Merknader

Midlertidig versjon

1. Innledning

Regjeringen legger i meldingen frem flere grep for å styrke fagskolene, og peker i tillegg på videre arbeid som skal følges opp. Regjeringen peker på at det udekkede behovet for flere fagarbeidere og andre fagfolk er en stor og stadig større utfordring i Norge. Fagskolene har en unik posisjon tett på arbeidslivets behov, med praktiske og korte utdanningsløp som passer i flere livsfaser. Dermed er fagskolene også helt sentrale i å løse store oppgaver og utfordringer samfunnet står overfor.

Regjeringen vil styrke høyere yrkesfaglig utdanning, og gi personer som har tatt, eller ønsker å ta, yrkesfaglig eller praksisnære utdanninger, større muligheter i alle deler av landet. Regjeringen vil legge til rette for at fagskolene og fylkeskommunene samarbeider tett med arbeidslivet for å utvikle og tilby høyere yrkesfaglige utdanninger av god kvalitet.

Regjeringen mener at høyere yrkesfaglig utdanning bør justeres på flere måter. Særlig bør lovverket, finansieringen og forvaltningen av sektoren forbedres. I meldingen omtales mulige hindringer for en god og velfungerende fagskolesektor, blant annet hvordan fylkeskommunene utøver eierskaps- og forvaltningsrollene de har, manglende kapasitet for akkreditering og tilsyn med fagskolene, svakheter knyttet til kunnskapsgrunnlaget, utfordringer med å skaffe fagskolelærere, forutsigbarhet i finansieringen og synliggjøring av fagskoleutdanninger. I meldingen legges det frem en rekke tiltak som skal styrke høyere yrkesfaglig utdanning.

Sakens dokumenter er tilgjengelig på sakssiden på stortinget.no.