Søk

Innhold

5. Oppfølgning av anmodnings- og utredningsvedtak

I dette punktet behandler komiteen oppfølgning av anmodnings- og utredningsvedtakene under rammeområdene 9, 10 og 11.

5.1 Nærings- og fiskeridepartementet

I Prop. 1 S (2022–2023) kapittel 3 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Nærings- og fiskeridepartementet.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avsluttes (Ja/Nei)

2021–2022

35. nr. 2

Et tydelig klima- og miljømandat for Eksfin og etablering av et eget program for eksport av norsk, grønn teknologi og kompetanse

Ja

2021–2022

35. nr. 3

Investeringer i presåkornfasen

Ja

2021–2022

35. nr. 12

Nullutslippsløsninger for servicefartøy i havbruksnæringen

Nei

2021–2022

35. nr. 57

Opprettholde aktivitetskrav i kongekrabbefiske

Ja

2021–2022

35. nr. 58

Søknadsbasert tilskuddsordning for ungdomsfiske

Ja

2021–2022

481

Nullvisjon for næringer til havs

Nei

2021–2022

498

Finnmarksløpet

Ja

2021–2022

562

Grensekryssende fiske i Skagerrak

Nei

2021–2022

601

Dagligvare – hvordan aktører uten stor kapitaltilgang kan få innpass

Nei

2021–2022

602

Dagligvare – rettferdig andel av verdiskapinga i verdikjeden for mat

Nei

2021–2022

603

Dagligvare – usaklig forskjell i innkjøpsbetingelser

Ja

2021–2022

604

Dagligvare – vurdere terskelen for dominans i dagligvaremarkedet

Ja

2021–2022

605

Dagligvare – ytterligere konkurransefremmende tiltak

Ja

2021–2022

606

Dagligvare – felles merkeordning for kjedenes egne merkevarer (EMV)

Nei

2021–2022

607

Dagligvare – utrede virkningene av egne merkevarer på konkurransesituasjonen

Nei

2021–2022

608

Dagligvare – vertikal integrasjon og egne merkevarer i dagligvarebransjen

Nei

2021–2022

609

Dagligvare – hindre bruk av negative servitutter

Nei

2021-2022

610

Dagligvare – konkurranse og mer åpenhet innenfor grossist- og distribusjonsleddet

Nei

2021–2022

611

Dagligvare – definisjon av kjedenes egne merkevarer (EMV)

Nei

2021–2022

612

Dagligvare – midlertidig forskrift om usaklig prisdiskriminering

Nei

2021–2022

719

Tilrettelegging for testsentre for flytende havvind

Ja

2021–2022

725

Offentlige innkjøp – krav til bærekraftig produksjon av batterier ved offentlige innkjøp

Nei

2021–2022

732

Batteritoll – handels- og samarbeidsavtalen mellom EU og Storbritannia

Nei

2021–2022

733

Produksjon og resirkulering av batterier

Ja

2021–2022

734

Satsing på utvikling og produksjon av batterier og andre nye grønne næringer

Ja

2021–2022

735

Batterispesifikke utdanningsløp, herunder etablere flere treparts bransjeprogram

Nei

2021–2022

754

Bransjeavtaler – råstoff til biogassproduksjon

Nei

2021–2022

755

Sirkulær økonomi i virkemiddelapparatet

Ja

2021–2022

840

Videreføring av prosjektorganisasjonen for Ocean Space Centre

Ja

2021–2022

841

Kystfiske – rapportering av posisjon og fangstmeldinger over mobilnettet

Ja

2020–2021

71

Sikre egenproduksjon – ordning med utleie av akvakulturtillatelser

Nei

2020–2021

98

Oppfølging av kvotesystemet i kyst- og havfiske

Nei

2020–2021

172

Mineralloven – forbedringer og forenklinger

Nei

2020–2021

572

Innkjøpspriser i dagligvaremarkedet

Nei

2020–2021

573

Dagligvaremarkedet – regnskaps- og funksjonsmessig skille mellom leddene

Nei

2020–2021

574

Dagligvare – rabatter skal i større grad følge varen

Nei

2020–2021

829

Fiskeflåten – strategi for fornyelse

Nei

2020–2021

834

Innføre krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for transport av gods eller passasjerer

Ja

2020–2021

835

Innføre krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for passasjerskip i norske farvann

Ja

2020–2021

836

Innføre krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for skip som utfører stasjonær virksomhet

Ja

2020–2021

837

Legge til grunn norske lønns- og arbeidsvilkår for skip som betjener nye havnæringer i norske farvann

Ja

2020–2021

839

Styrke og lovfeste tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Nei

2020–2021

841

Utrede handlingsrommet innenfor EØS-avtalen for å plassere offentlige oppdrag hos norske verft

Nei

2020–2021

980

Representantforslag om å sikre en mer helhetlig havbruksforvaltning

Nei

2020–2021

1111

Forenkling for næringslivet

Ja

2020–2021

1135

Kartlegging av mineralressurser

Ja

2020–2021

1137

Mineralstrategi

Nei

2020–2021

1231

Løse utfordringene Svinesundtersklene har for innseilingen til Halden

Nei

2019–2020

549

Kvotemeldingen – fordeling mellom flåtegruppene

Nei

2019–2020

551

Kvotemeldingen – fordeling av strukturgevinst

Nei

2019–2020

553

Kvotemeldingen – kvotefleksibilitet i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N

Nei

2019–2020

555

Kvotemeldingen – om faktisk lengde og hjemmelslengde

Nei

2019–2020

556

Kvotemeldingen – avvikling av «samfiske med seg selv»

Nei

2019–2020

558

Kvotemeldingen – om konsekvensutredninger

Nei

2016–2017

108 pkt. 35

Registrering av firmaer og selskap i Norge uten fysisk tilstedeværelse

Nei

2013–2014

496

Informasjon om eiere av aksjeselskap

Nei

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2022–2023) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene og kan således ikke erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av den årlige stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Komiteen viser til omtalene av de ulike anmodnings- og utredningsvedtakene i proposisjonen. Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringen Støres konklusjon om videre rapportering eller ikke, med mindre annet er spesielt omtalt. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2022–2023).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til regjeringens rapportering på ulike anmodningsvedtak i budsjettproposisjonen. Flertallet tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringens konklusjon om videre rapportering eller ikke. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2022–2023).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg regjeringens rapportering på anmodningsvedtakene og vil ta stilling til disse i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 4 (2022–2023).

5.1.1 (2020–2021) Vedtak nr. 1111 Forenkling for næringslivet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Medlemen i komiteen frå Venstre merkar seg at regjeringa meiner vedtaket er oppfylt, fordi ein har oppnemnt ei interdepartemental arbeidsgruppe som skal følge opp forenklingsarbeidet for næringslivet. Denne medlemen vil syne til at regjeringa så langt ikkje har levert konkrete resultat som monnar i å kutte reglar og skjemavelde for næringslivet, men tvert imot innført ei rad nye reglar og forskrifter som gjer kvardagen vanskelegare for mange småbedrifter, mellom anna det sterkt byråkratiserande framlegget om innføring av ekstra arbeidsgivaravgift for inntekter over 750 000 kroner. Denne medlemen seier seg difor ikkje samd i at vedtaket er følgt opp.

5.1.2 (2021–2022) Vedtak nr. 719 Tilrettelegging for testsentre for flytende havvind

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Medlemene i komiteen frå Høgre, Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne er sterkt kritiske til at regjeringa i budsjettforslaget for 2022 har kutta i løyvingane til Katapult-sentra, som testsenteret for flytande havvind er ein del av. Desse medlemene meiner dette, saman med redusert ambisjonsnivå for Grøn plattform i åra framover og ei kraftig skjerping av skattebyrden for FoU-sektoren, vil svekke, ikkje styrke arbeidet med å sikre verdsleiande norsk kompetanse på flytande havvind i norsk industri. Desse medlemene seier seg difor ikkje samde i at vedtaket er følgt opp.

5.2 Landbruks- og matdepartementet

I Prop. 1 S (2021–2022) kapittel 5 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Landbruks- og matdepartementet.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering blir avslutta (Ja/Nei)

2021–2022

836

Overgang frå kronetoll til prosenttoll

Nei

2021–2022

799

Oppdatering av jordvernstrategien

Nei

2021–2022

754

Bransjeavtaler for biogassproduksjon

Nei

2021–2022

381

Melding til Stortinget om dyrevelferd som bygger på oppdatert kunnskap

Nei

2021–2022

382

Dyrevelferden i svinenæringen

Nei

2021–2022

383

Konkrete tiltak i melding til Stortinget om dyrevelferd

Nei

2021–2022

384

Alternativ til CO2-bedøving av dyr

Nei

2021–2022

35 – nr. 29

Inntektsgap

Nei

2021–2022

35 – nr. 59

Investeringsmidlar

Ja

2020–2021

232

Tapsgrenser hos Norsk Rikstoto

Nei

2020–2021

1127

Pelsdyrkompensasjonsordning – berekna bruksverdi

Ja

2020–2021

1128

Pelsdyrkompensasjonsordning – kapasiteten i pelsdyrverksemda

Ja

2020–2021

1129

Pelsdyrkompensasjonsordning – opprydding og sanering

Ja

2020–2021

1130

Pelsdyrkompensasjonsordning – spesialiserte maskiner og utstyr

Ja

2020–2021

1131

Pelsdyrkompensasjonsordning – faktiske kostnader

Ja

2020–2021

1134

Viltlova – utgreiing av omgrepet «kunstig lys»

Nei

2016–2017

878

Konsekvensar av liberalisering av konsesjonsplikta

Nei

2016–2017

885

Hundelova

Ja

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2022–2023) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene og kan således ikke erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av den årlige stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Komiteen viser til omtalene av de ulike anmodnings- og utredningsvedtakene i proposisjonen. Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringen Støres konklusjon om videre rapportering eller ikke, med mindre annet er spesielt omtalt. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2022–2023).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til regjeringens rapportering på ulike anmodningsvedtak i budsjettproposisjonen. Flertallet tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringens konklusjon om videre rapportering eller ikke. Det vil bli gjort ved behandlingen av Meld. St. 4 (2022–2023).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg regjeringens rapportering på anmodningsvedtakene og vil ta stilling til disse i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 4 (2022–2023).

5.2.1 2021–2022 Vedtak nr. 382 Dyrevelferden i svinenæringen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne merker seg at regjeringen ikke virker villig til å følge opp vedtaket i Stortinget om særskilt å se på insentiver for å forbedre dyrevelferden i svinenæringen. Disse medlemmer mener det er mange tiltak som kan innføres raskt for å bedre dyrevelferden i svinenæringen, uten å vente på en ny stortingsmelding om dyrevelferd. Disse medlemmer mener at det ikke er en relevant unnskyldning at regjeringen «venter på utviklinga i EU». Det er all grunn til å anta at det i årene framover vil være en kontinuerlig utvikling i EU i retning av skjerpede krav til dyrevelferd. Disse medlemmer mener det dermed ikke er en holdbar strategi for Norge å sitte stille i båten og dermed sakke stadig mer akterut når det gjelder dyrevelferd.

5.2.2 2021–2022 Vedtak nr. 383 Konkrete tiltak i melding til Stortinget om dyrevelferd

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen ikke vil følge opp Stortingets vedtak om å be regjeringen legge fram en helhetlig stortingsmelding om dyrevelferd som omfatter både produksjonsdyr i landbruket, kjæledyr og fiskeoppdrett senest i vårsesjonen 2023. Disse medlemmer mener det haster med å få fortgang i arbeidet, og at det ikke er en relevant unnskyldning at regjeringen «venter på utviklinga i EU». Det er all grunn til å anta at det i årene framover vil være en kontinuerlig utvikling i EU i retning av skjerpede krav til dyrevelferd. Disse medlemmer mener det ikke er en holdbar strategi for Norge å sitte stille i båten og dermed sakke stadig mer akterut når det gjelder dyrevelferd.

5.2.3 2021–2022 Vedtak nr. 384 Alternativ til CO2-bedøving av dyr

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen ikke har iverksatt tiltak for å øke forskningsinnsatsen for alternativer til CO2-bedøving av dyr i slakteri og kverning av hanekyllinger (maserasjon). Disse medlemmer mener det haster med å få fortgang i arbeidet, og at det ikke er en relevant unnskyldning at regjeringen «venter på utviklinga i EU». Det er all grunn til å anta at det i årene framover vil være en kontinuerlig utvikling i EU i retning av skjerpede krav til dyrevelferd. Disse medlemmer mener det ikke er en holdbar strategi for Norge å sitte stille i båten og dermed sakke stadig mer akterut når det gjelder dyrevelferd.

5.2.4 2021–2022 vedtak nr. 836 Overgang frå kronetoll til prosenttoll

Det vises til proposisjonen for nærmere omtale.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, mener en overgang fra krone- til prosenttoll vil være et viktig grep for å beskytte norskproduserte varer. Flertallet ber regjeringen igjen vurdere dette fram mot statsbudsjettet for 2024.