3.3.5 European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS)
Komiteen ser det som en selvfølge
at norske fagskolestudenter sikres internasjonal mobilitet på samme
måte som studenter som tar en akademisk utdanning. Det vil tjene
studentene og samfunnet.
Komiteens flertall,
medlemmer fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, ser det som en selvfølge at når fagskolene
skal tilby utdanninger på NKR 6 og 7 skal det etableres kobling
til ECTS. Flertallet registrerer at
det akademiske miljøet er skeptiske til dette, og viser igjen til
merknadene i behandlingen av Prop. 47 L (2017–2018) Lov om fagskoleutdanning,
jf. Innst. 289 L (2017–2018). Forventningen om kobling til ECTS
er ikke noe nytt, og vil etter flertallets oppfatning
ikke bidra til annet enn rettferdig behandling av norske fagskoler
og fagskolestudenter, i tillegg til at de to utdanningssøylene blir
likeverdige, slik de skal og må være.
Flertallet viser til at flere av
høringsinstansene ønsker en tydelig formulering om at høyere yrkesfaglig
utdanning i Norge skal kobles til ECTS. Situasjonen i dag er til
hinder for utveksling og studentmobilitet for norske fagskolestudenter. ONF
skriv i sitt høringssvar at manglende ECTS-tilkopling skaper en
opplevelse av at deres utdanning er mindre verdt. Dagens system
fører til at praktisk og erfaringsbasert kompetanse ikke blir verdsett
på lik linje, og samme måte, som den akademiske kompetansen.
Flertallet viser til at både perspektivmeldinga
og utsynsmeldinga er tydelige på behovet for mer praktisk kompetanse
i Norge. Norge står i fare for å et stort underskudd på fagarbeidere
i framtida. Derfor er det nødvendig å endre strukturene som i dag
er med på å underminere praktisk og erfaringsbasert kompetanse.
Flertallet fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at høyere yrkesfaglig utdanning i Norge kobles til ECTS. Utredningen
som er igangsatt knyttet til tiltakspunkt 25 i Meld. St. 11 (2024–2025)
må utrede og bidra med forslag til hvordan en ECTS-tilkobling best
kan etableres og implementeres i løpet av stortingssesjonen 2025–2026.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til Stortingets behandling av Prop. 47 L
(2017–2018) Lov om fagskoleutdanning, og komiteens merknader i Innst.
289 L (2017–2018). Der skrev komiteen:
«Komiteen vil påpeke at de landene i Europa som har et godt
utviklet fagskolenivå, benytter ECTS for å konvertere sine studiepoeng
internasjonalt, og at Bologna Framework and Certification er en
frivillig ordning som allerede benyttes av 15 andre land i Europa,
inkludert blant annet Spania, Portugal, Sveits, Frankrike, Storbritannia,
Irland, Nederland, Belgia og Danmark.
Komiteen vil vise til at ECTS for EQF nivå 5 er den anbefalte
løsningen for å bidra til mobilitet. Den franske Bolognaeksperten
Sylvie Bonichon skriver følgende om en anbefalt løsning:
‘The recommendations made in the Bologna Communiqués is that
L5 qualifications, when existing or implemented in countries, should
be included in the Higher Education landscape of the country. But,
in respect of the subsidiarity principles, it is up to the countries
to decide.’
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, vil vise til at departementet har
varslet en gjennomgang av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Når den gjennomgangen foreligger, legger flertallet til grunn at
forholdet til europeiske mobilitetsverktøy som ECTS ivaretas. Flertallet
legger også til grunn at det i vurderingene redegjøres for hvilke
endringer fagskolene må gjøre i sine utdanninger og sin kvalitetssikring
for at de skal kvalifisere til å omfattes av de europeiske reglene
for ECTS.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til Stortingets intensjon
om å legge til rette for internasjonalisering, og disse medlemmer
mener dette forutsetter at studiepoeng oppnådd i en fagskole og
i høyere yrkesfaglig utdanning må kunne konverteres til ECTS. I Bologna-prosessen
ble det allerede i 2008 utviklet deskriptorer (Dublin Descriptors)
for EQF nivå 5 med 120 ECTS, og disse medlemmer er kjent med at
landene i Europa med et godt utviklet fagskolenivå benytter utelukkende
ECTS for å konvertere sine studiepoeng internasjonalt. En naturlig
konsekvens er derfor at studiepoeng oppnådd i fagskole kan konverteres
til ECTS på lik linje med studiepoeng oppnådd ved høyskoler og universiteter.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Stortingets behandling av Prop. 47 L (2017–2018) Lov om fagskoleutdanning,
og komiteens merknader i Innst. 289 L (2017–2018) om at der ECTS
sitt mobilitetsverktøy skal legges til grunn i kvalifikasjonsrammeverket
innføres. Disse medlemmer anerkjenner
at dette er svært viktig for mobilitet og internasjonalisering innen
fagskoleutdanning, samtidig er det en anerkjennelse av den yrkesfaglige søyla
som nå skal utvikles. Disse medlemmer imøteser anbefalingene
fra den igangsatte utredningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen bidra
til innføringen av European Credit Transfer and Accumulation System
(ECTS) for høyere yrkesfaglig utdanning uten at det fører til en
uønsket akademisering.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at flere høringsinstanser og aktører
i sektoren har bedt om at høyere yrkesfaglig utdanning kobles til
ECTS. Disse medlemmer mener en tilkobling
til ECTS for fagskolesektoren må effektueres for fagskolesektoren
nå.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
koble høyere yrkesfaglig utdanning til European Credit Transfer
and Accumulation System (ECTS) med en egnet innramming som ivaretar
arbeidsdelingen i utdanningssystemet og forpliktelsene i Bolognasamarbeidet.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Raudt og Venstre, merkar seg at manglande tilkopling
til ECTS er motstridande til tiltakspunkt 8 i om internasjonalisering.
I tillegg er det einaste formelle kravet for ECTS-tilkopling ivareteke
i tiltakspunkt 4 om periodiske tilsyn med fagskulane sitt systematiske
kvalitetsarbeid.
Eit anna fleirtal,
medlemene frå Høgre, Senterpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Raudt og Venstre, viser også til Innst. 254 S (2016–2017),
jf. Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden – Fagskoleutdanning:
«Komiteen mener at det med mobiliteten i dagens arbeidsmarked
er viktig å ha en betegnelse på kvalifikasjoner som gjør det enklere
å forholde seg til andre europeiske institusjoner som tilbyr utdanninger
med tilsvarende læringsutbytte.»
Når både LO, Fagforbundet, Fellesforbundet, Abelia, Nasjonalt
fagskoleråd, ONF, Kompetanseforbundet, HØY, Forbundet Styrke og
Virke er samstemte i behovet for kopla høgare yrkesfagleg utdanning
til ECTS, meiner desse medlemene at
det er på høg tid at dette nå skjer. Desse medlemene meiner
også at dette er i tråd med intensjonen i sitatet frå førre stortingsmelding,
som referert over.