5. Endringer i skatteloven § 19-5 – saksbehandlingsregler for prisråd mv.

Sammendrag

Se Prop. 14 L (2023–2024) kapittel 5.

Forslaget antas å ha uvesentlige administrative og økonomiske konsekvenser.

Departementet foreslår at endringene trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Det vises til forslag til lov om endringer i skatteloven § 19-5 tredje ledd tredje, fjerde, nytt sjette og syvende punktum og fjerde ledd.

Komiteens merknader

Komiteen viser til proposisjonen og til rettebrev fra finansministeren av 28. november 2023, som følger vedlagt denne innstillingen, og som det er tatt hensyn til i tilrådingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at regjeringens forslag bidrar til en tydeliggjøring av allerede vedtatt regelverk.

Flertallet slutter seg til regjeringens lovforslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Innst. 372 L (2022–2023) og behandlingen av grunnrenteskatt på havbruk i Stortinget 31. mai 2023. Høyre stemte imot innføringen av grunnrenteskatten, herunder etableringen av et prisråd, og slutter seg derfor ikke til endringene i skatteloven § 19-5 slik de fremgår av denne proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at departementet nå ber om en hjemmel for ileggelse av tvangsmulkt fra prisrådets side før forslaget som har vært på høring om prisrådets organisering og saksbehandling, er ferdig behandlet fra departementets side og følgelig ikke foreligger.

Høringsinstansenes uttalelser til forskriftsforslaget er derimot tilgjengelige og fremstår samlet som negative til bruk av normpriser og et prisråd. Ikke bare gjelder dette bransjens aktører og organisasjoner, men også statlige Norges sjømatråd advarer sterkt mot forskriftsforslaget som er sendt på høring, og uttaler at «det vil være tilnærmet umulig å fastsette normpriser som ikke gir en betydelig skatterisiko for enkeltaktører», og videre at «det foreligger negative implikasjoner for norsk laks og ørrets evne til å konkurrere på like vilkår ute i markedene».

Disse medlemmer merker seg videre at Fiskeridirektoratet, som iht. forslaget skal fungere som klageorgan for prisrådets vedtak om skatteavregningspris, i sin høringsuttalelse er tydelig på at dette vil kreve «betydelig mer ressurser», mens Finansdepartementet derimot skriver at «forslaget antas å ha uvesentlige administrative og økonomiske konsekvenser». Endelig har også Justis- og beredskapsdepartementet påpekt manglende gjennomarbeidede rollefordelinger til samme forhold.

Disse medlemmer viser til sine merknader og forslag i Innst. 372 L (2022–2023), hvor forslag om at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en vurdering av alternative modeller og anbefalinger for beskatningsregimet for havbruk, og med forutsetning om at næringen blir involvert, ble fremmet.

Disse medlemmer støtter ikke den foreslåtte endringen i skatteloven § 19-5.