Søk

Innhold

3. Andre forslag og merknader fremkommet under komiteens behandling

3.1 Motkonjunkturtiltak

Komiteens medlemmer fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til at Norge og verden befinner seg i en krisesituasjon. Disse medlemmer viser til at det akkurat nå er størst behov for inntektssikring for personer og bedrifter fordi økonomien er satt på lavgir av smittevernhensyn. Samtidig må det legges til rette for at økonomien raskt kommer i gang igjen når smittevernhensyn tillater større aktivitet.

Disse medlemmer viser til at det er mye usikkerhet knyttet til hvordan situasjonen vil utvikle seg. Det er grunn til å anta at noe økonomisk aktivitet vil kunne gjenopptas relativt raskt etter at ønsket begrensning på bevegelse oppheves. For andre næringer vil det kunne ta lengre tid før normal aktivitet kan gjenopptas.

Disse medlemmer erkjenner at så lenge samfunnet er preget av omfattende tiltak for å redusere smittespredning, er det vanskelig å iverksette omfattende motkonjunkturtiltak. Likevel er det mye som kan forberedes nå, slik at arbeidet kan starte opp raskt etter at begrensningene på mobilitet og aktivitet oppheves. Mange av motkonjunkturtiltakene kan forberedes i perioden fremover, selv om man av smittevernhensyn oppfordrer folk til å jobbe mer hjemmefra.

Disse medlemmer viser til at for å raskt kunne igangsette arbeid når smittevernhensyn tillater det, vil det være en fordel om anbud kan innhentes og kontrakter fremforhandles i perioden frem til dette skjer. Disse medlemmer viser til at slikt og annet forberedende arbeid burde være fullt mulig å gjennomføre allerede nå og vil bidra til at aktiviteten kommer raskere i gang når tiden er inne for det. Disse medlemmer mener derfor at regjeringen snarest mulig bør legge frem forslag til styrking av relevante etater for å igangsette arbeidet med fremtidige motkonjunkturtiltak.

Disse medlemmer viser til at innføring av motkonjunkturtiltak er en anledning til å vri samfunnet i en mer bærekraftig retning. Når samfunnet skal i gang igjen, er det viktig å stimulere til tiltak som ikke bremser det grønne skiftet. Kortsiktige krisetiltak som får negative konsekvenser for framtidige muligheter til en trygg og bærekraftig økonomi må unngås.

Disse medlemmer mener at regjeringens motkonjunkturpolitikk må vektlegge tiltak som gir langsiktige samfunnsmessige gevinster som lavere klimagassutslipp, mer effektiv ressursbruk og en mer robust infrastruktur og arealforvaltning i møte med klimaendringer. Eksempler på tiltak som bør vurderes og prioriteres er utbygging av havvindparker, karbonfangst og -lagring, flom- og skredsikring av tettsteder og infrastruktur, forsering av investeringer i jernbane og kollektiv, og økt støtte til blant annet Enova og Innovasjon Norge for å øke tempoet i elektrifiseringen av Norge.

Flom- og rassikring:

Disse medlemmer viser til at NVE har anslått at det trengs nær fire milliarder kroner til flom- og rassikringstiltak rundt omkring i landet. I statsbudsjettet for 2020 foreslo regjeringen å bevilge 505 mill. kroner til formålet.

Disse medlemmer viser til at flom- og skredforebyggende tiltak, i tillegg til å være god klimatilpasning, vil kunne skape arbeidsplasser og økonomisk aktivitet. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget så snart som mulig med forslag til økte bevilgninger til NVEs arbeid med flom- og skredforebygging.»

Enova:

Disse medlemmer viser til at det er viktig at Enova gis økte rammer allerede nå. Bygging av utslippsfrie ferger og hurtigbåter, og installering av landstrøm, er tiltak som det tar tid å gjennomføre. Mye arbeid må gjennomføres før kontrakt underskrives mellom Enova og bedrift. Det er derfor viktig at disse bevilgningene økes nå. På denne måten kan forberedende arbeid gjennomføres nå, og bedriftene gis større sikkerhet for at de har kontrakter når tiltakene mot smittespredning lettes.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget så snart som mulig med forslag til økte bevilgninger til Enovas arbeid for en grønn omstilling og elektrifisering av Norge.»

Disse medlemmer viser også til at fylkeskommunene må gis økonomiske rammer for at de kan gå til anskaffelse av utslippsfrie og/eller lavutslippsløsninger for ferger og hurtigbåter. Dette vil bidra til at verftsindustrien vil få kontrakter for videreutvikling og bygging av utslippsfrie ferger og hurtigbåter, og vil gi en trygghet for videre drift.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget så snart som mulig med forslag til økte bevilgninger til fylkeskommunene, øremerket investeringer i utslippsfri og lavutslipp kollektivtransport som ferger og hurtigbåter, samt økte bevilgninger til riksveifergetjenester.»

Enøk-tiltak i boliger og næringsbygg:

Disse medlemmer viser til at sterke statlige incentiver for å stimulere til etterisolering og energisparing i hjemmet kan utløse økt aktivitet svært raskt. ENØK-tiltak i husholdninger og næringsbygg kan redusere energibruken og utgiftene til strøm og gi både økonomiske og miljømessige gevinster. Disse medlemmer viser til at potensialet for energisparing i eksisterende bygningsmasse er stort.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå virkemiddelapparatet for støtte til ENØK-investeringer i bolig og næringsbygg og legge frem forslag om forsterkede incentiver for slike investeringer.»

Solenergi på tak og fasader:

Disse medlemmer viser til at økt støtte til solenergi kan utløse økt aktivitet på kort tid. Økt produksjon av fornybar strøm fra solenergi er miljøvennlig og kan redusere utgiften til strøm for både husholdninger og næringsliv. Potensialet for produksjon av solenergi er stort, og både privatboliger, offentlige bygninger og næringsbygg kan være egnet til slik energiproduksjon.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå virkemiddelapparatet for støtte til installasjon av solenergianlegg i boliger og næringsbygg, og legge frem forslag om forsterkede incentiver for slike investeringer.»

Ta igjen vedlikeholdsetterslep på jernbane og veiinfrastruktur:

Disse medlemmer viser til at Norge i dag har et betydelig vedlikeholdsetterslep på jernbane og veier. I mange tilfeller vil kostnadene bli høye hvis nødvendige tiltak utsettes slik at skader, svakheter eller slitasje på infrastruktur får utvikle seg videre. I mange slike tilfeller finnes det allerede god kunnskap om hva som må gjøres, slik at tiltak kan iverksettes på kort varsel og utløse aktivitet allerede i år.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen øke innsatsen for vedlikeholdsarbeid på vei og jernbane og komme tilbake til Stortinget med forslag om dette.»

Fornebubanen:

Disse medlemmer viser til at bygge- og anleggsnæringen er hardt rammet av den pågående krisen. Det er derfor viktig å sikre rasjonell framdrift i vedtatte infrastrukturprosjekter som vil gi sikre inntekter til lokalt næringsliv.

Disse medlemmer viser til at det er bred enighet om bygging av Fornebubanen, som er et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt som vil bedre kollektivtilbudet i Oslo og Viken og bidra til å nå nullvekstmålet for biltrafikk i byene og klimamålene.

Disse medlemmer viser til at en bekreftelse fra regjeringen om dekning av kostnader i KS2 av Fornebubanen, som etterspurt av Oslo kommune, vil sikre igangsetting og en rasjonell framdrift på Fornebubanen og sånn sett bidra til økonomisk aktivitet når smittevernhensyn tillater dette.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen bekrefte overfor Oslo kommune at staten vil dekke 50 pst. av kostnadene i henhold til KS2 for Fornebubanen, fratrukket verkstedsdelen på basen på Fornebu og 50 pst. av den eventuelle besparelsen som ny løsning på Skøyen vil innebære.»