4. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland, Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Dokument 8:59 S (2024–2025) fra representantene
Marit Arnstad, Gro-Anita Mykjåland og Aleksander Øren Heen om sterkere kontroll
over strømeksporten. Bakgrunnen for representantforslaget er endringer
i det norske kraftsystemet, med økt eksportkapasitet og ustabile
og tidvis svært høye strømpriser, og det består av seks forslag. Komiteen viser videre til statsrådens
svar 18. februar, med departementets vurdering av forslagene. Komiteen har også mottatt tre høringssvar
fra henholdsvis Fornybar Norge, Næringslivets Hovedorganisasjon (hvor
også Fornybar Norge er medlem) og WWF Verdens naturfond.
Komiteen viser også
til Dokument 8:63 S (2024–2025) fra representantene Sylvi Listhaug,
Frank Edvard Sve, Per-Willy Amundsen, Erlend Wiborg, Hans Andreas Limi,
Dagfinn Henrik Olsen, Bengt Rune Strifeldt, Silje Hjemdal og Marius
Arion Nilsen om å ta tilbake kontrollen i kraftpolitikken, og ivareta
forsyningssikkerheten og sikre lave og stabile priser. Bakgrunnen
for forslaget er tettere tilknytning til det europeiske kraftmarkedet,
ustabile og tidvis svært høye strømpriser, samt endringer i kraft-
og klimapolitikken i Europa, og det består av tolv forslag. Komiteen viser videre til statsrådens svar
18. februar, med departementets vurdering av forslagene. Komiteen har også mottatt fire skriftlige
innspill i saken fra henholdsvis Fornybar Norge, Næringslivets Hovedorganisasjon
(hvor Fornybar Norge er medlem), Naturvernforbundet og WWF Verdens
naturfond.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre vil påpeke
at Norge har kontroll over kraftpolitikken. Alle beslutninger om
avtaleverk, tilknytning eller utbygging er tillagt demokratisk kontroll,
også gjennom energiloven og plan- og bygningsloven.
Flertallet understreker
at det viktigste Stortinget og regjeringen kan bidra med for å sikre
innbyggere og næringsliv lave og stabile strømpriser samtidig som
forsyningssikkerheten ivaretas, er å legge til rette for at det bygges
ut mer kraft og nett. Forslagene fremmet i Dokument 8:59 S (2024–2025)
og Dokument 8:63 S (2024–2025) vil ikke bidra til dette.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Rødt og Kristelig Folkeparti viser
til at Norges kraftsystem i stor grad er bygget rundt vannkraft.
Gjennom små og store vannkraftanlegg har man hatt god tilgang på
miljøvennlig, rimelig og regulerbar kraft. I normale år har Norge
hatt et til dels betydelig overskudd av kraft. Ulempen har vært
at systemet er væravhengig, hvor man i perioder med lite nedbør
og kaldt vær har hatt en viss underdekning av kraft. Dette løste
man med kabelforbindelser til nordiske naboer.
Disse medlemmer viser
til at Norges naboland, i motsetning til Norge, har en kombinasjon
av termiske kraftverk, samt regulerbar vannkraft og uregulerbar
fornybar energi. Det gjør at man har hatt en felles interesse gjennom
å utveksle kraft mellom landene, og det har siden 1960-tallet vært
et organisert system for kraftutveksling i Norden. Historisk har
man hatt perioder med betydelig krafteksport og -import og betydelige
utslag i strømpriser som har vært markant høyere og lavere enn «normalen».
Til tross for dette kan man i stor grad beskrive at systemet med
nordisk kraftutveksling i utgangspunktet har vært balansert, hvor
land med ulik miks av kraftproduksjon samtidig har ført en ansvarlig energipolitikk,
noe som har medført en grunnleggende sunn balanse i kraftsystemene.
Disse medlemmer mener
at stadig flere europeiske land de siste årene har ført en uansvarlig
energi- og klimapolitikk som har resultert i økte energikostnader
og prissmitte til Norge gjennom utenlandskablene. Resultatet er
dyrere strøm for norske husholdninger og svekket konkurransekraft
for store deler av norsk næringsliv. Den europeiske termiske, regulerbare
kraften er i stort monn faset ut, uten fullgod erstatning på plass
eller planlagt. Nedlegging av alle kjernekraftverkene i Tyskland
står igjen som det mest graverende eksempelet. Tyskland har ytterligere
uttalte regjeringsmålsettinger om en kraftforsyning hvor 80 prosent
av energien skal komme fra vind og sol i løpet av dette tiåret.
Dette skjer til tross for at landet allerede har en svært høy kraftpris
til forbrukere, og at en slik politikk vil medføre enorme utfordringer
og kostnader når den væravhengige kraften ikke leverer. Såkalt tysk
«dunkelflaute», hvor vinden ikke blåser og solen ikke skinner, gir
et enormt udekket kraftbehov, som får store prisringvirkninger på kabeltilknyttede
land. Det fører til en vesentlig høyere andel uregulerbar kraft,
gir økt risiko for store svingninger i kraftprisen fra høye priser
til negative priser, vesentlig økte kostnader til balansering av
nettet og økt prisnivå generelt.
Disse medlemmer viser
til at dette regimeskiftet i flere av Norges naboland gjør at systemet
for kraftutveksling får en annen innretning enn tidligere, og helt andre
konsekvenser for den enkelte nasjon enn hva som ble skissert da
utvekslingsavtaler og beslutninger om kabelbygging ble fattet.
Disse medlemmer viser
til at hypotesen tidligere var at norsk kraftsektor kunne importere
billig kraft fra kontinentet og selge dyr kraft tilbake, uten større
effekter på innenlandske strømpriser. I større grad opplever man
derimot at ubalansen og uforutsigbarheten i mange lands kraftsektor
gir store utslag for norske kraftpriser og effekt- og kraftbalanse.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt mener det er
en tydelig årsakssammenheng mellom innfasingen av de to siste utenlandskablene
til Storbritannia og Tyskland og høyere kraftpriser i Norge. Disse medlemmer viser til at de høye
prisene ofte forklares med at det er knapphet på gass og lav fyllingsgrad
i vannmagasinene. Både gassfyllingsgraden og vannfyllingsgraden
var høy i Europa i fjerde kvartal i 2024. På tross av dette er strømprisene
vedvarende høyere enn historiske normalpriser. Nylige erfaringer
hvor tysk «dunkelflaute» inntraff, har også resultert i strømpriser
i Norge som oversteg 10 kr/kWt, selv med normale gass- og vannfyllingsgrader.
Disse medlemmer mener
det ikke er Norges ansvar å beskytte europeiske land mot konsekvensene av
deres egen feilslåtte og uansvarlige energi- og klimapolitikk.
Norsk næringslivs konkurransefortrinn med rikelig tilgang
til rimelig kraft er i ferd med å utraderes grunnet prissmitte fra
mellomlandsforbindelser, og aller verst er situasjonen i prisregion
NO2, som er tettest tilknyttet Europa.
For å sikre norsk forsyningssikkerhet og oppnå
normalisering av priser må nettoeksport over en gitt tidsperiode
begrenses når vannmagasinene har definert lavere fyllingsgrad enn
normalt for årstiden. Dette vil redusere eksponeringen overfor det
alternative europeiske kraftmarkedet. Disse
medlemmer foreslår derfor balansert kraftutveksling, hvor
gjensidig krafteksport og kraftimport opererer som vanlig, også
ved lav fyllingsgrad. Mens nettoeksport over en bestemt tidsperiode,
eksempelvis 7–14 dager, skal unngås når magasinfyllingsgraden er
lavere enn den definerte «normalen» for perioden.
Norges store regulerbare vannmagasiner bør derfor kartlegges
og analyseres ut fra historiske data, med en definert minimumsfyllingsgrad
for årets forskjellige perioder satt for relevante vannmagasin.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt viser til at regjeringen enda
ikke har innført egne tiltak for prisområde NO2 som er særlig rammet
av økte priser, og prisområdet straffes for sitt store kraftoverskudd
med mye regulerbar vannkraft.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener at flere
av forslagene er problematiske på grunn av EØS-avtalen og frihandelsavtalen
mellom EFTA-statene og Storbritannia. Disse
medlemmer vil advare sterkt mot å sette disse avtalene i spill.
Det vil ikke tjene norske interesser eller strømkundene.
Disse medlemmer vil
også understreke at mellomlandsforbindelsene er viktige, blant annet
for å ivareta forsyningssikkerhet. Spørsmålet om nye mellomlandsforbindelser,
nye konsesjoner eller hybridkabler må vurderes etter grundige faglige
utredninger som belyser fordeler og ulemper for det norske markedet
på kort og lengre sikt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil også vise til Arbeiderparti-regjeringens
forslag om Norgespris som sikrer norske husholdninger fra svingninger
i kraftmarkedet.
Disse medlemmer støtter
videre statsrådens vurderinger, men vil samtidig påpeke at Arbeiderpartiet i
utkast til nytt partiprogram har sagt nei til fornyelse av kraftkablene
til Danmark.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til høringsinnspillet
fra WWF Verdens Naturfond, og følgende avsnitt:
«WWF ser med stor bekymring
at det er betydelig politisk støtte til forslag som ikke behandler
kraft som en knapp ressurs, og at det nå foreslås en rekke tiltak
fra flere partier som ikke prioriterer økt utbredelse av de minst
konfliktfylte og natursmarte energiformene – som energisparing,
energieffektivisering samt installasjon av solceller på tak, varmepumper,
fjernvarme mv. – men heller motvirker dem.»
og:
«De ulike fastpris og maksprisløsningene
som foreslås av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, FRP og Rødt vil fjerne
insentivene til å spare strøm eller å investere i energismarte løsninger
som energieffektiviseringstiltak, varmepumper, solceller på tak
osv. Dette er også den formen for energisparing og produksjon som
er mest skånsom på naturen.»
Disse medlemmer slutter
seg til WWFs vurdering.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Senterpartiet og Fremskrittspartiet
foreslår en rekke viktige tiltak, som har vært diskutert hele denne
stortingsperioden.
Dette medlem understreker
at strømpriskrisen, som ikke skyldes mangel på kraft i Norge, har
preget de siste fire årenes politiske diskusjoner sterkt.
Dette medlem viser
til at dagen etter åpningen av det 166. storting den 11. oktober
2021 fremmet Rødt Representantforslag 3 S (2021–2022) om å bremse
krafteksport, med tiltak mot den krisen som var i gang, med økende
priser samtidig som vannmagasinene ble tappet ned for eksport fordi
kraftselskapene ville tjene gode penger. Det ble også foreslått
å utsette oppstarten av drift på kabelen North Sea Link til Storbritannia,
som olje- og energiministre fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Høyre sto bak. Samme dag foreslo Rødt i Representantforslag 11
S (2021–2022) å kutte i strømregninga til de med dårlig råd. Det
var to måneder før regjeringen kom med en strømstøtteordning. I
november 2021 foreslo dette medlem i
Representantforslag 37 S (2021–2022) å oppdatere styringsavtalen
til Enova, til å prioritere energieffektivisering, noe partiet Venstre
i regjering hadde sørget for å prioritere bort. Det tok flere år
før regjeringen fulgte dette opp. I desember 2021 foreslo dette medlem i Representantforslag 44
S (2021–2022) også å stanse veksten i nettleien, samt å tilbakebetale
statens store strøminntekter i Representantforslag 49 S (2021–2022).
Dette medlem viser
til at det ikke var før 11. desember 2021 at regjeringen lanserte
sin strømstøtteordning, som innebar at husholdninger skulle dekke
prisen opp til 70 øre selv, det dobbelte av gjennomsnittlig pris
før strømpriskrisen. Så skulle staten dekke halvparten av prisen
over dette. Ordningen var kun for husholdninger.
En måned senere, 11. januar 2022, fremmet dette medlem og andre representanter
fra Rødt for første gang vårt forslag om en nasjonal makspris på
35 øre kWt for husholdninger, næringsliv og alle andre, med et toprissystem
som gjør luksusforbruk dyrere, i Representantforslag 66 S (2021–2022).
Etter at energiministeren måtte holde en ekstraordinær
redegjørelse for Stortinget om kraftsituasjonen i september 2022,
og avbrøt Stortingets ferie for dette, fremmet Rødt og dette medlem forslag i Innst. 25 S (2022–2023)
om å tette hull i strømstøtten, regulere krafteksport, reforhandle
avtaler om kraftutveksling og sette en makspris på strøm. Forslagene
ble avvist, blant annet av Arbeiderpartiet og Senterpartiet.
I desember 2022 fremmet Rødt en rekke forslag
om å ta tilbake den demokratiske kontrollen over kraften, i Representantforslag
78 S (2022–2023), forslag som har mange likheter med det Fremskrittspartiet
og Senterpartiet fremmer nå:
«Stortinget ber regjeringen legge frem
en plan for å frikoble norske strømpriser fra de europeiske gassprisene.»
«Stortinget ber regjeringen ta politisk
kontroll over kraftflyten i utenlandskablene med strengere krav
til miljø og forsyningssikkerhet som forutsetning for eksport, og
reforhandle aktuelle avtaler for å oppnå dette om nødvendig.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem
en plan for statlig styring av innenlands kraftomsetning, der staten forestår
innenlands strømsalg og strømsalgselskapene avvikles.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
et prissystem for strøm brukt i Norge, med en kostnadsbasert makspris
for vanlig forbruk og en høyere pris for private husholdningers
luksusforbruk.»
«Stortinget ber regjeringen endre Statnetts
mandat i samsvar med en ny organisering av det norske kraftmarkedet.»
Dette medlem vil
understreke at Fremskrittspartiet, Senterpartiet og alle andre partier
sto sammen om å avvise forslagene.
I januar 2023 fremmet dette
medlem og Rødt forslag om å stanse elektrifiseringen av Melkøya,
eller i det minste få saken på Stortingets bord, i Representantforslag
90 S (2022–2023), og gjentok dette høsten 2023 i Representantforslag
21 S (2023–2024). Dette medlem fremmet
også Representantforslag 102 S (2022–2023) om suverenitet i energipolitikken,
med forslag om å reversere ACER-vedtaket fra 2018, legge ned veto mot
fjerde energimarkedspakke og ta flere grep for å stanse overføringen
av makt i energipolitikken til EU.
I mars 2023 fremmet dette
medlem og andre representanter fra Rødt Representantforslag
169 S (2022–2023) om å prioritere hvem som får kraft, strengere. Fremskrittspartiet,
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Høyre stemte imot. De samme partiene
stemte imot lignende forslag i behandlingen av Representantforslag 129
S (2023–2024) våren 2024. Dette medlem understreker
at vi i dag ser resultatet av dette: Strøm går til datasentre for
Tik Tok heller enn forsvarsbedrifter som Nammo.
Dette medlem viser
til at da Stortinget samme vår behandlet Rødts Representantforslag
173 S (2022–2023) om å ikke bygge nye kabler til Danmark, var det kun
Fremskrittspartiet som støttet forslaget.
Da Stortinget åpnet igjen i oktober 2023, fremmet Rødt
og dette medlem representantforslag
om tiltak mot strømpriskrisen, som fortsatt pågikk, i Representantforslag
3 S (2023–2024).
Forslag om bedre fastprisavtaler, som Arbeiderpartiet
etter hvert skulle følge opp i 2025, ble nedstemt. Det ble også
forslag om økt bruk av flaskehalsinntekter, som Høyre senere skulle
foreslå. Men dette medlem og Rødt fikk
flertall i Innst. 163 S (2023–2024) for forslag om at:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere hvilke tiltak som raskt kan iverksettes for å hindre og
avbøte en situasjon med store prisforskjeller mellom et prisområde og
tilgrensende prisområder, herunder tiltak i strømnettene, bruk av
flaskehalsinntekter, innretning av prisområder og andre aktuelle
og relevante tiltak.»
Våren 2024 fremmet dette
medlem og Rødt igjen forslag om å legge ned veto mot EUs fjerde
energimarkedspakke i Representantforslag 140 S (2023–2024), og behandlingen
i utenriks- og forsvarskomiteen viste at det var tydelige uenigheter
i Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen om spørsmålet.
I inneværende sesjon har Rødt og dette medlem fremmet forslag om å stanse
nettleiesjokket, i Representantforslag 24 S (2024–2025). Senterpartiet
i opposisjon støttet dessverre ikke forslaget i Innst. 125 S (2024–2025).
Dette medlem har
også fremmet forslag om å stanse bygging av danmarkskabler, eller
i det minste få saken til Stortinget, i Representantforslag 34 S
(2024–2025). Regjeringspartiet Arbeiderpartiet ser ut til å ha alliert
seg med Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne i denne saken.
Dette medlem setter
pris på at det kommer en rekke gode forslag fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet i Representantforslag 59 S (2024–2025) og Representantforslag
63 S (2024–2025), som ligner det Rødt har tatt til orde for i fire
år.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre i budsjettforhandlinger med
daværende Solberg-regjering tok initiativ til Enovas støtteordning
for energisparetiltak rettet mot husholdninger, som ble etablert
i 2015. Dette Enova-tilskuddet rettet mot husholdninger har siden
blitt videreført, utvidet og forsterket.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti er enig i at Norge har god kontroll
over kraftpolitikken. Dette sikres gjennom åpne og demokratiske beslutningsprosesser
som søker å ivareta nasjonale interesser. Dette
medlem mener imidlertid at denne regjeringen i utilstrekkelig
grad har vært villig til å ta nødvendige strukturelle grep i energimarkedet,
til tross for vedvarende utfordringer knyttet til høye og uforutsigbare
strømpriser. Dette medlem viser til
at de høye strømprisene rammer både husholdninger og næringsliv
hardt og bidrar til uro og usikkerhet i befolkningen. På denne bakgrunn
mener dette medlem at regjeringens strømstøtteordning
ikke er solid nok i sin nåværende utforming. Dette
medlem er videre kritisk til at regjeringen i liten grad har
fulgt opp næringslivet med løsninger som styrker konkurransekraften
på tvers av de ulike regionene.