3.8 Klima og omstilling
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, vil påpeke at
det ligger store industrielle muligheter i sirkulærøkonomi. Norge
har betydelig kompetanse innenfor blant annet materialteknologi,
som også vil være relevant for industriell resirkulering.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Langskip,
Europas første fullskala CO2-håndteringsprosjekt. Dette flertallet mener at dette prosjektet
kan få stor betydning for utvikling av kommersielle verdikjeder
for CO2-håndtering, og bidra til at norsk sokkel blir
foretrukket lager for CO2 fra europeisk industri.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til at Stortinget
har besluttet felles gjennomføring av klimapolitikken med EU, fordi
dette vurderes som den mest kostnadseffektive måten å oppnå utslippsreduksjoner.
Dette er et viktig prinsipp, som bør videreføres. Det sikrer også
at norske virksomheter i så stor grad som mulig har like rammebetingelser
på dette området som våre viktigste konkurrenter.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil fremheve at ordninger
som CO2-kompensasjon og CBAM vil være viktig for å sikre
industriens relative konkurranseevne i møte med globale konkurrenter. Innretningen
på disse vil imidlertid ha mye å si, og det er viktig at industrien
og regjeringen har god dialog med EU om CBAM fremover.
Et femte flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
vil samtidig vise til at Stortinget har regjeringens klimamelding
til behandling denne våren, og at de konkrete forslagene som fremmes
i Dokument 8:213 S må ses i sammenheng med behandlingen av klimameldingen,
og den øvrige klimapolitikken. Det er derfor ikke naturlig å gå
inn på forslagene i denne innstillingen.
Et sjette flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, mener det er viktig med forutsigbare
rammevilkår i klimapolitikken. Industrien står overfor store investeringsbeslutninger
og teknologivalg med lang nedbetalingstid. Det er derfor avgjørende
at Stortinget står ved de langsiktige rammene som er lagt rundt
klimapolitikken, og det gjelder spesielt prinsippet om tilslutningen
til EUs kvotemarked og prinsippet om felles gjennomføring av klimapolitikken
med EU.
Store deler av industrien er omfattet av EUs
kvotesystem (EU ETS). Det innebærer at antall kvoter reduseres lineært
år for år, og at prisen på utslipp over tid vil stige i takt med
at det blir færre kvoter. Dette systemet skal bidra til at bedrifter
selv kan regne på når det er lønnsomt å gjennomføre tiltak, og selv
ta stilling til hvilke tiltak som vil være mest effektive og hensiktsmessige
for dem å gjøre. Alt annet like vil det medføre at de billigste og
beste tiltakene gjennomføres først.
Et syvende
flertall, medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at en forutsetning
for at dette skal virke, er at europeiske industribedrifter opprettholder
konkurranseevnen sammenlignet med globale konkurrenter. De siste
årene har vi sett at høye energipriser i Europa og mangel på kraft
har bidratt til at enkelte industribedrifter i EU har lagt ned produksjonen.
Det står i motstrid til den omstillingen vi forsøker å oppnå.
Dette flertallet mener
det derfor er svært viktig at omstilling av industrien er økonomisk
så vel som miljømessig bærekraftig. EUs varslede tiltak for å redusere energiprisene
betydelig, vil være viktig for industrien som helhet. Imidlertid
vil det være viktig også i Norge at det gjøres betydelig mer for
å øke kraftproduksjonen og senke prisene, for å sikre industriens
konkurranseevne i et globalt perspektiv.
Et åttende
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, er kjent med at selv
om industrien utgjør en relativt stor andel av Norges nasjonale
utslipp, er flere industriaktører i Norge blant verdens mest klimavennlige
i sine bransjer. Likevel er det av stor betydning at norsk industri
omstiller seg i tråd med at Norge skal bli et lavutslippssamfunn,
og i denne forbindelse vil støtte til teknologiutvikling og innovasjon
bidra til utslippskutt av stor betydning.
Dette flertallet viser
til at den norske fastlandsindustrien spiller en viktig rolle for
grønn omstilling både i Norge og i andre land. Fastlandsindustrien
leverer varer som er viktige innsatsfaktorer i grønne verdikjeder.
Særlig for europeiske land er Norge det mest aktuelle alternativet
til Kina, som i dag kontrollerer store deler av disse verdikjedene.
Industrien står også for en stor andel av de norske utslippene.
Det er behov for store investeringer i årene som kommer dersom industrien skal
bidra til norske klimamål, og bidra til mer stabile verdikjeder
for grønne løsninger i Europa.
Et niende flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, mener det er nødvendig
å etablere et punktutslippsprogram for å bistå industrien med å
skalere store utslippsreduserende tiltak. Industrien må forholde
seg til politiske føringer om utslippsreduksjoner, og da er det
også myndighetenes rolle å sette industrien i stand til å levere
på disse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne vil understreke at det er avgjørende å sikre at
en grønn omstilling også blir en rettferdig omstilling. Det betyr
at når fellesskapet bidrar til verdiskaping, må gevinsten også deles
i fellesskap. Grønn industri kan ikke bygges på sosial dumping, løsarbeid
fra bemanningsselskaper eller økt privat maktkonsentrasjon hos et
fåtall eiere. Derfor må partssamarbeidet ha en nøkkelrolle i klimaomstilling
av industrien. Norsk Industri og Fellesforbundet ble i 2024 enige
om en kompetansereform i industrien. Skal en oppnå en nullutslippsindustri
i Norge, må det legges til rette for livslang læring og sikres god
fagkunnskap hos norske arbeidstakere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne vil påpeke at EU-land
må lagre CO2 i land som er tilsluttet Net Zero Industry
Act. Så lenge Norge ikke har tatt inn NZIA i norsk rett, risikerer
vi at andre land, som Danmark, med større nærhet til EU, vil bygge
opp konkurrerende verdikjeder. Det er potensial til å lagre 85 mrd.
tonn CO2 på norsk sokkel, og Norge bør derfor posisjonere
seg for å ta del i det europeiske lagringsmarkedet etter hvert som det
utvikler seg.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at det er bred enighet om tilslutning til
EØS-avtalen i Stortinget og felles gjennomføring av klimapolitikken
med EU. I dette ligger det en implisitt forpliktelse om å legge
til rette for nødvendig omstilling av industrien slik at den kan
være konkurransedyktig også i fremtiden.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at global uro blant annet kan bidra til at
viktige investeringer settes på vent eller kanselleres. Det kan
på sikt føre til at industrien sakker akterut i omstillingen mot
grønne løsninger og gjennom dette mister konkurransekraft. Dersom
den norske fastlandsindustrien blir stående på stedet hvil, vil
den bli utkonkurrert i en verden som beveger seg mot grønne løsninger.
Disse medlemmer understreker
at norske myndigheter må møte dette ved å holde fast ved ambisjoner
om klimaomstilling og levere på ambisjoner med tydeligere signaler
og konkret handling. Staten må peke ut retningen, øke ambisjonene
og sikre tempo i gjennomføringen av vår største omstilling noensinne.
Disse medlemmer understreker
at det er nødvendig å styrke og konkretisere virkemiddelbruken som beskrives
i industrimeldingen fra regjeringen, for å sette fart på klimaomstilling
i industrien.
Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at flere av høringsaktørene viste til gjennomslagene
Sosialistisk Venstreparti fikk i budsjettforhandlinger med Arbeiderpartiet
og Senterpartiet i 2024 om virkemidler for klimaomstilling av industrien.
Flere av høringsaktørene etterlyste tydelige signaler om veien videre
for iverksetting av virkemidlene. Disse medlemmer mener
det var skuffende at regjeringen ikke ga tydeligere signaler i industrimeldingen
om ambisjonsnivå og innretning av disse virkemidlene.
Disse medlemmer viser
til at det i prosessindustrien i hovedsak er karbonfangst og -lagring
(CCS) som må tas i bruk for å kutte utslipp. Det haster med å få på
plass en solid verdikjede for fangst, transport og lagring av CO2 i
Norge dersom CCS skal tas i bruk i den skala som er nødvendig for
at industrien skal bidra til norske og europeiske klimamål.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen definere
en ambisjon om at det kommende støtteprogrammet for å kutte utslipp
og oppnå negative CO2-utslipp innen industri og avfallshåndtering
skal bidra til å kutte 4 mill. tonn CO2 innen 2035.»
«Stortinget ber regjeringen styrke
Climit, det nasjonale programmet for forskning, utvikling og demonstrasjon
av teknologi for CO2-håndtering, i forslag til statsbudsjett
for 2026.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om krav til CO2-håndtering ved avfallsforbrenning,
hvor andelen skal trappes opp mot null utslipp i 2035.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag i statsbudsjettet for 2026 til hvordan staten kan få
eierskap til, eller koordinere anskaffelse av, transport- og lagringstjenester
for å få tilstrekkelig volum til å kunne utløse norske prosjekter
for fangst av CO2 som tilsvarer minimum en halvering
av utslippene fra norsk industri innen 2035, som oppfølging av vedtak
nr. 90 (2024–2025), jf. Prop. 1 S (2024–2025) og Innst. 2 S (2024–2025).»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at det må skapes et marked for nullutslippsløsninger
i Norge, slik at løsninger som industrien utvikler, også blir tatt
i bruk. Bygg- og anleggssektoren må i større grad rette innsatsen
mot å redusere utslipp fra egen materialbruk, slik at de går til
innkjøp av sement og betong med lave utslipp. Dagens regelverk for
offentlige anskaffelser vekter miljø med 30 prosent, men dette har
vist seg å ikke gi tydelige nok signaler til at større offentlige
anskaffelser støtter opp under grønne løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at regjeringens samfunnsoppdrag på sirkulærøkonomien også inkluderer
industri, for å legge til rette for gjenvinning av kritiske råvarer
fra sekundære kilder i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
krav om et tak for utslipp fra sement og stål i offentlige bygg-
og anleggsprosjekter for å skape et marked med betalingsvilje for
industriprodukter produsert med lave eller ingen utslipp.»
Disse medlemmer viser
til at det er nødvendig å legge til rette for en mer sirkulær industri.
I dag går altfor mange ressurser til spille fordi industrien ikke
er sirkulær nok. Det bør sikres at heller ikke grønn industri bidrar
til store naturinngrep eller lokal forurensning, men at industrien
gjenbruker, gjenvinner og utnytter ressurser mest mulig effektivt.
Derfor er det blant annet viktig å samlokalisere industri og stille
krav til utnyttelse av spillvarme.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag i statsbudsjettet for 2026 til krav til ombruk av materialer
og bruk av spillvarme i industriprosesser for å sikre areal- og
energieffektiv industriutvikling.»
«Stortinget ber regjeringen varsle
utvidelse av forbud mot bruk av fossile brensler til indirekte oppvarming
i industrien til også å gjelde industri omfattet av EUs kvotesystem
(kvotepliktig industri) fra 2035, i statsbudsjettet for 2026.»
«Stortinget ber regjeringen opprette
en nasjonal status for industriparker, på samme måte som for klyngeprogrammet
som Innovasjon Norge i dag drifter sammen med Siva og Norges forskningsråd.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
det er nødvendig å innføre en statlig omstillingsstøtteordning for
å sikre en nullutslippsindustri i Norge.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2026 foreslå å etablere en søknadsbasert statlig
omstillingsstøtte som gir arbeidstakere inntektssikring ved deltakelse
i kompetanseutvikling der virksomhetene ikke dekker lønn.»
Disse medlemmer mener
det bør være åpenhet om bedrifters arbeid med klimaomstilling. Fra
og med 1. november 2024 trådte loven i kraft som påla større noterte
foretak å rapportere på bærekraft og klimagassutslipp og lage en
omstillingsplan i tråd med 1,5-gradersmålet (lov om endringer i
regnskapsloven mv. (bærekraftsrapportering)). Disse
medlemmer mener at selskaper med statlig eierskap bør ha tilsvarende krav.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stille
krav om at alle virksomheter hvor staten er deleier, og hvor virksomheten
ikke allerede omfattes av krav gjennom EUs direktiv om bærekraftsrapportering,
skal drive virksomheten i tråd med 1,5-gradersmålet.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne anerkjenner det gode arbeidet som
gjøres for å redusere klimagassutslipp i mye av industrien. Dette medlem viser samtidig til at det
blir behov for betydelig videre utslippskutt når EUs CBAM-ordning
innføres. Regjeringens industrimelding burde allerede nå tatt opp
det langsiktige behovet som vil oppstå for å prioritere lavutslippsindustri
framfor utslippsintensiv industri som krever stor innsats for å
kutte utslipp.
Dette medlem påpeker
at inntil det legges en konkret plan for nedtrapping av olje- og
gassvirksomheten og denne næringens grunnleggende store klimagassutslipp,
vil Norge stå i et permanent dilemma. Stadig mer kostbare utslippskutt
i annen industri vil framstå som stadig mer marginale mot olje-
og gassnæringens utslipp.