør endringer i forvaltningsplanen på grunnlag av Miljødirektoratets uttalelser. Gjennomgangen viser også at det har vært stor uenighet mellom enkelte av rovviltnemndene og departementet. Dette gjelder særlig region 6 Midt-Norge og region 7 Nordland. I begge disse regionene har Miljødirektoratet og Klima- og miljødepartementet over flere år hatt innvendinger mot forvaltningsplanene fordi de ikke vurderes å være i samsvar med gjeldende regelverk og nasjonal rovviltpolitikk. Innvendingene handler om hvordan rovviltnemndene innretter rovviltsonene i disse regionene.

For region 6 Midt-Norge går uenigheten tilbake til regionens revidering av forvaltningsplanen i 2013, hvor det var ulike syn mellom miljømyndighetene og rovviltnemnden om størrelsen på forvaltningsområdet for bjørn og jerv. Denne uenigheten består. Det samme gjelder for region 7 Nordland, der uenigheten går tilbake til 2011. Miljødirektoratet stilte seg kritisk til de svært fragmenterte sonene som da ble etablert gjennom en revidering av forvaltningsplanen, og påpekte at planen ville gjøre det vanskelig både å oppnå bestandsmål og forvalte virkemidlene i rovviltpolitikken. Kritikken mot utformingen av rovviltsonene er gjentatt en rekke ganger av Miljødirektoratet og Klima- og miljødepartementet, senest i forbindelse med at region 7 Nordland på nytt reviderte forvaltningsplanen i 2017. Rovviltnemnden har ikke fulgt opp de endringene i planen som Klima- og miljødepartementet har bedt om for å sikre at forvaltningsplanen bringes i tråd med gjeldende regelverk. I 2018 hentet departementet planen inn for videre behandling. Status i 2019 er at det fortsatt ikke foreligger en revidert og godkjent forvaltningsplan for region 7 Nordland. Riksrevisjonen vurderer det som kritikkverdig at Klima- og miljødepartementet har latt det gå så lang tid uten å avklare uenighet og sørge for at det foreligger en godkjent forvaltningsplan som ivaretar det todelte målet for rovviltforvaltningen.

1.4 Riksrevisjonens anbefalinger

Riksrevisjonen anbefaler Klima- og miljødepartementet å

  • vurdere tiltak for å sikre mer funksjonelle forvaltningssoner, som ivaretar både rovvilt og beitenæringene

  • vurdere fordelingen av de nasjonale bestandsmålene mellom forvaltningsregionene for rovvilt

  • vurdere hvordan skadefellingen kan bli iverksatt så effektivt som mulig

  • vurdere hvordan virkemidlene kan innrettes slik at rovviltbelastningen i reindriftsnæringen reduseres

  • sørge for nødvendige avklaringer når det oppstår uenighet mellom miljømyndighetene og rovviltnemndene, for eksempel i arbeidet med å utforme forvaltningsplaner

  • fortsette å utvikle et godt kunnskapsgrunnlag om rovviltbestandene, og forsterke arbeidet med å bygge kunnskap om både årsaker til tap av beitedyr og effekten av forebyggende og konfliktdempende tiltak

1.5 Departementets oppfølging

Statsråden gir uttrykk for at rovviltforvaltningen fungerer godt, men viser samtidig til at revisjonen anbefaler en nærmere oppmerksomhet og oppfølging av enkelte elementer innen rovviltforvaltningen.

Statsråden skisserer flere tiltak for å følge opp Riksrevisjonens anbefalinger. Statsråden viser i den sammenheng til departementets pågående oppfølging av evalueringen av den regionale rovviltforvaltningen og regionale bestandsmål, gjennomført av Norsk institutt for naturforskning (2016). Departementet vil innen kort tid sende på alminnelig høring forslag til tiltak som også vil følge opp flere av Riksrevisjonens anbefalinger.

Statsråden peker på at det i høringen blant annet vil bli foreslått ny regioninndeling, felles bestandsmål og samarbeid om arealdifferensiering på tvers av regiongrenser. I tillegg vil departementet foreslå at både Miljødirektoratet og Landbruksdirektoratet skal gi faglig uttalelse til forvaltningsplanene for rovvilt før disse endelig vedtas. Statsråden peker på at alle disse tiltakene vil bidra til å sikre funksjonelle forvaltningssoner. Tiltakene vil ifølge statsråden gi rovviltnemndene større handlingsrom og samtidig ansvar for å se den regionale forvaltningen i sammenheng med andre regioner. Statsråden peker også på at han vil etablere en enda tydeligere soneforvaltning, ettersom det å skille sau og rovvilt i tid og rom er et viktig grep for å redusere tapene.

Statsråden vil videre foreslå gjennom høringen å flytte tre årlige ynglinger fra bestandsmålet for gaupe i den nordlige til den sørlige delen av landet. Sammen med forslagene om ny regioninndeling, felles bestandsmål og samarbeid om arealdifferensiering på tvers av regiongrenser vil dette ifølge statsråden bidra til å forbedre fordelingen av de nasjonale bestandsmålene for rovvilt. Rovviltnemndene vil med dette få ansvar for å fordele bestandsmål mellom ulike regioner innenfor henholdsvis den sørlige og nordlige landsdelen.

Statsråden peker på at det ville vært langt høyere tap av beitedyr til rovvilt om det ikke ble gjennomført skadefellinger. Det er derfor ikke dekkende å konkludere med at skadefelling i liten grad er effektiv. Statsråden viser til at det må påregnes at det i enkelte tilfeller tar noe tid å effektuere et fellingsforsøk. Nærhet i tid og sted mellom når skade oppstår og når fellingsforsøk iverksettes, er en sentral faktor for en effektiv iverksettelse av skadefellingsforsøk, og dette har over tid vært høyt prioritert i rovviltforvaltningen. Ytterligere nærhet i tid og sted mellom skade og fellingsforsøk er ifølge statsråden først og fremst mulig gjennom raskere avdekking av skader. Statsråden mener samtidig at det er behov for å arbeide videre for å effektivisere gjennomføringen av skadefellingen, og viser til at det de senere år er gjort mange tiltak på området, for eksempel kompetansetiltak og økt godtgjørelse til kommunale fellingslag. I tillegg er nye virkemidler for å effektivisere skadefellingen, som løs, på drevet halsende hund, prøvd ut ved jakt på ulv. Statsråden mener at enda bedre forberedelser og veiledning til de kommunale fellingslagene kan profesjonalisere og effektivisere iverksettingen og gjennomføringen av skadefellingsforsøk ytterligere. Statsråden har derfor bedt Statens naturoppsyn om å utarbeide en veileder, i samråd med erfarne kommunale fellingsledere. Fra 2019 har det i tillegg blitt bevilget 5 mill. kroner til Statens naturoppsyn for å kunne gi ytterligere og samtidig profesjonell bistand til kommunale fellingslag.

Også når det gjelder lisensfelling av jerv, er det ifølge statsråden over tid arbeidet med flere tiltak for en mer effektiv felling. Departementet vil innen kort tid sende på alminnelig høring forslag om å gjøre disse virkemidlene permanente i hele landet.

Statsråden er enig i at rovvilt tar tamrein, men peker på at tapene i tamreinnæringen ikke alene kan forklares ut fra de bestandene vi har av rovvilt, ettersom andre faktorer som reintetthet og beitegrunnlag i større grad er avgjørende for tapene i næringen. Statsråden mener samtidig at det er behov for å få mer kunnskap om tapene i tamreinnæringen, både tap til rovvilt, sykdom, klimaendringer, ulykker med mer. Statsråden viser videre til at det nevnte forslaget om flytting av tre årlige gaupeynglinger kan ha en særlig innvirkning på tamreindriften.

Statsråden mener videre at det ikke bør legges opp til å endre eller oppheve soneforvaltningen for tamrein. Statsråden viser til at prioritering av ulike områder til henholdsvis rovdyr og beitedyr er et grunnleggende prinsipp i gjeldende rovviltpolitikk. Å gå bort fra soneforvaltningen for tamrein kan ifølge statsråden medføre en mindre forutsigbar forvaltning av virkemidlene og nye konflikter knyttet til prioriteringer og anvendelse av virkemidler. Statsråden mener også at en endring i soneforvaltningen for tamrein med stor sannsynlighet vil kunne medføre at det blir både vanskeligere og mer kostnadskrevende å gjennomføre tapsreduserende tiltak i beitenæringene. Statsråden presiserer at dersom Stortinget skulle ønske å oppheve eller endre soneforvaltningen for tamrein, bør dette vurderes grundig for å se om en slik endring kan være et reelt og godt alternativ for tamreinnæringen og for rovdyr. Det bør også vurderes hvilken effekt dette vil ha på husdyrnæringen og andre samfunnsinteresser.

Statsråden peker på at det i 2019 er satt av 10 mill. kroner ekstra til forebyggende og konfliktdempende tiltak, særlig rettet mot langsiktige løsninger i tapsutsatte områder. Statsråden understreker at dette er midler som også kan benyttes i tilknytning til særlig tapsutsatte områder innen tamreindriften. Klima- og miljødepartementet skal følge opp dette i samarbeid med Landbruks- og matdepartementet.

Statsråden viser til at kunnskapen vi i dag har om rovviltbestandene, er svært god. Statsråden vil fortsette å utvikle et godt kunnskapsgrunnlag om rovviltbestandene, både fortløpende og gjennom særlige prosjekter og utredninger. Statsråden vil dessuten forsterke arbeidet med å bygge kunnskap om ulike årsaker til tap av beitedyr. Statsråden viser i den sammenheng til at Statens naturoppsyn vil fortsette med systematiske undersøkelser av alle meldinger om rovviltskader. I tillegg er det iverksatt et eget prosjekt som skal framskaffe nødvendig og representativ kunnskap om ulike tapsårsaker. Dette er ifølge statsråden nyttig for forvaltningens erstatningsutmåling, og for å øke presisjonen på andre tiltak i forvaltningen. Statsråden viser også til igangsatte forskningsprosjekter, både om kongeørn og tap av sau, og om brunbjørn og tap av tamrein. Statsråden har videre en ambisjon om å iverksette et forskningsprosjekt om kongeørn og tap av tamrein.

Statsråden peker videre på at det vil bli gjennomført en ekstern vurdering av ordningen med forebyggende og konfliktdempende tiltak, og at Riksrevisjonens merknader og anbefalinger vil inngå i dette arbeidet. Dette skjer også som en del av oppfølgingen av vedtak fattet i Stortinget, jf. Innst. 140 S (2018–2019).

Statsråden tar Riksrevisjonens kritikk om at Klima- og miljødepartementet ikke har sørget for nødvendige avklaringer ved uenighet mellom miljømyndighetene og rovviltnemndene, til etterretning. Statsråden viser til den regionale forvaltningsmodellen for rovvilt, der rovviltnemndene har som en hovedoppgave å utforme og fastsette forvaltningsplaner. Departementet har ifølge statsråden vektlagt at dette er nemndenes ansvar, og praktisert en høy terskel for å kalle inn forvaltningsplaner for endelig fastsettelse i departementet. Statsråden vil følge opp Riksrevisjonens anbefaling, med sikte på raskere avklaringer mellom nemnder og departementet.

1.6 Riksrevisjonens sluttmerknad

Riksrevisjonen påpeker at selv om rovviltforvaltningens tapsforebyggende virkemidler fungerer i enkelte områder, fungerer de ikke like godt i alle regioner og for alle arter. Dette berører særlig tamreinnæringen. Riksrevisjonen viser til at statsråden opplyser at departementet vil foreslå flytting av deler av bestandsmålet for gaupe fra den nordlige landsdelen til den sørlige landsdelen, og at dette vil innvirke på rovviltbelastningen for tamreindriften. Videre vil statsråden stille 10 mill. kroner til rådighet til forebyggende og konfliktdempende tiltak som også kan benyttes til særlig utsatte områder innen tamreindriften. Riksrevisjonen stiller likevel spørsmål ved om disse tiltakene er tilstrekkelige for å redusere rovviltbelastningen for tamreinnæringen.

1.7 Komiteens behandling

Som ledd i behandlingen av saken avholdt komiteen 25. november 2019 en kontrollhøring.

Komiteen besluttet at høringen ville omhandle – men ikke begrense seg til – følgende problemstillinger i Riksrevisjonens rapport:

  1. Har Klima- og miljødepartementet fulgt opp Stortingets vedtak og forutsetninger?

  2. I hvilken grad er rovviltbestandene bærekraftige og beitenæringen livskraftig?

  3. I hvilken grad er virkemidlene Klima- og miljødepartementet forvalter, effektive for å nå målene om bærekraftige rovviltbestander og en livskraftig beitenæring?

  4. I hvilken grad ivaretar Klima- og miljødepartementet styrings- og samordningsansvaret sitt overfor de ulike aktørene på rovviltområdet?

Komiteen understreket overfor de inviterte at det var regjeringens oppfølging av Stortingets vedtak som lå til grunn for høringen.

Følgende ble invitert og møtte til høringen:

  • Klima- og miljøminister Ola Elvestuen

  • Statens naturoppsyn (SNO)

  • Norsk institutt for naturforskning (NINA)

  • Kompetansemiljøet på rovviltforvaltning ved Høgskolen i Innlandet (INN)

  • Norges Bondelag

  • Norsk Bonde- og Småbrukarlag

  • Norsk Sau og Geit

  • Sametinget

  • Norske Reindriftsamers Landsforbund

  • Norges Jeger- og Fiskerforbund

  • Naturbruksalliansen

  • Naturvernforbundet

  • WWF Verdens naturfond

  • NOAH – for dyrs rettigheter

  • Rovviltnemndene i region 3, 5, 6 og 7

  • Utmarkskommunenes Sammenslutning

Komiteen inviterte også Dyrevernalliansen, som takket nei til invitasjonen fordi de ikke arbeider med rovvilt.

Stenografisk referat fra høringen følger som vedlegg til innstillingen.

2. Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, leiaren Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit, frå Høgre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, frå Framstegspartiet, Solveig Horne, frå Senterpartiet, Hans Inge Myrvold, frå Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, frå Venstre, Terje Breivik, og uavhengig representant Ulf Leirstein, syner til Riksrevisjonens undersøking av rovviltforvaltninga, Dokument 3:13 (2018–2019).

Komiteen syner til at Riksrevisjonen presiserer at undersøkinga er avgrensa slik at ho berre skal vurdere om «Klima- og miljødepartementet gjennom rovviltforvaltningen, og i samarbeid med Landbruks- og matdepartementet, legger til rette for å oppnå Stortingets todelte mål om bærekraftige rovviltbestander og en livskraftig beitenæring». Undersøkinga omfattar perioden 2010–2018.

Komiteen syner til at Riksrevisjonen i sin rapport om den todelte målsettinga og korleis ho vert implementert, har seks hovudfunn:

  • Stortingets bestandsmål for rovvilt er delvis nådd, og det er utfordringer med den genetiske levedyktigheten til ulv og jerv i Skandinavia.

  • Sauenæringen er livskraftig nasjonalt, men noen beiteområder har svært høy rovviltbelastning.

  • Forutsetningene om soneforvaltning er bare delvis innfridd, og soneforvaltningen er særlig lite egnet for å ivareta reindriftsnæringen.

  • Lisensfelling fungerer som virkemiddel for å regulere de fleste rovviltbestandene, men skadefelling er i liten grad effektiv.

  • Miljøforvaltningen har for lite kunnskap både om tapsårsaker og om effekter av forebyggende tiltak.

  • Klima- og miljødepartementet har ikke sørget for å avklare uenighet om regionale forvaltningsplaner for rovvilt.

Riksrevisjonen sine funn munnar i rapporten ut i seks tilrådingar til Klima- og miljødepartementet, der Riksrevisjonen meiner departementet bør:

  • vurdere tiltak for å sikre mer funksjonelle forvaltningssoner, som ivaretar både rovvilt og beitenæringene

  • vurdere fordelingen av de nasjonale bestandsmålene mellom forvaltningsregionene for rovvilt

  • vurdere hvordan skadefellingen kan bli iverksatt så effektivt som mulig

  • vurdere hvordan virkemidlene kan innrettes slik at rovviltbelastningen i reindriftsnæringen reduseres

  • sørge for nødvendige avklaringer når det oppstår uenighet mellom miljømyndighetene og rovviltnemndene, for eksempel i arbeidet med å utforme forvaltningsplaner

  • fortsette å utvikle et godt kunnskapsgrunnlag om rovviltbestandene, og forsterke arbeidet med å bygge kunnskap om både årsaker til tap av beitedyr og effekten av forebyggende og konfliktdempende tiltak.

Komiteen syner vidare til at statsråden i Klima- og miljødepartementet har skissert fleire tiltak som er meinte å bøte på dei svake punkta som Riksrevisjonen har peika på. Komiteen merkar seg at statsråden gjev uttrykk for at «rovviltforvaltningen fungerer godt», men at departementet er i gang med å gjere enkelte endringar som i større eller mindre grad fangar opp dei forslaga som Riksrevisjonen kjem med. Komiteen merkar seg særleg at departementet syner til det pågåande arbeidet med å evaluere den regionale rovviltforvaltninga og regionale bestandsmål i regi av Norsk institutt for naturforskning. Komiteen ser òg at statsråden på enkelte punkt ikkje er einig i Riksrevisjonen sine vurderingar/tilrådingar.

I handsaminga av saka har komiteen halde høyring 25. november 2019.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Venstre, noterte seg òg at fleire synte til at Riksrevisjonen har lagt for lite vekt på andre samfunnsinteresser enn beitedyr. Endeleg merka fleirtalet seg at det blant dei som representerte beitenæringa, var skepsis til dei endringane i den norske forvaltningsmodellen på rovviltfeltet som har vore på høyring (kutt i talet på rovviltregionar, ny nasjonal klagenemnd).

Fleirtalet legg til grunn at beitenæringane er sentrale for norsk matproduksjon og sjølvberging. På same måte er beitenæringane viktige for busetnaden i norske distrikt. Noreg er eit av dei landa i Europa kor beiteressursane har mest å seie for landet sin totale matproduksjon. Berre tre prosent av arealet i Noreg er jordbruksareal; det lågaste talet i heile Europa. Samstundes har Noreg utmarksbeite av høg kvalitet på 45 prosent av arealet på fastlandet. Årleg vert det sleppt over 2 millionar sau og lam, 254 000 storfe, 58 000 geiter og 9 000 hestar på utmarksbeite i Noreg. Desse haustar fôrressursar i utmarka som svarer til det ein ville måtte bruke 10 prosent av Noregs fulldyrka areal for å produsere. Fleirtalet vil peike på at beitebruk bidreg til både økologisk og økonomisk berekraftig produksjon av mat, noko som er viktig no – og som kjem til å verte endå viktigare i åra som kjem. I tillegg understrekar fleirtalet at beitebruk er viktig for kulturlandskapet og det biologiske mangfaldet. Norsk kvit sau trekker mot grasdominerte areal i utmarka og trekker mot artsrik kulturmark når han får beite fritt. Attgroing på grunn av beiteslutt har negativ påverknad på 685 norske artar. Dette er heile 29 prosent av dei artane som er å finne på «Norsk rødliste for arter» (Artsdatabanken).

Fleirtalet vil vidare peike på at reindrift og annan utmarksbruk er sentrale i samisk næringsliv. Dette vert reflektert i det faktum at Sametinget utpeikar to av seks medlemer til dei tre nordlegaste regionale rovviltnemndene (Troms og Finnmark, Nordland og Trøndelag) og ein av fem medlemer til rovviltnemnda i Hedmark.

Reindrifta lir årleg store tap til freda rovvilt, og i nokre område er tapa så store at dei trugar reindrifta sin eksistens. Difor har Sametinget gjentekne gonger bede om ein nasjonal rovviltpolitikk som på ein betre måte hegnar om reindrifta og annan beitebruk, og kor staten syter for at reelle tap til rovvilt vert kompenserte. Fleirtalet syner til at Noreg har internasjonale forpliktingar til å sikre dei samiske beitenæringane si framtid, og at det for lengst er konstatert at norsk rovviltpolitikk trugar dette målet.

Fleirtalet minner om at er eit stort problem for reindrifta, og at det så langt ikkje har kome tiltak som kan bøte på problemet.

Fleirtalet har merka seg at Riksrevisjonen konkluderer med at bestandsmålet for ulv og jerv er overoppfylt dei siste fem åra, medan bjørn og gaupe ligg under bestandsmålet.

Eit anna fleirtal, alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti og Venstre, merka seg at dei som representerte beitenæringane på høyringa, var svært utilfredse med korleis regjeringa og departementet undergrev Stortinget sine vedtekne bestandsmål for dei ulike rovviltartane, noko som Riksrevisjonen i liten grad har problematisert. Dei la òg vekt på at Riksrevisjonen ikkje har teke inn over seg det faktum at beitebruk i utmark så å seie er utradert i fleire fylke, noko som i stor grad er på grunn av rovviltforvaltninga.

Dette fleirtalet vil peike på at Riksrevisjonen har valt ein snever inngang når ein har vurdert norsk rovviltforvaltning, noko som gjer denne undersøkinga mindre interessant enn om ein hadde valt ei breiare vurdering av om rovviltforvaltninga oppfyller dei rammene, måla og styringssignala frå Stortinget si side som ligg til grunn for norsk rovviltpolitikk, og om norsk rovviltforvaltning i det heile fungerer.

Dette fleirtalet legg då til grunn dei tre rovdyrforlika som er fastsette av Stortinget (rovviltforlika frå 2004 og 2011, samt ulveforliket frå 2016), samt Innst. 257 L (2016–2017), kor Stortinget m.a. instruerer regjeringa om korleis Bernkonvensjonen og naturmangfoldlova skal tolkast, og instruerer Klima- og miljødepartementet om å endre rovviltforskrifta.

Dette fleirtalet meiner at Riksrevisjonen med fordel kunne ha sett nærare på dei omstenda som bidreg til at rovviltforvaltninga i Noreg er svært konfliktfylt.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet, og uavhengig representant Ulf Leirstein, viser til at konfliktene dreier seg mye om tolkninger av bestandsmålene for ulv og jerv, spesielt når dette ses i sammenheng med naturmangfoldloven. Disse medlemmer vil påpeke at de bestandsmålene som Stortinget har vedtatt, må overholdes.

Komiteen vil påpeke at det er politisk bred enighet i Stortinget under skiftende flertall om at ulv ikke skal etablere seg i Nord-Norge, nettopp av reindriftshensyn.

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner òg at Riksrevisjonen ikkje kan sjå bort frå det faktum at regjeringa ved fleire høve har lagt til rette for ei rovviltforvaltning som ikkje er i samsvar med Stortinget sine vedtak, noko som på ein kraftig måte har auka konfliktane rundt norsk rovviltforvaltning. Denne medlemen vil minne om at det både i 2017 og 2019 var store demonstrasjonar ved Stortinget mot regjeringa si rovviltforvaltning – og til støtte for dei vedtaka om rovviltforvaltninga som Stortinget hadde gjort.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti og Venstre, legg til grunn at det må få konsekvensar for uttak av rovdyr der bestandsmålet er overoppfylt, særskilt i område kor beitedyr er prioriterte.

Fleirtalet meiner at Riksrevisjonen mellom anna burde ha vurdert:

  • Korleis regjeringa i praktisk forvaltning følgjer opp Stortingets vedtekne bestandsmål for rovdyr, og om bestandsmål som er innretta som intervallmål, vert nytta slik at det nedre talet er eit minimum for bestanden sin tilsikta størrelse og det øvre talet eit tilsikta maksimum. Det ville særleg vore interessant om Riksrevisjonen hadde vurdert om den forvaltninga som skjer i tilfelle der bestanden ligg over bestandsmålet, er i tråd med Stortinget sine intensjonar, og om regjeringa sin politikk i slike tilfelle bidreg til at det todelte målet vert oppfylt og beitebruken vert teken omsyn til.

  • Kva som er årsakene til at beitebruken så å seie er avvikla eller sterkt redusert i bjørnesona og ulvesona, stikk i strid med dei føresetnadene som Stortinget har uttrykt fleire gonger. Per i dag artar særleg ulvesona seg som eit ulvereservat, noko som aldri var Stortinget sin intensjon.

  • Om regjeringa vik frå prinsippet om soneforvaltning når regjeringa i beiteprioriterte område legg opp til å hegne om einskilde ulvehannar (med bakgrunn i genetikk) og einskilde bjørnebinner (med bakgrunn i at bestandsmålet ikkje er nådd).

  • Om metodane som vert nytta ved uttak av rovvilt, er gode nok, slik at uttaket kan skje raskt og effektivt.

  • Om tilbodet om midlar til førebyggande rovdyrtiltak er stort nok til å dekke dei verkelege kostnadene og meirarbeidet ved desse tiltaka.

  • Om rovviltforvaltninga har oppfylt Stortinget sin føresetnad om full erstatning til dei som har tap av husdyr og tamrein til rovvilt. Det er særleg grunn til å minne om Stortinget sine to vedtak av 6. juni 2016, nemleg nr. 770, som lyder: «Stortinget ber regjeringen utrede mulige økonomiske ordninger for tap av eventuelle rettigheter eller belastninger innenfor ulvesonen og viser til ulvesoneutvalgets forslag knyttet til dette spørsmålet» og vedtak nr. 771, som lyder: «Stortinget ber regjeringen legge frem en sak hvor man vurderer mulige ordninger for midler til kommuner med ynglinger innenfor ulvesonen».

  • Om andre samfunnsinteresser enn beitedyr er tekne tilstrekkeleg omsyn til i dei områda av landet som har høgt rovvilttrykk. Dette gjeld både spørsmålet om opplevd tryggleik i lokalsamfunna som vert råka, men òg spørsmålet om korleis rovviltpolitikken pregar næringslivet utanfor beitenæringane (t.d. når det gjeld jakt).

  • At det enno er mange spørsmål knytte til det genetiske opphavet til ulvebestanden i Sør-Skandinavia som ikkje er tilstrekkeleg klara opp i.

Fleirtalet er særleg kritisk til Riksrevisjonen si vurdering av om beitenæringa i Noreg er livskraftig. Fleirtalet vil i samband med dette åtvare mot å sjå seg blind på nasjonal statistikk over talet på sau og talet på beitedyr som er tapte til rovvilt, sidan det er tydeleg at desse tala kamuflerer store lokale og regionale rovviltkatastrofar. Fleirtalet vil peike på at det ikkje kan seiast å vere eit døme på ei vellukka forvaltning at talet på skadar på beitedyr går ned, så lenge grunnen til dette er ein sterk nedgang i talet på beitedyr fordi næringsutøvarar ikkje finn det forsvarleg å halde fram med beitedyr på grunn av rovdyrpresset. Sjølv om talet på sau og lam på utmarksbeite har vore stabilt, har det vore ein kraftig nedgang i fleire område. Dette gjeld sjølv i beiteprioriterte område.

Fleirtalet meiner vidare at prinsippet om at rovviltnemndene skal stå fritt til å vedta forvaltningsplanar for rovvilt, må oppretthaldast, og at departementet skal ha respekt for dei vedtaka om forvaltning som vert gjorde i rovviltnemndene. Det er rovviltnemndene si oppgåve å sikre at omsynet til rovvilt, beitedyr, reindriftsnæring og andre interesser vert ivaretekne innanfor forvaltningsregionane. Det skal ikkje vere slik at Klima- og miljødepartementet skal ha eit generelt høve til å overprøve nemndene si skjønnsutøving.

Dersom rovviltnemndene ikkje vert høyrde og stadig vert overkøyrde, vil det føre til auka mistillit. Fleirtalet meiner dette er særs uheldig.

Eit anna fleirtal, alle unnateke medlemen frå Venstre, vil understreke at rask felling av skadedyr i dei beiteprioriterte områda er særs viktig for å skape tillit til forvaltninga og dei som er sette til å styre dei politiske avgjerdene. Dette fleirtalet ber difor departementet ta på alvor at det ikkje skal vere rovdyr som utgjer skadepotensial, i beiteprioriterte område. Det same gjeld tilhøvet mellom departementet og rovviltnemndene.

Dette fleirtalet vil òg understreke alvoret for reindriftsnæringa, der meir enn ein av tre reinkalvar vert tekne av rovdyr. Dette gjer det utfordrande å drive for reineigarane og set heile næringa under stort press, med dei konsekvensane det har, særleg for samiske næringsutøvarar.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til Dokument 3:13 (2018–2019) – Riksrevisjonens undersøkelse av rovviltforvaltningen – knyttet til om Klima- og miljødepartementet gjennom rovviltforvaltningen, og i samarbeid med Landbruks- og matdepartementet, legger til rette for å oppnå Stortingets todelte mål om bærekraftige rovviltbestander og en livskraftig beitenæring. Det er gjort en gjennomgang både av bestandsmålene og av beitenæringen, og Riksrevisjonen har kommet med seks hovedanbefalinger.

Disse medlemmer vil påpeke at den rovdyrpolitikken som føres i Norge, skal være innenfor rammene av Bernkonvensjonen og naturmangfoldloven og i samsvar med rovviltforlikene fra 2004 og 2011, flertallsvedtakene om ulv fra 2016 og den todelte målsettingen om at vi skal ha rovdyr og beitedyr i Norge. All forvaltning av rovdyr skal bygge på vitenskapelig og erfaringsbasert kunnskap. Videre skal det legges vekt på regional forvaltning, respekt for eiendomsretten og livskvaliteten for enkeltmennesker og lokalsamfunn. Det er viktig å arbeide videre med målet om reduserte konflikter.

Disse medlemmer viser til at Riksrevisjonen sine funn i rapporten munner ut i seks anbefalinger til Klima- og miljødepartementet, der Riksrevisjonen mener departementet bør:

  • vurdere tiltak for å sikre mer funksjonelle forvaltningssoner, som ivaretar både rovvilt og beitenæringene

  • vurdere fordelingen av de nasjonale bestandsmålene mellom forvaltningsregionene for rovvilt

  • vurdere hvordan skadefellingen kan bli iverksatt så effektivt som mulig

  • vurdere hvordan virkemidlene kan innrettes slik at rovviltbelastningen i reindriftsnæringen reduseres

  • sørge for nødvendige avklaringer når det oppstår uenighet mellom miljømyndighetene og rovviltnemndene, for eksempel i arbeidet med å utforme forvaltningsplaner

  • fortsette å utvikle et godt kunnskapsgrunnlag om rovviltbestandene, og forsterke arbeidet med å bygge kunnskap om både årsaker til tap av beitedyr og effekten av forebyggende og konfliktdempende tiltak»

Disse medlemmer viser til at Riksrevisjonens rapport synliggjør at rovviltforvaltningen fungerer godt, men at det må vurderes nærmere oppfølging på enkelte områder. Disse medlemmer merker seg at Riksrevisjonen gir seks konkrete anbefalinger, og at det på ett av disse punktene reises kritikk mot Klima- og miljødepartementet. Dette gjelder anbefalingen om å sørge for nødvendige avklaringer når det oppstår uenighet mellom miljømyndighetene og rovviltnemndene, for eksempel i arbeidet med å utforme forvaltningsplaner.

Disse medlemmer ser det som viktig at det i rovviltforvaltningen arbeides videre med tiltak, slik at soneforvaltningen blir best mulig og ivaretar både rovvilt og beitenæringene. Disse medlemmer merker seg høringsinnspillene, hvor flere aktører ønsket en god dialog mellom departement og berørte næringer om soneforvaltningen. Hvordan de nasjonale bestandsmålene for de ulike rovdyrartene fordeles mellom regionene, er også en viktig del av dette. Disse medlemmer merker seg at klima- og miljøministeren har hatt flere forslag på høring, og imøteser at forslag til antall forvaltningsregioner for rovvilt, fordeling av regionale bestandsmål for den enkelte rovviltregion og spørsmålet om felles bestandsmål legges fram for Stortinget.

Disse medlemmer påpeker at skadefelling må iverksettes og gjennomføres så effektivt som mulig når slike tillatelser blir gitt. Disse medlemmer merker seg de tiltak klima- og miljøministeren har gjennomført på dette området, herunder den veilederen som er utarbeidet om skadefelling, og de utfordringer som påpekes. Disse medlemmer mener det i oppfølgingen av veilederen er viktig å øke kompetansen hos de kommunale og interkommunale fellingslagene, større grad av kompetanseoverføring mellom fellingslagene og kompetanseoverføring fra Statens naturoppsyn til fellingslagene. Det bør også arbeides videre med tiltak for raskere avdekking av skader, slik at skadefellingsforsøk kan iverksettes så effektivt som mulig.

Disse medlemmer mener det må settes inn tiltak for å finne løsninger på hvordan ulike virkemidler kan innrettes for å bedre situasjonen for reindriftsnæringen. Disse medlemmer merker seg at Riksrevisjonen stiller spørsmål ved om de tiltakene som er gjennomført og som er planlagt, er tilstrekkelige for å redusere rovviltbelastningen for tamreinnæringen. Disse medlemmer imøteser derfor ytterligere tiltak fra Klima- og miljødepartementet for å følge Riksrevisjonen på dette punktet.

Disse medlemmer merker seg at det er til dels store sprik mellom forskning og reindriftsnæringens egen oppfatning av utfordringene, og det må søkes større klarhet i dette slik at effektive tiltak kan settes inn.

Disse medlemmer påpeker at regional rovviltforvaltning står sentralt i dagens rovviltpolitikk, og det er viktig at rovviltnemndene har hovedansvaret for sine regioner. Det skal være en høy terskel for Klima- og miljødepartementet å overprøve de planer nemndene utarbeider. Samtidig må departementet, som overordnet instans og ansvarlig for at Stortingets vedtak etterfølges, sørge for raskere avklaring av eventuelle uenigheter enn det som har vært tilfelle fram til i dag. Det er uheldig at det oppstår langvarig usikkerhet om viktige forhold slik som soneinndeling i den enkelte region. Disse medlemmer forutsetter at Klima- og miljødepartementet følger opp dette.

Disse medlemmer understreker viktigheten av kunnskap om rovviltbestandene, årsaker til tap av beitedyr og effekten av forebyggende og konfliktdempende tiltak. Dette skal være høyt prioriterte oppgaver i rovviltforvaltningen. Disse medlemmer har merket seg Riksrevisjonens vurderinger om mangelfull kunnskap om ulike tapsårsaker på beitedyr. Av hensyn til både mest mulig korrekt erstatningsutmåling, konfliktdemping og iverksetting av mest mulig effektive og presise tiltak er det viktig at slik kunnskap kommer på plass så raskt som mulig.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener Riksrevisjonens rapport er balansert og gir et bilde av en rovviltforvaltning som i hovedsak fungerer godt. Dette medlem merker seg at også andre hensyn enn undersøkelsens temaer er relevante for rovviltpolitikken, slik som andre næringsinteresser ut over beitenæring, og viser forståelse for dette. Dette medlem peker likevel på hva som er undersøkelsens formål, og at komiteen behandler de temaene som rapporten belyser. Dette medlem understreker videre viktigheten av å nå bestandsmålene for rovvilt, viktigheten av at naturmangfoldlovens bestemmelser følges, og at Norge er forpliktet av internasjonale konvensjoner til å sikre levedyktige bestander av rovvilt. Dette medlem viser til at nasjonale myndigheter generelt og departementet spesielt har et særlig ansvar, og forutsetter at departementet oppfyller disse krav og kriterier.

Dette medlem vil understreke at mye av konflikten som oppstår, skyldes mangel på god, tilgjengelig kunnskap. Dette medlem har registrert at klare forskningsresultater som ville ryddet av veien mange misforståelser, aldri når avisspaltene. Dette medlem savner en mer aktiv rolle fra offentlige myndigheter (som Miljødirektoratet, Fylkesmannen og Statens naturoppsyn (SNO)) når det er en tilspisset debatt i offentligheten om rovdyrspørsmål, gjerne når konkrete situasjoner oppstår.

Dette medlem er kjent med at naturveiledningsdelen av SNO er bortfalt, og at deler av denne oppgaven er overført til de offentlig godkjente rovdyrsentrene. Det er vanskelig å se at disse har instruks eller kapasitet til å bidra aktivt i pågående rovdyrdebatter når situasjoner oppstår. Dette medlem vil påpeke at det er et stort behov for at mediene får saklig, objektiv informasjon bygd på de høyst kompetente og anerkjente forskningsmiljøene i Skandinavia på rovdyras økologi.

Dette medlem vil understreke at god formidling av forskningsresultater om rovdyras vandringsmønster, næringsvalg og farlighet ville senket konfliktnivået i mange tilfeller.

3. Tilråding frå komiteen

Komiteen har elles ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere følgjande

vedtak:

Dokument 3:13 (2018–2019) – Riksrevisjonens undersøkelse av rovviltforvaltningen – vert lagt ved møteboka.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 10. mars 2020

Dag Terje Andersen

Hans Inge Myrvold

leiar

ordførar