I proposisjonen legg
Barne- og familiedepartementet fram forslag til ny lov om Opplysningsvesenets fond.
Føremålet med lova er å legge det rettslege grunnlaget for å dele
fondet sine verdiar og gi eigedomsretten til Den norske kyrkja og
staten.
Opplysningsvesenets
fond blei danna ved lov i 1821. Fondet har ei rettsleg sjølvstendig
stilling (eige rettssubjekt) og er eigar av den formuesmassen som Grunnlova
§ 116 nemner som «det benefiserte godset til presteskapet». Eigedomsretten
til fondet har vore omdiskutert i mange år.
Departementet fann
det rett å leggje spørsmålet om eigedomsretten fram for Stortinget
til avgjerd og føreslo at verdiane i fondet skulle delast mellom
staten og Den norske kyrkja, noko Stortinget slutta seg til, jf.
Meld. St. 29 (2018–2019) og Innst. 209 S (2019–2020) frå familie- og
kulturkomiteen. Ei slik deling vil ikkje kunne la seg gjere med
heimel i den gjeldande lova, der det heiter at eigedommar og kapitalen
i fondet ikkje kan givast bort. Lovforslaget skal derfor gjere det
mogleg å dele fondet og setje vilkår for delinga både for staten
og Den norske kyrkja, innanfor dei vilkåra som går fram av Grunnlova § 116
fyrste punktum, der det heiter at «Kjøpesummar og inntekter av det
benefiserte godset til presteskapet skal berre nyttast til gagn
for presteskapet og til å fremje opplysinga.»
Opplysningsvesenets
fond er sett saman av mange ulike eigedelar. Det blir gjort greie
for desse i proposisjonen.
Lovforslaget gir
høve til at Den norske kyrkja, utan vederlag, får overført eigedommar
og andre eigedelar som har særskilt verdi for kyrkja frå fondet,
og blir eigar av desse. Staten blir eigar av dei andre verdiane
i fondet. På denne måten blir det rettslege grunnlaget for deling lagt
og spørsmålet om eigedomsretten av fondet løyst.
Det blir sett fleire
vilkår for at Den norske kyrkja kan overta verdiar frå Opplysningsvesenets
fond. Som nemnt skal eigedommane og eigedelane ha særskilt verdi
for kyrkja, men Den norske kyrkja kan ikkje overta eigedelar som
gir ho ein økonomisk vinst til fordel for si allmenne verksemd.
Verdiane Den norske kyrkja vil overta, er i hovudsak prestebustader
som er nytta som rekrutteringsbustader for prestar der det ikkje
er ein velfungerande bustadmarknad, samt tilskot til å dekkje vedlikehaldsetterslep
og driftskostnader knytte til eigedommane kyrkja overtek. Etter
gravplasslova § 1 fjerde ledd og trussamfunnslova § 15 fyrste punktum
er sokna eigar av gravplassar og kyrkjegrunn. Gravplassar og kyrkjegrunn
som Opplysningsvesenets fond eig, kan overførast direkte til vedkommande
sokn.
Departementet går
inn for at det som hovudregel ikkje blir gitt eigne tilskot frå
fondet til Den norske kyrkja i framtida. Dei fordelane som Den norske
kyrkja i dag har av fondet, vil etter lovforslaget i all hovudsak
falle bort.
Opplysningsvesenets
fond har til no hatt ansvaret for å stille bustad til prest til
disposisjon. Etter delinga av fondet og overføring av mange prestebustader
til kyrkja vil ikkje fondet ha denne oppgåva meir. Likevel er det slik
at nokre prestar har avtale om burett knytt til den prestebustaden
han eller ho bur i. Det var ein avtale som blei inngått i samband
med at buplikta for prestar blei oppheva i 2015, der hovudpunktet
er at husleiga er fastsett med utgangspunkt slik ho var når det
var buplikt og er soleis lågare enn marknadsleige. Det er Opplysningsvesenets
fond som har dekt denne differansen. Desse avtalane vil ikkje falle
bort som følgje av delinga av fondet, men fell fyrst bort når leigetilhøva
med den einskilde prest blir avslutta. Slik blir ordninga avvikla
etterkvart.
Av lovforslaget går
det fram at Opplysningsvesenets fond blir eit statleg fond frå 1. januar
2023. Då skal også overføringane til Den norske kyrkja vere bestemt,
sjølv om ikkje alle eigedommane faktisk er overførte innan denne
datoen. Kyrkja blir eigar av dei overførte verdiane utan andre vilkår
enn det som går fram av anna lovgiving. Staten sin eigedomsrett
vil vere avgrensa av vilkåra i Grunnlova § 116.
I dag blir fondet
forvalta av Kongen. Dette blir ført vidare også etter 1. januar
2023. Det er Kongen som fastset korleis fondet skal organiserast
og forvaltast, men likevel innanfor ramma av at grunnkapitalen ikkje
kan givast bort eller brukast opp og må haldast rettsleg skildt
frå annan formue staten forvaltar. Dette er den mangeårige rettsstillinga
til fondet og har si forankring i Grunnlova § 116. Når det gjeld
overskotet i fondet, er det Kongen som avgjer korleis det skal nyttast,
men då innanfor dei føremåla som går fram av Grunnlova.
Vilkåret for ei deling
av fondet mellom staten og Den norske kyrkja er at staten skal auke
sin innsats for sikring av dei kulturhistorisk viktige kyrkjebygga
i eit omfang som svarer til verdien av fondet på det tidspunktet
fondet blir regulert som eit statleg fond. Verdien av fondet per
1. januar 2023 vil vere referansen for den statlege innsatsen.
Departementet understrekar
at denne innsatsen ikkje rører ved kommunane sitt ansvar for istandsetjing og
vedlikehald av kyrkjene, men skal komme i tillegg.
Dei økonomiske og
administrative konsekvensane av lovforslaget for fondet, Den norske
Kyrkja og for staten er gjort greie for i proposisjonen.
Proposisjonen inneheld
også eit lovforslag for å rette opp ein inkurie i lov 7. juni 1996
nr. 32 om gravplasser, kremasjon og gravferd.